Ga verder naar de inhoud

Relatie met de cliënt

De relatie met de klant is van essentieel belang vanaf het eerste gesprek en het openen van een dossier tot de archivering ervan. We bespreken hier de verschillende stappen die u moet nemen.

Controle identiteit en wettigheid overdracht

Norm: De eerste taak van de advocaat is de identificatie van de cliënt, de controle van zijn identiteit en de acceptatie, gecombineerd met art. 249 Codex Deontologie.   Vervolgens gaat de advocaat de identiteit van de tegenpartij(en) na, zodat hij kan onderzoeken of er een uiteindelijke zaak is van een belangenconflict.

Het is in het belang van de goede praktijkuitoefening dat advocaten weten wie hun cliënt is . Het is evenzo belangrijk dat de diensten van advocaten niet worden misbruikt voor onwettige activiteiten.

Zo bent u als advocaat verplicht om bij beslissing van de opdracht de identiteit van de cliënt na te gaan en in voorkomend geval ook de identiteit van de tussenpersoon die de opdracht namens de cliënt verstrekt. De aard van de omstandigheden van de zaak die onmogelijk is.

Ook moet u nagaan of in redelijkheid bestaan ​​dat de opdracht tot voorbereiding, ondersteuning van afscherming van onwettige activiteiten . Er mag worden afgegaan op de juistheid van de door de klant verstrekte gegevens zolang de redelijkheid van het tegendeel ontbreekt.

Indien u gerede twijfel heeft, dan wel indien er omstandigheden zijn die gerede twijfel rechtvaardigen, over de juistheid van de deur van namens de cliënt vertrouwelijke gegevens, de identiteit van de cliënt van de tussenpersoon, stelt u een onderzoek in naar de juistheid van de geheime gegevens , de achtergrond van de cliënt, de tussenpersoon en het doel van de opdracht, tenzij de aard van de omstandigheden van de zaak dit onmogelijk maken.

U onthoudt u van de verlening van diensten van een opdracht neer, indien u in redelijkheid niet in voldoende mate de gegevens heeft verdiend, of indien in redelijkeheid gedurende het bestaan ​​van de opgedragen diensten strekken tot de voorbereiding, ondersteuning van afscherming van onwettige activiteiten.

De wet tot voorkoming van het witwassen van geld en de financiering van terrorisme en tot de beperking van het gebruik van contanten (art. 26-27) bepaald dat de advocaat zijn cliënt moet (en zijn laatste hebbers) ontdekken en zijn identiteit moet controleren aan de hand van een bewijsstuk, waarvan een afschrift moet worden genomen op papier of op elektronische drager.

Concreet betekent dit dat u een kopie moet nemen van de identiteitskaart van de cliënt van een gelijksoortig document voor buitenlanders (als het om een ​​lichamelijke persoon gaat; voor rechtspersonen, zie het hoofdstuk over witwas) en die in het dossier moet bewaren.

Overleg
Overleg - linkedin sales solutions

Eerste contact met de cliënt: aard en omvang van de zaak

Norm: De advocaat stelt tijdens het eerste contact met de cliënt vast wat de aard en de omvang van de zaak is en maakt, indien mogelijk, een inschatting van de haalbaarheid van wat de cliënt

Goede communicatie is een van de pijlers van de juridische dienstverlening. Veel onvrede van cliënten ligt bij een gebrekkige communicatie tussen cliënt en advocaat. In vele gevallen gaat het dan over de manier waarop het ereloon bepaald wordt en de kosten in rekening gebracht worden.

Als bespreking van de haalbaarheid bij het eerste contact niet mogelijk is, door gebrek aan informatie, moet u de cliënt zo spoedig mogelijk informeren over de prognose van zijn zaak en over veranderingen daarin. Bevestig die informatie schriftelijk zodat er een spoor overblijft van wat u de cliënt geadviseerd hebt.

