Nieuw wetsontwerp streeft naar taalevenwicht in Brusselse justitiële organen
Schijven waarop erelonen curatoren berekend worden voor vijfde keer verhoogd met 5%
Inleiding
Kwaliteitsmanagement en klantentevredenheid zijn belangrijk voor de advocaat en de rechtzoekende. Daarom stelden we voor u kwaliteitsnormen en aanbevelingen voor uw kantoororganisatie op. Zo kunt u de kwaliteit van uw dienstverlening toetsen aan de normen en waar nodig optimaliseren.
Het kantoor
Dit is een bespreking van de mogelijke samenwerkingsvormen en de eventuele oprichting van een rechtspersoon.
Relatie met de cliënt
De relatie met de cliënt is van essentieel belang vanaf het eerste gesprek en het openen van een dossier tot de archivering ervan. We bespreken hier de verschillende stappen die u daarin moet nemen.
Behandeling dossier
Verneem hier meer over de kwaliteitsnormen voor de behandeling van dossiers van a tot z.
Financiële organisatie en administratie van het kantoor
U moet de nodige verzekeringen afsluiten en nauwkeurige overzichten bijhouden van alle financiële verrichtingen die plaatsvinden in het kader van de uitoefening van uw beroep.
Vakbekwaamheid
Vakbekwaamheid is vereist voor een goede beroepsuitoefening. U moet dan ook het reglement permanente vorming naleven.
Witwaspreventie
Het kantoor moet ervoor zorgen dat de medewerkers de gedragslijnen, procedures en interne controlemaatregelen kennen en begrijpen. Daarnaast moeten ze verrichtingen kunnen identificeren die verband kunnen houden met het witwassen van geld en de financiering van terrorisme (WG/FT).
Informatiemanagement
De advocaat werkt per definitie met vervangende informatie. We vertellen u dat u moet voldoen om de informatie voldoende te beveiligen.
Risicobeheer
U moet een remediërend stappenplan en desgewenst een verzekering voorzien voor bepaalde risico’s. We lijsten hier op welke dat zijn.
GDPR
Hier leest u op welke punten u als advocaat GDPR compliant moet zijn.