CENTRAAL INSCHRIJVINGSREGISTER VOOR SOCIALE WONINGEN Update werking bewindvoering in Centraal Inschrijvingsregister
Op 18 maart 2024 is het Centraal Inschrijvingsregister (CIR) voor kandidaat-huurders van sociale woningen van start gegaan. Dat register stelt kandidaten in staat om hun inschrijving online te starten, te bekijken of aan te passen. Zij kunnen evenwel het inschrijvingsdossier niet definitief indienen of bevestigen. Dat kan alleen u als de bewindvoerder of wettelijke vertegenwoordiger. We geven u een update over de werking van het register.
Stand van zaken
Er doken enkele technische problemen op na de lancering. Lees de stand van zaken:
- Naam bewindvoerder
In sommige dossiers verscheen niet de juiste naam van de bewindvoerder. Dat werd intussen opgelost, waardoor de juiste naam en voornaam in het dossier verschijnt.
- Kandidaten wel/niet onder bewindvoering
Bepaalde kandidaten staan in het Centraal Inschrijvingsregister nog onder bewindvoering terwijl zij kunnen bewijzen dat de bewindvoering voorbij is. Of omgekeerd, ze staan niet onder bewindvoering volgens het centraal inschrijvingsregister terwijl dit wel zo is. Dat komt doordat dit nog foutief in het rijksregister staat en zo foutief doorstroomt naar het centraal inschrijvingsregister. Dat is nog niet opgelost.
Wat betekent dit voor uw dossiers?
De Vlaamse overheid is zich bewust van de impact van dit technisch probleem op het kandidatendossier van uw beschermde. Op dit moment loopt immers de actualisatieperiode waarbij de bewindvoerder of de kandidaat het dossier moet kunnen bevestigen. Zo niet, schrapt de woonmaatschappij dat dossier.
De woonmaatschappijen zullen evenwel dossiers onder bewindvoering niet schrappen als het dossier sinds 18 maart 2024 nog niet wijzigde en bevestigd werd. Zo worden onterechte schrappingen vermeden.
Oplossing in de maak
De Vlaamse overheid werkt aan een oplossing in het Centraal Inschrijvingsregister zodat de woonmaatschappij die informatie zelf kan aanpassen. We houden u daarvan op de hoogte.
Ondertussen raden wij u en uw beschermde aan om de gegevens bij de bron (namelijk de griffie) te laten aanpassen zodat die gegevens correct kunnen doorstromen naar het Centraal Inschrijvingsregister.
Meer informatie? Of heeft u vragen?
U vindt online informatie op www.vlaanderen.be/sociaalhuren. Via die webpagina kunt u ook het Centraal Inschrijvingsregister bereiken.
Op deze webpagina’s vindt u ook een specifieke pagina voor professionele (welzijns-)actoren waar algemene informatie voor bewindvoerders staat.
Lees ook
Inschrijvingen voor sociale woningen vanaf 18 maart 2024: Wat bewindvoerders moeten weten
Vanaf maandag 18 maart 2024 zal deze procedure overgaan naar het Centraal Inschrijvingsregister (CIR), een digitaal webplatform beheerd door het Agentschap Wonen in Vlaanderen. De inschrijfprocedure voor sociale woningen zal vanaf dan anders verlopen. Dit moet u weten.
Centraal Inschrijvingsregister voor sociale woningen gelanceerd
Vanaf vandaag is het Centraal Inschrijvingsregister voor kandidaat-huurders van sociale woningen van start gegaan. Dit register stelt kandidaten in staat om hun inschrijving online te starten, te bekijken of aan te passen. Voor bewindvoerders en wettelijke vertegenwoordigers is het cruciaal om op de hoogte te zijn van de veranderingen en de rol die zij spelen in dit proces.
Ook interessant
E-facturatie: alles wat u praktisch moet weten
De Wet van 6 februari 2024 voert een verplichte gestructureerde elektronische facturering in tussen Belgische btw-plichtige ondernemingen. Dat moet niet alleen de btw-gegevensstromen tussen bedrijven en de FOD Financiën moderniseren, maar ook leiden tot snellere betalingen, lagere kosten en efficiëntere verwerking van facturen. Wat betekent dit concreet voor uw advocatenkantoor? We beantwoorden uw belangrijkste vragen en helpen u op weg.
Technologie in de advocatuur: AI en Legal Tech in volle evolutie
De juridische sector evolueert snel. Automatisering en slimme software maken advocaten efficiënter, maar roepen ook vragen op over verantwoordelijk gebruik. Om daarop in te spelen, hebben wij samen met Avocats.be AI-richtlijnen opgesteld. Wil u meer weten over deze en andere technologische evoluties? Kom dan op 21 februari naar het congres Technologie en Recht, waar experts en Legal Tech-spelers de impact van digitalisering op de advocatuur bespreken.