Ga verder naar de inhoud

Toegang tot Centraal register van bescherming van personen vanaf nu ook mogelijk voor medewerkers

donderdag 27 januari 2022

Sinds juni vorig jaar moeten advocaat-bewindvoerders al hun verzoekschriften en verslagen neerleggen via het Centraal register voor bescherming van de personen, samen met de bijgevoegde stukken.

Vanaf nu kunnen advocaten-bewindvoerders via het DPA-platform ook hun medewerkers een mandaat geven om binnen dat register te werken.

Laurence Lambert

Jurist studiedienst
Laurence Lambert

Ulrike Cerulus

Jurist studiedienst
Ulrike Cerulus

Deel dit artikel

Toegang voor medewerkers

Uw medewerker(s) een mandaat verlenen op het Centraal register van bescherming van personen doet u als volgt:

  • Ga naar het DPA-platform
  • Klik op “instellingen”
  • Ga naar de sectie “mijn mandaten”

Deze functionaliteit is er gekomen op aandringen van de commissie bewind van de OVB en avocats.be en dankzij de inspanningen van alle leden van de taskforce bewind.

Centraal register van bescherming van personen

De FOD Justitie lanceerde op 1 juni 2021 het Centraal register voor bescherming van de personen. Dat is een digitale gegevensbank voor het beheer, de opvolging en de behandeling van procedures van beschermde personen. Sinds 1 juni moeten dus de advocaat-bewindvoerders al hun verzoekschriften en verslagen in principe neerleggen via dat register samen met de bijgevoegde stukken.

We hebben de lancering proberen uit te stellen omdat we nog veel kritiek hebben op het register. Dat is evenwel niet gelukt.

Ook interessant

Digitalisering
donderdag 18 april 2024

Talkshow: Efficiënte klantprocessen

In de derde en laatste aflevering van drie talkshows geeft mr. Pieter-Jan Fransen een inspirerende presentatie over de inzet van digitale tools om dienstverleningsprocessen efficiënter te maken door de klant centraal te plaatsen. Denk daarbij aan een digitaal cliëntenportaal en automatische facturering.

Meer lezen
Kantoororganisatie Digitalisering
woensdag 03 april 2024

Wat weet u over de elektronische handtekening?

We merken dat er bij advocaten vooral vragen rijzen over elektronische handtekeningen. De wetgeving is bijzonder complex en vindt u terug in de eIDAS-verordening en de Wet van 21 juli 2016 tot uitvoering en aanvulling daarvan. Hier leest u alvast de basisinformatie.

Meer lezen