Ga verder naar de inhoud

Op­ti­ma­li­se­ren

Uw kantoor draait stabiel, maar hoe haalt u maximale efficiëntie en rendement? We bieden u inspiratie en hulpmiddelen om processen, compliance en innovatie naar een hoger niveau te tillen.

vrijdag 03 oktober 2025

Gebruik Artificiële In­tel­li­gen­tie

Deze richtlijnen betreffen het gebruik van artificiële intelligentie in de beroepsuitoefening van de advocaat.

Meer lezen
vrijdag 03 oktober 2025

Talkshow: AI in de praktijk van een advocaat

In deze talkshow geeft mr. Stephane Criel een inspirerende presentatie over AI in een advocatenpraktijk. Deze aflevering biedt inzichten en praktische tips voor advocaten die geïnteresseerd zijn in het integreren van kunstmatige intelligentie (AI) in hun werk.

Meer lezen
vrijdag 03 oktober 2025

Leidraad voor een kwa­li­ta­tie­ve praktijk

Kwaliteitsmanagement en klantentevredenheid zijn belangrijk voor de advocaat en de rechtzoekende. Daarom stelden we voor u kwaliteitsnormen en aanbevelingen voor uw kantoororganisatie op. Zo kunt u de kwaliteit van uw dienstverlening toetsen aan de normen en waar nodig optimaliseren.

Meer lezen
vrijdag 03 oktober 2025

Checklist leidraad voor een kwa­li­ta­tie­ve praktijk

Hier ontdekt u handige stappen en controlepunten om uw kantoororganisatie en processen systematisch te evalueren en optimaliseren.

Meer lezen
vrijdag 03 oktober 2025

Tijdslijn dossier

Ontdek hoe u uw dossierbeheer overzichtelijk en efficiënt kunt structureren, zodat u tijd wint en fouten vermijdt.

Meer lezen
vrijdag 03 oktober 2025

Veilige werk­om­ge­ving

Verbale of fysieke agressie, bedreigingen, intimidatie: grensoverschrijdend gedrag kan op geen enkele manier door de beugel, niet in de advocatuur en ook niet daarbuiten. De OVB biedt ondersteuning aan advocaten die een onveilige situatie meemaken, stelt opleidingen ter beschikking die weerbaar maken en werkt aan regelgeving. Acute hulp in een aantal precaire situaties is mogelijk.

Meer lezen
vrijdag 03 oktober 2025

Gedragscode en regelgeving

De Gedragscode bevat gedragsregels die wij als advocaten fundamenteel vinden over hoe we met elkaar horen om te gaan.

Meer lezen
vrijdag 03 oktober 2025

Talkshow: Efficiënte klant­pro­ces­sen

Mr. Pieter-Jan Fransen geeft een inspirerende presentatie over de inzet van digitale tools om dienstverleningsprocessen efficiënter te maken door de klant centraal te plaatsen. Denk daarbij aan een digitaal cliëntenportaal en automatische facturering.

Meer lezen
vrijdag 03 oktober 2025

Interview "De advocatuur als onderneming"

Onze raad van bestuur had vanmiddag een Nederlandse auteur te gast, meer bepaald Willem Hengeveld, een voormalig advocaat bij onze noorderburen. Willem Hengeveld kwam er zijn boek ‘De advocatuur als onderneming’ voorstellen. OVB-woordvoerder Sofie Demeyer maakte van de gelegenheid gebruik om hem daarover te interviewen.

Meer lezen
vrijdag 03 oktober 2025

Youtube Live: Financieel ondernemen in de advocatuur: van strategie tot succes

In deze YouTube Live hebben we het over financieel ondernemerschap in de advocatuur. Wim Dejonghe, internationaal erkend voor zijn expertise, opent de sessie met een keynote en neemt daarna deel aan het panel, samen met Marloes Kuipers, Anneleen Vander Elstraeten, Pieter Goetghebuer en Rik Crivits. Leer hoe u uw kantoor winstgevender en duurzaam kunt organiseren.

Meer lezen

Nog vragen? Onze specialisten ter zake

Ontdek alle medewerkers

Nina Van Cauwenberge

Coördinator communicatie

Gerelateerd nieuws

Deze berichten verschenen recent:
Kantoororganisatie
vrijdag 14 november 2025

YouTube Live: Marketing & communicatie in de advocatuur

Op maandag 17 november 2025 om 17u – 19u starten we de Week van de Ondernemer 2025 met een inspirerende YouTube Live over marketing, communicatie en ondernemerschap in de advocatuur. Tijdens deze jaarlijkse uitzending krijgt u praktische inzichten en concrete tips om uw praktijk sterker in de markt te zetten. Ontdek hoe u uw expertise zichtbaar maakt, efficiënt communiceert met cliënten en een authentiek profiel opbouwt, als advocaat én als kantoor.

