Ga verder naar de inhoud

Behandeling dossier

Hieronder leest u de kwaliteitsnormen voor de behandeling van dossiers van a tot z.

Leen Bosmans

Medewerker-specialist opleiding
Leen Bosmans

Deel dit artikel

Beheer dossiers

Norm: de advocaat moet ervoor zorgen dat dossiers snel te vinden zijn en relevante gegevens overzichtelijk en toegankelijk zijn weergeven, ook voor bevoegde derden.

Van elke nieuwe zaak maakt de advocaat een dossier aan. Na gebruik bergt de advocaat papieren dossiers op in een slotvaste dossierkast of andere beveiligde ruimte. Dat gebeurt in ieder geval aan het einde van een werkdag. De dossierkast of beveiligde ruimte is enkel toegankelijk voor betrokken medewerkers die beroepshalve of conventioneel door een geheimhoudingsverplichting zijn gebonden.

De advocaat zorgt voor de nodige praktische voorzieningen om de vertrouwelijkheid van de dossierinformatie te garanderen. Dat kan bijvoorbeeld door te vermijden dat dossiers of schermen zichtbaar zijn voor bezoekers van het kantoor. Alle dossiers zijn op dezelfde manier ingedeeld. Daardoor is het mogelijk om snel relevante informatie te vinden over een bepaalde zaak. De advocaat is verantwoordelijk voor de indeling en volledigheid.

De indeling van de dossiers ziet er bij voorkeur als volgt uit:

  • De intake (waaronder het intakeformulier), opdrachtbevestiging of cliëntenovereenkomst
  • Communicatie met de cliënt en derde partijen
  • Processtukken
  • Overige stukken

Het is belangrijk dat de bij de opdracht betrokken personen gemakkelijk (bij voorkeur digitaal) in de dossiers kunnen zoeken. Het dossier is te allen tijde up to date. Na de financiële afhandeling van een zaak bergt de advocaat het dossier op in het archief.

Bewijsvoering

De advocaat legt gemaakte afspraken en gevoerde gesprekken schriftelijk vast in het dossier van de cliënt. Uiteraard voegt de advocaat ook processtukken en bewijsstukken aan het dossier toe. Dat is van belang voor eventuele bewijsvoering, maar ook voor het geval een andere advocaat de zaak moet waarnemen.

Communicatie

De advocaat voegt de processtukken toe aan het dossier. De cliënt ontvangt zo spoedig mogelijk een kopie daarvan. Indien nodig kan de cliënt de stukken doornemen en goedkeuren. De cliënt krijgt de mogelijkheid contact op te nemen als er sprake is van onduidelijkheden.

De advocaat houdt de cliënt op de hoogte van de relevante ontwikkelingen in de zaak.

Een duidelijke factuur moet de kosten en erelonen specifiëren aan de cliënt.

Bij eventuele klachten van de cliënt informeert de advocaat hem over de manier waarop hij zijn klachten heeft behandeld. Wanneer de advocaat een beroepsfout wordt aangewreven informeert die de cliënt over de mogelijkheden.


Be­reik­baar­heid

Norm: Om cliënten snel en effectief van dienst te kunnen zijn, is de aanspreekbaarheid en bereikbaarheid van de advocaat essentieel. De advocaat informeert de cliënt daarover. De advocaat draagt er zorg voor dat zijn bereikbaarheid is afgestemd op de verwachtingen van de cliënt, rekening houdend met de aard van het dossier dat het kantoor voor die cliënt behandelt.

Telefoon
Telefoon - Unsplash - Berkeley communications

De advocaat is tijdens de kantooruren telefonisch of via andere, aan de cliënt bekende kanalen bereikbaar.

Binnen het kantoor zijn de nodige afspraken gemaakt en/of regelingen getroffen om zo snel mogelijk te antwoorden op telefonische of andere berichten, én een zo kort mogelijke wachttijd bij afspraken te garanderen. De vertrouwelijkheid van alle gesprekken is gewaarborgd.

De contactgegevens van het kantoor zijn afdoende gepubliceerd (bijvoorbeeld op de website, in de algemene informatiefolder van het kantoor, op briefpapier, op de visitekaartjes). De contactgegevens zijn steeds actueel.

Plannen en termijnen

Norm: De advocaat spant zich in om de zaken tijdig af te handelen. De post/berichtgeving wordt tijdig verwerkt.

Het agendasysteem is zodanig ingericht dat termijnen niet worden overschreden. Het systeem is eenvoudig en overdraagbaar.

