Ga verder naar de inhoud

Ri­si­co­be­heer

U moet een remediërend stappenplan en desgewenst een verzekering voorzien voor bepaalde risico’s. We lijsten hieronder op welke dat zijn.

Leen Bosmans

Medewerker-specialist opleiding
Leen Bosmans

Deel dit artikel

Per­soon­lij­ke om­stan­dig­he­den

Norm: Er is een remediërend stappenplan en desgewenst een verzekering voor bepaalde risico’s.

  • Overlijden van een collega
  • (Plotseling) vertrek van een collega
  • Langdurige ziekte van een collega

Dat advocaten die alleen werken zelf aan die risico's blootgesteld zijn, behoeft geen commentaar. Zij moeten zorgen voor een remediëringsplan voor het geval zij zouden uitvallen: een bevriende confrater die toegang kan hebben tot het kantoor (en dus over toegangssleutels beschikt, de relevante wachtwoorden en de code van het alarmsysteem kent, en toegang kan hebben tot de agenda voor lopende procedures of andere lopende termijnen).

Het belang van de cliënten vereist dat die zaken in orde gebracht worden voor het geval een interventie nodig is.

In bepaalde gevallen kan de stafhouder ook een sekwester of voorlopig bewindvoerder laten aanstellen over het kantoor, maar ook die sekwester of bewindvoerder moet praktisch gezien toegang kunnen krijgen tot de relevante gegevens om nuttig werk te kunnen leveren.

Gebouwen en inventaris

Norm: Er is beveiliging volgens de geldende wetgeving en een verzekering voorzien volgende risico’s:

  • Brand-, rook-, en waterschade
  • Inbraak en daardoor verliezen van cliëntgegevens
  • Stroomstoring

ICT

Norm: Er is een remediërend stappenplan en desgewenst een verzekering voor volgende risico’s:

  • Diefstal van computers
  • Server crash
  • Corrupte backupfiles
  • Uitval van telecommunicatie
  • Hacks

Overig

Norm: Er is een remediërend stappenplan en een verzekering voor volgende risico’s:

  • Bedreiging
  • Overval
  • (Beroeps)fouten (zie hoofdstuk III. A – beroepsaansprakelijkheidsverzekering)

Ook interessant

Kantoororganisatie

Peer review

Een peer review is een collegiale toetsing waarbij een advocaat als auditor oordeelt of uw kantoor aan de kwaliteitseisen voldoet. Zo gaat u op een grondige manier na of uw kantoor op de juiste manier werkt en of u uw dienstverlening kunt optimaliseren. U krijgt een gedetailleerd en strikt vertrouwelijk rapport met eventuele verbeterpunten.

Meer lezen
Cybersecurity

Beveiliging

Advocaten moeten passende technische en organisatorische beveiligingsmaatregelen nemen die een beveiligingsniveau waarborgen dat is afgestemd op het risico dat gepaard gaat met hun verwerkingen van persoonsgegevens.

Meer lezen
Cybersecurity
Cybercriminaliteit GDPR

Informatiemanagement

De advocaat werkt per definitie met vervangende informatie. We vertellen u dat u moet voldoen om de informatie voldoende te beveiligen.

Meer lezen

Gerelateerd nieuws

Deze berichten verschenen recent:
GDPR

GDPR-wijzer geactualiseerd

De GDPR-wijzer is een volledige toolkit voor u als advocaat over de praktische implementatie van de GDPR. De GDPR is geen statisch document. De interpretatie ervan en de concrete to do’s die daaruit volgen hebben daarom soms nood aan een herziening met een frisse blik. Om die reden zijn er recent tien GDPR-wijzeronderwerpen geüpdatet en is één extra onderwerp toegevoegd. Elk onderwerp bestaat uit een beknopte toelichting, concrete to do’s, praktische modellen en antwoorden op uw veelgestelde vragen.

Meer lezen
Kantoororganisatie Digitalisering

Wat weet u over de elektronische handtekening?

