Ga verder naar de inhoud

door Karel Vincent, advocaat bij Onlaw Kübler-Ross in uw kantoor

Karel Vincent, advocaat bij Onlaw, waarschuwt: investeren in digitalisering gaat niet zonder desinvesteren. “Investeren in digitalisering is ook snoeien in bestaande werkprocessen. Dat doet pijn, maar is het uiteindelijk waard.”

Auteur

Ben Claes

Jurist studiedienst
Ben Claes

Deel dit artikel

Ondertussen ben je ervan overtuigd dat een verdere digitalisering van je kantoor de weg vooruit is. Je hebt kantoorsoftware vergeleken en aangeschaft en ook abonnementen op online bibliotheken, nieuwe computers met twee schermen. Je efficiëntie is … gedaald en de kosten zijn gestegen. Wat liep er mis?

Investeren in digitalisering is namelijk maar de helft van het verhaal. Net zo belangrijk is desinvesteren en je afvragen van welke werkprocessen je beter afscheid neemt. Immers, wanneer je digitaliseert zonder oude processen los te laten, betaal je twee keer, spendeer je twee keer tijd en maak je je organisatie complexer dan ze moet zijn.

Desinvesteren is minder evident dan het lijkt. Zo is een volledig digitaal dossier is al minstens twintig jaar perfect mogelijk, maar toch gebruiken zo weinigen het. Is een papieren dossier dan toch beter? Moeten we wel vervangen wat goed werkt?

Wie zich niet digitaliseert blijft achterop en lost uiteindelijk het peloton.
— door Karel Vincent, advocaat bij Onlaw

Hier ontdekken we een valkuil bij digitaliseringsdrift: de emotionele waarde van bestaande werkprocessen onderschatten. Bedrijfsprocessen zijn routines, en bouwen voorspelbaarheid en gemoedsrust in. Zo is de fax een geruststellend toestel: er gaat een blad in, er komt er een blad uit en het maakt geluid. Er is fysiek bewijs dat uw conclusie tijdig neergelegd is of uw officiële brief aangekomen. Het is tastbaar. Een klassiek dossier met mapjes - elk in eigen kleur en zonder ezelsoren - voor briefwisseling, stukken, procedure en facturatie, is een lust voor het oog. Het belichaamt orde en goed kantoorbeheer. Je hoort, ziet, ruikt, voelt en beleeft het. Een dik dossier maakt in de rechtbank een andere indruk dan een iPad. De meerwaarde, zelfs boven nieuwe, digitale alternatieven, is zeer reëel en op zich waardevol.

Welke advocaat verkiest geen klassieke sierlijke handtekening onder een duurbevochten dadingsovereenkomst, boven een digitale ondertekening met die vermaledijde eID en kaartlezer? Het ondertekenen van een dading die de tafel rondgaat is bovendien een betekenisvol ritueel.

De technische superioriteit en veiligheid van volledig elektronische dataverwerking in the cloud staat nochtans vast en ook de advocatuur zal elk ander kennisberoep volgen en verder digitaliseren. Wie zich niet digitaliseert blijft achterop en lost uiteindelijk het peloton.

Dit op zich is onvoldoende om iedereen te overtuigen op de kar te springen en ook afstand te doen van de oude, zij het geruststellende, werkmethodes ten voordele van nieuwe meer efficiënte digitale processen. Change management is nodig. Het is erg vergelijkbaar met wat Elisabeth Kübler-Ross omschreef met vijf fasen: ontkenning, verzet, onderhandelen, depressie, aanvaarding.

Op vlak van digitalisering houdt dit in dat je je ervan bewust bent welke emotionele nood een bestaand werkproces lenigt, naast het louter operationele. Erkend worden in dit emotioneel aspect is belangrijk als glijmiddel voor succesvolle verandering. Dit geldt zowel bij innovatie “top down” als “bottom up”. Wie zijn administratief medewerker, zonder die te betrekken, een nieuw kantoorbeheerpakket opsolfert, zal het geweten hebben. De jonge medewerker die al op eigen houtje dossiers enkel nog digitaal aanmaakt, zal een standje krijgen wanneer de patron het dossier vraagt.

Digitaal of niet, advocatuur blijft altijd mensenwerk en technologie zal advocaten echt niet vervangen. Advocaten mét technologie zullen die zonder technologie vervangen.
— Karel Vincent, advocaat bij Onlaw

Een suggestie van change management is eerst één bepaald soort zaken of aspect van kantoor te digitaliseren, zonder daarmee je hele kantoorstructuur en bedrijfscultuur om te gooien. Het gaat dan bijvoorbeeld om invorderingsdossier niet meer op papier af te handelen of een elektronische en gedeelde agenda of zelfs automatische agenda waarin je cliënten rechtstreeks een afspraak kunnen maken. Wanneer je merkt dat dat betrouwbaar en voorspelbaar werkt, breid je het uit. Dit schept vertrouwen en bereidheid tot verdere verandering. Je leert dat ook de nieuwe processen de emotionele behoeften kunnen bevredigen.

Een noodzakelijke voorwaarde voor verandering is dat het nieuwe proces het oude uiteindelijk volledig vervangt en dat daar een concrete timing op staat. Wie verschillende werkwijzen naast elkaar handhaaft, zal niet het bedrijfsmatige doel van digitalisering bereiken: betrouwbaarheid, efficiëntiewinst en grotere rentabiliteit van je kantoor. Versnipperde data, deels op papier, deels digitaal, is altijd te vermijden want het schept de illusie dat je dossier volledig is. De verleiding om terug te grijpen naar de oude, vertrouwde werkwijze zal moeilijk te weerstaan zijn.