Meer lezen
Kantoororganisatie Digitalisering
vrijdag 07 november 2025

PEPPOL uitgelegd: praktische gids voor advocatenkantoren

Vanaf 1 januari 2026 wordt gestructureerde elektronische facturatie via PEPPOL verplicht voor alle Belgische btw-plichtige ondernemingen, en dus ook voor advocatenkantoren. Maar wat betekent dat concreet voor uw kantoor? We stelden voor u een praktische gids op met aandachtspunten en voorbeelden die relevant zijn voor de werking van een advocatenkantoor.

Meer lezen
Kantoororganisatie
vrijdag 24 oktober 2025

Checklist: alles wat u nodig hebt om succesvol te ondernemen in de advocatuur

Een advocatenkantoor leiden is meer dan alleen het recht beheersen. Het is ook ondernemen: met visie, structuur en durf. Daarom lanceren we twee nieuwe hulpmiddelen die advocaten ondersteunen in elke fase van hun ondernemerschap: een praktische checklist om een kantoor te starten en een digitale gids over ondernemen in de advocatuur.

Meer lezen
Kantoororganisatie Digitalisering
vrijdag 17 oktober 2025

Arrest Gentse hof van beroep benadrukt noodzaak van zorgvuldigheid bij gebruik van artificiële intelligentie

In een recent arrest van het hof van beroep te Gent gaat het hof rechtstreeks in op het onzorgvuldig gebruik van artificiële intelligentie door de raadsman van één van de partijen. De conclusie van de raadsman bevatte een waslijst aan verkeerde citaten uit bestaande wetsartikelen en verwijzingen naar onbestaande rechtspraak en rechtsleer. Het arrest maakt pijnlijk duidelijk dat advocaten uitermate voorzichtig en zorgvuldig moeten omspringen met artificiële intelligentie. Wie dat nalaat, riskeert een tuchtrechtelijke sanctie of kan burgerrechtelijk aansprakelijk worden gesteld door zijn of haar cliënt.

Meer lezen
Kantoororganisatie Digitalisering Beroepsgeheim
vrijdag 12 september 2025

Peppol (e-facturatie) en beroepsgeheim: dit moet u weten

De Wet van 6 februari 2024 voert vanaf 1 januari 2026 een verplichte gestructureerde elektronische facturatie in tussen Belgische btw-plichtige ondernemingen. Deze facturatie verloopt via het Peppol-systeem. We wijzen u op het belang van uw beroepsgeheim bij het factureren aan btw-plichtige cliënten via dit systeem.

Meer lezen
Kantoororganisatie Digitalisering
vrijdag 12 september 2025

Peppol (e-facturatie) en rechtsbijstandsverzekeraars: dit moet u weten

De Wet van 6 februari 2024 voert vanaf 1 januari 2026 een verplichte gestructureerde elektronische facturatie in tussen Belgische btw-plichtige ondernemingen. Die elektronische facturatie verloopt via het Peppol-systeem. Verzekeringsmaatschappijen zijn echter voor hun verzekeringsactiviteiten niet btw-plichtig en vallen daardoor niet onder deze verplichting tot e-facturatie via Peppol.

Meer lezen
Publiekrecht Kantoororganisatie
woensdag 16 april 2025

Raad van State publiceert bijgewerkt vademecum voor zijn afdeling Be­stuurs­recht­spraak

Bent u als advocaat minder vertrouwd met procedures voor de afdeling Bestuursrechtspraak van de Raad van State, maar moet u in een concreet dossier toch voor deze instelling procederen? In zijn vademecum schetst de Raad van State de belangrijkste procedurele krachtlijnen, beantwoordt hij veel voorkomende vragen en reikt hij u enkele handige modellen voor verzoekschriften aan. In het vademecum werd nu ook de nieuwe schorsingsprocedure verwerkt.

Meer lezen
Community Kantoororganisatie
vrijdag 28 maart 2025

Advocaten en hun sociaal statuut

Hoe zit het nu eigenlijk met het sociaal statuut voor advocaten na de algemene vergadering van de OVB van 26 maart 2025?

Meer lezen
Geld & factuur
Kantoororganisatie Digitalisering
donderdag 13 februari 2025

E-facturatie: alles wat u praktisch moet weten

De Wet van 6 februari 2024 voert een verplichte gestructureerde elektronische facturering in tussen Belgische btw-plichtige ondernemingen. Dat moet niet alleen de btw-gegevensstromen tussen bedrijven en de FOD Financiën moderniseren, maar ook leiden tot snellere betalingen, lagere kosten en efficiëntere verwerking van facturen. Wat betekent dit concreet voor uw advocatenkantoor? We beantwoorden uw belangrijkste vragen en helpen u op weg.

Meer lezen