Ga verder naar de inhoud

Hoe dichten we de digitale ge­ne­ra­tie­kloof?

Gevaco Advocaten in Beringen is een groot advocatenkantoor met 35 advocaten, van alle leeftijden. Het kantoor zet in op digitale transformatie. Advocaten Jan Swennen (59 jaar) en Neil Simons (35 jaar) vertellen over hun ervaringen.

Ben Claes

Jurist studiedienst
Ben Claes

Deel dit artikel

Mr. Jan Swennen is een van de vijf vennoten van het kantoor. Hij is in 1987 begonnen bij Gevaco en vertoeft er nog steeds. Hij beschrijft hoe zijn praktijk door de digitalisering veranderd is. “Nog geen 20 jaar geleden hadden wij, toen nog maar met ongeveer 15 advocaten, wel vijf typistes in dienst. Wij dicteerden alles op bandjes, de typistes werkten het uit, lieten het door ons nalezen en de teksten werden fysiek ondergebracht in het dossier. Nu zijn we met 35 advocaten en hebben nog 1 typiste. Het mag gezegd, zij werkt veelal voor de advocaten met wat meer jaren op de teller. De nieuwe generatie advocaten is uiteraard meer vertrouwd met tekstverwerkingsprogramma’s. Dat werkt veel efficiënter, dat merk ik zelf ook. Ik probeer bij te blijven in de mogelijkheden van digitale tools en deze zo goed als mogelijk te implementeren. Zo ben ik zo goed als helemaal overgeschakeld op digitaal dicteren en spraakherkenning. Dat werkt prima. Ik merk echter dat veel van mijn leeftijdsgenoten dat niet doen. Het is blijkbaar toch erg verleidelijk om in bepaalde gebruiken te blijven volharden. Ik geef toe, werken met nieuwe digitale tools vergt eerst wat oefening en bij de opstart vlot het vaak niet, maar nadien, eenmaal vertrokken biedt het onmiskenbaar veel voordelen.”

Ik geef toe, werken met nieuwe digitale tools vergt eerst wat oefening en bij de opstart vlot het vaak niet, maar nadien, eenmaal vertrokken biedt het onmiskenbaar veel voordelen.
— Jan Swennen, Gevaco advocaten

Mr. Neil Simons is een van de jongere advocaten bij Gevaco. Hij werkt nu 8 jaar bij het kantoor en ziet dat digitalisering steeds verder zijn intrede doet. “Ik zie beweging op gang komen. Gelukkig maar, want we hebben als advocaten nog wel wat in te halen. Bij Gevaco zijn in de afgelopen drie jaar flinke stappen gemaakt op het gebied van digitale communicatie met prospecten en klanten. De website is vernieuwd en veel interactiever geworden. Cliënten kunnen er ook direct juridische dienstverlening kopen. Ook is het kantoor veel actiever geworden op de sociale media. De persoonlijke communicatie met cliënten verloopt nu ook veelal digitaal, daar heeft COVID uiteraard wel een extra boost aan gegeven.”

In tegenstelling tot de digitalisering van de klantcontacten, ziet mr. Simons dat er intern nog te weinig wordt geprofiteerd van de digitale mogelijkheden. “Zo werken we al jaren met een groot softwarepakket, maar hebben we eigenlijk nog te weinig kennis van deze software. We gebruiken er misschien 10% van. De kennis van het pakket op kantoor is echt ondermaats We kunnen er veel meer uithalen om onze praktijk efficiënter te laten werken. Ook zien we om ons heen allerlei digitale oplossingen ontwikkeld worden voor juridische diensten en ontstaan volledig nieuwe digitaal georiënteerde business modellen voor de advocatuur. Het lukt ons moeilijk om bij te blijven, we zijn mijns inziens nog te traag in het implementeren van de digitale mogelijkheden binnen ons kantoor. Dat komt vooral door de verschillende werkwijzen die we hanteren. De oudere advocaten, de vennoten, kiezen graag voor een klassieke aanpak van persoonlijke gesprekken, inspreken van dictaten en uitwerking door de typiste. De jongere advocaten, opgegroeid met digitale tools, werken volledig anders. We hebben een tweesporenbeleid, dat leidt tot deels fysieke, deels papieren dossiers. Bij de groep jongeren is er behoefte om de wijze van werken verder te digitaliseren. We zien vooral veel mogelijkheden in digitaal kennismanagement en archiveren. We hebben onlangs een commissie IT opgericht om hierin de volgende stappen te gaan zetten en meer uniformiteit in ons werk te gaan realiseren. Opvallend maar misschien ook wel logisch is dat deze commissie gevormd wordt door advocaten met een gemiddelde leeftijd van 30 tot 35 jaar.”