De gedragsregels verplichten advocaten om de belangen van cliënten correct te behartigen. Het is van groot belang dat de advocaat zijn cliënten informeert over de ontwikkelingen in een zaak en de mogelijke (rechts)handelingen die een cliënt wil. Advocaten moeten tijdens het intakegesprek reeds in begrijpelijke taal uitleggen wat de advocaat voor de cliënt kan betekenen. Daarbij moeten ze ook uitleg geven over de financiële afhandeling en de wijze waarop ze de cliënt op de hoogte zullen houden.

Ook het WER legt een (pre-)contractuele informatieplicht op aan de advocaat en zijn particuliere cliënten (spontaan of op verzoek).

Planning en bevestiging van afspraken

Nadat een afspraak met een cliënt is gemaakt, verzendt de advocaat een schriftelijke of elektronische bevestiging van de afspraak naar de cliënt.

Het eerste gesprek

De advocaat zorgt ervoor dat de cliënt een zo volledig mogelijk beeld van uw verwachte werkzaamheden krijgt. Op die wijze kan latere ontevredenheid of onduidelijkheid worden voorkomen .

De advocaat maakt de cliënt meteen duidelijk welke onderwerpen besproken worden en wat het doel is van dat gesprek. De cliënt kan zijn verhaal vertellen en en kan vragen stellen aan de advocaat .

De advocaat stelt vast wat de aard en omvang van de zaak is.

Als de advocaat de aard en omvang van de zaak heeft vastgesteld, maakt hij, voor zover mogelijk, een inschatting van de haalbaarheid van wat de cliënt verlangt.

Het in een zo vroeg mogelijk stadium nadrukkelijk bespreken van alle pro’s en contra’s van een aanpak, is voor de cliënt verhelderend. Als er zaken zijn die u niet zult doen, wees daar dan duidelijk over en bevestig de afspraak schriftelijk, zeker als het zou gaan om werkzaamheden die impliciet begrepen zouden kunnen zijn in de taakbeschrijving. Advocaten moeten de cliënt informeren over de mogelijkheid tot bemiddeling, verzoening en elke andere vorm van minnelijke oplossing van geschillen. (Artikel 444, Lid 2, Ger.Wet) Er bestaat ook een modelbrief

In de praktijk betekent dit:

  • De advocaat bepaalt de aard van de zaak
  • De advocaat schat de omvang van de zaak in
  • Indien nodig signaleert de advocaat de wettelijke termijnen
  • De advocaat stelt in overleg met de cliënt het probleem vast en geeft een analyse
  • De advocaat inventariseert mogelijke oplossingen (ook een eventuele buitengerechtelijke geschillenregeling), de daaraan verbonden voor –en nadelen, en maakt, indien mogelijk, een inschatting van de haalbaarheid
  • De advocaat bepaalt in overleg met de cliënt de te volgen strategie
  • De advocaat geeft in voorkomend geval toelichting bij de af te sluiten overeenkomst
  • De advocaat bevestigt schriftelijk aan de cliënt de aard en de omvang van de zaak, indien mogelijk een inschatting van de haalbaarheid, de afgesproken werkzaamheden alsmede indien van toepassing de verantwoordelijke advocaat, de behandelende advocaat en vraagt de ondertekening van de ingevulde overeenkomst of opdrachtbrief
  • In het dossier moeten aantekeningen aanwezig zijn van het gesprek of het contact waarin de opdracht is gegeven
  • De advocaat moet bij aanvang de financiële consequenties met de cliënt bespreken, zodat de cliënt zich bewust is van de consequenties van het geven van de opdracht
  • De advocaat moet de cliënt tijdig voorzien van alle voor de cliënt belangrijke (financiële) informatie


Over­een­komst van opdracht

Norm: Als de advocaat besluit de zaak aan te nemen, bevestigt hij de afspraken, bij voorkeur schriftelijk, al dan niet in een formele overeenkomst en al dan niet met verwijzing naar de algemene voorwaarden.

Voor veel cliënten is het van belang de gemaakte afspraken op papier te hebben.

We bevelen een overeenkomst tussen de advocaat en de private cliënt sterk aan (een schriftelijke opdrachtbevestiging is minstens nodig).

