Ga verder naar de inhoud

door Erik Valgaeren, bestuurder di­gi­ta­li­se­ring Di­gi­ta­li­se­ring in de Vlaamse advocatuur: van olifant tot luipaard

Eind 2021 voerde de OVB met de Digimeter een meting uit naar de stand van digitalisering van de advocatenkantoren in Vlaanderen. Erik Valgaeren, inmiddels drie jaar bestuurder met de portefeuille digitalisering, legt uit waarom.

Auteur

Ben Claes

Jurist studiedienst
Ben Claes

Deel dit artikel

Als sector hinken we echt achterop als het gaat om digitalisering. We zien alle partijen om ons heen, van onze klanten tot onze leveranciers, forse digitale stappen maken. We zullen moeite hebben om relevant te blijven en serieus genomen te blijven, als wij niet met de tijd meegaan.

De OVB wil de sector bewustmaken van de inhaalslag die we zullen moeten maken. Digitalisering is dan ook als speerpunt opgenomen in het OVB-beleidsplan. De uitvoering van de Digimeter was een van de eerste acties om de sector te sensibiliseren.
— Erik Valgaeren, bestuurder digitalisering

Een verklaring voor het achterblijven van de advocatuur vindt bestuurder Valgaeren onder andere in de heterogeniteit van de groep. “Kantoren begeven zich in verschillende markten, hebben verschillende taken, met verschillende werkprocessen en verschillende verdienmodellen. Dat maakt het ingewikkelder om deze taken te automatiseren. Er is geen digitale oplossing die breed in de sector kan worden toegepast, zoals we bijvoorbeeld wel bij de notarissen zien. Anderzijds zien we dat de advocatuur er simpelweg onvoldoende toe bereid is geweest te investeren in digitalisering.”

Dat geldt niet voor ieder individueel kantoor. Een tweede doel van de Digimeter, naast sensibiliseren, was om een beter beeld te krijgen van hoe de sector ervoor staat op het gebied van digitalisering. Op basis van de meting werden de deelnemende kantoren ingedeeld in een van de vijf categorieën:

  • Olifant: Niet of in zeer beperkte mate gedigitaliseerd. Deze kantoren zijn weinig tot niet vertrouwd met digitalisering, werken veelal op papier en werven klanten via mond-tot-mondreclame.
  • Buffel: In beperkte mate gedigitaliseerd. Deze kantoren hebben hun eerste digitale stappen al gezet. Ze hebben een aantal digitale toepassingen, maar hebben beperkte digitale kennis.
  • Neushoorn: Gedigitaliseerd. Dit zijn goed digitaal functionerende kantoren die in alle digitale basisbehoeften voorzien. Ze werken voornamelijk digitaal en zijn vertrouwd met sociale media.
  • Leeuw. Sterk gedigitaliseerd. Deze kantoren beschikken over een robuust digitaal fundament. Er is veel digitale expertise in huis en er is al geïnvesteerd in digitale projecten en technologische toepassingen (zoals legal tech).
  • Luipaard. Digital first. Dit zijn de advocatenkantoren van de toekomst. Digitaal en innovatief denken staat centraal bij élke persoon in de organisatie en bij élke beslissing die genomen wordt. Een substantieel deel van de omzet komt voort uit online dienstverlening.

Er blijkt bij de Vlaamse kantoren een goede spreiding in de categorieën, met een grote middengroep: de neushoorn.

Er valt nog veel winst te behalen. Zo blijkt nog steeds 10% van de kantoren niet over een website te beschikken. Slechts 8% van de kantoren biedt online diensten aan. De meest gebruikte digitale communicatiemiddelen richting klanten zijn de blog op de eigen website (44%), digitale nieuwsbrieven (25%) en webinars (16%). Maar ook de fax wordt nog gebruikt.

Van de deelnemers heeft 15% nog geen softwarepakket om de dossiers digitaal te beheren.

Amper 14% gebruikt software om kennis onderling onder advocaten te delen. Ook klanttevredenheid wordt niet digitaal gemeten. En 65% van de kantoren heeft geen noodplan voor eventuele cyberaanvallen.

Maar liefst 34% van de deelnemers is met het kantoor niet aanwezig op social media. Van degenen die dat wel zijn, is het merendeel vooral actief of LinkedIn. Andere social media platforms blijven ver achter.

De mate van digitalisering hangt niet samen met de grootte van het kantoor. Ook kleine kantoren kunnen dus de vruchten plukken van digitalisering.
— Erik Valgaeren, bestuurder digitalisering

“We zien een enorme fragmentatie in het landschap,”, aldus bestuurder Valgaeren. “Dit betekent dat er nog werk aan de winkel is, maar ook dat er dus wel degelijk goede voorbeelden binnen de sector te vinden zijn. Wat ook opvallend is, is dat deze ‘luipaarden’ zich op alle niveaus bevinden. De mate van digitalisering hangt dus niet samen met de grootte van het kantoor. Ook kleine kantoren kunnen dus de vruchten plukken van digitalisering.”

