Ga verder naar de inhoud

Ri­si­co­be­heer

U moet een remediërend stappenplan en desgewenst een verzekering voorzien voor bepaalde risico’s. We lijsten hieronder op welke dat zijn.

Auteur

Leen Bosmans

Medewerker-specialist opleiding
Leen Bosmans

Deel dit artikel

Per­soon­lij­ke om­stan­dig­he­den

Norm: Er is een remediërend stappenplan en desgewenst een verzekering voor bepaalde risico’s.

  • Overlijden van een collega
  • (Plotseling) vertrek van een collega
  • Langdurige ziekte van een collega

Dat advocaten die alleen werken zelf aan die risico's blootgesteld zijn, behoeft geen commentaar. Zij moeten zorgen voor een remediëringsplan voor het geval zij zouden uitvallen: een bevriende confrater die toegang kan hebben tot het kantoor (en dus over toegangssleutels beschikt, de relevante wachtwoorden en de code van het alarmsysteem kent, en toegang kan hebben tot de agenda voor lopende procedures of andere lopende termijnen).

Het belang van de cliënten vereist dat die zaken in orde gebracht worden voor het geval een interventie nodig is.

In bepaalde gevallen kan de stafhouder ook een sekwester of voorlopig bewindvoerder laten aanstellen over het kantoor, maar ook die sekwester of bewindvoerder moet praktisch gezien toegang kunnen krijgen tot de relevante gegevens om nuttig werk te kunnen leveren.

Gebouwen en inventaris

Norm: Er is beveiliging volgens de geldende wetgeving en een verzekering voorzien volgende risico’s:

  • Brand-, rook-, en waterschade
  • Inbraak en daardoor verliezen van cliëntgegevens
  • Stroomstoring

ICT

Norm: Er is een remediërend stappenplan en desgewenst een verzekering voor volgende risico’s:

  • Diefstal van computers
  • Server crash
  • Corrupte backupfiles
  • Uitval van telecommunicatie
  • Hacks

Overig

Norm: Er is een remediërend stappenplan en een verzekering voor volgende risico’s:

  • Bedreiging
  • Overval
  • (Beroeps)fouten (zie hoofdstuk III. A – beroepsaansprakelijkheidsverzekering)

Ook interessant

Kantoororganisatie

Peer review

Een peer review is een collegiale toetsing waarbij een advocaat als auditor oordeelt of uw kantoor aan de kwaliteitseisen voldoet. Zo gaat u op een grondige manier na of uw kantoor op de juiste manier werkt en of u uw dienstverlening kunt optimaliseren. U krijgt een gedetailleerd en strikt vertrouwelijk rapport met eventuele verbeterpunten.

Meer lezen
Cybersecurity

Beveiliging

Advocaten moeten passende technische en organisatorische beveiligingsmaatregelen nemen die een beveiligingsniveau waarborgen dat is afgestemd op het risico dat gepaard gaat met hun verwerkingen van persoonsgegevens.

Meer lezen
Cybersecurity
Cybercriminaliteit GDPR

Informatiemanagement

De advocaat werkt per definitie met vervangende informatie. We vertellen u dat u moet voldoen om de informatie voldoende te beveiligen.

Meer lezen

Gerelateerd nieuws

Deze berichten verschenen recent:
Geld & factuur
Kantoororganisatie Digitalisering

E-facturatie: alles wat u praktisch moet weten

De Wet van 6 februari 2024 voert een verplichte gestructureerde elektronische facturering in tussen Belgische btw-plichtige ondernemingen. Dat moet niet alleen de btw-gegevensstromen tussen bedrijven en de FOD Financiën moderniseren, maar ook leiden tot snellere betalingen, lagere kosten en efficiëntere verwerking van facturen. Wat betekent dit concreet voor uw advocatenkantoor? We beantwoorden uw belangrijkste vragen en helpen u op weg.

