Ga verder naar de inhoud

Checklist Nieuw: alles wat u nodig hebt om succesvol te ondernemen in de advocatuur

vrijdag 24 oktober 2025

Een advocatenkantoor leiden is meer dan alleen het recht beheersen. Het is ook ondernemen: met visie, structuur en durf. Daarom lanceren we twee nieuwe hulpmiddelen die advocaten ondersteunen in elke fase van hun ondernemerschap: een praktische checklist om een kantoor te starten en een digitale gids over ondernemen in de advocatuur.

Auteur

Nina Van Cauwenberge

Coördinator communicatie
Nina Van Cauwenberge

Deel dit artikel

Een stevige start met de checklist

Wie de stap zet naar een eigen kantoor, krijgt te maken met heel wat beslissingen en verplichtingen. Deze nieuwe checklist helpt u daarbij. Ze biedt een helder overzicht van alles wat u moet regelen om vlot van start te gaan: van administratieve formaliteiten tot financiële planning, infrastructuur en communicatie.

De checklist is praktisch opgebouwd, zodat u niets over het hoofd ziet. U vindt er ook links naar nuttige modellen en tools die u meteen kunt gebruiken. Zo kunt u met vertrouwen aan uw nieuwe avontuur beginnen.

Ondernemen in de advocatuur: een digitale gids vol inspiratie

Naast de checklist vindt u voortaan in de kennisbank een uitgebreid nieuw luik rond ondernemen in de advocatuur. Deze digitale gids is opgebouwd rond drie fasen van het ondernemerschap:

  1. Startende basis leggen voor een duurzaam kantoor
  2. Groeien: uw praktijk versterken en uitbreiden
  3. Optimaliserenuw werking verfijnen en toekomstgericht bijsturen

In elke fase vindt u praktische tools, inspirerende ervaringsverhalen van confraters en concrete tips om uw kantoor efficiënt te leiden. De gids helpt u bewuster te ondernemen, beter te plannen en met meer voldoening te werken.

Nieuwsgierig naar meer?

Ontdek ook

Modellen, tabellen & formulieren

Ontdek hier alle modellen opgesteld door de Orde van Vlaamse Balies per thema.

Meer lezen
Community Kantoororganisatie

YouTube Live: Financieel ondernemen in de advocatuur – van strategie tot succes

Ontdek deze inspirerende live-uitzending over financieel ondernemerschap in de advocatuur.

Meer lezen
Community Welzijn Kantoororganisatie

YouTube Live advocaten & HR: hoe bouwen we aan een sterke basis?

Ontdek deze YouTube Live over HR in de advocatuur en hoe het opbouwen van een sterk HR-beleid de groei en ontwikkeling van advocatenkantoren en hun professionals kunnen beïnvloeden

Meer lezen

Ook interessant

Kantoororganisatie
vrijdag 14 november 2025

YouTube Live: Marketing & communicatie in de advocatuur

Op maandag 17 november 2025 om 17u – 19u starten we de Week van de Ondernemer 2025 met een inspirerende YouTube Live over marketing, communicatie en ondernemerschap in de advocatuur. Tijdens deze jaarlijkse uitzending krijgt u praktische inzichten en concrete tips om uw praktijk sterker in de markt te zetten. Ontdek hoe u uw expertise zichtbaar maakt, efficiënt communiceert met cliënten en een authentiek profiel opbouwt, als advocaat én als kantoor.

Meer lezen
Kantoororganisatie Digitalisering
vrijdag 07 november 2025

PEPPOL uitgelegd: praktische gids voor advocatenkantoren

Vanaf 1 januari 2026 wordt gestructureerde elektronische facturatie via PEPPOL verplicht voor alle Belgische btw-plichtige ondernemingen, en dus ook voor advocatenkantoren. Maar wat betekent dat concreet voor uw kantoor? We stelden voor u een praktische gids op met aandachtspunten en voorbeelden die relevant zijn voor de werking van een advocatenkantoor.

Meer lezen