Zoals met papieren kantoor- en dossierbeheer is ook bij digitaal beheer consequentie en hygiëne met je data van belang, zo niet lijdt de kwaliteit van je diensten eronder of spendeer je méér tijd en geld aan administratie dan voordien.

Digitaal of niet, advocatuur blijft altijd mensenwerk en technologie zal advocaten echt niet vervangen. Advocaten mét technologie zullen die zonder technologie vervangen.

Nog vragen? Onze specialisten ter zake

Ontdek alle medewerkers

Ben Claes

Jurist studiedienst

Gerelateerd nieuws

Deze berichten verschenen recent:
Digitalisering
donderdag 18 december 2025

Nieuwe machtiging verlengt uitbreiding toegang tot het Rijksregister voor advocaten

Op 17 december 2025 heeft de minister van Binnenlandse Zaken de toegang van advocaten tot het Rijksregister met één jaar verlengd, met ingang van 23 december 2025. Deze toegangsrechten zijn geregeld bij machtiging nr. 049/2024 van 23 december 2024, en de verlenging gebeurde bij beslissing nr. 043/2025.

Meer lezen
Digitalisering
vrijdag 12 december 2025

Raad van State schakelt over naar nieuw elektronisch platform

De Raad van State neemt vanaf 1 januari 2026 een vernieuwde versie van het elektronisch platform e-ProAdmin in gebruik. Deze modernisering vereist een omvangrijke migratie van de bestaande gegevens naar het nieuwe systeem.

Meer lezen
Cybersecurity
Cybercriminaliteit Digitalisering
woensdag 26 november 2025

Praktische IT-audit helpt uw kantoor cyberveilig te blijven

Advocatenkantoren verwerken dagelijks gevoelige informatie. Juist daarom is digitale veiligheid cruciaal, maar het is niet altijd duidelijk waar de risico’s liggen. Dankzij een nieuwe samenwerking met Davinsi Labs kunnen advocatenkantoren nu een gespecialiseerde beveiligingsaudit laten uitvoeren, inclusief een overzichtelijk rapport met praktische aanbevelingen.

Meer lezen
Digitalisering
vrijdag 21 november 2025

OVB waarschuwt voor platform strafzakendirect.be

We waarschuwen advocaten voor het platform strafzakendirect.be. Dit platform biedt leadgeneratie aan en gebruikt de kortingscode ‘OVB’ in e-mails rechtstreeks gericht aan advocaten en kantoren, zonder enige goedkeuring of betrokkenheid van de Orde.

Meer lezen
Digitalisering
vrijdag 14 november 2025

Gezocht: use cases voor toegang van advocaten tot kadastrale gegevens

We verzamelen concrete use cases van advocaten om het nieuwe verwerkingsprotocol voor toegang tot kadastrale gegevens via MyMinfin te finaliseren. Concreet zoeken we situaties waarin u kadastrale gegevens moet raadplegen én de rechtsgrond waarop dat gebeurt. Denk bijvoorbeeld aan beslagprocedures, erfopvolgingen of bewindvoeringen. Uw input is essentieel om de toegang voor de advocatuur te verzekeren.

Meer lezen
Kantoororganisatie Digitalisering
vrijdag 07 november 2025

PEPPOL uitgelegd: praktische gids voor advocatenkantoren

Vanaf 1 januari 2026 wordt gestructureerde elektronische facturatie via PEPPOL verplicht voor alle Belgische btw-plichtige ondernemingen, en dus ook voor advocatenkantoren. Maar wat betekent dat concreet voor uw kantoor? We stelden voor u een praktische gids op met aandachtspunten en voorbeelden die relevant zijn voor de werking van een advocatenkantoor.

Meer lezen
Kantoororganisatie Digitalisering
vrijdag 17 oktober 2025

Arrest Gentse hof van beroep benadrukt noodzaak van zorgvuldigheid bij gebruik van artificiële intelligentie

In een recent arrest van het hof van beroep te Gent gaat het hof rechtstreeks in op het onzorgvuldig gebruik van artificiële intelligentie door de raadsman van één van de partijen. De conclusie van de raadsman bevatte een waslijst aan verkeerde citaten uit bestaande wetsartikelen en verwijzingen naar onbestaande rechtspraak en rechtsleer. Het arrest maakt pijnlijk duidelijk dat advocaten uitermate voorzichtig en zorgvuldig moeten omspringen met artificiële intelligentie. Wie dat nalaat, riskeert een tuchtrechtelijke sanctie of kan burgerrechtelijk aansprakelijk worden gesteld door zijn of haar cliënt.

Meer lezen
Cybercriminaliteit Digitalisering
donderdag 02 oktober 2025

Nieuwe aanmeldmogelijkheid met de MyGov.be app vanaf 14 oktober 2025

Vanaf 14 oktober 2025 kunt u zich aanmelden op alle DPA- en OVB-applicaties met de MyGov.be app, naast de bestaande mogelijkheden.

Meer lezen
Kantoororganisatie Digitalisering Beroepsgeheim
vrijdag 12 september 2025

Peppol (e-facturatie) en beroepsgeheim: dit moet u weten

De Wet van 6 februari 2024 voert vanaf 1 januari 2026 een verplichte gestructureerde elektronische facturatie in tussen Belgische btw-plichtige ondernemingen. Deze facturatie verloopt via het Peppol-systeem. We wijzen u op het belang van uw beroepsgeheim bij het factureren aan btw-plichtige cliënten via dit systeem.

Meer lezen