Meer lezen
Aansprakelijkheidsrecht Kantoororganisatie

Boek 6 BW: modelovereenkomsten met de cliënt en de stagiair, aangepast aan de nieuwe buitencontractuele aansprakelijkheidsregels

De wet van 7 februari 2024 houdende boek 6 "Buitencontractuele aansprakelijkheid" van het Burgerlijk Wetboek treedt in werking op 1 januari 2025. De wet schaft de quasi-immuniteit van de uitvoeringsagent af, maar laat toe afwijkende contractuele afspraken te maken. We stellen in dat kader aangepaste modelovereenkomsten ter beschikking.

Meer lezen
GDPR

GDPR-roadshow: praktijkgerichte infosessies voor advocaten

Na het succes van de sessie FAQ GDPR tijdens het OVB Congres 2024 organiseren we, in samenwerking met onze Commissie GDPR, een GDPR-roadshow. Deze interactieve sessies zijn bedoeld om u te informeren over essentiële GDPR-thema’s en een dialoog aan te gaan over de praktische toepassing van deze regels binnen de advocatuur.

Meer lezen
Community Kantoororganisatie

YouTube Live: Financieel ondernemen in de advocatuur – van strategie tot succes

Op dinsdag 26 november 2024 van 17u tot 19u nodigen we u uit voor een inspirerende live-uitzending over financieel ondernemerschap in de advocatuur.

Meer lezen
Publiekrecht Kantoororganisatie

Raad van State publiceert handig vademecum voor zijn afdeling Bestuursrechtspraak

Bent u als advocaat minder vertrouwd met procedures voor de afdeling Bestuursrechtspraak van de Raad van State, maar moet u in een concreet dossier toch voor deze instelling procederen? In een nieuw vademecum schetst de Raad van State de belangrijkste procedurele krachtlijnen, beantwoordt hij veel voorkomende vragen en reikt hij u enkele handige modellen voor verzoekschriften aan.

Meer lezen
GDPR Kantoororganisatie Witwaspreventie

Nu ook een modelovereenkomst en informatieformulieren voor advocaten en cliënten (niet-consumenten)

We introduceren niet alleen een modelovereenkomst tussen de advocaat en de private cliënt (consument), maar ook een modelovereenkomst voor de samenwerking met de cliënt (niet-consument). Daarnaast bieden we u diverse formulieren aan die specifiek zijn ontworpen om te voldoen aan uw informatieverplichtingen.

Meer lezen
GDPR

GDPR-wijzer geactualiseerd

De GDPR-wijzer is een volledige toolkit voor u als advocaat over de praktische implementatie van de GDPR. De GDPR is geen statisch document. De interpretatie ervan en de concrete to do’s die daaruit volgen hebben daarom soms nood aan een herziening met een frisse blik. Om die reden zijn er recent tien GDPR-wijzeronderwerpen geüpdatet en is één extra onderwerp toegevoegd. Elk onderwerp bestaat uit een beknopte toelichting, concrete to do’s, praktische modellen en antwoorden op uw veelgestelde vragen.

Meer lezen
Kantoororganisatie Digitalisering

Wat weet u over de elektronische handtekening?

We merken dat er bij advocaten vooral vragen rijzen over elektronische handtekeningen. De wetgeving is bijzonder complex en vindt u terug in de eIDAS-verordening en de Wet van 21 juli 2016 tot uitvoering en aanvulling daarvan. Hier leest u alvast de basisinformatie.

Meer lezen
Geld & factuur
Kantoororganisatie Digitalisering

E-facturatie, bent u klaar?

Recent is de Wet van 6 februari 2024 tot wijziging van het btw-wetboek en het WIB 1992 wat de invoering van de verplichting tot elektronische facturering betreft goedgekeurd. Concreet heeft deze wet als gevolg dat voor alle transacties tussen Belgische btw-plichtige ondernemingen vanaf 2026 verplicht een elektronische factuur zal moeten opgesteld worden. Ook advocaten zullen dus verplicht een elektronische factuur moeten opstellen wanneer zij b2b factureren.

Meer lezen