De opdrachtbevestiging bevat in ieder geval de volgende gegevens:

  • Persoonsgegevens van de cliënt
  • Een omschrijving van de zaak en een plan van aanpak of een aanzet daartoe
  • Vermelding van de naam van de advocaat
  • De financiële consequenties
  • Een korte omschrijving van de te verrichten werkzaamheden
  • Van toepassing verklaring van de kantoorklachtenregeling
  • In voorkomend geval, verwijzing naar de algemene voorwaarden van het kantoor
  • Een forumkeuze bij geschillen

De advocaat geeft duidelijk aan wanneer hij contact met de cliënt opneemt. Hij voorziet de cliënt, gevraagd en ongevraagd, tijdig van alle voor hem belangrijke informatie.

De advocaat houdt de cliënt van alle handelingen en ontwikkelingen in een zaak op de hoogte. Ook wanneer een zaak voor langere tijd wordt waargenomen door een andere advocaat, stelt hij de cliënt daarvan op de hoogte. De cliënt moet voldoende tijd krijgen om de stukken goed te keuren.

Correspondentie met cliënten en relaties vindt zoveel mogelijk schriftelijk plaats op briefpapier van kantoor of per beveiligde e-mail.

De advocaat documenteert de voortgang van een zaak schriftelijk in het dossier. Hij legt ook alle handelingen en contactmomenten vast. Hij voegt ook kopieën van brieven en andere schriftelijke gegevens aan het dossier toe. Zo ook e-mails. Het dossier zal na de financiële afhandeling opgeschoond en vervolgens in het archief geplaatst worden.

Financiële afspraken

Norm: De advocaat kaart financiële afspraken aan vanaf het intakegesprek, overeenkomstig art. 260 Codex Deontologie.

Een voor de cliënt belangrijk aspect is de financiële kost van de dienstverlening. De advocaat besteedt daar tijdens het intakegesprek apart aandacht aan. Bij de toezending van de opdrachtbevestiging geeft hij dat nogmaals bondig weer. Ook wanneer de cliënt in aanmerking komt voor speciale tarieven of gefinancierde rechtsbijstand licht de advocaat de kosten toe, in het bijzonder de hoogte van de eigen bijdrage.

In de praktijk moet u volgende aspecten duidelijk maken:

  • De te verwachten vergoeding voor de dienstverlening. Daarbij maakt de advocaat zo nauwkeurig mogelijk een inschatting, zodat voor de cliënt duidelijk is welke kosten hij kan verwachten
  • De mogelijke uitspraken van de rechter met betrekking tot de procedurekosten en de in deze zaak te verwachten uitkomst
  • De advocaat geeft een informatie over de bijkomende kosten naast kantoorkosten zoals deurwaarderskosten, griffierecht, expertisekosten enz. Voorzie zeker een regeling voor eventuele reis- en/of logieskosten en de manier waarop die aangerekend worden.
  • Of en wanneer gebruik gemaakt wordt van voorschotten en op welke wijze die voorschotten verrekend worden

U kan met de cliënt afspreken om het aantal te declareren uren vooraf te begroten en dat bedrag na afloop van de procedure te verrekenen of tussentijdse staten op te maken.

  • Indien van toepassing bespreekt de advocaat de regels en afspraken over het ontvangen en beheren van gelden voor de cliënt. Hoofdregel is dat de de advocaat de cliënt daarvan op de hoogte zal houden en zo spoedig mogelijk na afloop van het geschil dat bedrag zal verrekenen, rekening houdend met de basisregel dat derdengelden in beginsel altijd onmiddellijk moeten doorgestort worden.
  • De algemene voorwaarden die de advocaat hanteert inzake betalingstermijnen, incassoregelingen en de aansprakelijkheidsregeling.
  • Indien er door verandering van werkwijze extra kosten te verwachten zijn wordt dit vooraf kenbaar gemaakt aan de cliënt
  • De advocaat bespreekt de mogelijkheid om in aanmerking te komen voor tweedelijnsbijstand en de hoogte van de eigen bijdrage.
  • De advocaat gaat na of de cliënt een burgerlijke aansprakelijkheidsverzekering en een rechtsbijstandsverzekering heeft, dan wel of de cliënt in aanmerking komt voor bijstand via het BJB.
  • De advocaat geeft toelichting over de toepasselijke wetgeving in verband met de verhaalbaarheid erelonen.
  • De advocaat bevestigt schriftelijk de met de cliënt besproken financiële consequenties.
  • De advocaat sluit een overeenkomst met de cliënt over de financiële consequenties.

