Een automatische uitvoering van het rijverbod? De wetgever rijdt zelf door het rood
door Pieter Goetghebuer, advocaat en managing partner bij Intolaw Het hoe en waarom van social media
Maar liefst 8 op de 10 Vlamingen is een actieve gebruiker van sociale media. Dat blijkt uit de “Vlaamse Digimeter 2021” die werd uitgevoerd door het onderzoeksbureau IMEC. Het bureau verwacht dat dit aantal de komende jaren niet zal dalen.
Wat zijn social media?
Sociale media is een verzamelbegrip voor online platformen waar de gebruikers, zonder of met minimale tussenkomst van een professionele redactie, de inhoud verzorgen. Hoofdkenmerken zijn interactie en dialoog tussen de gebruikers.
Resultaten Vlaamse Digimeter 2021
U kunt deze cijfers als advocatenkantoor niet gewoonweg negeren! Uw potentiele klanten bevinden zich op deze platformen en laten zich hier volop inspireren en motiveren. Hier wilt u absoluut deel van uitmaken. Maar op welke platformen en op welke manier zet een advocatenkantoor hier het best op in?
Waar Facebook ooit een medium voor jongeren was om uiting te geven aan hun (gewenste) identiteit en om de wereld te laten hoe fantastisch goed alles wel liep in hun leven, heeft vandaag de dag elk zichzelf respecterende onderneming een Facebookpagina. Hoewel de groei van het platform stagneert, is Facebook in Vlaanderen nog altijd het grootste platform en volgens het voormeld onderzoek opent 74% minstens maandelijks zijn Facebook. Dat is onvoorstelbaar veel. Bij de jongeren onder de 24 jaar is dat zelfs 85%!
De vraag is wel of Facebook een goed platform is om u als advocatenkantoor te profileren. Veel zal hierbij afhangen van uw cliënteel, uw specialisaties en de boodschap die u wil overbrengen. Facebook is in de eerste plaats geen platform voor diepere en juridische zwaardere content. Het moet vooral luchtig zijn en ook onmiddellijk relevant voor de gebruiker of het wordt gewoonweg niet opgepakt door de gebruiker.
Bij intolaw hebben we geprobeerd om ook betalend te adverteren op Facebook, maar dat is geen succes gebleken. Wij posten wel nog content over materies in verkeersrecht maar proberen er op te letten dat deze content luchtig en interessant blijft voor de gebruiker van Facebook.
LinkedIn is waarschijnlijk voor advocatenkantoren het meest geschikte platform. Het straalt vertrouwen uit en is professioneel, iets waar alle advocatenkantoren zich wel in zullen kunnen vinden. LinkedIn leent zich dan ook perfect om juridische content te posten.
Een pagina van uw kantoor op LinkedIn is een absolute must. Linkedin is het professionele netwerk bij uitstek en heeft een gevestigde waarde in de sociale media. Het is al jaren het platform dat Vlamingen gebruiken om een professioneel netwerk op te bouwen en te bereiken. Op LinkedIn draait het niet om vermaak, maar meer om kennis. Het platform is waarschijnlijk voor advocatenkantoren het meest geschikte platform. Het straalt vertrouwen uit en is professioneel, iets waar alle advocatenkantoren zich wel in zullen kunnen vinden.
LinkedIn leent zich dan ook perfect om juridische content te posten.
Bij Intolaw posten wij elke week content op LinkedIn. In deze content laten wij onze expertises tot uiting komen en leveren we bewijsvoering voor de kwaliteit van onze dienstverlening. Dit draagt bij aan onze positionering bij (potentiele) klanten, maar ook bij potentiele nieuwe medewerkers. LinkedIn is voor ons het aangewezen platform om vacatures te plaatsen en professionals aan te trekken. Betalend adverteren op LinkedIn is ook mogelijk en vooral interessant als uw cliënten zelfstandigen en/of kmo ’s betreffen.
Instagram is een platform waar foto’s en video ’s worden gedeeld. Het zijn vaak foto’s waar de mensen puur toevallig bijzonder goed op staan. Instagram kent de laatste jaren een explosieve groei en wordt door bij Vlamingen tot 24 jaar zelfs meer gebruikt dan Facebook.
