Ga verder naar de inhoud

door Karel Vincent, advocaat bij Onlaw Kübler-Ross in uw kantoor

Karel Vincent, advocaat bij Onlaw, waarschuwt: investeren in digitalisering gaat niet zonder desinvesteren. “Investeren in digitalisering is ook snoeien in bestaande werkprocessen. Dat doet pijn, maar is het uiteindelijk waard.”

Auteur

Ben Claes

Jurist studiedienst
Ben Claes

Deel dit artikel

Ondertussen ben je ervan overtuigd dat een verdere digitalisering van je kantoor de weg vooruit is. Je hebt kantoorsoftware vergeleken en aangeschaft en ook abonnementen op online bibliotheken, nieuwe computers met twee schermen. Je efficiëntie is … gedaald en de kosten zijn gestegen. Wat liep er mis?

Investeren in digitalisering is namelijk maar de helft van het verhaal. Net zo belangrijk is desinvesteren en je afvragen van welke werkprocessen je beter afscheid neemt. Immers, wanneer je digitaliseert zonder oude processen los te laten, betaal je twee keer, spendeer je twee keer tijd en maak je je organisatie complexer dan ze moet zijn.

Desinvesteren is minder evident dan het lijkt. Zo is een volledig digitaal dossier is al minstens twintig jaar perfect mogelijk, maar toch gebruiken zo weinigen het. Is een papieren dossier dan toch beter? Moeten we wel vervangen wat goed werkt?

Wie zich niet digitaliseert blijft achterop en lost uiteindelijk het peloton.
— door Karel Vincent, advocaat bij Onlaw

Hier ontdekken we een valkuil bij digitaliseringsdrift: de emotionele waarde van bestaande werkprocessen onderschatten. Bedrijfsprocessen zijn routines, en bouwen voorspelbaarheid en gemoedsrust in. Zo is de fax een geruststellend toestel: er gaat een blad in, er komt er een blad uit en het maakt geluid. Er is fysiek bewijs dat uw conclusie tijdig neergelegd is of uw officiële brief aangekomen. Het is tastbaar. Een klassiek dossier met mapjes - elk in eigen kleur en zonder ezelsoren - voor briefwisseling, stukken, procedure en facturatie, is een lust voor het oog. Het belichaamt orde en goed kantoorbeheer. Je hoort, ziet, ruikt, voelt en beleeft het. Een dik dossier maakt in de rechtbank een andere indruk dan een iPad. De meerwaarde, zelfs boven nieuwe, digitale alternatieven, is zeer reëel en op zich waardevol.

Welke advocaat verkiest geen klassieke sierlijke handtekening onder een duurbevochten dadingsovereenkomst, boven een digitale ondertekening met die vermaledijde eID en kaartlezer? Het ondertekenen van een dading die de tafel rondgaat is bovendien een betekenisvol ritueel.

De technische superioriteit en veiligheid van volledig elektronische dataverwerking in the cloud staat nochtans vast en ook de advocatuur zal elk ander kennisberoep volgen en verder digitaliseren. Wie zich niet digitaliseert blijft achterop en lost uiteindelijk het peloton.

Dit op zich is onvoldoende om iedereen te overtuigen op de kar te springen en ook afstand te doen van de oude, zij het geruststellende, werkmethodes ten voordele van nieuwe meer efficiënte digitale processen. Change management is nodig. Het is erg vergelijkbaar met wat Elisabeth Kübler-Ross omschreef met vijf fasen: ontkenning, verzet, onderhandelen, depressie, aanvaarding.

Op vlak van digitalisering houdt dit in dat je je ervan bewust bent welke emotionele nood een bestaand werkproces lenigt, naast het louter operationele. Erkend worden in dit emotioneel aspect is belangrijk als glijmiddel voor succesvolle verandering. Dit geldt zowel bij innovatie “top down” als “bottom up”. Wie zijn administratief medewerker, zonder die te betrekken, een nieuw kantoorbeheerpakket opsolfert, zal het geweten hebben. De jonge medewerker die al op eigen houtje dossiers enkel nog digitaal aanmaakt, zal een standje krijgen wanneer de patron het dossier vraagt.

Digitaal of niet, advocatuur blijft altijd mensenwerk en technologie zal advocaten echt niet vervangen. Advocaten mét technologie zullen die zonder technologie vervangen.
— Karel Vincent, advocaat bij Onlaw

Een suggestie van change management is eerst één bepaald soort zaken of aspect van kantoor te digitaliseren, zonder daarmee je hele kantoorstructuur en bedrijfscultuur om te gooien. Het gaat dan bijvoorbeeld om invorderingsdossier niet meer op papier af te handelen of een elektronische en gedeelde agenda of zelfs automatische agenda waarin je cliënten rechtstreeks een afspraak kunnen maken. Wanneer je merkt dat dat betrouwbaar en voorspelbaar werkt, breid je het uit. Dit schept vertrouwen en bereidheid tot verdere verandering. Je leert dat ook de nieuwe processen de emotionele behoeften kunnen bevredigen.

Een noodzakelijke voorwaarde voor verandering is dat het nieuwe proces het oude uiteindelijk volledig vervangt en dat daar een concrete timing op staat. Wie verschillende werkwijzen naast elkaar handhaaft, zal niet het bedrijfsmatige doel van digitalisering bereiken: betrouwbaarheid, efficiëntiewinst en grotere rentabiliteit van je kantoor. Versnipperde data, deels op papier, deels digitaal, is altijd te vermijden want het schept de illusie dat je dossier volledig is. De verleiding om terug te grijpen naar de oude, vertrouwde werkwijze zal moeilijk te weerstaan zijn.

