Ga verder naar de inhoud

Relatie met de cliënt

De relatie met de klant is van essentieel belang vanaf het eerste gesprek en het openen van een dossier tot de archivering ervan. We bespreken hier de verschillende stappen die u moet nemen.

Controle identiteit en wettigheid overdracht

Norm: De eerste taak van de advocaat is de identificatie van de cliënt, de controle van zijn identiteit en de acceptatie, gecombineerd met art. 249 Codex Deontologie.   Vervolgens gaat de advocaat de identiteit van de tegenpartij(en) na, zodat hij kan onderzoeken of er een uiteindelijke zaak is van een belangenconflict.

Het is in het belang van de goede praktijkuitoefening dat advocaten weten wie hun cliënt is . Het is evenzo belangrijk dat de diensten van advocaten niet worden misbruikt voor onwettige activiteiten.

Zo bent u als advocaat verplicht om bij beslissing van de opdracht de identiteit van de cliënt na te gaan en in voorkomend geval ook de identiteit van de tussenpersoon die de opdracht namens de cliënt verstrekt. De aard van de omstandigheden van de zaak die onmogelijk is.

Ook moet u nagaan of in redelijkheid bestaan ​​dat de opdracht tot voorbereiding, ondersteuning van afscherming van onwettige activiteiten . Er mag worden afgegaan op de juistheid van de door de klant verstrekte gegevens zolang de redelijkheid van het tegendeel ontbreekt.

Indien u gerede twijfel heeft, dan wel indien er omstandigheden zijn die gerede twijfel rechtvaardigen, over de juistheid van de deur van namens de cliënt vertrouwelijke gegevens, de identiteit van de cliënt van de tussenpersoon, stelt u een onderzoek in naar de juistheid van de geheime gegevens , de achtergrond van de cliënt, de tussenpersoon en het doel van de opdracht, tenzij de aard van de omstandigheden van de zaak dit onmogelijk maken.

U onthoudt u van de verlening van diensten van een opdracht neer, indien u in redelijkheid niet in voldoende mate de gegevens heeft verdiend, of indien in redelijkeheid gedurende het bestaan ​​van de opgedragen diensten strekken tot de voorbereiding, ondersteuning van afscherming van onwettige activiteiten.

De wet tot voorkoming van het witwassen van geld en de financiering van terrorisme en tot de beperking van het gebruik van contanten (art. 26-27) bepaald dat de advocaat zijn cliënt moet (en zijn laatste hebbers) ontdekken en zijn identiteit moet controleren aan de hand van een bewijsstuk, waarvan een afschrift moet worden genomen op papier of op elektronische drager.

Concreet betekent dit dat u een kopie moet nemen van de identiteitskaart van de cliënt van een gelijksoortig document voor buitenlanders (als het om een ​​lichamelijke persoon gaat; voor rechtspersonen, zie het hoofdstuk over witwas) en die in het dossier moet bewaren.

Overleg
Overleg - linkedin sales solutions

Eerste contact met de cliënt: aard en omvang van de zaak

Norm: De advocaat stelt tijdens het eerste contact met de cliënt vast wat de aard en de omvang van de zaak is en maakt, indien mogelijk, een inschatting van de haalbaarheid van wat de cliënt

Goede communicatie is een van de pijlers van de juridische dienstverlening. Veel onvrede van cliënten ligt bij een gebrekkige communicatie tussen cliënt en advocaat. In vele gevallen gaat het dan over de manier waarop het ereloon bepaald wordt en de kosten in rekening gebracht worden.

Als bespreking van de haalbaarheid bij het eerste contact niet mogelijk is, door gebrek aan informatie, moet u de cliënt zo spoedig mogelijk informeren over de prognose van zijn zaak en over veranderingen daarin. Bevestig die informatie schriftelijk zodat er een spoor overblijft van wat u de cliënt geadviseerd hebt.

