Ga verder naar de inhoud

Standpunt wets­voor­stel tijdelijke en structurele schuld­hulp­ver­le­ning

Auteur

Sofie Verherstraeten

Jurist studiedienst
Avatar

Deel dit artikel

We schreven een kritische nota over het wetsvoorstel over tijdelijke en structurele schuldhulpverlening.

We wijzen er onder andere op dat de voorgestelde regeling de schuldeiser blokkeert in de tenuitvoerlegging en de (gevoelige) gegevens van kwetsbare mensen opneemt in een platform dat werd ontwikkeld door één gerechtsdeurwaarderskantoor. Het platform stuit ook op ernstige bezwaren vanuit de invalshoek van de Algemene Verordening Gegevensbescherming.

Ook schuift het wetsvoorstel het beroepsgeheim van het OCMW aan de kant en ondergraaft het onder meer de collectieve schuldenregeling en het faillissement, die veel meer waarborgen bieden dan de voorgestelde regeling.

Het wetsvoorstel omvat een luik over tijdelijke schuldhulpverlening en over structurele schuldhulpverlening.

Tijdelijke schuldhulpverlening

Het wetsvoorstel voorziet in de mogelijkheid om zowel ondernemingen als natuurlijke personen die dat uitdrukkelijk vragen een tijdelijk uitstel van betaling van één maand te geven, zodat ze de kans krijgen om hun tijdelijke financiële moeilijkheden te boven te komen. Iedere onderneming of natuurlijk persoon die geconfronteerd wordt met een uitvoeringsdaad krachtens een uitvoerbare titel die een geldelijke veroordeling inhoudt en dateert van 1 april 2020 of later, kan tot 31 december 2020 een eenmalig betalingsuitstel bekomen van één maand.

Daarvoor wordt een modelformulier 'verzoek tot eenmalig betalingsuitstel' door de gerechtsdeurwaarder gehecht aan elk exploot van betekening dat een uitvoeringsdaad inhoudt en dat het gevolg is van een geldelijke veroordeling. Het verzoek tot eenmalig betalingsuitstel kan vormvrij aan de instrumenterende gerechtsdeurwaarder worden overgemaakt en wordt van rechtswege toegekend.

We wijzen op het grote risico dat er al te willig misbruik van zal worden gemaakt, temeer omdat er geen enkele voorafgaandelijke rechterlijke controle is.

Ook stellen we vast dat het de schuldeiser bijzonder moeilijk wordt gemaakt. De schuldeiser zal immers verplicht worden om de zaak (opnieuw) voor de rechter te brengen indien hij meent dat het ongepast is dat de onderneming of natuurlijke persoon beschermd wordt tegens diens schuldeisers, maar zal op voorhand zijn kansen niet kunnen inschatten omdat het hem aan informatie ontbreekt.

Structurele schuldhulpverlening

Specifiek voor de natuurlijke personen wordt een digitaal bemiddelings- en communicatieplatform ontwikkeld binnen de schoot van de Nationale Kamer van Gerechtsdeurwaarders, waardoor gerechtsdeurwaarders en OCMW's met elkaar op een gestructureerde wijze zouden kunnen communiceren en gegevens uitwisselen.

Dat platform bestaat reeds onder de naam One en werd ontwikkeld door en voor één gerechtsdeurwaarderskantoor.

Blokkering schuldeisers

We merken op dat ook hier de schuldeisers worden geblokkeerd in hun tenuitvoerlegging, en dat gedurende wel drie maanden (verlengbaar met drie maanden). De schuldeiser kan zich tot de vrederechter wenden, maar dan wordt hij verplicht om nogmaals kosten te maken.

Gegevens sociaal zwakkeren op platform

Met de voorgestelde regeling wordt een databank aangelegd met de (gevoelige) gegevens van sociaal zwakkeren in de maatschappij via een platform dat ontwikkeld werd op privé-initiatief. Zij worden daartoe verleid doordat zij “in ruil” voor de opname van hun gegevens in het platform de schorsing van elke verdere tenuitvoerlegging voor een termijn van drie maanden (verlengbaar met drie maanden) verkrijgen.

We benadrukken dat dat niet ondoordacht mag worden ingevoerd en dat alleszins moet worden voorkomen dat de regeling stigmatiserend zou werken.

Gerechtsdeurwaarder niet het best geplaatst

We zijn het ermee eens dat er moet worden gezorgd voor de best mogelijke oplossing van iedere individuele schuldensituatie, maar menen evenwel dat een gerechtsdeurwaarder(splatform) niet het best geplaatst is om daarin een voortrekkersrol te spelen.

We vinden het ook niet duidelijk waarom er geen rol wordt toebedeeld aan de advocaat. De taak van een gerechtsdeurwaarder bestaat in essentie immers uit het stellen van hoofdzakelijk materiële handelingen. Dergelijke voortrekkersrol zou daarom moeten toekomen aan de rechtbank of een aangestelde van de rechtbank. Rechterlijke controle is steeds nodig.

Wettelijke verankering platform One

Daarnaast waarschuwen we voor de betrachting van het wetsvoorstel om het platform One wettelijk te verankeren. Dat platform gaat uit van één gerechtsdeurwaarderskantoor. Belangenvermenging moet alleszins worden vermeden.

Beroepsgeheim OCMW

We stellen ons ook ernstige vragen bij het aan de kant schuiven van het beroepsgeheim van het OCMW door het voorliggend wetsvoorstel. Dat wordt vergoelijkt door in te roepen dat de betrokken persoon daartoe toestemming verleent, maar het betreft duidelijk geen 'informed consent'.

