Ga verder naar de inhoud

Ad­vo­ca­ten­kaart

Elke advocaat ingeschreven aan een Belgische balie is sinds 1 januari 2018 verplicht om een elektronische advocatenkaart te hebben. Dat bepaalt art. 193bis van de Codex Deontologie voor Advocaten.

De advocatenkaart garandeert de identiteit en de hoedanigheid van de advocaat. De kaart is 5 jaar geldig en voldoet aan de voorschriften van de Council of Bars and Law Societies of Europe (CCBE).

Service Desk

IT
Avatar

Deel dit artikel

Gebruik de ad­vo­ca­ten­kaart om:

  • Aanmelden op DPA-platform

    Met de advocatenkaart kan u aanmelden op het DPA-platform en online op een veilige manier conclusies, stukkenbundels en verzoekschriften neerleggen bij de rechtbank, verzenden naar confraters en naar cliënten. U krijgt ook toegang tot het Register der Beschermde personen en kan opzoekingen uitvoeren in het Rijksregister en het Centraal Bestand Beslagberichten. Ook voor het versturen en ontvangen van documenten via de Jbox het u de advocatenkaart nodig voor uw authenticatie.

  • Aanmelden op RegSol en digitaal ondertekenen
    Meld met de advocatenkaart aan op private.regsol.be, het platform voor het online beheer van faillissementsdossiers. Aan de hand van de advocatenkaart kan u eveneens documenten elektronisch ondertekenen binnen RegSol.
  • Toegang te krijgen tot gerechtsgebouwen en gevangenissen
    De advocatenkaart verleent u toegang tot gerechtsgebouwen en gevangenissen en zorgt ervoor dat u niet moet aanschuiven aan de scanstraat voor de bezoekers.
  • De aanwezigheidslijst bij opleidingen te tekenen
    Bij bepaalde opleidingen hoeft u niet langer de papieren aanwezigheidslijst te ondertekenen. Met een simpele scan van uw advocatenkaart bij het binnen- en buitengaan registeren we uw aanwezigheid. Dat wordt dan bij de praktische info over die opleiding vermeld.

Andere toepassingsmogelijkheden op het DPA, zoals toegang tot de Jbox, ondervragingen van het Rijksregister of het Centraal bestand der beslagberichten volgen in de nabije toekomst.

Uw advocatenkaart zit vervat in het aandeel dat in uw baliebijdrage bestemd is voor de OVB. U kunt ze dus gratis aanvragen en ze is 5 jaar geldig.

Kaart verloren?

  • Dan heeft u twee opties:
  • Ga langs bij uw baliesecretariaat
  • Bel de Zetes Card Stop: 078 055 255 (betalend)

Een nieuwe advocatenkaart kost 125 euro (excl. btw)

Nog vragen? Onze specialisten ter zake

Ontdek alle medewerkers

Gerelateerd nieuws

Deze berichten verschenen recent:
Applicatie Digitalisering
woensdag 20 december 2023

Digitaal handtekenen met uw advocatenkaart

Via de gratis applicatie 'DPA - Sign-A-Doc' kunt u een pdf-document of een procedurestuk dat u via DPA-Deposit naar de griffie verstuurt, van een rechtsgeldige digitale handtekening voorzien. Dat doet u met uw advocatenkaart.

Meer lezen
Online meeting
Applicatie
vrijdag 16 december 2022

Nieuwe applicatie GraydonCreditSafe

Via de nieuwe applicatie GraydonCreditsafe raadpleegt u belangrijke en gerichte informatie over bedrijven. Het opzoeken van een bedrijf is gratis, het genereren van een rapport is betalend.

Meer lezen
Applicatie Digitalisering
donderdag 17 maart 2022

Nieuw: digitaal handtekenen met uw advocatenkaart

Meer lezen
Computer
Vreemdelingenrecht Applicatie Digitalisering
computer
Applicatie
vrijdag 20 augustus 2021

JBox vanaf nu ook toegankelijk voor uw medewerker(s)

Meer lezen
Persoon houdt telefoon in de hand met de Itsme app geopend
Applicatie Digitalisering
donderdag 19 augustus 2021

Log veilig in via itsme® op het Privaat Luik

Meer lezen
Applicatie