Ga verder naar de inhoud

In­schrij­vin­gen voor sociale woningen vanaf 18 maart 2024: Wat be­wind­voer­ders moeten weten

vrijdag 16 februari 2024

Vanaf maandag 18 maart 2024 zal deze procedure overgaan naar het Centraal Inschrijvingsregister (CIR), een digitaal webplatform beheerd door het Agentschap Wonen in Vlaanderen. De inschrijfprocedure voor sociale woningen zal vanaf dan anders verlopen. Dit moet u weten.

Nele Staessens

Directeur studiedienst en deontologie
Nele Staessens

Ulrike Cerulus

Jurist studiedienst
Ulrike Cerulus

Deel dit artikel

Directe implicaties voor u als advocaat

Deze overgang naar een uniform digitaal platform heeft directe implicaties voor advocaten-bewindvoerders, die een essentiële rol spelen bij het vertegenwoordigen van personen onder bewind. Vanaf de genoemde datum kunnen individuen onder bewind hun inschrijvingsdossier zelf creëren, maar ze zullen niet in staat zijn om het dossier in te dienen – oftewel te ondertekenen.

Voor deze specifieke groep onder bewind gestelden benadrukt het CIR dat het indienen en ondertekenen van het inschrijvingsdossier moet worden uitgevoerd door de bewindvoerder. Dit wordt beschouwd als een kritieke stap om ervoor te zorgen dat de meest kwetsbare personen op een correcte wijze worden ingeschreven, inclusief het valideren van bestaande kandidaturen op de wachtlijst.

Informeer u

Om deze informatie effectief te verspreiden en advocaten-bewindvoerders te voorzien van de nodige kennis, organiseert het agentschap op donderdag 7 en dinsdag 12 maart informatiesessies. Advocaten-bewindvoerders worden specifiek uitgenodigd om deel te nemen.

Ook interessant

Digitalisering
donderdag 18 april 2024

Talkshow: Efficiënte klantprocessen

In de derde en laatste aflevering van drie talkshows geeft mr. Pieter-Jan Fransen een inspirerende presentatie over de inzet van digitale tools om dienstverleningsprocessen efficiënter te maken door de klant centraal te plaatsen. Denk daarbij aan een digitaal cliëntenportaal en automatische facturering.

Meer lezen
Kantoororganisatie Digitalisering
woensdag 03 april 2024

Wat weet u over de elektronische handtekening?

We merken dat er bij advocaten vooral vragen rijzen over elektronische handtekeningen. De wetgeving is bijzonder complex en vindt u terug in de eIDAS-verordening en de Wet van 21 juli 2016 tot uitvoering en aanvulling daarvan. Hier leest u alvast de basisinformatie.

Meer lezen