AVG

Voorts is de voorgestelde digitale informatiedoorstroming tussen gerechtsdeurwaarders en OCMW's niet in overeenstemming met de vereisten van de Algemene Verordening Gegevensbescherming.

Collectieve schuldenregeling en faillissement

Ook ondergraaft het voorliggend wetsvoorstel in verregaande mate onder meer de collectieve schuldenregeling en het faillissement. Schuldbemiddelaars en curatoren worden buiten spel gezet en hun expertise wordt genegeerd. De voorgestelde regeling in het wetsvoorstel biedt verre van dezelfde waarborgen. In het bijzonder ontbreekt de rechterlijke controle.

Tot slot wijzen we erop dat de creatie van het platform ernstig de totstandkoming hypothekeert van het reeds eerder door de wetgever aangenomen Centraal register collectieve schuldenregeling.

Nog vragen? Onze specialisten ter zake

Ontdek alle medewerkers

Sofie Verherstraeten

Jurist studiedienst
avatar

Gerelateerd nieuws

Deze berichten verschenen recent:
Standpunt Rechtstaat
donderdag 16 oktober 2025

"De rechtstaat is geen erfgoed, maar een belofte die we elke dag opnieuw moeten waarmaken."

De rechtsstaat staat onder druk, zo waarschuwt het Federaal Instituut voor de Rechten van de Mens (FIRM) in hun nieuwe rapport voor ernstige structurele uitdagingen in België: het niet-uitvoeren van rechterlijke beslissingen, tekorten bij justitie, en druk op fundamentele vrijheden. "De afbouw van de rechtstaat gebeurt niet met luide trom. Ze sluipt," benadrukt bestuurder Nadia Van Baelen in haar pleidooi voor het bewust beschermen van de rechtstaat.

Meer lezen
Gerechtelijk recht
dinsdag 30 september 2025

Nieuw wetsvoorstel maakt collaboratieve akkoorden uitvoerbaar als vonnis

Een nieuw wetsvoorstel opent de deur naar de homologatie van collaboratief onderhandelde akkoorden, naar het voorbeeld van het bemiddelingsakkoord. Door de betere uitvoerbaarheid worden collaboratieve onderhandelingen nog aantrekkelijker voor zowel advocaten als rechtzoekenden. Tijdens de Kamercommissie Justitie van 30 september 2025 benadrukte OVB-voorzitter Peter Callens het belang van deze ontwikkeling.

Meer lezen
Gerechtelijk recht
vrijdag 29 augustus 2025

KMS verplicht vanaf 1 september 2025

Vanaf 1 september 2025 is de oprichting van een Kamer voor Minnelijke Schikking (KMS) verplicht binnen de rechtbank van eerste aanleg, arbeidsrechtbank, ondernemingsrechtbank, het hof van beroep én het arbeidshof.

Meer lezen
Gerechtelijk recht
dinsdag 08 april 2025

Vechten of verzoenen? Zo werkt de kamer voor minnelijke schikking

Vanaf 1 september 2025 worden ook de rechtbank van eerste aanleg, de arbeidsrechtbank, de ondernemingsrechtbank, het hof van beroep en het arbeidshof verplicht om minstens één kamer voor minnelijke schikking (KMS) op te richten. We zetten het een en ander voor u op een rij.

Meer lezen
Geld & factuur
Gerechtelijk recht
maandag 03 maart 2025

Eerste indexering RPV-bedragen volgens nieuwe formule

Op 1 maart 2025 werden de bedragen van de rechtsplegingsvergoeding (RPV) voor het eerst geïndexeerd volgens de nieuwe formule van het KB van 16 mei 2024.

Meer lezen
Arbeids- & socialezekerheidsrecht Gerechtelijk recht
vrijdag 10 januari 2025

Nieuwe procedure voor het bepalen van een pleitdatum voor de Franstalige Arbeidsrechtbank van Brussel

De Franstalige arbeidsrechtbank heeft voor een aantal van zijn kamers een nieuwe drietrapsprocedure uitgewerkt om te komen tot een pleitdatum. Daarbij wordt voortaan gebruik gemaakt van een controlezitting. Het belangrijkste doel van dit nieuwe systeem is om de doorlooptijden beter in de hand te houden en de toewijzing van de pleitduur te optimaliseren.

Meer lezen
Standpunt
vrijdag 25 oktober 2024

Onafhankelijke advocaten, een noodzaak

Op 25 oktober 2024 is het European Lawyers Day. Dit jaar staat deze Europese Dag van de Advocaat in het teken van de onafhankelijkheid van de advocaat, een onderwerp dat voorzitter Peter Callens nauw aan het hart ligt.

Meer lezen
Standpunt Rechtstaat
woensdag 14 augustus 2024

Hoe kan het regeerakkoord ons rechtssysteem versterken?

Wat zal het regeerakkoord betekenen voor justitie? Hoe kan het ons rechtssysteem versterken? De Orde van Vlaamse balies boog zich over deze vragen en bezorgde in juli alvast een ambitienota aan de partijen die deelnemen aan de formele onderhandelingen om te informeren, inspireren en ondersteunen bij het opstellen van het regeerakkoord.

Meer lezen
Gerechtelijk recht
donderdag 20 juni 2024

Groeiende praktijk van derdepartijfinanciering: aanbevelingen

We hebben een aantal aanbevelingen opgesteld voor advocaten in reactie op de groeiende praktijk van derdepartijfinanciering (DPF), die momenteel in België noch wettelijk, noch deontologisch is geregeld. Deze aanbevelingen nemen geen standpunt in over de controverses rond DPF en vormen geen bindende deontologische regels.

Meer lezen