Digitaal handtekenen met uw advocatenkaart
Via de gratis applicatie 'DPA - Sign-A-Doc' kunt u een pdf-document of een procedurestuk dat u via DPA-Deposit naar de griffie verstuurt, van een rechtsgeldige digitale handtekening voorzien. Dat doet u met uw advocatenkaart. Ontdek de mogelijkheden van de applicatie 'DPA - Sign-A-Doc'.
Wie in het bezit is van een advocatenkaart (uitgegeven na september 2020) kan dankzij het gekwalificeerd handtekencertificaat dat gelinkt is aan de kaart, pdf-documenten van een rechtsgeldige digitale handtekening voorzien.
De handtekening waarmee u dankzij de DPA-Sign-A-Doc applicatie pdf-documenten kan tekenen:
- is op unieke wijze aan de ondertekenaar verbonden
- maakt het mogelijk de ondertekenaar te identificeren
- laat toe elke eventuele wijziging van gegevens na het moment van ondertekening op te sporen
Precies daarom kan deze digitale handtekening als bewijs gebruikt worden en hebben die documenten dezelfde juridische waarde als met een handtekening op papier.
Ook interessant
Peppol (e-facturatie) en beroepsgeheim: dit moet u weten
De Wet van 6 februari 2024 voert vanaf 1 januari 2026 een verplichte gestructureerde elektronische facturatie in tussen Belgische btw-plichtige ondernemingen. Deze facturatie verloopt via het Peppol-systeem. We wijzen u op het belang van uw beroepsgeheim bij het factureren aan btw-plichtige cliënten via dit systeem.
Peppol (e-facturatie) en rechtsbijstandsverzekeraars: dit moet u weten
De Wet van 6 februari 2024 voert vanaf 1 januari 2026 een verplichte gestructureerde elektronische facturatie in tussen Belgische btw-plichtige ondernemingen. Die elektronische facturatie verloopt via het Peppol-systeem. Verzekeringsmaatschappijen zijn echter voor hun verzekeringsactiviteiten niet btw-plichtig en vallen daardoor niet onder deze verplichting tot e-facturatie via Peppol.