Ga verder naar de inhoud

Toegang tot de Databank voor de Akten van Burgerlijke Stand beperkt

woensdag 15 januari 2025

Sinds 1 januari 2025 is de toegang van advocaten tot de Databank voor de Akten van de Burgerlijke Stand (DABS) ingeperkt. Dat komt door nieuwe wettelijke bepalingen die een protocol vereisen tussen de Ordes en de FOD Justitie, dat ondanks onze inspanningen nog niet is opgesteld. Dat maakt het voor advocaten moeilijker om akten van de burgerlijke stand te verkrijgen.

Auteur

Arthur Ockerman

Jurist studiedienst
Arthur Ockerman

Deel dit artikel

De DABS, een niet-openbare databank, is uitsluitend toegankelijk voor overheidsdiensten zoals ambtenaren van de burgerlijke stand. Voorheen konden advocaten op basis van artikel 29 van het Oud Burgerlijk Wetboek kopieën of uittreksels opvragen. Het vernieuwde artikel 29, dat sinds dit jaar geldt, rekent advocaten echter niet langer tot de informatiebegunstigden.

Sinds 1 januari 2025 is artikel 78 §3 van het Oud Burgerlijk Wetboek van toepassing op advocaten, dat bepaalt dat er een protocol moet worden afgesloten overeenkomstig de wet van 30 juli 2018 betreffende de bescherming van natuurlijke personen met betrekking tot de verwerking van persoonsgegevens.

De communautaire Ordes hebben de afgelopen maanden herhaaldelijk aangedrongen bij de FOD Justitie, maar zonder resultaat. Een verschil in interpretatie van de wetgeving tussen beide partijen maakt het onduidelijk wanneer er een oplossing komt.

Praktische gevolgen voor advocaten

Zonder protocol kunnen advocaten, volgens het advies van de FOD Justitie, alleen toegang krijgen tot akten door een schriftelijk mandaat van de betrokken persoon bij hun aanvraag te voegen. Lokale overheden kunnen beslissen om aanvragen zonder mandaat alsnog te honoreren, maar dat is niet gegarandeerd.

In de praktijk moet er verder aan worden herinnerd dat veel gemeenten over een elektronisch loket beschikken waarmee burgers online een uittreksel uit een akte van de burgerlijke stand kunnen opvragen dat op hen betrekking heeft.

Hoe nu verder?

We blijven, samen met Avocats.be, druk uitoefenen op de FOD Justitie om tot een werkbare oplossing te komen. Tot die tijd wordt advocaten aangeraden om bij elke aanvraag een schriftelijk mandaat mee te sturen om complicaties te vermijden.

Ook interessant

Geld & factuur
Kantoororganisatie Digitalisering
donderdag 13 februari 2025

E-facturatie: alles wat u praktisch moet weten

De Wet van 6 februari 2024 voert een verplichte gestructureerde elektronische facturering in tussen Belgische btw-plichtige ondernemingen. Dat moet niet alleen de btw-gegevensstromen tussen bedrijven en de FOD Financiën moderniseren, maar ook leiden tot snellere betalingen, lagere kosten en efficiëntere verwerking van facturen. Wat betekent dit concreet voor uw advocatenkantoor? We beantwoorden uw belangrijkste vragen en helpen u op weg.

Meer lezen
Digitalisering
woensdag 12 februari 2025

Technologie in de advocatuur: AI en Legal Tech in volle evolutie

De juridische sector evolueert snel. Automatisering en slimme software maken advocaten efficiënter, maar roepen ook vragen op over verantwoordelijk gebruik. Om daarop in te spelen, hebben wij samen met Avocats.be AI-richtlijnen opgesteld. Wil u meer weten over deze en andere technologische evoluties? Kom dan op 21 februari naar het congres Technologie en Recht, waar experts en Legal Tech-spelers de impact van digitalisering op de advocatuur bespreken.

Meer lezen