Digitaal handtekenen met uw advocatenkaart
Via de gratis applicatie 'DPA - Sign-A-Doc' kunt u een pdf-document of een procedurestuk dat u via DPA-Deposit naar de griffie verstuurt, van een rechtsgeldige digitale handtekening voorzien. Dat doet u met uw advocatenkaart. Ontdek de mogelijkheden van de applicatie 'DPA - Sign-A-Doc'.
Wie in het bezit is van een advocatenkaart (uitgegeven na september 2020) kan dankzij het gekwalificeerd handtekencertificaat dat gelinkt is aan de kaart, pdf-documenten van een rechtsgeldige digitale handtekening voorzien.
De handtekening waarmee u dankzij de DPA-Sign-A-Doc applicatie pdf-documenten kan tekenen:
- is op unieke wijze aan de ondertekenaar verbonden
- maakt het mogelijk de ondertekenaar te identificeren
- laat toe elke eventuele wijziging van gegevens na het moment van ondertekening op te sporen
Precies daarom kan deze digitale handtekening als bewijs gebruikt worden en hebben die documenten dezelfde juridische waarde als met een handtekening op papier.
Ook interessant
Onderzoek naar digitale hulpmiddelen in arbeids- en familierecht: uw input telt!
De Europese Unie wil de toegang tot de rechter verbeteren en de digitalisering van gerechtelijke procedures versterken. Neem 10 minuten de tijd om een vragenlijst in te vullen over het gebruik van digitale tools in arbeids- en familierechtelijke procedures.
Aansturing van de digitale transformatie van Justitie
Samen met Avocats.be namen we vandaag deel aan een hoorzitting in de commissie Justitie naar aanleiding van een kritisch rapport van het Rekenhof over de digitalisering van Justitie. Tijdens deze hoorzitting werd de rol van de advocatuur in de digitale transformatie toegelicht en werden knelpunten en noodzakelijke verbeteringen besproken.