Ga verder naar de inhoud

door Bart Vosters, advocaat en senior partner bij Crimilex Snel en over­zich­te­lijk com­mu­ni­ce­ren met elkaar en klanten

In 2014 werd Crimilex opgericht als een kantoor dat zich enkel bezighoudt met strafzaken. Wat begon met twee advocaten in een pand in Turnhout, is ondertussen uitgegroeid naar een kantoor met 7 advocaten en vestigingen in Turnhout, Hasselt en Antwerpen.

Ben Claes

Jurist studiedienst
Ben Claes

Deel dit artikel

Bij strafzaken geldt dat er dikwijls zeer snel gehandeld moet worden en dat de advocaten het merendeel van hun tijd niet op kantoor zijn. Wij wilden op een snelle, efficiënte, robuuste maar vooral makkelijke manier met elkaar en onze klanten kunnen communiceren en gegevens uitwisselen. Whatsapp en vergelijkbare apps vielen af omdat de overzichtelijkheid dreigt verloren te gaan wanneer er meer dan 1.000 berichten per maand worden uitgewisseld. Wij vonden een oplossing in het online platform Slack. Via Slack, dat op elke Mac op kantoor en op de iPhone van elke advocaat is geïnstalleerd, kunnen we in verschillende groepen snel communiceren zonder het overzicht te verliezen. Binnen Slack zijn verschillende kanalen (chatgroepen) aangemaakt, gericht op een bepaalde taak of type bijstand. Zo is er een kanaal waarin uitsluitend met het secretariaat wordt gecommuniceerd over secretariële zaken. Er is een Salduz-kanaal waarin uitsluitend wordt gecommuniceerd over bijstand bij verhoren die bezig zijn of net zijn binnengekomen. In het kanaal ‘oproepingen’ komen alle oproepingen voor zittingen automatisch toe, zodat iedereen altijd de oproepingen bij de hand heeft.

Wij wilden op een snelle, efficiënte, robuuste maar vooral makkelijke manier met elkaar en onze klanten kunnen communiceren en gegevens uitwisselen.
— Bart Vosters, advocaat en senior partner bij Crimilex

Met de toepassing van Slack is een direct einde gekomen aan het oorspronkelijke interne over en weer gemail in dossiers. Crimilex heeft ook geen vaste telefonist meer in dienst, maar werkt met een extern callcenter dat binnenkomende telefoons via een apart Slackkanaal naar de juiste advocaat toe leidt. Dat is niet alleen efficiënt, maar ook kostenbesparend.

Naast Slack hebben we ook een scan-app op elke iPhone waarmee strafdossiers worden ingezien. Die app biedt de mogelijkheid om via een zogenaamde Webdav verbinding gescande documenten onmiddellijk te uploaden. Bij het uploaden wordt het document direct aan het juiste dossier gekoppeld in Lawcloud, het pakket dat wij gebruiken voor een efficiënt digitaal dossierbeheer.

Nog vragen? Onze specialisten ter zake

Ontdek alle medewerkers

Ben Claes

Jurist studiedienst

Gerelateerd nieuws

Deze berichten verschenen recent:
Digitalisering
donderdag 18 april 2024

Talkshow: Efficiënte klantprocessen

In de derde en laatste aflevering van drie talkshows geeft mr. Pieter-Jan Fransen een inspirerende presentatie over de inzet van digitale tools om dienstverleningsprocessen efficiënter te maken door de klant centraal te plaatsen. Denk daarbij aan een digitaal cliëntenportaal en automatische facturering.

Meer lezen
Kantoororganisatie Digitalisering
woensdag 03 april 2024

Wat weet u over de elektronische handtekening?

We merken dat er bij advocaten vooral vragen rijzen over elektronische handtekeningen. De wetgeving is bijzonder complex en vindt u terug in de eIDAS-verordening en de Wet van 21 juli 2016 tot uitvoering en aanvulling daarvan. Hier leest u alvast de basisinformatie.

Meer lezen
Geld & factuur
Kantoororganisatie Digitalisering
woensdag 03 april 2024

E-facturatie, bent u klaar?

Recent is de Wet van 6 februari 2024 tot wijziging van het btw-wetboek en het WIB 1992 wat de invoering van de verplichting tot elektronische facturering betreft goedgekeurd. Concreet heeft deze wet als gevolg dat voor alle transacties tussen Belgische btw-plichtige ondernemingen vanaf 2026 verplicht een elektronische factuur zal moeten opgesteld worden. Ook advocaten zullen dus verplicht een elektronische factuur moeten opstellen wanneer zij b2b factureren.

Meer lezen
Digitalisering
donderdag 28 maart 2024

Talkshow: Marketing & social media

In de tweede aflevering van drie talkshows geeft An Haenen een inspirerende presentatie over de totstandkoming en uitvoering van de digitale marketingcommunicatiestrategie van Sirius Legal, gericht op Inspire, Educate, Deliver, met als doel klanten te werven en behouden. Ze geeft u ook 5 gouden tips van digitale communicatie.

Meer lezen
Facturen
Digitalisering
maandag 18 maart 2024

Centraal Inschrijvingsregister voor sociale woningen gelanceerd

Vanaf vandaag is het Centraal Inschrijvingsregister voor kandidaat-huurders van sociale woningen van start gegaan. Dit register stelt kandidaten in staat om hun inschrijving online te starten, te bekijken of aan te passen. Voor bewindvoerders en wettelijke vertegenwoordigers is het cruciaal om op de hoogte te zijn van de veranderingen en de rol die zij spelen in dit proces.

Meer lezen
Digitalisering
donderdag 14 maart 2024

AI in de praktijk van een advocaat

In de eerste aflevering van drie talkshows geeft mr. Stephane Criel een inspirerende presentatie over AI in een advocatenpraktijk. Deze aflevering biedt inzichten en praktische tips voor advocaten die geïnteresseerd zijn in het integreren van kunstmatige intelligentie (AI) in hun werk.

Meer lezen
Databank
Digitalisering
woensdag 28 februari 2024

Digitalisering in de advocatuur: commissies OVB en Avocats.be bundelen de krachten

De commissies digitalisering van de OVB en Avocats.be hebben de handen in elkaar geslagen met een gezamenlijke vergadering over artificiële intelligentie. Wil u zich ook verdiepen in het thema van de digitalisering van de beroepsgroep, dan kan dat op het OVB Congres, waar advocaten diepgaande inzichten kunnen verwerven via meerdere sessies.

Meer lezen
Buren
Digitalisering
vrijdag 16 februari 2024

Inschrijvingen voor sociale woningen vanaf 18 maart 2024: Wat bewindvoerders moeten weten

Vanaf maandag 18 maart 2024 zal deze procedure overgaan naar het Centraal Inschrijvingsregister (CIR), een digitaal webplatform beheerd door het Agentschap Wonen in Vlaanderen. De inschrijfprocedure voor sociale woningen zal vanaf dan anders verlopen. Dit moet u weten.

Meer lezen
Digitalisering
woensdag 10 januari 2024

Vernieuwde DPA-Deposit: gebruiksvriendelijk en tijdsbesparend

De DPA-applicatie DPA-Deposit werd vernieuwd. De nieuwe versie is handig, tijdsbesparend en gebruiksvriendelijk. Ook de lay-out werd opgefrist.

Meer lezen