Nieuw: digitaal handtekenen met uw advocatenkaart
Vanaf vandaag kunt u via de nieuwe applicatie 'DPA - Sign-A-Doc' een pdf-document of een procedurestuk dat u via DPA-Deposit naar de griffie verstuurt, van een rechtsgeldige digitale handtekening voorzien. Dat doet u met uw advocatenkaart.
Auteur
Nina Van Cauwenberge
Wie in het bezit is van een advocatenkaart (uitgegeven na september 2020) kan dankzij het gekwalificeerd handtekencertificaat dat gelinkt is aan de kaart, pdf-documenten van een rechtsgeldige digitale handtekening voorzien.
De handtekening waarmee u dankzij de DPA-Sign-A-Doc applicatie pdf-documenten kan tekenen:
- is op unieke wijze aan de ondertekenaar verbonden
- maakt het mogelijk de ondertekenaar te identificeren
- laat toe elke eventuele wijziging van gegevens na het moment van ondertekening op te sporen
Precies daarom kan deze digitale handtekening als bewijs gebruikt worden en hebben die documenten dezelfde juridische waarde als met een handtekening op papier.
Ook interessant
Nieuwe machtiging verruimt toegang tot het Rijksregister voor advocaten
Op 23 december 2024 heeft de minister van Binnenlandse Zaken, met machtiging nr. 049/2024, de toegangsrechten van advocaten tot het Rijksregister uitgebreid. Dankzij die nieuwe machtiging, die minimaal één jaar van kracht blijft, kunnen advocaten via DPA twee extra gegevens uit het Rijksregister raadplegen. Deze uitbreiding komt naast de bestaande machtiging nr. 42/2013 van 8 mei 2013.
Toegang tot DABS beperkt: advocaten vanaf nu afhankelijk van mandaat
Sinds 1 januari 2025 is de toegang van advocaten tot de Databank van de Burgerlijke Stand (DABS) ingeperkt. Dat komt door nieuwe wettelijke bepalingen die een protocol vereisen, dat echter nog niet is opgesteld. Dit maakt het voor advocaten moeilijker om akten van de burgerlijke stand te verkrijgen.