Ver­trou­we­lijk­heid en be­roeps­ge­heim

Norm: De advocaat is bij de uitoefening van zijn beroep vertrouwenspersoon en neemt de geheimhouding in acht binnen de door het recht gestelde grenzen, overeenkomstig art. 236 ev. Codex Deontologie

De vertrouwelijkheid van de relatie tussen de advocaat en zijn cliënt staat centraal in de beroepsuitvoering van de advocaat. De advocaat waarborgt onder alle omstandigheden de geheimhouding.

Alle interne en externe personen die op enige wijze toegang krijgen of kunnen krijgen tot relevante gegevens van dossiers en/of cliënten tekenen vooraf een geheimhoudingsverklaring. Dat wordt beschreven in een overeenkomst van opdracht of in een separate geheimhoudingsverklaring. Voor de ondertekening verifieert de advocaat de identiteit van de persoon.

Indien het onduidelijk is of een persoon een geheimhoudingsverklaring heeft getekend, gebeurt dat uit voorzorg nogmaals. Ook draagt de advocaat zorg voor de verklaringen van overige personen die toegang tot relevante gegevens kunnen krijgen.

Het kantoor zorgt ervoor dat de niet-advocaten van het kantoor een geheimhoudingsplicht hebben gelijk aan die van de advocaat. Die geheimhoudingsplicht is vastgelegd. De geheimhoudingsplicht geldt voor iedereen die aan het kantoor verbonden is: ook voor het schoonmaakpersoneel, scholieren met een studentenstage, externen met toegang tot cliëntgegevens, enz.

Bij het beheren van cliënt- en zaakgegevens is de vertrouwelijkheid gewaarborgd.

Dossiers worden zodanig beheerd dat de vertrouwelijkheid van de gegevens van de cliënt gewaarborgd is.

Computerbestanden waarin gegevens van de cliënt zijn opgenomen en/of die te herleiden zijn tot cliënten, zijn niet toegankelijk voor onbevoegden.

Ieder kantoor zal voor zich moeten uitmaken en aangeven op welke wijze de vertrouwelijkheid voldoende is gewaarborgd. Die verplichting tot het waarborgen van de vertrouwelijkheid blijft ook gelden als de advocaat niet meer actief is.

Wanneer de “digitale gegevens” worden opgeslagen buiten het kantoor zal het kantoor inzage moeten kunnen geven in de wijze waarop deze gegevens zijn beveiligd.

Vertrouwelijkheid van de cliëntgegevens speelt niet alleen een rol gedurende de behandeling van de zaak, maar ook daarna. Het zijn vooral praktische afspraken/voorzieningen die de vertrouwelijkheid waarborgen.

In de praktijk betekent dit:

  • geen dossiers/beeldschermen zichtbaar maken voor cliënten
  • dossierkasten/deuren zijn bij afwezigheid gesloten
  • oud papier verwerken via een papiervernietiger
  • meeluisteren van wachtenden belemmeren, bijv. door in de wachtkamer muziek te laten horen
  • telefonistes gaan tijdens een telefoongesprek zorgvuldig om met namen en andere informatie over een zaak
  • het kantoor is beveiligd
  • duidelijke afspraken over wie toegang heeft tot een archief buiten het kantoor
  • hanteren van wachtwoorden op computers
  • extra voorzichtigheid is geboden bij e-mailverkeer
  • back-upbestanden worden bij voorkeur buiten het kantoor bewaard en zijn niet toegankelijk voor onbevoegden

In­scha­ke­ling van derden

Norm: De advocaat waarborgt de kwaliteit van de ingeschakelde derden. De advocaat stelt de cliënt van tevoren van de inschakeling op de hoogte.