De gedragsregels verplichten advocaten om de belangen van cliënten correct te behartigen. Het is van groot belang dat de advocaat zijn cliënten informeert over de ontwikkelingen in een zaak en de mogelijke (rechts)handelingen die een cliënt wil. Advocaten moeten tijdens het intakegesprek reeds in begrijpelijke taal uitleggen wat de advocaat voor de cliënt kan betekenen. Daarbij moeten ze ook uitleg geven over de financiële afhandeling en de wijze waarop ze de cliënt op de hoogte zullen houden.

Ook het WER legt een (pre-)contractuele informatieplicht op aan de advocaat en zijn particuliere cliënten (spontaan of op verzoek).

Planning en bevestiging van afspraken

Nadat een afspraak met een cliënt is gemaakt, verzendt de advocaat een schriftelijke of elektronische bevestiging van de afspraak naar de cliënt.

Het eerste gesprek

De advocaat zorgt ervoor dat de cliënt een zo volledig mogelijk beeld van uw verwachte werkzaamheden krijgt. Op die wijze kan latere ontevredenheid of onduidelijkheid worden voorkomen .

De advocaat maakt de cliënt meteen duidelijk welke onderwerpen besproken worden en wat het doel is van dat gesprek. De cliënt kan zijn verhaal vertellen en en kan vragen stellen aan de advocaat .

De advocaat stelt vast wat de aard en omvang van de zaak is.

Als de advocaat de aard en omvang van de zaak heeft vastgesteld, maakt hij, voor zover mogelijk, een inschatting van de haalbaarheid van wat de cliënt verlangt.

Het in een zo vroeg mogelijk stadium nadrukkelijk bespreken van alle pro’s en contra’s van een aanpak, is voor de cliënt verhelderend. Als er zaken zijn die u niet zult doen, wees daar dan duidelijk over en bevestig de afspraak schriftelijk, zeker als het zou gaan om werkzaamheden die impliciet begrepen zouden kunnen zijn in de taakbeschrijving. Advocaten moeten de cliënt informeren over de mogelijkheid tot bemiddeling, verzoening en elke andere vorm van minnelijke oplossing van geschillen. (Artikel 444, Lid 2, Ger.Wet) Er bestaat ook een modelbrief

In de praktijk betekent dit:

  • De advocaat bepaalt de aard van de zaak
  • De advocaat schat de omvang van de zaak in
  • Indien nodig signaleert de advocaat de wettelijke termijnen
  • De advocaat stelt in overleg met de cliënt het probleem vast en geeft een analyse
  • De advocaat inventariseert mogelijke oplossingen (ook een eventuele buitengerechtelijke geschillenregeling), de daaraan verbonden voor –en nadelen, en maakt, indien mogelijk, een inschatting van de haalbaarheid
  • De advocaat bepaalt in overleg met de cliënt de te volgen strategie
  • De advocaat geeft in voorkomend geval toelichting bij de af te sluiten overeenkomst
  • De advocaat bevestigt schriftelijk aan de cliënt de aard en de omvang van de zaak, indien mogelijk een inschatting van de haalbaarheid, de afgesproken werkzaamheden alsmede indien van toepassing de verantwoordelijke advocaat, de behandelende advocaat en vraagt de ondertekening van de ingevulde overeenkomst of opdrachtbrief
  • In het dossier moeten aantekeningen aanwezig zijn van het gesprek of het contact waarin de opdracht is gegeven
  • De advocaat moet bij aanvang de financiële consequenties met de cliënt bespreken, zodat de cliënt zich bewust is van de consequenties van het geven van de opdracht
  • De advocaat moet de cliënt tijdig voorzien van alle voor de cliënt belangrijke (financiële) informatie


Over­een­komst van opdracht

Norm: Als de advocaat besluit de zaak aan te nemen, bevestigt hij de afspraken, bij voorkeur schriftelijk, al dan niet in een formele overeenkomst en al dan niet met verwijzing naar de algemene voorwaarden.

Voor veel cliënten is het van belang de gemaakte afspraken op papier te hebben.

