Ga verder naar de inhoud

Inleiding

Kwaliteitsmanagement en klantentevredenheid zijn belangrijk voor de advocaat en de rechtzoekende. Daarom stelden we voor u kwaliteitsnormen en aanbevelingen voor uw kantoororganisatie op. Zo kunt u de kwaliteit van uw dienstverlening toetsen aan de normen en waar nodig optimaliseren.

Een kwaliteitszorgsysteem focust op de algemene dienstverlening. Dat zijn zowel objectieve feiten als de waarneming en de beleving van de rechtzoekende ten aanzien van de individuele advocaat, het kantoor en de balie. Het gaat dus over wat de cliënt waardevol vindt.

Momenteel ziet de OVB toe op de kwaliteit van het beroep op deze drie vlakken:

Deel dit artikel

Inhoudelijk

De OVB ziet toe op de inhoudelijke kwaliteit van het beroep via stage, opleiding en permanente vorming (kennis en vaardigheden).

Dienst­ver­le­ning

Dit is het terrein van het kwaliteitszorgsysteem. Kwaliteit situeert zich op twee niveaus:


  1. Een eerste niveau is de kantoororganisatie van elk advocatenkantoor. Een gestroomlijnde kantoororganisatie komt elke advocaat ten goede en is essentieel voor de rentabiliteit van zijn kantoor. Het is de verantwoordelijkheid van elke advocaat om vorm en inhoud te geven aan de eigen praktijk en de kwaliteit ervan.
  2. Op het tweede niveau staat de beleving en de waarneming van de rechtzoekende ten aanzien van zijn advocaat, kantoor of balie. Dat is een veel breder gebied en hier ligt een taak voor de beroepsorganisatie, de Orde van Vlaamse Balies. Het spreekt voor zich dat een degelijke kwaliteitszorg het imago van de advocatuur en de reputatie van de balie ten goede zal komen.

De meeste advocaten en -kantoren passen de aspecten van kwaliteitszorg al toe. Maar het is altijd interessant om na te gaan het nog efficiënter en beter kan. Om u daarin te ondersteunen stelden we kwaliteitsnormen en aanbevelingen op.

Die gelden voor alle advocatenkantoren, ongeacht de omvang. De manier waarop advocaten(kantoren) aan die kwaliteitsnormen voldoen, kan verschillen. Bij het opstellen van deze normen en aanbevelingen is een evenwicht gezocht tussen het opleggen van specifieke regels en de vrijheid van het kantoor of de advocaat kwaliteitsprincipes te kiezen die bij het kantoor passen. We deden daarvoor een beroep op de ervaringen van individuele advocaten, kantoren en auditoren.

Kwaliteitszorg is voornamelijk een proces van bewustwording. Een kwaliteitszorgsysteem is een nuttig instrument, maar geen tovermiddel. Kwaliteit blijft voornamelijk een kwestie van discipline.

De­on­to­lo­gisch

Er is de zorg voor en de controle op de integriteit en onafhankelijkheid van de advocaat (tuchtprocedure en gedragsregels).