Het is verstandig om als advocatenkantoor een Instagram account te openen. Instagram zal de komende jaren blijven groeien en zeker niet alleen in de groep tot 24 jaar. Instagram leent zich goed voor de versterking van uw merk, maar ook zeker om u aantrekkelijker te maken als werkgever. Ook op dit platform zoekt men ontspanning en vermaak, dus de content die u post zal dan ook voornamelijk luchtig zijn en kan vooral tonen hoe leuk het wel werken is bij uw kantoor.
YouTube
U kent ongetwijfeld YouTube als een kanaal voor allerhande filmpjes. Op vandaag blijft dit platform wel groeien met die nuance dat het veel minder aanwezig is bij de generatie boven de 50 jaar in vergelijking met bijvoorbeeld Facebook. Het is alleszins een zekerheid dat video’s in de sociale media meer en meer aan belang winnen en YouTube kan daar absoluut een goed kanaal voor zijn. Met Intolaw hebben wij plannen om een eigen YouTube kanaal op te zetten.
Wanneer u als advocatenkantoor plannen hebt voor de uitbouw van een echt merk kan u zeker inzetten op dit platform.
TikTok
De TikTok app draait om korte video ‘s. Ze zijn maximaal 60 seconden en zo goed als altijd zijn het gebruikers die video’s maken van zichzelf. Net zoals bij andere sociale media kan je bepaalde gebruikers volgen en likes geven bij hun filmpjes.
Een confrater omschreef TikTok als volgt: “TikTok is iets voor jongeren die gretig danspasjes imiteren”. Het is inderdaad juist dat het overgrote gedeelte van de video’s dansende jongeren zijn of andere jeugdige onzin. Het zou evenwel veel te kortzichtig zijn om TikTok te herleiden tot een appje voor jongeren die zich vervelen. 10 Jaar geleden was er op Facebook ook niet veel meer te bekijken dan wat foto’s van vrienden. Het kan allemaal snel evolueren en ik raad aan TikTok zeker niet te negeren. Het platform groeit explosief. Nu al gebruikt 50% van de jongeren onder de 24 jaar dagelijks dit platform. Uiteraard moet u ook hier goed nadenken of dit het doelpubliek is dat u wenst te bereiken. Door het massaal gebruik wordt elke post wel snel door heel veel personen gezien wat in ieder geval opportuniteiten creëert. Er is verder ook de opportuniteit dat er nauwelijks advocatenkantoren op het platform zitten en u dus geen of nauwelijks concurrentie zal hebben. Laten we erop concluderen dat u TikTok best met een open blik benadert. Of het iets is voor uw kantoor zal opnieuw wel afhangen van uw ideale klant en de boodschap dat u wenst over te brengen.
Bezint eer ge begint
Aanwezig zijn op sociale media is in 2022 net zo vanzelfsprekend als het hebben van een website. U riskeert geloofwaardigheid te verliezen indien u hier niet aanwezig bent. Sociale media geeft ook opportuniteiten om cliënteel aan te trekken en uw (werkgevers)merk als advocatenkantoor te versterken. Aanwezig zijn op sociale media vraagt wel om voorbereiding en planning. Hiervoor maakt u best een contentkalender, waarbij wordt bepaald wanneer u welke posts op welk platform zal plaatsen. Indien u jongere medewerkers hebt, is het zeker aan te raden om hen hierin te betrekken. Het zal in elk geval bijzonder belangrijk zijn om een zogenaamde ‘drumbeat’ in uw posts te houden. Er is bij het uitbouwen van een merk bijna niets schadelijker dan een account op een platform te hebben waar maanden niets wordt gepost. Enkel geen account hebben is nog schadelijker.
Ook de OVB vindt u op social media.
Het meest actuele juridisch nieuws kan u dagelijks volgen via ons LinkedIn-kanaal.
Podcast Ten Gronde
Als advocaat gaat u ten gronde in op juridische twistpunten. De Orde van Vlaamse Balies gaat met deze podcast graag eens ten gronde in op een onderwerp dat u als advocaat kan interesseren.
YouTube
Via Youtube brengen we u graag diepgaande debatten rond onderwerpen die u interesseren als advocaat.
Social media Advocaat.be U vindt de OVB ook op Facebook en Twitter
De Orde van Vlaamse Balies communiceert naar de rechtzoekende toe onder de naam Advocaat.be. Ook daar zijn we actief op social media. We hebben gekozen voor de kanalen Facebook en Twitter, om op een toegankelijke wijze naar iedereen te communiceren.