Ga verder naar de inhoud

Rijks­re­gis­ter

Het rijksregisternummer is door de wetgever bestempeld als specifiek beschermde persoonsgegeven, omdat zij een nationaal identificatienummer uitmaakt. In principe is de verwerking van het rijksregisternummer verboden.

Auteur

Arthur Ockerman

Jurist studiedienst
Arthur Ockerman

Deel dit artikel

Hierop bestaan twee uitzonderingen. De verwerking van het rijksregisternummer is enkel toegestaan wanneer een machtiging of een wettelijke verplichting voorhanden is. Aan de OVB werden reeds een aantal van deze machtigingen verleend, die een weerslag hebben op het beroep van advocaten. Zo heeft de Orde van Vlaamse Balies bijvoorbeeld een machtiging verkregen om toegang te hebben tot het Rijksregister, met als enige doel om informatie mee te delen aan hun advocaten die nodig is voor het vervullen van hun taken als medewerkers van het gerecht. U dient hierbij rekening te houden met het principe van dataminimalisatie en doelbinding, waarbij u het rijksregisternummer of de toegang tot het Rijksregister niet mag gebruiken voor andere doeleinden dan voorgeschreven in de machtiging of wettelijke verplichting.

Wat u moet weten

Het rijksregisternummer (en vreemdelingenregisternummer) zijn door de wetgever bestempeld als specifiek beschermde persoonsgegevens, omdat zij een nationaal identificatienummer uitmaken. Op basis van dit soort gegevens, kan er namelijk een grootschalige geautomatiseerde verwerking van persoonsgegevens plaatsvinden. Conform artikel 87 AVG kunnen lidstaten dan ook specifieke voorwaarden voor de verwerking van een nationaal identificatienummer vastleggen waarbij passende waarborgen voor de rechten en vrijheden van betrokkenen genomen worden. De wet van 8 augustus 1983 tot regeling van een Rijksregister van natuurlijke personen (‘Wet toegang tot het Rijksregister’) bepaalt wie toegang heeft tot het Rijksregister (art. 5) en onder welke voorwaarden een machtiging verkregen kan worden om rijksregisternummers te gebruiken (art. 8).

In principe is de verwerking van het rijksregisternummer verboden. Hierop bestaan twee uitzonderingen. De verwerking van het rijksregisternummer is enkel toegestaan wanneer (i) een machtiging van de dienst Rijksregister van de FOD Binnenlandse Zaken (vroeger het Sectoraal Comité van het Rijksregister) of (ii) een wettelijke verplichting voorhanden is.

Machtiging

Zo heeft de Orde van Vlaamse Balies bijvoorbeeld een machtiging verkregen om toegang te hebben tot het Rijksregister, met als enige doel om informatie mee te delen aan hun advocaten die nodig is voor het vervullen van hun taken als medewerkers van het gerecht (overeenkomstig artikel 5, §1, 6° Wet toegang tot het Rijksregister).

Verder kan een machtiging worden verleend aan een openbare of private instelling om het rijksregisternummer te gebruiken, wanneer dit gebruik noodzakelijk is voor de uitvoering van taken van algemeen belang (overeenkomstig artikel 8, §1, Wet toegang tot het Rijksregister). Deze taken moeten aan de instelling toevertrouwd zijn op grond van een wettelijke basis. Bij het verlenen van de machtiging wordt steeds rekening gehouden met de algemene beginselen van de AVG.