Het tijdig en volledig informeren van de cliënt is al voorzien in de communicatienorm.

Deze norm is ook van toepassing voor het inschakelen van derden, vooral als dat extra kosten met zich meebrengt voor de cliënt. Indien het voor de uitvoering van de opdracht noodzakelijk is dat een beroep wordt gedaan op een gerechtsdeurwaarder of een vertaler, wordt best met de cliënt afgesproken dat die de keuze daarvan laat aan de advocaat.

De advocaat doet slechts met uitdrukkelijke voorafgaande instemming van de cliënt een beroep op andere derden, zoals notarissen, deskundigen of accountants, gekozen in overleg met de cliënt.

De cliënt moet de mogelijkheid hebben om af te wegen of de extra kosten opwegen tegen de verhoging van de kans op een succesvolle afronding van de zaak. Het waarborgen van de kwaliteit vraagt om een zorgvuldige keuze van derden die worden ingeschakeld.

Alle derden ondertekenen een geheimhoudingsverklaring, indien zij toegang krijgen tot vertrouwelijke informatie.

In de praktijk betekent dit:

  • De advocaat stelt de cliënt van inschakeling van derden op de hoogte.
  • De advocaat bewaakt de kwaliteit van de geleverde dienst door derden.
  • De advocaat onderneemt actie bij een negatieve beoordeling van de kwaliteit van de geleverde dienst.
  • De advocaat gaat de kwalificatie van deze derde na, dat wil zeggen of deze derde een verwerker of (gezamenlijke) verwerkingsverantwoordelijke is en dient desgevallend de nodige overeenkomsten af te sluiten.

Afsluiting en archivering

Norm: De advocaat garandeert een zorgvuldige afsluiting en archivering van het dossier.

De cliënt heeft na de beëindiging van de zaak 5 jaar de tijd om zijn dossier bij de advocaat op te vragen. De bewaartermijn eindigt niet als de advocaat stopt aan de balie. Ook bij beëindiging van de praktijk moet de advocaat er zorg voor dragen dat gedurende de bewaartermijn zijn dossiers worden bewaard.

Bij kantoren met meer dan één advocaat zal dit in de praktijk geen problemen opleveren, behalve wanneer de advocaat zijn kantoor sluit en zijn archieven onderbrengt bij derden.

Eenmanskantoren moeten aandacht aan dit probleem schenken. Daarbij is het van belang dat de advocaat ook de bewaring van het dossier heeft geregeld in het geval dat hij komt te overlijden.

De mededeling van de datum van archivering verschaft duidelijkheid over de aanvang van deze termijn. Bij het klaarmaken van het dossier voor archivering kunnen originele stukken van de cliënt meteen uit het dossier gehaald worden ten behoeve van de cliënt.

Aan de archiefruimte kunnen voorwaarden worden gesteld zodat de dossiers gedurende de bewaartermijn in goede conditie blijven.

In de praktijk betekent dit:

  • De advocaat brengt zijn cliënt schriftelijk op de hoogte wanneer het dossier wordt gesloten en dat het dossier 5 jaar zal worden bewaard na beëindiging van de zaak.
  • De dossiers worden minimaal gedurende 5 jaar bewaard in een toereikende archiefruimte. De advocaat houdt daarbij rekening met langere bewaartermijnen zoals bijvoorbeeld de termijn van 10 jaar die geldt in het kader van de anti-witwasreglementering.
  • De advocaat heeft ervoor gezorgd dat zijn dossiers ook in geval hij of zij niet meer actief is als advocaat, bewaard blijven.
  • Het archiveringssysteem waarborgt dat dossiers kunnen worden teruggevonden.
  • Alleen bevoegden kunnen de dossiers in het archiefsysteem raadplegen.
Klant

Cliënt-advocaat: kwa­li­teits­ver­be­te­ring

Norm: De advocaat betrekt het oordeel van cliënten bij het verbeteren van zijn dienstverlening.