We bevelen een overeenkomst tussen de advocaat en de private cliënt sterk aan (een schriftelijke opdrachtbevestiging is minstens nodig).

De opdrachtbevestiging bevat in ieder geval de volgende gegevens:

  • Persoonsgegevens van de cliënt
  • Een omschrijving van de zaak en een plan van aanpak of een aanzet daartoe
  • Vermelding van de naam van de advocaat
  • De financiële consequenties
  • Een korte omschrijving van de te verrichten werkzaamheden
  • Van toepassing verklaring van de kantoorklachtenregeling
  • In voorkomend geval, verwijzing naar de algemene voorwaarden van het kantoor
  • Een forumkeuze bij geschillen

De advocaat geeft duidelijk aan wanneer hij contact met de cliënt opneemt. Hij voorziet de cliënt, gevraagd en ongevraagd, tijdig van alle voor hem belangrijke informatie.

De advocaat houdt de cliënt van alle handelingen en ontwikkelingen in een zaak op de hoogte. Ook wanneer een zaak voor langere tijd wordt waargenomen door een andere advocaat, stelt hij de cliënt daarvan op de hoogte. De cliënt moet voldoende tijd krijgen om de stukken goed te keuren.

Correspondentie met cliënten en relaties vindt zoveel mogelijk schriftelijk plaats op briefpapier van kantoor of per beveiligde e-mail.

De advocaat documenteert de voortgang van een zaak schriftelijk in het dossier. Hij legt ook alle handelingen en contactmomenten vast. Hij voegt ook kopieën van brieven en andere schriftelijke gegevens aan het dossier toe. Zo ook e-mails. Het dossier zal na de financiële afhandeling opgeschoond en vervolgens in het archief geplaatst worden.

Financiële afspraken

Norm: De advocaat kaart financiële afspraken aan vanaf het intakegesprek, overeenkomstig art. 260 Codex Deontologie.

Een voor de cliënt belangrijk aspect is de financiële kost van de dienstverlening. De advocaat besteedt daar tijdens het intakegesprek apart aandacht aan. Bij de toezending van de opdrachtbevestiging geeft hij dat nogmaals bondig weer. Ook wanneer de cliënt in aanmerking komt voor speciale tarieven of gefinancierde rechtsbijstand licht de advocaat de kosten toe, in het bijzonder de hoogte van de eigen bijdrage.

In de praktijk moet u volgende aspecten duidelijk maken:

  • De te verwachten vergoeding voor de dienstverlening. Daarbij maakt de advocaat zo nauwkeurig mogelijk een inschatting, zodat voor de cliënt duidelijk is welke kosten hij kan verwachten
  • De mogelijke uitspraken van de rechter met betrekking tot de procedurekosten en de in deze zaak te verwachten uitkomst
  • De advocaat geeft een informatie over de bijkomende kosten naast kantoorkosten zoals deurwaarderskosten, griffierecht, expertisekosten enz. Voorzie zeker een regeling voor eventuele reis- en/of logieskosten en de manier waarop die aangerekend worden.
  • Of en wanneer gebruik gemaakt wordt van voorschotten en op welke wijze die voorschotten verrekend worden

U kan met de cliënt afspreken om het aantal te declareren uren vooraf te begroten en dat bedrag na afloop van de procedure te verrekenen of tussentijdse staten op te maken.