Zoals met papieren kantoor- en dossierbeheer is ook bij digitaal beheer consequentie en hygiëne met je data van belang, zo niet lijdt de kwaliteit van je diensten eronder of spendeer je méér tijd en geld aan administratie dan voordien.

Digitaal of niet, advocatuur blijft altijd mensenwerk en technologie zal advocaten echt niet vervangen. Advocaten mét technologie zullen die zonder technologie vervangen.

Nog vragen? Onze specialisten ter zake

Ontdek alle medewerkers

Ben Claes

Jurist studiedienst

Gerelateerd nieuws

Deze berichten verschenen recent:
Digitalisering
woensdag 25 juni 2025

Ontwikkelde u een digitale tool om uw kantoorwerking te versterken?

Steeds meer advocaten ontwikkelen zelf digitale oplossingen die hun kantoorwerking efficiënter, klantgerichter of duurzamer maken. Die innovatie willen we in de kijker plaatsen in een nieuwe rubriek op de website van de Orde van Vlaamse Balies: “AI van en voor confraters.”

Meer lezen
Digitalisering
dinsdag 24 juni 2025

Vervalt uw advocatenkaart binnenkort?

Vanaf augustus 2025 vervallen heel wat advocatenkaarten. Ook in de maanden nadien zullen nog heel wat kaarten hun geldigheid verliezen. De kans is dus reëel dat ook uw kaart binnenkort moet worden vervangen. Lees hoe u dat eenvoudig doet.

Meer lezen
Digitalisering
vrijdag 20 juni 2025

Nieuwe sessie online over AI en het opstellen van documenten

Artificiële Intelligentie wordt steeds vaker deel van onze dagelijkse praktijk. Met Expeditie Digitaal ontdekt u hoe eenvoudige AI-toepassingen uw dagelijkse praktijk kunnen versterken. In drie korte online sessies tonen we hoe u AI vandaag al kunt inzetten in de verschillende fases van een dossier. Daarmee sluiten we aan op onze bestaande AI-richtlijnen. In deze nieuwe sessie focussen we op het opstellen van documenten en hoe slimme automatisering u kan ondersteunen bij het opstellen van ontslagdocumenten en processtukken.

Meer lezen
Digitalisering
vrijdag 06 juni 2025

Nieuwe sessie online over AI en dossieronderzoek

Artificiële Intelligentie wordt steeds vaker deel van onze dagelijkse praktijk. Met Expeditie Digitaal ontdekt u hoe eenvoudige AI-toepassingen uw dagelijkse praktijk kunnen versterken. In drie korte online sessies tonen we hoe u AI vandaag al kunt inzetten in de verschillende fases van een dossier. Daarmee sluiten we aan op onze bestaande AI-richtlijnen.

Meer lezen
Digitalisering
vrijdag 23 mei 2025

Nieuwe online reeks: AI slim inzetten in uw advocatenpraktijk

Artificiële Intelligentie wordt steeds vaker deel van onze dagelijkse praktijk. Met Expeditie Digitaal ontdekt u hoe eenvoudige AI-toepassingen uw dagelijkse praktijk kunnen versterken. In drie korte online sessies tonen we hoe u AI vandaag al kunt inzetten in de verschillende fases van een dossier.

Meer lezen
Digitalisering Rechtstaat
woensdag 07 mei 2025

Rechtstaat en digitale uitdagingen: een Europese blik vooruit

De rechtstaat staat onder druk. Wat betekent dit fundamentele principe vandaag nog in een Europa dat geconfronteerd wordt met toenemende uitdagingen op het vlak van mensenrechten, toegang tot justitie en technologische regulering? Neem deel aan de studiedag daarover op 23 mei 2025.

Meer lezen
Databank
Digitalisering
woensdag 23 april 2025

Toegang Rijksregister - twee extra velden

Op 23 december 2024 breidde de minister van Binnenlandse Zaken de toegangsrechten van advocaten tot het Rijksregister uit. Dankzij die nieuwe machtiging, die minstens één jaar geldig blijft, kunnen advocaten voortaan twee extra gegevens uit het Rijksregister raadplegen.

Meer lezen
Databank
Digitalisering
maandag 31 maart 2025

Toegang Databank voor de Akten van de Burgerlijke Stand

Sinds 1 januari 2025 is de toegang van advocaten tot de Databank voor de Akten van de Burgerlijke Stand (DABS) ingeperkt. Nieuwe wettelijke bepalingen vereisen een protocol tussen de Ordes en de FOD Justitie, maar ondanks onze inspanningen is dit protocol nog niet opgesteld. Daardoor ondervinden advocaten moeilijkheden bij het verkrijgen van akten van de burgerlijke stand.

Meer lezen
Arbeids- & socialezekerheidsrecht Familierecht Digitalisering
dinsdag 11 maart 2025

Onderzoek naar digitale hulpmiddelen in arbeids- en familierecht: uw input telt!

De Europese Unie wil de toegang tot de rechter verbeteren en de digitalisering van gerechtelijke procedures versterken. Neem 10 minuten de tijd om een vragenlijst in te vullen over het gebruik van digitale tools in arbeids- en familierechtelijke procedures.

Meer lezen