Van elke advocaat verwachten we een goede afhandeling van klachten. In de interne klachtenregeling van het kantoor kan beschreven staan hoe en bij wie een cliënt zijn klacht kan indienen en op welke wijze de klacht wordt afgehandeld.

Beter is natuurlijk om klachten voor te zijn door tijdig het oordeel van de cliënten zelf te vragen. Dat betekent niet dat de tevredenheid van de cliënt het enige criterium kan zijn voor de vraag of een advocaat goed werk levert. Wel is de mening van de cliënt relevant en onmisbaar voor de werkwijze van het kantoor en de verbetering ervan. Hetzelfde geldt overigens ook voor de mening van andere partijen die een oordeel kunnen vormen over de werking van het kantoor.

Het peilen van de waardering voor de dienstverlening bij de cliënt kan op verschillende manieren plaatsvinden.

De advocaat en/of het kantoor bepaalt zelf hoe het wordt aangepakt.

Een handige methode voor kleine kantoren is een regelmatig cliënttevredenheidsonderzoek (CTO) door middel van een steekproef of door middel van de verzending van een evaluatieformulier, bijvoorbeeld na afloop van iedere zaak. Voor kantoren met vaste relaties heeft het houden van evaluatiegesprekken wellicht de voorkeur. In dat geval noteert de advocaat de mening van de cliënt op een evaluatieformulier en evalueert het kantoor periodiek de resultaten.

Belangrijker dan de meting zelf zijn de resultaten en de conclusies die de advocaat daaruit trekt. Op welke punten kan een kantoor haar dienstverlening nog verbeteren? Welke maatregelen leiden tot het gewenste resultaat? De ingevoerde maatregelen kunnen onderwerp zijn in een volgend CTO. Heeft het nieuwe kantoorbeleid de tevredenheid verhoogd of juist niet?

De advocaat gaat tenslotte na afloop van ieder afgesloten CTO na of bij de uitvoering van het onderzoek zelf nog verbeteringen mogelijk zijn. Hij noteert die ook in het CTO verslag, zodat die verbeteringen bij een volgend CTO eenvoudig zijn terug te vinden en toe te passen.

Hier is ook de rol van de Ombudsdienst Consumentengeschillen van de Advocatuur (OCA) van belang voor het indienen van een klacht .

Ook interessant

Cybersecurity

Beveiliging

Advocaten moeten passende technische en organisatorische beveiligingsmaatregelen nemen die een beveiligingsniveau waarborgen dat is afgestemd op het risico dat gepaard gaat met hun verwerkingen van persoonsgegevens.

Meer lezen
Cybersecurity
GDPR Digitalisering

Informatieverplichting en beroepsgeheim

De advocaat moet in principe elke betrokkene inlichten over het bestaan van de verwerking van zijn persoonsgegevens. Er bestaan evenwel uitzonderingen op dat principe.

Meer lezen
GDPR Digitalisering

Bewaartermijnen

De advocaat mag de persoonsgegevens van zijn cliënten, werknemers, leveranciers, … niet langer verwerken dan noodzakelijk. Dat moet hij beoordelen in functie van het doel waarvoor hij die persoonsgegevens gebruikt. Het is dus belangrijk om de doeleinden waarvoor persoonsgegevens worden gebruikt, te identificeren.

Meer lezen

Ook interessant

GDPR

Meer lezen

Gerelateerd nieuws

Deze berichten verschenen recent:
GDPR

GDPR-wijzer geactualiseerd

De GDPR-wijzer is een volledige toolkit voor u als advocaat over de praktische implementatie van de GDPR. De GDPR is geen statisch document. De interpretatie ervan en de concrete to do’s die daaruit volgen hebben daarom soms nood aan een herziening met een frisse blik. Om die reden zijn er recent tien GDPR-wijzeronderwerpen geüpdatet en is één extra onderwerp toegevoegd. Elk onderwerp bestaat uit een beknopte toelichting, concrete to do’s, praktische modellen en antwoorden op uw veelgestelde vragen.