Net als mr. Simons vindt mr. Swennen dit verschil in generaties wel logisch. “Het vraagt van ons gewoon veel meer om deze nieuwe dingen te leren, terwijl de jongeren het met de paplepel meekregen. Dit is voor mij evenwel geen reden om digitalisering aan mij voorbij te laten gaan. “

Mr. Swennen doet vooral strafrecht en heeft dus veelal contact met privaat cliënteel met frequent gevangenisbezoek en rechtbankwerk. De core business van de job bestaat uit het voeren van besprekingen met cliënten en mensen verdedigen voor de rechtbank, wat nog quasi identiek is aan de werkwijze van 35 jaar geleden. “Dat je die bespreking via videoconference voert en je conclusie per mail neerlegt is geen digitale revolutie te noemen. Spijtig, justitie heeft hier de trein compleet gemist. Advocatenkantoren en bij uitbreiding haar cliënten, de rechtzoekenden dus, zijn daar het slachtoffer van. Dat digitalisering zich in de procesvoering niet doorzet, zoals dat breed maatschappelijk gezien wel het geval is, ook in de dienstensector, vindt zijn oorzaak in politiek falen. De kabinetten binnen justitie worden sinds mensenheugenis bevolkt door gedetacheerde parketmagistraten die niet alleen onkundig zijn in informatica, zij zien alleen maar gevaren in digitalisering. Spijtig.”

Zo hebben de advocaten nog altijd geen algemene externe digitale toegang tot de strafdossiers. “Dit werd toch al jaren beloofd en is technisch perfect mogelijk. Dat levert anno 2022 nog steeds prehistorische toestanden op. Om kennis te kunnen nemen van een strafdossier dienen wij ons nog steeds fysiek naar de rechtbank te verplaatsen. Ik stam uit de tijd dat je daar de dossiers moest overschrijven. Nadien dicteerde je de inhoud met je dictafoon en werkten de typisten de tekst uit. Sedert medio 2019 mogen we foto’s nemen met de smartphone van de papieren dossiers. De wet werd hiervoor aangepast, hoera. Vrij recent worden de strafdossiers veelal ingescand en zijn ze digitaal te raadplegen op de rechtbank tijdens de openingsuren van de griffie, die erg beperkt zijn. Weet je dat wij nu foto’s maken met onze mobiele telefoons van het beeldscherm waarop de strafdossiers verschijnen? Als wij dit vertellen aan ons buitenlandse confraters komen die niet bij van het lachen. Ook deze minister zet geen stappen. Geldtransacties uitvoeren, toch ook geen onbelangrijke dienst, zijn al vele jaren helemaal digitaal. Een papieren dossier inkijken via je laptop, neen, dat kan niet.”

Bij de jongere advocaten is er behoefte om de wijze van werken verder te digitaliseren. We zien vooral veel mogelijkheden in digitaal kennismanagement en archiveren.
— Neil Simons, Gevaco advocaten

Mr. Simons beaamt dat dit gebrek aan digitalisering bij justitie zorgt voor onnodig inefficiënt werken voor advocaten. “Het helpt ons op geen enkele manier. Wij hebben te maken met een toenemende werkdruk. Gek genoeg is de digitalisering van de samenleving daar een belangrijke oorzaak van. Enerzijds omdat cliënten 24 uur per dag bereikbaarheid verwachten en direct antwoord bij vragen. Anderzijds omdat wij zelf zijn blootgesteld aan information overload door onder andere de grote hoeveelheden e-mails. Maar digitalisering kan ook de oplossing bieden door ons veel werk uit handen te nemen. Digitale data-uitwisseling met overheidsinstanties is daarbij heel belangrijk. De laatste jaren zijn er hier gelukkig al stappen gezet met bv. e-Deposit / DPA.”

Beide heren vinden het goed dat de OVB digitalisering stimuleert. “Het helpt als we niet alleen van onderuit, maar ook via onze beroepsorganisatie trachten de digitale transformatie aan te jagen”, zegt mr. Simons. Mr. Swennen beaamt: ”Iedere stimulans van digitale vorming is welkom. Iedereen, ook de oudere generatie, moet mee. Tegen mijn leeftijdgenoten wil ik zeggen: Blijf nieuwsgierig. Het kost tijd, maar het loont uiteindelijk.”

