Voorzitter op vrijdag: "Toegang tot competent en onafhankelijk juridisch advies moet gegarandeerd zijn, voor vriend én vijand."
Innovatieve oplossingen voor complexe geschillen: een blik op hybride ADR
Advocatenkaart
Elke advocaat ingeschreven aan een Belgische balie is sinds 1 januari 2018 verplicht om een elektronische advocatenkaart te hebben. Dat bepaalt art. 193bis van de Codex Deontologie voor Advocaten.
De advocatenkaart garandeert de identiteit en de hoedanigheid van de advocaat. De kaart is 5 jaar geldig en voldoet aan de voorschriften van de Council of Bars and Law Societies of Europe (CCBE).
Gebruik de advocatenkaart om:
- Aanmelden op DPA-platform
Met de advocatenkaart kan u aanmelden op het DPA-platform en online op een veilige manier conclusies, stukkenbundels en verzoekschriften neerleggen bij de rechtbank, verzenden naar confraters en naar cliënten. U krijgt ook toegang tot het Register der Beschermde personen en kan opzoekingen uitvoeren in het Rijksregister en het Centraal Bestand Beslagberichten. Ook voor het versturen en ontvangen van documenten via de Jbox het u de advocatenkaart nodig voor uw authenticatie.
- Aanmelden op RegSol en digitaal ondertekenen
Meld met de advocatenkaart aan op private.regsol.be, het platform voor het online beheer van faillissementsdossiers. Aan de hand van de advocatenkaart kan u eveneens documenten elektronisch ondertekenen binnen RegSol. - Toegang te krijgen tot gerechtsgebouwen en gevangenissen
De advocatenkaart verleent u toegang tot gerechtsgebouwen en gevangenissen en zorgt ervoor dat u niet moet aanschuiven aan de scanstraat voor de bezoekers.
- De aanwezigheidslijst bij opleidingen te tekenen
Bij bepaalde opleidingen hoeft u niet langer de papieren aanwezigheidslijst te ondertekenen. Met een simpele scan van uw advocatenkaart bij het binnen- en buitengaan registeren we uw aanwezigheid. Dat wordt dan bij de praktische info over die opleiding vermeld.
Andere toepassingsmogelijkheden op het DPA, zoals toegang tot de Jbox, ondervragingen van het Rijksregister of het Centraal bestand der beslagberichten volgen in de nabije toekomst.
Uw advocatenkaart zit vervat in het aandeel dat in uw baliebijdrage bestemd is voor de OVB. U kunt ze dus gratis aanvragen en ze is 5 jaar geldig.
Praktisch
Kaart verloren?
- Dan heeft u twee opties:
- Ga langs bij uw baliesecretariaat
- Bel de Zetes Card Stop: 078 055 255 (betalend)
Een nieuwe advocatenkaart kost 125 euro (excl. btw)