vrijdag 24 oktober 2025
Nieuw: alles wat u nodig hebt om succesvol te ondernemen in de advocatuur
Advocatenkaart
Elke advocaat ingeschreven aan een Belgische balie is sinds 1 januari 2018 verplicht om een elektronische advocatenkaart te hebben. Dat bepaalt art. 193bis van de Codex Deontologie voor Advocaten.
De advocatenkaart garandeert de identiteit en de hoedanigheid van de advocaat. De kaart is 5 jaar geldig en voldoet aan de voorschriften van de Council of Bars and Law Societies of Europe (CCBE).
Gebruik de advocatenkaart om:
- Toegang te krijgen tot gerechtsgebouwen en gevangenissen
- De advocatenkaart verleent u toegang tot gerechtsgebouwen en gevangenissen en zorgt ervoor dat u niet moet aanschuiven aan de scanstraat voor de bezoekers.
- De aanwezigheidslijst bij opleidingen te tekenen
Bij bepaalde opleidingen hoeft u niet langer de papieren aanwezigheidslijst te ondertekenen. Met een simpele scan van uw advocatenkaart bij het binnen- en buitengaan registeren we uw aanwezigheid. Dat wordt dan bij de praktische info over die opleiding vermeld.
De eerste kaart in een periode van 5 jaar zit vervat in het aandeel dat in uw baliebijdrage bestemd is voor de OVB.
Praktisch
Kaart verloren?
Dan heeft u twee opties:
- de advocaat kan de kaart zelf online deactiveren
- de advocaat contacteert de DPA Service Desk: 02 307 70 30
Een nieuwe advocatenkaart kost 125 euro (excl. btw)