Aan de OVB werden reeds een aantal van deze machtigingen verleend, die een weerslag hebben op het beroep van advocaten:

  • Machtiging RR 42/2013, verleend aan de OVB en de OBFG (‘Orde van Franstalige en Duitstalige balies’) om aan de advocaten bij de OVB en de OBFG toegang te verlenen voor de opzoekingen van bepaalde gegevens van betrokken partijen in het Rijksregister.
  • Machtiging RR 70/2014, verleend aan de OVB die toegang verleent tot bepaalde gegevens uit het Rijksregister en het rijksregisternummer van de leden-advocaten van de OVB, en dit voor voor het beheer van het tableau en de lijst van de stagiairs, tuchtsancties, voor de authentieke bron van advocaten en uitwisseling van gegevens door de advocaten zelf (in hun hoedanigheid van medewerker van het gerecht).
  • Machtiging RR 56/2015, verleend aan de OVB tot uitbreiding van machtiging RR 70/2014. Deze machtiging staat de OVB toe om het rijksregisternummer te gebruiken van medewerkers van advocaten, zodat zij ook opzoekingen in het Rijksregister kunnen doen namens de advocaten.
  • Machtiging RR 37/2017, verleend aan de OVB en de OBFG die toegang verleent aan de advocaten bij de OVB en de OBFG om het rijksregisternummer te gebruiken ter identificatie van een natuurlijke persoon in een faillissementsdossier en ter identificatie van de natuurlijke personen met een rechtmatige toegang tot het faillissementsdossier.
  • Machtiging RR 49/2024, verleend aan de OVB en de OBFG om aan de advocaten bij de OVB en de OBFG toegang te verlenen voor de opzoekingen van bepaalde gegevens van betrokken partijen in het Rijksregister.

Deze machtigingen kunt u onderaan terugvinden.

Advocaten (en hun medewerkers) hebben dus via de OVB een machtiging verkregen die hen toegang verleent tot bepaalde persoonsgegevens in het Rijksregister (Machtiging RR 70/2014). Deze machtiging is uitdrukkelijk beperkt tot een bepaalde finaliteit, namelijk om taken te verrichten die noodzakelijk zijn voor het aanspannen, voeren en beëindigen van een zaak die aan hen werd toevertrouwd en om handelingen te kunnen uitvoeren die het aanspannen van een geschillenprocedure voorafgaan.

Wettelijke verplichting

Werkgevers hebben de verplichting om bepaalde gegevens over hun werknemers te communiceren aan de Rijksdienst voor Sociale Zekerheid. Om aan deze verplichting te kunnen voldoen, hebben werkgevers een wettelijke toelating om het rijksregisternummer van hun werknemers te verwerken in hun correspondentie met de instellingen van de sociale zekerheid, die is opgenomen in het KB van 5 december 1986. (Het Koninklijk Besluit van 5 december 1986 tot regeling van de toegang tot het Rijksregister van de natuurlijke personen, in hoofde van de instellingen van openbaar nut die onder het Ministerie van Sociale Voorzorg ressorteren.)

Wat u moet doen

Als advocaat moet u steeds beschikken over een rechtsgrond voor de verwerking van het rijksregisternummer. Ga dus steeds na of een wettelijke basis of machtiging voorhanden is. Zo kunt u als werkgever bijvoorbeeld het rijksregisternummer van uw werknemers verwerken, om te kunnen voldoen aan uw sociale zekerheidsverplichtingen.

Daarnaast kunt u zich als advocaat ook toegang verschaffen tot het Rijksregister voor informatie van betrokken partijen voor het aanspannen, voeren en beëindigen van een juridische zaak en om handelingen te kunnen uitvoeren die het aanspannen van een geschillenprocedure voorafgaan. Zo vereist de opmaak van processtukken een raadpleging van het Rijksregister, aangezien het Gerechtelijk Wetboek verplicht om de identificatiegegevens te vermelden op bepaalde processtukken (bijv. art. 702 en 1034quater Ger.W.).

