Ga verder naar de inhoud

Modellen, tabellen & formulieren Overzicht

De Orde van Vlaamse Balies biedt u met deze modellen een nuttig werkinstrument aan voor uw praktijk. Met deze dynamische verzameling tracht zij de juridische actualiteit voor de advocatuur te implementeren. De modellen worden dan ook permanent aangepast en aangevuld.

De aangeboden modellen moet u aanpassen aan de specifieke omstandigheden en betrokken personen. De OVB kan niet aansprakelijk gesteld worden voor de gevolgen van het gebruik van de aangeboden modellen

Alle documenten

Gerelateerd nieuws

Deze berichten verschenen recent:
Geld & factuur
Kantoororganisatie Digitalisering
donderdag 13 februari 2025

E-facturatie: alles wat u praktisch moet weten

De Wet van 6 februari 2024 voert een verplichte gestructureerde elektronische facturering in tussen Belgische btw-plichtige ondernemingen. Dat moet niet alleen de btw-gegevensstromen tussen bedrijven en de FOD Financiën moderniseren, maar ook leiden tot snellere betalingen, lagere kosten en efficiëntere verwerking van facturen. Wat betekent dit concreet voor uw advocatenkantoor? We beantwoorden uw belangrijkste vragen en helpen u op weg.

Meer lezen
Aansprakelijkheidsrecht Kantoororganisatie
vrijdag 20 december 2024

Boek 6 BW: modelovereenkomsten met de cliënt en de stagiair, aangepast aan de nieuwe buitencontractuele aansprakelijkheidsregels

De wet van 7 februari 2024 houdende boek 6 "Buitencontractuele aansprakelijkheid" van het Burgerlijk Wetboek treedt in werking op 1 januari 2025. De wet schaft de quasi-immuniteit van de uitvoeringsagent af, maar laat toe afwijkende contractuele afspraken te maken. We stellen in dat kader aangepaste modelovereenkomsten ter beschikking.

Meer lezen
Community Kantoororganisatie
donderdag 21 november 2024

YouTube Live: Financieel ondernemen in de advocatuur – van strategie tot succes

Op dinsdag 26 november 2024 van 17u tot 19u nodigen we u uit voor een inspirerende live-uitzending over financieel ondernemerschap in de advocatuur.

Meer lezen
Publiekrecht Kantoororganisatie
maandag 18 november 2024

Raad van State publiceert handig vademecum voor zijn afdeling Bestuursrechtspraak

Bent u als advocaat minder vertrouwd met procedures voor de afdeling Bestuursrechtspraak van de Raad van State, maar moet u in een concreet dossier toch voor deze instelling procederen? In een nieuw vademecum schetst de Raad van State de belangrijkste procedurele krachtlijnen, beantwoordt hij veel voorkomende vragen en reikt hij u enkele handige modellen voor verzoekschriften aan.

Meer lezen
GDPR Kantoororganisatie Witwaspreventie
donderdag 20 juni 2024

Nu ook een modelovereenkomst en informatieformulieren voor advocaten en cliënten (niet-consumenten)

We introduceren niet alleen een modelovereenkomst tussen de advocaat en de private cliënt (consument), maar ook een modelovereenkomst voor de samenwerking met de cliënt (niet-consument). Daarnaast bieden we u diverse formulieren aan die specifiek zijn ontworpen om te voldoen aan uw informatieverplichtingen.

Meer lezen
Kantoororganisatie Digitalisering
woensdag 03 april 2024

Wat weet u over de elektronische handtekening?

We merken dat er bij advocaten vooral vragen rijzen over elektronische handtekeningen. De wetgeving is bijzonder complex en vindt u terug in de eIDAS-verordening en de Wet van 21 juli 2016 tot uitvoering en aanvulling daarvan. Hier leest u alvast de basisinformatie.

Meer lezen
Geld & factuur
Kantoororganisatie Digitalisering
woensdag 03 april 2024

E-facturatie, bent u klaar?

Recent is de Wet van 6 februari 2024 tot wijziging van het btw-wetboek en het WIB 1992 wat de invoering van de verplichting tot elektronische facturering betreft goedgekeurd. Concreet heeft deze wet als gevolg dat voor alle transacties tussen Belgische btw-plichtige ondernemingen vanaf 2026 verplicht een elektronische factuur zal moeten opgesteld worden. Ook advocaten zullen dus verplicht een elektronische factuur moeten opstellen wanneer zij b2b factureren.

Meer lezen
GDPR Kantoororganisatie Witwaspreventie
vrijdag 26 januari 2024

Herziene modelovereenkomst en informatieformulieren voor advocaten en cliënten

We actualiseerden de modelovereenkomst tussen advocaat en private cliënt (consument). Daarnaast stellen we een bijgewerkte versie ter beschikking van diverse formulieren om te voldoen aan uw informatieverplichtingen die voortvloeien uit het Wetboek van Economisch Recht, de GDPR, de witwaspreventiewet, de Codex Deontologie en het Gerechtelijk Wetboek.

Meer lezen
Community Welzijn Kantoororganisatie
donderdag 23 november 2023

Transparante communicatie, betrokkenheid en zinvol werk: sleutels tot HR-succes in uw advocatenkantoor

Transparante communicatie, betrokkenheid en betekenisvol werk zijn slechts enkele topics die tijdens het debat aan bod kwamen. Keynote-spreker Stijn Baert en de deskundige panelleden identificeerden de uitdagingen op vlak van HR en reikten oplossingen aan om een solide basis te leggen voor advocatenkantoren en hun medewerkers. Herbekijk de uitzending en krijg een dieper inzicht in de dynamiek van de advocatuur en hoe een goed HR-beleid een aanzienlijk verschil kan maken.

Meer lezen