Nieuw wetsontwerp streeft naar taalevenwicht in Brusselse justitiële organen
Schijven waarop erelonen curatoren berekend worden voor vijfde keer verhoogd met 5%
Digitaal handtekenen met uw advocatenkaart
Via de gratis applicatie 'DPA - Sign-A-Doc' kunt u een pdf-document of een procedurestuk dat u via DPA-Deposit naar de griffie verstuurt, van een rechtsgeldige digitale handtekening voorzien. Dat doet u met uw advocatenkaart. Ontdek de mogelijkheden van de applicatie 'DPA - Sign-A-Doc'.
Wie in het bezit is van een advocatenkaart (uitgegeven na september 2020) kan dankzij het gekwalificeerd handtekencertificaat dat gelinkt is aan de kaart, pdf-documenten van een rechtsgeldige digitale handtekening voorzien.
De handtekening waarmee u dankzij de DPA-Sign-A-Doc applicatie pdf-documenten kan tekenen:
- is op unieke wijze aan de ondertekenaar verbonden
- maakt het mogelijk de ondertekenaar te identificeren
- laat toe elke eventuele wijziging van gegevens na het moment van ondertekening op te sporen
Precies daarom kan deze digitale handtekening als bewijs gebruikt worden en hebben die documenten dezelfde juridische waarde als met een handtekening op papier.
Ook interessant
Talkshow: Efficiënte klantprocessen
In de derde en laatste aflevering van drie talkshows geeft mr. Pieter-Jan Fransen een inspirerende presentatie over de inzet van digitale tools om dienstverleningsprocessen efficiënter te maken door de klant centraal te plaatsen. Denk daarbij aan een digitaal cliëntenportaal en automatische facturering.
Wat weet u over de elektronische handtekening?
We merken dat er bij advocaten vooral vragen rijzen over elektronische handtekeningen. De wetgeving is bijzonder complex en vindt u terug in de eIDAS-verordening en de Wet van 21 juli 2016 tot uitvoering en aanvulling daarvan. Hier leest u alvast de basisinformatie.