  • Indien van toepassing bespreekt de advocaat de regels en afspraken over het ontvangen en beheren van gelden voor de cliënt. Hoofdregel is dat de de advocaat de cliënt daarvan op de hoogte zal houden en zo spoedig mogelijk na afloop van het geschil dat bedrag zal verrekenen, rekening houdend met de basisregel dat derdengelden in beginsel altijd onmiddellijk moeten doorgestort worden.
  • De algemene voorwaarden die de advocaat hanteert inzake betalingstermijnen, incassoregelingen en de aansprakelijkheidsregeling.
  • Indien er door verandering van werkwijze extra kosten te verwachten zijn wordt dit vooraf kenbaar gemaakt aan de cliënt
  • De advocaat bespreekt de mogelijkheid om in aanmerking te komen voor tweedelijnsbijstand en de hoogte van de eigen bijdrage.
  • De advocaat gaat na of de cliënt een burgerlijke aansprakelijkheidsverzekering en een rechtsbijstandsverzekering heeft, dan wel of de cliënt in aanmerking komt voor bijstand via het BJB.
  • De advocaat geeft toelichting over de toepasselijke wetgeving in verband met de verhaalbaarheid erelonen.
  • De advocaat bevestigt schriftelijk de met de cliënt besproken financiële consequenties.
  • De advocaat sluit een overeenkomst met de cliënt over de financiële consequenties.

Ver­trou­we­lijk­heid en be­roeps­ge­heim

Norm: De advocaat is bij de uitoefening van zijn beroep vertrouwenspersoon en neemt de geheimhouding in acht binnen de door het recht gestelde grenzen, overeenkomstig art. 236 ev. Codex Deontologie

De vertrouwelijkheid van de relatie tussen de advocaat en zijn cliënt staat centraal in de beroepsuitvoering van de advocaat. De advocaat waarborgt onder alle omstandigheden de geheimhouding.

Alle interne en externe personen die op enige wijze toegang krijgen of kunnen krijgen tot relevante gegevens van dossiers en/of cliënten tekenen vooraf een geheimhoudingsverklaring. Dat wordt beschreven in een overeenkomst van opdracht of in een separate geheimhoudingsverklaring. Voor de ondertekening verifieert de advocaat de identiteit van de persoon.

Indien het onduidelijk is of een persoon een geheimhoudingsverklaring heeft getekend, gebeurt dat uit voorzorg nogmaals. Ook draagt de advocaat zorg voor de verklaringen van overige personen die toegang tot relevante gegevens kunnen krijgen.

Het kantoor zorgt ervoor dat de niet-advocaten van het kantoor een geheimhoudingsplicht hebben gelijk aan die van de advocaat. Die geheimhoudingsplicht is vastgelegd. De geheimhoudingsplicht geldt voor iedereen die aan het kantoor verbonden is: ook voor het schoonmaakpersoneel, scholieren met een studentenstage, externen met toegang tot cliëntgegevens, enz.

Bij het beheren van cliënt- en zaakgegevens is de vertrouwelijkheid gewaarborgd.

Dossiers worden zodanig beheerd dat de vertrouwelijkheid van de gegevens van de cliënt gewaarborgd is.

Computerbestanden waarin gegevens van de cliënt zijn opgenomen en/of die te herleiden zijn tot cliënten, zijn niet toegankelijk voor onbevoegden.

Ieder kantoor zal voor zich moeten uitmaken en aangeven op welke wijze de vertrouwelijkheid voldoende is gewaarborgd. Die verplichting tot het waarborgen van de vertrouwelijkheid blijft ook gelden als de advocaat niet meer actief is.

Wanneer de “digitale gegevens” worden opgeslagen buiten het kantoor zal het kantoor inzage moeten kunnen geven in de wijze waarop deze gegevens zijn beveiligd.

Vertrouwelijkheid van de cliëntgegevens speelt niet alleen een rol gedurende de behandeling van de zaak, maar ook daarna. Het zijn vooral praktische afspraken/voorzieningen die de vertrouwelijkheid waarborgen.

In de praktijk betekent dit:

  • geen dossiers/beeldschermen zichtbaar maken voor cliënten
  • dossierkasten/deuren zijn bij afwezigheid gesloten
  • oud papier verwerken via een papiervernietiger
  • meeluisteren van wachtenden belemmeren, bijv. door in de wachtkamer muziek te laten horen
  • telefonistes gaan tijdens een telefoongesprek zorgvuldig om met namen en andere informatie over een zaak
  • het kantoor is beveiligd
  • duidelijke afspraken over wie toegang heeft tot een archief buiten het kantoor
  • hanteren van wachtwoorden op computers
  • extra voorzichtigheid is geboden bij e-mailverkeer
  • back-upbestanden worden bij voorkeur buiten het kantoor bewaard en zijn niet toegankelijk voor onbevoegden

In­scha­ke­ling van derden

Norm: De advocaat waarborgt de kwaliteit van de ingeschakelde derden. De advocaat stelt de cliënt van tevoren van de inschakeling op de hoogte.

