Ga verder naar de inhoud

Centraal In­schrij­vings­re­gis­ter voor sociale woningen gelanceerd Belangrijke informatie voor be­wind­voer­ders

maandag 18 maart 2024

Op 18 maart 2024 is het Centraal Inschrijvingsregister voor kandidaat-huurders van sociale woningen van start gegaan. Dit register stelt kandidaten in staat om hun inschrijving online te starten, te bekijken of aan te passen. Voor bewindvoerders en wettelijke vertegenwoordigers is het cruciaal om op de hoogte te zijn van de veranderingen en de rol die zij spelen in dit proces.

Sarah Roggeman

Medewerker-specialist communicatie
Sarah Roggeman

Deel dit artikel

Vanaf 18 maart worden bestaande kandidaat-huurders verzocht om hun inschrijvingsdossier eenmalig te bevestigen. Dit kan gepaard gaan met de noodzaak om bewijsdocumenten toe te voegen. Kandidaten ontvangen hierover een brief van de woonmaatschappij.

Wat betekent dit voor kandidaten onder be­wind­voe­ring en hun be­wind­voer­ders?

Een kandidaat onder bewindvoering, ook wel bekend als een beschermde, kan een inschrijving starten, bekijken of aanpassen in het centraal inschrijvingsregister. Echter, het indienen of bevestigen van het inschrijvingsdossier kan alleen worden gedaan door de bewindvoerder of wettelijke vertegenwoordiger.

Wat kunt u als be­wind­voer­der doen?

  • U kunt een nieuw inschrijvingsdossier opstarten en indienen namens de beschermde.
  • Indien de beschermde reeds een nieuw inschrijvingsdossier heeft gestart, kunt u dit indienen. De beschermde kan het dossier zelf wel opstarten en aanpassen, maar niet indienen.
  • U kunt een bestaand inschrijvingsdossier aanpassen (eventueel documenten toevoegen) of nakijken en bevestigen. De beschermde kan wel aanpassen (eventueel documenten toevoegen) of nakijken, maar niet zelf bevestigen.

Het is dus belangrijk dat u bij bestaande inschrijvingsdossiers van beschermde personen nakijkt, eventueel aanpast en bevestigt.

Hoe werkt u als be­wind­voer­der in het centraal in­schrij­vings­re­gis­ter?

  • Ga naar www.vlaanderen.be/sociaalhuren en klik op ‘Ga naar het online loket’.
  • Meld u aan met uw itsme of eigen identiteitskaart en pincode.
  • Onderaan rechts ziet u een aparte knop ‘wettelijke vertegenwoordiging’ die u toegang geeft.
  • Meld u aan met het rijksregisternummer van de beschermde.
  • Kijk het dossier na, pas eventueel aan en bevestig.

Com­mu­ni­ca­tie met uw wettelijk ver­te­gen­woor­dig­de

Brieven met betrekking tot het nakijken, aanpassen en bevestigen van het dossier worden rechtstreeks naar de kandidaat-huurder verstuurd, niet naar de bewindvoerder. Dit komt doordat de contactgegevens van de bewindvoerders nog niet zijn ingevoerd in het centraal inschrijvingsregister.  Goede communicatie hierover is dus belangrijk.

De Vlaamse overheid informeert kandidaten hierover via hun webpagina’s en in het centraal inschrijvingsregister zelf. De gratis infolijn, 1700, is ook op de hoogte van deze ontwikkeling.

Meer informatie? Heeft u vragen?

Voor meer informatie kunt u terecht op www.vlaanderen.be/sociaalhuren. Vanaf 18 maart kunt u ook het centraal inschrijvingsregister bereiken via deze website.

Voor vragen kunt u ook altijd contact opnemen met een woonmaatschappij in uw buurt, die u gemakkelijk kunt vinden via de zoekmotor.

Ook interessant

Digitalisering
donderdag 18 april 2024

Talkshow: Efficiënte klantprocessen

In de derde en laatste aflevering van drie talkshows geeft mr. Pieter-Jan Fransen een inspirerende presentatie over de inzet van digitale tools om dienstverleningsprocessen efficiënter te maken door de klant centraal te plaatsen. Denk daarbij aan een digitaal cliëntenportaal en automatische facturering.

Meer lezen
Kantoororganisatie Digitalisering
woensdag 03 april 2024

Wat weet u over de elektronische handtekening?

We merken dat er bij advocaten vooral vragen rijzen over elektronische handtekeningen. De wetgeving is bijzonder complex en vindt u terug in de eIDAS-verordening en de Wet van 21 juli 2016 tot uitvoering en aanvulling daarvan. Hier leest u alvast de basisinformatie.

Meer lezen