Hou ook steeds rekening met de algemene principes van de AVG. Rekening houdend met het principe van dataminimalisatie en doelbinding, mag u het rijksregisternummer of de toegang tot het Rijksregister niet gebruiken voor andere doeleinden dan voorgeschreven in de machtiging of wettelijke verplichting. U dient uw opzoekingen steeds te beperken tot de opzoekingen die nodig zijn voor het aanspannen, voeren en beëindigen van een zaak die aan de betrokken advocaten werd toevertrouwd en om de handelingen te kunnen uitvoeren die het aanspannen van een geschillenprocedure voorafgaan. Bovendien moet het gebruik en de toegang tot het Rijksregister ook proportioneel zijn ten aanzien van deze doeleinden. U kan slechts die gegevens opzoeken indien nuttig, relevant en niet disproportioneel in verhouding met het nagestreefde doel als medewerker van het gerecht. Hou dus steeds het specifieke doeleinde in het achterhoofd waarvoor de wettelijke verplichting of machtiging is verleend.

Ten slotte dient u zelf in te staan voor het correct opslaan, bewaren en verwerken van rapporten gegenereerd door de webapplicatie van het Rijksregister. U mag de rapporten en de daarin opgenomen gegevens niet langer bewaren dan nodig in overeenstemming met de wettelijk opgelegde minimum- en maximumtermijnen.

Praktische richt­snoe­ren

De Gegevensbeschermingsautoriteit (‘GBA’) heeft op haar website een thema uitgewerkt omtrent de lezing van de eID waarin ook de verwerking van het daar opgenomen rijksregisternummer uiteengezet wordt.

De GBA heeft daarnaast ook reeds enkele beslissingen genomen omtrent de toegang tot het Rijksregister, zie bijvoorbeeld:

  • Beslissing 48/2021: De GBA oordeelde dat een notaris die het Rijksregister consulteerde om het adres te controleren van een ex-werknemer, afwendt van het doel waarvoor de machtiging verleend is, namelijk om taken uit te voeren die behoren tot zijn bevoegdheid als notaris.
  • Beslissing 51/2021: In deze beslissing had een advocaat in het kader van een gerechtelijke procedure een uittreksel van het Rijksregister overgemaakt. De klager opperde echter dat het gebruik van deze informatie niet relevant was. De GBA oordeelde dat ze niet bevoegd was om ten gronde uitspraak te doen, maar haalde wel aan dat het de verantwoordelijkheid van de advocaat behoort om enkel gegevens over te maken die strikt noodzakelijk zijn.
  • Beslissing 54/2021: De GBA oordeelde dat de raadpleging van de volledige geschiedenis van een gezinslid door het kinderbijslagfonds niet proportioneel was om het bedrag van de kinderbijslag vast te stellen.

De OVB heeft op de website van D-PA specifieke gebruiksvoorwaarden opgenomen in verband met het gebruik van DPA-Authentic Sources, zoals toegang tot het Rijksregister. Toegang tot de Rijksregister Webapplicatie wordt pas verleend indien u deze voorwaarden heeft aanvaard.

Frequently Asked Questions

Welke informatie deelt de OVB mee aan een rechtszoekende als deze persoon heeft vastgesteld dat er een opzoeking m.b.t. zijn rijksregisternummer is geweest?

Moet ik een DPO aanstellen omdat ik opzoekingen doe in het Rijksregister (art. 10 Wet toegang tot het Rijksregister)?

Mag ik een opzoeking doen in het Rijksregister en deze gegevens overmaken aan mijn cliënt zodat mijn cliënt deze persoon zelf kan contacteren?

Gerelateerd nieuws

Deze berichten verschenen recent:
Databank
Digitalisering

Toegang Rijksregister - twee extra velden

Op 23 december 2024 breidde de minister van Binnenlandse Zaken de toegangsrechten van advocaten tot het Rijksregister uit. Dankzij die nieuwe machtiging, die minstens één jaar geldig blijft, kunnen advocaten voortaan twee extra gegevens uit het Rijksregister raadplegen.