Nog vragen? Onze specialisten ter zake

Ontdek alle medewerkers

Ben Claes

Jurist studiedienst

Gerelateerd nieuws

Deze berichten verschenen recent:
Digitalisering
donderdag 18 april 2024

Talkshow: Efficiënte klantprocessen

In de derde en laatste aflevering van drie talkshows geeft mr. Pieter-Jan Fransen een inspirerende presentatie over de inzet van digitale tools om dienstverleningsprocessen efficiënter te maken door de klant centraal te plaatsen. Denk daarbij aan een digitaal cliëntenportaal en automatische facturering.

Meer lezen
Kantoororganisatie Digitalisering
woensdag 03 april 2024

Wat weet u over de elektronische handtekening?

We merken dat er bij advocaten vooral vragen rijzen over elektronische handtekeningen. De wetgeving is bijzonder complex en vindt u terug in de eIDAS-verordening en de Wet van 21 juli 2016 tot uitvoering en aanvulling daarvan. Hier leest u alvast de basisinformatie.

Meer lezen
Geld & factuur
Kantoororganisatie Digitalisering
woensdag 03 april 2024

E-facturatie, bent u klaar?

Recent is de Wet van 6 februari 2024 tot wijziging van het btw-wetboek en het WIB 1992 wat de invoering van de verplichting tot elektronische facturering betreft goedgekeurd. Concreet heeft deze wet als gevolg dat voor alle transacties tussen Belgische btw-plichtige ondernemingen vanaf 2026 verplicht een elektronische factuur zal moeten opgesteld worden. Ook advocaten zullen dus verplicht een elektronische factuur moeten opstellen wanneer zij b2b factureren.

Meer lezen
Digitalisering
donderdag 28 maart 2024

Talkshow: Marketing & social media

In de tweede aflevering van drie talkshows geeft An Haenen een inspirerende presentatie over de totstandkoming en uitvoering van de digitale marketingcommunicatiestrategie van Sirius Legal, gericht op Inspire, Educate, Deliver, met als doel klanten te werven en behouden. Ze geeft u ook 5 gouden tips van digitale communicatie.

Meer lezen
Facturen
Digitalisering
maandag 18 maart 2024

Centraal Inschrijvingsregister voor sociale woningen gelanceerd

Vanaf vandaag is het Centraal Inschrijvingsregister voor kandidaat-huurders van sociale woningen van start gegaan. Dit register stelt kandidaten in staat om hun inschrijving online te starten, te bekijken of aan te passen. Voor bewindvoerders en wettelijke vertegenwoordigers is het cruciaal om op de hoogte te zijn van de veranderingen en de rol die zij spelen in dit proces.

Meer lezen
Digitalisering
donderdag 14 maart 2024

AI in de praktijk van een advocaat

In de eerste aflevering van drie talkshows geeft mr. Stephane Criel een inspirerende presentatie over AI in een advocatenpraktijk. Deze aflevering biedt inzichten en praktische tips voor advocaten die geïnteresseerd zijn in het integreren van kunstmatige intelligentie (AI) in hun werk.

Meer lezen
Databank
Digitalisering
woensdag 28 februari 2024

Digitalisering in de advocatuur: commissies OVB en Avocats.be bundelen de krachten

De commissies digitalisering van de OVB en Avocats.be hebben de handen in elkaar geslagen met een gezamenlijke vergadering over artificiële intelligentie. Wil u zich ook verdiepen in het thema van de digitalisering van de beroepsgroep, dan kan dat op het OVB Congres, waar advocaten diepgaande inzichten kunnen verwerven via meerdere sessies.

Meer lezen
Buren
Digitalisering
vrijdag 16 februari 2024

Inschrijvingen voor sociale woningen vanaf 18 maart 2024: Wat bewindvoerders moeten weten

Vanaf maandag 18 maart 2024 zal deze procedure overgaan naar het Centraal Inschrijvingsregister (CIR), een digitaal webplatform beheerd door het Agentschap Wonen in Vlaanderen. De inschrijfprocedure voor sociale woningen zal vanaf dan anders verlopen. Dit moet u weten.

Meer lezen
Digitalisering
woensdag 10 januari 2024

Vernieuwde DPA-Deposit: gebruiksvriendelijk en tijdsbesparend

De DPA-applicatie DPA-Deposit werd vernieuwd. De nieuwe versie is handig, tijdsbesparend en gebruiksvriendelijk. Ook de lay-out werd opgefrist.

Meer lezen