Nieuwe video’s toegevoegd aan het lesmateriaal van Advocaat op School
Voorzitter op vrijdag: "Met onze Belgische zin voor relativering en zelfhumor kunnen wij veel aan. Te veel, soms."
Op zaterdag 24 mei 2014 werden op de jaarlijkse conferentie van de International Bar Association (IBA) de internationale principes voor het gebruik van sociale media binnen de advocatuur aangenomen. Die kwamen er ten gevolge van een globaal georganiseerde publieke raadpleging over de impact van online sociale networking op de advocatuur en de praktijk.
Op zaterdag 24 mei 2014 werden op de jaarlijkse conferentie van de International Bar Association (IBA) de internationale principes voor het gebruik van sociale media binnen de advocatuur aangenomen. Die kwamen er ten gevolge van een globaal georganiseerde publieke raadpleging over de impact van online sociale networking op de advocatuur en de praktijk.
De enquête werd wereldwijd georganiseerd bij de verschillende ordes die lid zijn van de IBA. In totaal namen 60 ordes uit 47 jurisdicties deel aan de enquête.
Resultaat van de IBA-enquête van februari 2012
(“The impact of online social networking on the legal profession and practice”)
Ruim 90 % van de deelnemers was van mening dat de Ordes, de Law Societies, de balies, of in subsidiaire orde de IBA, richtlijnen zouden moeten ontwikkelen over het gebruik van sociale media door de advocatuur.
De gestemde internationale principes
De IBA heeft een set van 7 internationale principes ontwikkeld die door de verscheidene Ordes en toezichthoudende instanties bij hun leden moeten worden gepromoot:
- Onafhankelijkheid
- Integriteit
- Verantwoordelijkheid/aansprakelijkheid
- Vertrouwelijkheid
- Onpartijdigheid
- Onderhouden van publiek vertrouwen
- Beleid/politiek
Uit verdere analyse van de inhoud van die principes blijkt bovendien dat ze allen met elkaar verweven zijn en dat er dus aandacht moet gaan naar alle principes als een geheel.
De bedoeling van de internationale richtlijnen is om Ordes en balies over de hele wereld aan te zetten actieve stappen te ondernemen om het verantwoord gebruik van sociale media door de advocatuur te promoten, met respect voor de relevante wettelijke en deontologische regels inzake professionele aansprakelijkheid en voor beschouwingen van beschaafdheid. Die laatste zijn van belang omdat sociale media een groot platform bieden aan advocaten om degelijke rechtsbedeling te promoten door het publiek bij de juridisch praktijken en debatten te betrekken.
Een uitgebreidere uiteenzetting van de omvang en invulling van de internationale principes vindt u bij de documenten.