Het tijdig en volledig informeren van de cliënt is al voorzien in de communicatienorm.

Deze norm is ook van toepassing voor het inschakelen van derden, vooral als dat extra kosten met zich meebrengt voor de cliënt. Indien het voor de uitvoering van de opdracht noodzakelijk is dat een beroep wordt gedaan op een gerechtsdeurwaarder of een vertaler, wordt best met de cliënt afgesproken dat die de keuze daarvan laat aan de advocaat.

De advocaat doet slechts met uitdrukkelijke voorafgaande instemming van de cliënt een beroep op andere derden, zoals notarissen, deskundigen of accountants, gekozen in overleg met de cliënt.

De cliënt moet de mogelijkheid hebben om af te wegen of de extra kosten opwegen tegen de verhoging van de kans op een succesvolle afronding van de zaak. Het waarborgen van de kwaliteit vraagt om een zorgvuldige keuze van derden die worden ingeschakeld.

Alle derden ondertekenen een geheimhoudingsverklaring, indien zij toegang krijgen tot vertrouwelijke informatie.

In de praktijk betekent dit:

  • De advocaat stelt de cliënt van inschakeling van derden op de hoogte.
  • De advocaat bewaakt de kwaliteit van de geleverde dienst door derden.
  • De advocaat onderneemt actie bij een negatieve beoordeling van de kwaliteit van de geleverde dienst.
  • De advocaat gaat de kwalificatie van deze derde na, dat wil zeggen of deze derde een verwerker of (gezamenlijke) verwerkingsverantwoordelijke is en dient desgevallend de nodige overeenkomsten af te sluiten.

Afsluiting en archivering

Norm: De advocaat garandeert een zorgvuldige afsluiting en archivering van het dossier.

De cliënt heeft na de beëindiging van de zaak 5 jaar de tijd om zijn dossier bij de advocaat op te vragen. De bewaartermijn eindigt niet als de advocaat stopt aan de balie. Ook bij beëindiging van de praktijk moet de advocaat er zorg voor dragen dat gedurende de bewaartermijn zijn dossiers worden bewaard.

Bij kantoren met meer dan één advocaat zal dit in de praktijk geen problemen opleveren, behalve wanneer de advocaat zijn kantoor sluit en zijn archieven onderbrengt bij derden.

Eenmanskantoren moeten aandacht aan dit probleem schenken. Daarbij is het van belang dat de advocaat ook de bewaring van het dossier heeft geregeld in het geval dat hij komt te overlijden.

De mededeling van de datum van archivering verschaft duidelijkheid over de aanvang van deze termijn. Bij het klaarmaken van het dossier voor archivering kunnen originele stukken van de cliënt meteen uit het dossier gehaald worden ten behoeve van de cliënt.

Aan de archiefruimte kunnen voorwaarden worden gesteld zodat de dossiers gedurende de bewaartermijn in goede conditie blijven.

In de praktijk betekent dit:

  • De advocaat brengt zijn cliënt schriftelijk op de hoogte wanneer het dossier wordt gesloten en dat het dossier 5 jaar zal worden bewaard na beëindiging van de zaak.
  • De dossiers worden minimaal gedurende 5 jaar bewaard in een toereikende archiefruimte. De advocaat houdt daarbij rekening met langere bewaartermijnen zoals bijvoorbeeld de termijn van 10 jaar die geldt in het kader van de anti-witwasreglementering.
  • De advocaat heeft ervoor gezorgd dat zijn dossiers ook in geval hij of zij niet meer actief is als advocaat, bewaard blijven.
  • Het archiveringssysteem waarborgt dat dossiers kunnen worden teruggevonden.
  • Alleen bevoegden kunnen de dossiers in het archiefsysteem raadplegen.
Klant

Cliënt-advocaat: kwa­li­teits­ver­be­te­ring

Norm: De advocaat betrekt het oordeel van cliënten bij het verbeteren van zijn dienstverlening.

