Ga verder naar de inhoud

Standpunt KB nr. 3: geen in­acht­ne­ming ter­be­schik­king­stel­ling voor on­der­bre­king van straf­uit­voe­ring

Auteur

Nico Moons

Jurist studiedienst
Avatar

Deel dit artikel

De OVB staat kritisch tegenover de interpretatie van de temporele uitsluitingsvoorwaarden van de onderbreking van de strafuitvoering door het Directoraat-generaal Penitentiaire inrichtingen van de FOD Justitie.

De lezing strookt niet met de ratio legis van de maatregel en de essentie van de terbeschikkingstelling en vertoont een inconsistentie met een andere bepaling uit het besluit.

Het KB nr. 3 houdende diverse bepalingen inzake strafprocedure en uitvoering van straffen en maatregelen in het kader van de strijd tegen de verspreiding van het coronavirus COVID-19 maakt een onderbreking van de strafuitvoering mogelijk voor bepaalde veroordeelden. De voorwaarden daarvoor staan in artikel 7.

Veroordeelden die een of meerdere vrijheidsbenemende straffen ondergaan waarvan het totaal meer dan 10 jaar bedraagt worden uitgesloten van die modaliteit.

Ter verduidelijking van het KB heeft het Directoraat-generaal Penitentiaire inrichtingen van de FOD Justitie gecommuniceerd dat voor de berekening van die termijn niet enkel de hoofdgevangenisstraf in rekening gebracht moet worden, maar ook de terbeschikkingstelling van de strafuitvoeringsrechtbank. Een persoon die veroordeeld is tot een gevangenisstraf van 5 jaar, met bijkomend een terbeschikkingstelling van 10 jaar, zou bijgevolg niet in aanmerking komen.

De OVB is het daar manifest mee oneens en is van mening dat enkel rekening zou mogen worden gehouden met de hoofdgevangenisstraf om te bepalen of een veroordeelde al dan niet uitgesloten dient te worden van de modaliteit tot onderbreking van de strafuitvoering.

Zij haalt daarvoor 3 redenen aan:

  1. De terbeschikkingstelling is een bijkomende straf waarvan de uitvoering als gevangenisstraf niet automatisch zeker is en de duur niet op voorhand vaststaat. Dat is net de essentie ervan. Zij gaat ook pas in na het verstrijken van de hoofdgevangenisstraf. De strafuitvoeringsrechtbank zal de beslissing bovendien pas maken ten laatste twee maanden voor het verstrijken van de effectieve hoofdstraf.
  2. Artikel 6 van het KB stelt dat de maatregel tot doel heeft de concentratie van de gevangenisbevolking te verminderen, de gezondheidsrisico’s door het telkens verlaten van en terugkeren naar de gevangenis te beperken en zo mede het risico op een piek van besmettingen tegen te gaan. Een restrictieve lezing van artikel 7 waarbij de drempel om een onderbreking van de strafuitvoering te bekomen net hoger wordt gelegd, druist in tegen de ratio legis van die bepaling.
  3. De terbeschikkingstelling wordt expliciet als uitsluitingsvoorwaarde gebruikt in artikel 15 van het KB betreffende de vervroegde invrijheidstelling. Mocht de regering de bedoeling hebben gehad om de bijkomende straf van de terbeschikkingstelling mee in rekening te brengen voor de onderbreking van de strafuitvoering, zou zij die dan niet hebben opgenomen in artikel 7 zoals wel expliciet gebeurd is voor artikel 15?

Nog vragen? Onze specialisten ter zake

Ontdek alle medewerkers

Nico Moons

Jurist studiedienst
avatar

Gerelateerd nieuws

Deze berichten verschenen recent:
Gevangenis binnen
Strafrecht
maandag 10 februari 2025

Update: verlenging opschorting uitvoering straffen van 0 tot 3 jaar via zelfaanbod

De minister van Justitie verlengt de instructie rond de opschorting van de uitvoering van sommige veroordelingen in het kader van de strijd tegen de overbevolking en dit tot en met 5 maart 2025. Met die instructie wil de minister de overbevolking in de Belgische gevangenissen aanpakken.