Meer lezen
Kantoororganisatie Digitalisering

Wat weet u over de elektronische handtekening?

We merken dat er bij advocaten vooral vragen rijzen over elektronische handtekeningen. De wetgeving is bijzonder complex en vindt u terug in de eIDAS-verordening en de Wet van 21 juli 2016 tot uitvoering en aanvulling daarvan. Hier leest u alvast de basisinformatie.

Meer lezen
Geld & factuur
Kantoororganisatie Digitalisering

E-facturatie, bent u klaar?

Recent is de Wet van 6 februari 2024 tot wijziging van het btw-wetboek en het WIB 1992 wat de invoering van de verplichting tot elektronische facturering betreft goedgekeurd. Concreet heeft deze wet als gevolg dat voor alle transacties tussen Belgische btw-plichtige ondernemingen vanaf 2026 verplicht een elektronische factuur zal moeten opgesteld worden. Ook advocaten zullen dus verplicht een elektronische factuur moeten opstellen wanneer zij b2b factureren.

Meer lezen
Toegang tot het recht Tweedelijnsbijstand

Verbeteringen in juridische tweedelijnsbijstand: tweevoudige uitbetaling geïntroduceerd

In het Belgisch Staatsblad van 29 februari 2024 verschenen belangrijke aanpassingen aan het Koninklijk Besluit van 20 december 1999 inzake de vergoeding die aan advocaten wordt toegekend in het kader van de juridische tweedelijnsbijstand. Voor het eerst is er nu de mogelijkheid om advocaten niet één maar twee keer per jaar te vergoeden. Bestuurder Marnix Moerman legt uit wat dat precies betekent.

Meer lezen
Toegang tot het recht Tweedelijnsbijstand

Kijk uw rekeningnummer tweedelijnsbijstand na

Hebt u dossiers in de BJB-module op de status ‘Audit – voor uitbetaling” staan, dan mag u in 2024 een uitbetaling verwachten. Kijk dan dringend uw rekeningnummer tweedelijnsbijstand (standaard) na.

Meer lezen
Computer
Toegang tot het recht Tweedelijnsbijstand

Kijk uw gegevens fiscale fiche na

Hebt u vorig jaar, in 2023, een vergoeding in het kader van de juridische tweedelijnsbijstand ontvangen? Kijk dan uw fiscale gegevens na.

Meer lezen
Tweedelijnsbijstand

Historische mijlpaal: Wettelijke verankering en indexatie van de waarde van een punt juridische tweedelijnsbijstand

Vandaag markeert een historisch moment met de publicatie van een Koninklijk Besluit in het Belgisch Staatsblad, waarin de langverwachte wettelijke verankering van de waarde van een punt juridische tweedelijnsbijstand is vastgelegd. Zo komt er de overgang van een gesloten naar een open enveloppe. Dit besluit introduceert ook de mogelijkheid van een tweevoudige uitbetaling per jaar.

Meer lezen
Tweedelijnsbijstand

Duurzame tweedelijnsbijstand: voorstellen voor de toekomst

De aangekondigde en verwachte 'open enveloppe' in tweedelijnsbijstand, met een vastgestelde (en geïndexeerde) waarde van een punt, leidt tot een vernieuwde interesse van de overheid in de materie en resulteerde in een (te) kritisch rapport van het Rekenhof.

Meer lezen
GDPR Kantoororganisatie Witwaspreventie

Herziene modelovereenkomst en informatieformulieren voor advocaten en cliënten

We actualiseerden de modelovereenkomst tussen advocaat en private cliënt (consument). Daarnaast stellen we een bijgewerkte versie ter beschikking van diverse formulieren om te voldoen aan uw informatieverplichtingen die voortvloeien uit het Wetboek van Economisch Recht, de GDPR, de witwaspreventiewet, de Codex Deontologie en het Gerechtelijk Wetboek.

Meer lezen