Van elke advocaat verwachten we een goede afhandeling van klachten. In de interne klachtenregeling van het kantoor kan beschreven staan hoe en bij wie een cliënt zijn klacht kan indienen en op welke wijze de klacht wordt afgehandeld.

Beter is natuurlijk om klachten voor te zijn door tijdig het oordeel van de cliënten zelf te vragen. Dat betekent niet dat de tevredenheid van de cliënt het enige criterium kan zijn voor de vraag of een advocaat goed werk levert. Wel is de mening van de cliënt relevant en onmisbaar voor de werkwijze van het kantoor en de verbetering ervan. Hetzelfde geldt overigens ook voor de mening van andere partijen die een oordeel kunnen vormen over de werking van het kantoor.

Het peilen van de waardering voor de dienstverlening bij de cliënt kan op verschillende manieren plaatsvinden.

De advocaat en/of het kantoor bepaalt zelf hoe het wordt aangepakt.

Een handige methode voor kleine kantoren is een regelmatig cliënttevredenheidsonderzoek (CTO) door middel van een steekproef of door middel van de verzending van een evaluatieformulier, bijvoorbeeld na afloop van iedere zaak. Voor kantoren met vaste relaties heeft het houden van evaluatiegesprekken wellicht de voorkeur. In dat geval noteert de advocaat de mening van de cliënt op een evaluatieformulier en evalueert het kantoor periodiek de resultaten.

Belangrijker dan de meting zelf zijn de resultaten en de conclusies die de advocaat daaruit trekt. Op welke punten kan een kantoor haar dienstverlening nog verbeteren? Welke maatregelen leiden tot het gewenste resultaat? De ingevoerde maatregelen kunnen onderwerp zijn in een volgend CTO. Heeft het nieuwe kantoorbeleid de tevredenheid verhoogd of juist niet?

De advocaat gaat tenslotte na afloop van ieder afgesloten CTO na of bij de uitvoering van het onderzoek zelf nog verbeteringen mogelijk zijn. Hij noteert die ook in het CTO verslag, zodat die verbeteringen bij een volgend CTO eenvoudig zijn terug te vinden en toe te passen.

Hier is ook de rol van de Ombudsdienst Consumentengeschillen van de Advocatuur (OCA) van belang voor het indienen van een klacht .

Ook interessant

Cybersecurity

Beveiliging

Advocaten moeten passende technische en organisatorische beveiligingsmaatregelen nemen die een beveiligingsniveau waarborgen dat is afgestemd op het risico dat gepaard gaat met hun verwerkingen van persoonsgegevens.

Meer lezen
Cybersecurity
GDPR Digitalisering

Informatieverplichting en beroepsgeheim

De advocaat moet in principe elke betrokkene inlichten over het bestaan van de verwerking van zijn persoonsgegevens. Er bestaan evenwel uitzonderingen op dat principe.

Meer lezen
GDPR Digitalisering

Bewaartermijnen

De advocaat mag de persoonsgegevens van zijn cliënten, werknemers, leveranciers, … niet langer verwerken dan noodzakelijk. Dat moet hij beoordelen in functie van het doel waarvoor hij die persoonsgegevens gebruikt. Het is dus belangrijk om de doeleinden waarvoor persoonsgegevens worden gebruikt, te identificeren.

Meer lezen

Ook interessant

GDPR

Meer lezen

Gerelateerd nieuws

Deze berichten verschenen recent:
Tweedelijnsbijstand

Belangrijke wijziging in dossierbehandeling tweedelijnsbijstand: let op de nieuwe datumregels

Vanaf nu wordt er bij de aanmaak van uw dossier nog maar met één datum rekening gehouden: de datum van doorzending van uw dossier aan uw BJB. Dat betekent dat voor zowel de indiening van vergoedbare prestaties als de beoordeling van relevante bijlagen, deze datum bepalend is.