Meer lezen
Strafrecht
donderdag 09 januari 2025

Gerechtskosten in strafzaken geïndexeerd

Er is een omzendbrief gepubliceerd over de indexering van de tarieven van de gerechtskosten in strafzaken en de gelijkgestelde kosten. De verhoging bedraagt 3,58%.

Meer lezen
Gevangenis binnen 2
Strafrecht
vrijdag 27 december 2024

Nieuwe versie van collectieve brief nr. 140 over de interneringswet

Ontdek wat er is veranderd in de aangepaste versie van collectieve brief nr. 140 over de interneringswet van 5 mei 2014 beschikbaar.

Meer lezen
Gevangenis
Strafrecht
donderdag 26 december 2024

Nieuwe aanvulling bij richtlijn voor uitvoering gevangenisstraffen

De minister van Justitie heeft besloten om de tijdelijke maatregel tot opschorting van de uitvoering van sommige straffen tot en met vijf jaar opnieuw te verlengen. Deze instructie, die bedoeld is om de overbevolking in de Belgische gevangenissen aan te pakken, blijft van kracht tot en met maandag 13 januari 2025.

Meer lezen
Gevangenis
Strafrecht
vrijdag 20 december 2024

Geen zittingen van de raadkamer meer in de gevangenis van Dendermonde

Vanaf 1 januari zullen de zittingen van de correctionele raadkamer van de rechtbank van eerste aanleg er niet meer plaatsvinden in de gevangenis. We hebben ons altijd kritisch opgesteld ten opzichte van het idee dat recht wordt gesproken in de gevangenis.

Meer lezen
Strafrecht
dinsdag 10 december 2024

Stafhouders voeren toezicht uit in alle Belgische gevangenissen

Naar aanleiding van de Europese Dag van de Rechten van de Mens maken alle Belgische stafhouders gebruik van hun nieuw wettelijk visitatierecht, dat hen sinds dit jaar toelaat gevangenissen binnen hun rechtsgebied te bezoeken. Elke stafhouder in België bezoekt vandaag een van de gevangenissen. Zo willen we bijdragen aan meer transparantie en bewustwording rond de detentieomstandigheden in België. De overbevolking en onvoldoende toegang tot zorg, opleidingen en ontspanningsmogelijkheden zijn enkele schrijnende problemen waarmee de Belgische gevangenissen kampen.

Meer lezen
Strafrecht
dinsdag 03 december 2024

Aanvulling bij nieuwe richtlijn voor uitvoering ge­van­ge­nis­straf­fen

In het kader van de tijdelijke maatregel tot opschorting van de uitvoering van sommige straffen tot en met vijf jaar stelt het directoraat-generaal Penitentiaire Inrichtingen vast dat heel wat veroordeelden zich blijven aanbieden om hun straf tot en met vijf jaar te doen uitvoeren, waardoor de maatregel onvoldoende effect heeft. Daarnaast ontvangen strafinrichtingen nog veel gevangenisbriefjes die dateren van vóór de datum van de instructie (18 november 2024).

Meer lezen
Publiekrecht Strafrecht
vrijdag 29 november 2024

Amok in recreatiedomeinen vereist andere aanpak dan voetbalhooliganisme

We hebben een advies geschreven bij het nieuwste wetsvoorstel over de veiligheid in recreatiedomeinen (DOC 56-0173). Naast onze algemene kritische houding ten aanzien van de groeiende trend naar meer bestuurlijke handhaving, vereist de tekst zelfs los daarvan een grondige herwerking. Het vaak blindelings kopiëren van de Voetbalwet zonder de specifieke context van de recreatiedomeinen in acht te nemen is één van de meest voorname problemen met dit wetsvoorstel.

Meer lezen
Strafrecht
donderdag 21 november 2024

Positief advies bij voorstel tot verbetering rechtspositie slachtoffers

We hebben een kort advies geschreven bij een wetsvoorstel om de rechtspositie van slachtoffers van strafrechtelijke feiten te verbeteren door hen automatisch te registreren als benadeelde persoon. We onthalen het voorstel als een positieve ontwikkeling.

Meer lezen