Digitaal handtekenen met uw advocatenkaart
Via de gratis applicatie 'DPA - Sign-A-Doc' kunt u een pdf-document of een procedurestuk dat u via DPA-Deposit naar de griffie verstuurt, van een rechtsgeldige digitale handtekening voorzien. Dat doet u met uw advocatenkaart. Ontdek de mogelijkheden van de applicatie 'DPA - Sign-A-Doc'.
Wie in het bezit is van een advocatenkaart (uitgegeven na september 2020) kan dankzij het gekwalificeerd handtekencertificaat dat gelinkt is aan de kaart, pdf-documenten van een rechtsgeldige digitale handtekening voorzien.
De handtekening waarmee u dankzij de DPA-Sign-A-Doc applicatie pdf-documenten kan tekenen:
- is op unieke wijze aan de ondertekenaar verbonden
- maakt het mogelijk de ondertekenaar te identificeren
- laat toe elke eventuele wijziging van gegevens na het moment van ondertekening op te sporen
Precies daarom kan deze digitale handtekening als bewijs gebruikt worden en hebben die documenten dezelfde juridische waarde als met een handtekening op papier.
Ook interessant
Ontwikkelde u een digitale tool om uw kantoorwerking te versterken?
Steeds meer advocaten ontwikkelen zelf digitale oplossingen die hun kantoorwerking efficiënter, klantgerichter of duurzamer maken. Die innovatie willen we in de kijker plaatsen in een nieuwe rubriek op de website van de Orde van Vlaamse Balies: “AI van en voor confraters.”
Vervalt uw advocatenkaart binnenkort?
Vanaf augustus 2025 vervallen heel wat advocatenkaarten. Ook in de maanden nadien zullen nog heel wat kaarten hun geldigheid verliezen. De kans is dus reëel dat ook uw kaart binnenkort moet worden vervangen. Lees hoe u dat eenvoudig doet.