Meer lezen
Databank
Digitalisering

Toegang Databank voor de Akten van de Burgerlijke Stand

Sinds 1 januari 2025 is de toegang van advocaten tot de Databank voor de Akten van de Burgerlijke Stand (DABS) ingeperkt. Nieuwe wettelijke bepalingen vereisen een protocol tussen de Ordes en de FOD Justitie, maar ondanks onze inspanningen is dit protocol nog niet opgesteld. Daardoor ondervinden advocaten moeilijkheden bij het verkrijgen van akten van de burgerlijke stand.

Meer lezen
Arbeids- & socialezekerheidsrecht Familierecht Digitalisering

Onderzoek naar digitale hulpmiddelen in arbeids- en familierecht: uw input telt!

De Europese Unie wil de toegang tot de rechter verbeteren en de digitalisering van gerechtelijke procedures versterken. Neem 10 minuten de tijd om een vragenlijst in te vullen over het gebruik van digitale tools in arbeids- en familierechtelijke procedures.

Meer lezen
Digitalisering

Aansturing van de digitale transformatie van Justitie

Samen met Avocats.be namen we vandaag deel aan een hoorzitting in de commissie Justitie naar aanleiding van een kritisch rapport van het Rekenhof over de digitalisering van Justitie. Tijdens deze hoorzitting werd de rol van de advocatuur in de digitale transformatie toegelicht en werden knelpunten en noodzakelijke verbeteringen besproken.

Meer lezen
Geld & factuur
Kantoororganisatie Digitalisering

E-facturatie: alles wat u praktisch moet weten

De Wet van 6 februari 2024 voert een verplichte gestructureerde elektronische facturering in tussen Belgische btw-plichtige ondernemingen. Dat moet niet alleen de btw-gegevensstromen tussen bedrijven en de FOD Financiën moderniseren, maar ook leiden tot snellere betalingen, lagere kosten en efficiëntere verwerking van facturen. Wat betekent dit concreet voor uw advocatenkantoor? We beantwoorden uw belangrijkste vragen en helpen u op weg.

Meer lezen
Digitalisering

Technologie in de advocatuur: AI en Legal Tech in volle evolutie

De juridische sector evolueert snel. Automatisering en slimme software maken advocaten efficiënter, maar roepen ook vragen op over verantwoordelijk gebruik. Om daarop in te spelen, hebben wij samen met Avocats.be AI-richtlijnen opgesteld. Wil u meer weten over deze en andere technologische evoluties? Kom dan op 21 februari naar het congres Technologie en Recht, waar experts en Legal Tech-spelers de impact van digitalisering op de advocatuur bespreken.

Meer lezen
Digitalisering

Advocaten en het gebruik van Artificiële Intelligentie

Artificiële intelligentie (AI) verovert stormenderhand alle sectoren, ook de juridische wereld. Maar hoe kan u als advocaat AI inzetten zonder in te boeten op vertrouwelijkheid, deontologie en kwaliteit? Samen met Avocats.be hebben we met de commissies Digitalisering en Deontologie hier een duidelijk antwoord op geformuleerd.

Meer lezen
Digitalisering

Nieuwe machtiging verruimt toegang tot het Rijksregister voor advocaten

Op 23 december 2024 heeft de minister van Binnenlandse Zaken, met machtiging nr. 049/2024, de toegangsrechten van advocaten tot het Rijksregister uitgebreid. Dankzij die nieuwe machtiging, die minimaal één jaar van kracht blijft, kunnen advocaten via DPA twee extra gegevens uit het Rijksregister raadplegen. Deze uitbreiding komt naast de bestaande machtiging nr. 42/2013 van 8 mei 2013.

Meer lezen
Digitalisering

Toegang tot DABS beperkt: advocaten vanaf nu afhankelijk van mandaat

Sinds 1 januari 2025 is de toegang van advocaten tot de Databank van de Burgerlijke Stand (DABS) ingeperkt. Dat komt door nieuwe wettelijke bepalingen die een protocol vereisen, dat echter nog niet is opgesteld. Dit maakt het voor advocaten moeilijker om akten van de burgerlijke stand te verkrijgen.

Meer lezen