Ga verder naar de inhoud

Be­waar­ter­mij­nen

De advocaat mag de persoonsgegevens van zijn cliënten, werknemers, leveranciers, … niet langer verwerken dan noodzakelijk. Dat moet hij beoordelen in functie van het doel waarvoor hij die persoonsgegevens gebruikt. Het is dus belangrijk om de doeleinden waarvoor persoonsgegevens worden gebruikt, te identificeren.

Bij het bepalen van de bewaartermijn is het nuttig om rekening te houden met wettelijk vastgelegde bewaartermijnen en wettelijke verjaringstermijnen. In onze verwerkingsfiches namen we een voorstel op van de relevante bewaartermijnen.

Wat u moet weten

De advocaat mag de persoonsgegevens van zijn cliënten, werknemers, leveranciers, … niet langer verwerken dan noodzakelijk (Artikel 5.1 c) AVG). Dat moet hij beoordelen in functie van het doel waarvoor hij die persoonsgegevens gebruikt. Het is dus belangrijk om de doeleinden waarvoor persoonsgegevens worden gebruikt, te identificeren.

Bij het bepalen van de bewaartermijn is het nuttig om rekening te houden met wettelijk vastgelegde bewaartermijnen (bijv. artikel 2276bis BW, artikel III.86 WER, artikel 60§1 W. BTW en KB van 28 november 1969) en wettelijke verjaringstermijnen (bijv. artikel 2262 en artikel 2262bis BW). De desbetreffende persoonsgegevens kunnen tenminste gedurende die termijnen worden bewaard. De advocaat draagt de bewijslast in geval van een langere bewaartermijn.

Wat u moet doen

U moet (vooraf) bepalen hoelang u de persoonsgegevens zal bewaren. Dat doet u door na te gaan hoelang u de persoonsgegevens nodig heeft, rekening houdende met eventuele wettelijk vastgelegde bewaartermijnen en verjaringstermijnen. We geven u enkele concrete voorbeelden bij de FAQ onderaan deze pagina.

Deze bewaartermijnen neemt u op in uw register. Om te verzekeren dat de persoonsgegevens niet langer gebruikt en/of bewaard worden dan noodzakelijk in functie van het beoogde doel, raden we aan om interne maatregelen te nemen die de bewaartermijnen ook daadwerkelijk in de praktijk implementeren, zoals bijvoorbeeld door een data retention policy op te stellen. Meer voorbeelden vindt u terug in de FAQ onderaan deze pagina.

Daarnaast raden we aan om een onderscheid te maken tussen persoonsgegevens (of de bestanden waarin ze bewaard worden) in de actieve gebruiksfase en in de passieve gebruiksfase. Bestanden zijn in de actieve gebruiksfase wanneer u ze nog actief gebruikt en nodig heeft. Bestanden die u niet meer actief gebruikt, maar waarvan de bewaartermijn nog niet is verstreken (omwille van administratieve redenen, wettelijke bewaartermijnen, etc.) bevinden zich in de passieve gebruiksfase. Die bestanden kan u, bijvoorbeeld in het kader van een jaarlijkse audit, archiveren. De archivering houdt ten minste in dat de toegang tot de bestanden beperkt wordt.

Tot slot moet u de persoonsgegevens waarvan de bewaartermijn verstreken is, dat wil zeggen waarvoor er geen verwerkingsdoel meer aanwezig is, anonimiseren of vernietigen. U zal ook bewijs moeten voorzien van dat proces.

Praktische richt­snoe­ren

Er zijn geen specifieke richtsnoeren van de Gegevensbeschermingsautoriteit of het Europees Comité voor Gegevensbescherming over (het bepalen en implementeren van) de bewaartermijnen.

Voor de verwerking van de persoonsgegevens van cliënten is het afsluiten van het dossier veelal het vertrekpunt voor de bewaartermijn. Lees daarover meer bij de FAQ onderaan deze pagina. Om dat vertrekpunt vast te leggen, kan u gebruiken van het volgende model: brief inzake afsluiting dossier.

Per verwerkingsdoeleinde is een ‘verwerkingsfiche’ beschikbaar. Lees daarover meer. Elke verwerkingsfiche bevat een voorstel van de relevante bewaartermijn. U kunt die bewaartermijn overnemen indien die overeenstemt met hoelang u de persoonsgegevens nodig hebt.

Modelbrief voor de afsluiting van een dossier

Kopieer en gebruik onderstaande tekst als modelbrief voor de afsluiting van een dossier.

Geachte heer/mevrouw,

Ik verwijs naar het hierboven vermelde dossier.

Middels dit schrijven informeer ik u dat dit dossier zal worden afgesloten.

Ik zal het dossier, inclusief de daarin opgenomen persoonsgegevens, nog [10 jaar plus een verificatieperiode van 1 jaar] bewaren. Na afloop van deze termijn zal het dossier vernietigd worden tenzij dit dossier in de tussentijd opnieuw relevant is geworden, bijv. voor de behandeling van een nieuw dossier.

Indien u hieromtrent of omtrent de verwerking van uw persoonsgegevens enige vragen heeft, kan u steeds met mij contact opnemen.

Hoogachtend,

[Advocaat]

Frequently Asked Questions

Praktijkvoorbeeld: hoelang mag ik de persoonsgegevens van mijn cliënten bewaren?

Hoe zorg ik ervoor dat mijn data tijdig wordt gewist?