We merken dat er bij advocaten vooral vragen rijzen over elektronische handtekeningen. De wetgeving is bijzonder complex en vindt u terug in de eIDAS-verordening en de Wet van 21 juli 2016 tot uitvoering en aanvulling daarvan. Hier leest u alvast de basisinformatie.

Meer lezen
Geld & factuur
Kantoororganisatie Digitalisering

E-facturatie, bent u klaar?

Recent is de Wet van 6 februari 2024 tot wijziging van het btw-wetboek en het WIB 1992 wat de invoering van de verplichting tot elektronische facturering betreft goedgekeurd. Concreet heeft deze wet als gevolg dat voor alle transacties tussen Belgische btw-plichtige ondernemingen vanaf 2026 verplicht een elektronische factuur zal moeten opgesteld worden. Ook advocaten zullen dus verplicht een elektronische factuur moeten opstellen wanneer zij b2b factureren.

Meer lezen
GDPR Kantoororganisatie Witwaspreventie

Herziene modelovereenkomst en informatieformulieren voor advocaten en cliënten

We actualiseerden de modelovereenkomst tussen advocaat en private cliënt (consument). Daarnaast stellen we een bijgewerkte versie ter beschikking van diverse formulieren om te voldoen aan uw informatieverplichtingen die voortvloeien uit het Wetboek van Economisch Recht, de GDPR, de witwaspreventiewet, de Codex Deontologie en het Gerechtelijk Wetboek.

Meer lezen
Community Welzijn Kantoororganisatie

Transparante communicatie, betrokkenheid en zinvol werk: sleutels tot HR-succes in uw advocatenkantoor

Transparante communicatie, betrokkenheid en betekenisvol werk zijn slechts enkele topics die tijdens het debat aan bod kwamen. Keynote-spreker Stijn Baert en de deskundige panelleden identificeerden de uitdagingen op vlak van HR en reikten oplossingen aan om een solide basis te leggen voor advocatenkantoren en hun medewerkers. Herbekijk de uitzending en krijg een dieper inzicht in de dynamiek van de advocatuur en hoe een goed HR-beleid een aanzienlijk verschil kan maken.

Meer lezen
Community Welzijn Kantoororganisatie

YouTube Live advocaten & HR: hoe bouwen we aan een sterke basis?

Op 20 november 2023 om 17 uur stond de volgende YouTube Live gepland. Het onderwerp van discussie is HR in de advocatuur en hoe het opbouwen van een sterk HR-beleid de groei en ontwikkeling van advocatenkantoren en hun professionals kunnen beïnvloeden. Aan tafel schuiven drie advocaten en twee HR-directeurs mee aan. Zijn geven inzichten in de uitdagingen waarmee advocatenkantoren worden geconfronteerd bij het aantrekken en behouden van juridisch talent, het verbeteren van vaardigheden en het vinden van een evenwicht in deze veeleisende sector.

Meer lezen
Kantoororganisatie Digitalisering

Welke digitale tools zijn er nu echt handig voor advocaten?

Er is al veel over geschreven, maar welke digitale tools zijn nu echt interessant voor u als advocaat?

Meer lezen
Computer
Kantoororganisatie Digitalisering

Een advocaat heeft toegang tot het Rijksregister – Maar niet zomaar.

Als advocaat mag u opzoekingen verrichten in het Rijksregister, maar daar zijn wel enkele voorwaarden aan verbonden. We zetten die voor u nog eens op een rij.

Meer lezen
GDPR Digitalisering Podcast

Hoe kunnen advocaten intelligent omspringen met artificiële intelligentie?

Digitalisering is een van de speerpunten in het beleidsplan van de OVB, ontwikkelingen zoals ChatGPT doen advocaten nadenken over een zinvol en vooral verantwoord gebruik van artificiële intelligentie in de uitoefening van hun beroep. In deze podcast Ten Gronde schetst Olivier Sustronck, advocaat maar ook gecertificeerd Data Protection Officer de digitale toekomst van de advocatuur.

Meer lezen