Nieuwe machtiging verruimt toegang tot het Rijksregister voor advocaten
Op 23 december 2024 heeft de minister van Binnenlandse Zaken, met machtiging nr. 049/2024, de toegangsrechten van advocaten tot het Rijksregister uitgebreid. Dankzij die nieuwe machtiging, die minimaal één jaar van kracht blijft, kunnen advocaten via DPA twee extra gegevens uit het Rijksregister raadplegen. Deze uitbreiding komt naast de bestaande machtiging nr. 42/2013 van 8 mei 2013.
In machtiging nr.049/2024 van 23/12/2024 worden advocaten gemachtigd om toegang te hebben tot de volgende informatiegegevens, bedoeld in artikel 3, eerste lid van de Wet van 8 augustus 193 tot regeling van een Rijksregister van de natuurlijke personen:
- 1° de naam en voornamen;
- 2° de geboorteplaats en -datum;
- 4° de nationaliteit;
- 5° de hoofdverblijfplaats;
- 6° (de plaats en datum van het overlijden, of, in het geval van een verklaring van afwezigheid, de datum van de overschrijving van de beslissing houdende verklaring van afwezigheid);
- 8° de burgerlijke staat;
- 9° de samenstelling van het gezin;
- 9°/1 de akten en beslissingen betreffende de rechtsbekwaamheid en de beslissingen tot bewind over de goederen of over de persoon bedoeld in artikel 1250, eerste lid, van het Gerechtelijk Wetboek; de naam, de voornaam en het adres van de persoon die een minderjarige, een onbekwaam verklaarde, een geïnterneerde of een persoon die onder het statuut van verlengde minderjarigheid geplaatst is, vertegenwoordigt of bijstaat of van de bewindvoerder over de goederen of de persoon van wie melding wordt gemaakt in de in artikel 1250, eerste lid, van het Gerechtelijk Wetboek bedoelde beslissing;
- 13° de wettelijke samenwoning;
- 14° de verblijfstoestand voor de vreemdelingen;
- 16° de vermelding van de afstammelingen in rechtstreekse, dalende lijn in de eerste graad, ongeacht of de afstamming tot stand komt door de geboorteakte, een gerechtelijke beslissing, een erkenning of een adoptie.
Nummers 9°/1 (akten en beslissingen betreffende rechtsbekwaamheid en bewind) en 16° (vermelding van descendenten) zijn nieuw ten opzichte van machtiging RR nr.42/2013 van 8 mei 2013.
De nieuwe machtiging, die naast de oudere machtiging zal blijven bestaan, geldt voor een duur van één jaar vanaf de datum van de machtiging.
DPA-Authentic Sources Rijksregister
Opzoekingen naar deze twee gegevens zijn binnenkort (na technische aanpassingen) mogelijk via DPA.
Wettelijke basis voor gegevensverwerking door advocaten
Ondertussen wordt er gewerkt aan een duurzame wettelijke basis voor de verwerking van persoonsgegevens door advocaten. Dat is noodzakelijk vanwege de evoluerende rechtspraak rond artikel 22 van de Grondwet. Die rechtspraak stelt dat de essentiële elementen van gegevensverwerking moeten worden vastgelegd in een formele wet. We hebben samen met Avocats.be de wetgever verzocht om deze wettelijke basis uit te werken, in nauwe samenwerking met de Ordes, zodat de dienstverlening aan de burger niet in het gedrang komt.
Daarnaast hebben we de bevoegde ministers gevraagd om de DPA-attesten gelijk te schakelen met de attesten die door gemeenten worden afgeleverd. Er wordt momenteel gewerkt aan een ontwerp van omzendbrief daarover. Zodra de finale tekst beschikbaar is, en ter beschikking wordt gesteld, brengen wij u daarvan op de hoogte.
Een advocaat heeft toegang tot het Rijksregister – Maar niet zomaar.
Als advocaat mag u opzoekingen verrichten in het Rijksregister, maar daar zijn wel enkele voorwaarden aan verbonden.
Grosso modo komt het er op neer dat u als advocaat toegang heeft tot het Rijksregister in het kader van uw professionele werkzaamheden als advocaat. Voor het aanspannen, voeren en beëindigen van een juridische zaak en om handelingen te kunnen uitvoeren die het aanspannen van een geschillenprocedure voorafgaan.
Het is om die reden dat u bij raadpleging via het DPA-platform ook gevraagd wordt om een motivering op te geven.
Lees ook
Toegang van een advocaat tot het Rijksregister
Uw beroepswerkzaamheden als advocaat vereisen soms dat u het Rijksregister raadpleegt. We hebben gemerkt dat het niet altijd even duidelijk is welke gegevens er zijn, hoe u ze kunt raadplegen en voor welke doeleinden. Daarom geven we u een antwoord op enkele vragen.
Ook interessant
E-facturatie: alles wat u praktisch moet weten
De Wet van 6 februari 2024 voert een verplichte gestructureerde elektronische facturering in tussen Belgische btw-plichtige ondernemingen. Dat moet niet alleen de btw-gegevensstromen tussen bedrijven en de FOD Financiën moderniseren, maar ook leiden tot snellere betalingen, lagere kosten en efficiëntere verwerking van facturen. Wat betekent dit concreet voor uw advocatenkantoor? We beantwoorden uw belangrijkste vragen en helpen u op weg.
Technologie in de advocatuur: AI en Legal Tech in volle evolutie
De juridische sector evolueert snel. Automatisering en slimme software maken advocaten efficiënter, maar roepen ook vragen op over verantwoordelijk gebruik. Om daarop in te spelen, hebben wij samen met Avocats.be AI-richtlijnen opgesteld. Wil u meer weten over deze en andere technologische evoluties? Kom dan op 21 februari naar het congres Technologie en Recht, waar experts en Legal Tech-spelers de impact van digitalisering op de advocatuur bespreken.