Meer lezen
Tweedelijnsbijstand

Drie auditeurs aangesteld om kwaliteit van juridische tweedelijnsbijstand te verhogen

Vanaf deze maand zijn drie auditeurs gestart om de juridische tweedelijnsbijstand door te lichten. Hun opdracht is gericht op het uitvoeren van gerichte controles op de afgesloten en goedgekeurde dossiers waarbij specifiek gekeken wordt naar de aanstelling van advocaten, de toegekende prestaties, het aantal punten en de eindverslagen. Ook de werkprocessen van de BJB’s worden onder de loep genomen.

Meer lezen
Tweedelijnsbijstand

Aangepast compendium twee­de­lijns­bij­stand en nieuwe in­ko­mens­gren­zen sinds 1 september 2024

De inkomensgrenzen wijzigden op 1 september 2024. Die wijzigingen werden ook verwerkt in het Compendium juridische tweedelijnsbijstand geldig vanaf 1 september 2024.

Meer lezen
Tweedelijnsbijstand

Nieuwe nomenclatuur verzekert continuïteit in tweedelijnsbijstand na vernietiging door Raad van State

De publicatie van een nieuwe nomenclatuur in het Belgisch Staatsblad op 26 augustus 2024 markeert een belangrijke stap in het waarborgen van de rechtszekerheid en continuïteit in de tweedelijnsbijstand. Het ministeriële besluit is grotendeels een herneming van de in 2016 vastgestelde regels, die door een arrest van de Raad van State op 22 september 2023 werden vernietigd.

Meer lezen
GDPR Kantoororganisatie Witwaspreventie

Nu ook een modelovereenkomst en informatieformulieren voor advocaten en cliënten (niet-consumenten)

We introduceren niet alleen een modelovereenkomst tussen de advocaat en de private cliënt (consument), maar ook een modelovereenkomst voor de samenwerking met de cliënt (niet-consument). Daarnaast bieden we u diverse formulieren aan die specifiek zijn ontworpen om te voldoen aan uw informatieverplichtingen.

Meer lezen
Tweedelijnsbijstand

Uw vergoeding tweedelijnsbijstand staat weldra op uw rekening

De vergoedingen voor de advocaten die prestaties hebben geleverd in het kader van de juridische tweedelijnsbijstand zijn vandaag binnengekomen en meteen doorgestort. Hebt u een rekening bij ING, dan mag u de vergoeding vandaag verwachten. Voor klanten van andere banken duurt het een paar dagen langer voordat de vergoeding op hun rekening staat.

Meer lezen
Tweedelijnsbijstand

Positief advies versnelt uitbetalingen voor juridische tweedelijnsbijstand

Op 24 mei 2024 heeft de Inspectie Financiën positief advies gegeven over de uitbetaling van vergoedingen aan advocaten die voor juli 2023 juridische tweedelijnsbijstand hebben verleend. Volgens de huidige verwachtingen is het doel om de betalingen in de eerste week van juni 2024 te realiseren.

Meer lezen
Tweedelijnsbijstand

Evoluties in tweedelijnsbijstand: nieuwe regels en financiering

De recente veranderingen in de tweedelijnsbijstand hebben geleid tot een aantal significante ontwikkelingen. Lees onze update en ontdek de gevolgen voor de werking en financiering van de juridische tweedelijnsbijstand in Vlaanderen.

Meer lezen
Tweedelijnsbijstand

Fiscale fiche vergoeding juridische tweedelijnsbijstand staat online

De fiscale fiche 281.50 voor de vergoedingen in het kader van de juridische tweedelijnsbijstand staat online. Het betreft het aanslagjaar 2024 voor inkomsten ontvangen in 2023. Lees hoe u ze kunt downloaden.

Meer lezen