Vervanging

Norm: De advocaat draagt er zorg voor bij afwezigheid terstond vervangen te kunnen worden of eventueel dossier(s) over te dragen.

Een vervangingsregeling buiten kantoor (inzonderheid van toepassing voor solokantoren) is schriftelijk vastgelegd.

De cliënt wordt schriftelijk op de hoogte gebracht bij langdurige of permanente vervanging in een zaak.

Afsluiting

Norm: De advocaat garandeert een zorgvuldige afsluiting van het dossier. De cliënt verneemt schriftelijk dat zijn dossier wordt afgesloten.

Nadat de laatste juridische handeling in een zaak is verricht, wordt het dossier de financiële afgesloten Dat is onder meer belangrijk voor het doen lopen van de verjaringstermijn voor beroepsaansprakelijkheid. Voordat een einddeclaratie aan de cliënt wordt verzonden, kijkt de advocaat na of alle nota’s en eindnota’s van derden al in het dossier zijn opgenomen.

Voor het geval bedragen op de derdengeldenrekening staan zullen die passend worden overgemaakt of verrekend, met detaillering naar de cliënt toe.

Archivering

Norm: De cliënt verneemt schriftelijk dat na afsluiting het dossier 5 jaar wordt bewaard.

De advocaat bezorgt belangrijke originele stukken bij voorkeur terug aan de cliënt. Een kopie daarvan wordt dan opgenomen in het dossier.

De advocaat draagt er zorg voor dat de papieren dossiers minimaal 5 jaar worden bewaard in een toereikende en beschermde archiefruimte. De vertrouwelijkheid wordt evenwel gewaarborgd, de dossiers zijn eenvoudig terug te vinden via een archiveringsysteem en blijven in goede staat.

De advocaat draagt er zorg voor dat ook in geval hij niet meer actief is, de dossiers binnen de vereiste termijn bewaard blijven. De persoonsgegevens mogen niet langer behouden/verwerkt worden dan noodzakelijk

Tijdslijn

Hier vindt u een handige tijdslijn.

Ook interessant

GDPR Digitalisering

Bewaartermijnen

De advocaat mag de persoonsgegevens van zijn cliënten, werknemers, leveranciers, … niet langer verwerken dan noodzakelijk. Dat moet hij beoordelen in functie van het doel waarvoor hij die persoonsgegevens gebruikt. Het is dus belangrijk om de doeleinden waarvoor persoonsgegevens worden gebruikt, te identificeren.

Meer lezen

Ook interessant

GDPR

Meer lezen

Gerelateerd nieuws

Deze berichten verschenen recent:
GDPR

GDPR-wijzer geactualiseerd

De GDPR-wijzer is een volledige toolkit voor u als advocaat over de praktische implementatie van de GDPR. De GDPR is geen statisch document. De interpretatie ervan en de concrete to do’s die daaruit volgen hebben daarom soms nood aan een herziening met een frisse blik. Om die reden zijn er recent tien GDPR-wijzeronderwerpen geüpdatet en is één extra onderwerp toegevoegd. Elk onderwerp bestaat uit een beknopte toelichting, concrete to do’s, praktische modellen en antwoorden op uw veelgestelde vragen.

Meer lezen
GDPR Kantoororganisatie Witwaspreventie

Herziene modelovereenkomst en informatieformulieren voor advocaten en cliënten

We actualiseerden de modelovereenkomst tussen advocaat en private cliënt (consument). Daarnaast stellen we een bijgewerkte versie ter beschikking van diverse formulieren om te voldoen aan uw informatieverplichtingen die voortvloeien uit het Wetboek van Economisch Recht, de GDPR, de witwaspreventiewet, de Codex Deontologie en het Gerechtelijk Wetboek.

Meer lezen
GDPR Digitalisering Podcast

Hoe kunnen advocaten intelligent omspringen met artificiële intelligentie?

Digitalisering is een van de speerpunten in het beleidsplan van de OVB, ontwikkelingen zoals ChatGPT doen advocaten nadenken over een zinvol en vooral verantwoord gebruik van artificiële intelligentie in de uitoefening van hun beroep. In deze podcast Ten Gronde schetst Olivier Sustronck, advocaat maar ook gecertificeerd Data Protection Officer de digitale toekomst van de advocatuur.

Meer lezen
Europees & internationaal recht GDPR
Europees & internationaal recht GDPR
Europees & internationaal recht GDPR