Het is geenszins het doel dat alle olifanten zich nu plots ontwikkelen tot luipaard. “Het gaat erom dat er stapjes vooruit worden gezet. In onze beroepsgroep zijn hier heel nuttige en mooie voorbeelden van. Voorbeelden die laten zien dat de voordelen van digitalisering voor eenieder binnen handbereik liggen. Begin klein, het hoeft niet direct groots te worden opgepakt.” De OVB gaat hierbij helpen. “Wij zullen vooral sensibiliseren en inspireren. Dat doen we al door veel aandacht te besteden aan ondernemerschap in de advocatuur, zelf ook digitaal te communiceren met onze achterban via onder ander YouTubestreams en digitalisering op de agenda van redes en bijeenkomsten te zetten. Met Expeditie Digitaal, brengen we de praktische voorbeelden ook daadwerkelijk naar de kantoren toe. Ik zal tevreden zijn als de Expeditie ertoe kan leiden dat elk kantoor dat deelnam aan de Digimeter zich kan ontwikkelen tot de volgende categorie in onze dierenrij. Dat zullen we ook proberen te monitoren.”

Nog vragen? Onze specialisten ter zake

Ontdek alle medewerkers

Ben Claes

Jurist studiedienst

Gerelateerd nieuws

Deze berichten verschenen recent:
Digitalisering
donderdag 18 december 2025

Nieuwe machtiging verlengt uitbreiding toegang tot het Rijksregister voor advocaten

Op 17 december 2025 heeft de minister van Binnenlandse Zaken de toegang van advocaten tot het Rijksregister met één jaar verlengd, met ingang van 23 december 2025. Deze toegangsrechten zijn geregeld bij machtiging nr. 049/2024 van 23 december 2024, en de verlenging gebeurde bij beslissing nr. 043/2025.

Meer lezen
Digitalisering
vrijdag 12 december 2025

Raad van State schakelt over naar nieuw elektronisch platform

De Raad van State neemt vanaf 1 januari 2026 een vernieuwde versie van het elektronisch platform e-ProAdmin in gebruik. Deze modernisering vereist een omvangrijke migratie van de bestaande gegevens naar het nieuwe systeem.

Meer lezen
Cybersecurity
Cybercriminaliteit Digitalisering
woensdag 26 november 2025

Praktische IT-audit helpt uw kantoor cyberveilig te blijven

Advocatenkantoren verwerken dagelijks gevoelige informatie. Juist daarom is digitale veiligheid cruciaal, maar het is niet altijd duidelijk waar de risico’s liggen. Dankzij een nieuwe samenwerking met Davinsi Labs kunnen advocatenkantoren nu een gespecialiseerde beveiligingsaudit laten uitvoeren, inclusief een overzichtelijk rapport met praktische aanbevelingen.

Meer lezen
Digitalisering
vrijdag 21 november 2025

OVB waarschuwt voor platform strafzakendirect.be

We waarschuwen advocaten voor het platform strafzakendirect.be. Dit platform biedt leadgeneratie aan en gebruikt de kortingscode ‘OVB’ in e-mails rechtstreeks gericht aan advocaten en kantoren, zonder enige goedkeuring of betrokkenheid van de Orde.

Meer lezen
Digitalisering
vrijdag 14 november 2025

Gezocht: use cases voor toegang van advocaten tot kadastrale gegevens

We verzamelen concrete use cases van advocaten om het nieuwe verwerkingsprotocol voor toegang tot kadastrale gegevens via MyMinfin te finaliseren. Concreet zoeken we situaties waarin u kadastrale gegevens moet raadplegen én de rechtsgrond waarop dat gebeurt. Denk bijvoorbeeld aan beslagprocedures, erfopvolgingen of bewindvoeringen. Uw input is essentieel om de toegang voor de advocatuur te verzekeren.

Meer lezen
Kantoororganisatie Digitalisering
vrijdag 07 november 2025

PEPPOL uitgelegd: praktische gids voor advocatenkantoren

Vanaf 1 januari 2026 wordt gestructureerde elektronische facturatie via PEPPOL verplicht voor alle Belgische btw-plichtige ondernemingen, en dus ook voor advocatenkantoren. Maar wat betekent dat concreet voor uw kantoor? We stelden voor u een praktische gids op met aandachtspunten en voorbeelden die relevant zijn voor de werking van een advocatenkantoor.

Meer lezen
Kantoororganisatie Digitalisering
vrijdag 17 oktober 2025

Arrest Gentse hof van beroep benadrukt noodzaak van zorgvuldigheid bij gebruik van artificiële intelligentie

In een recent arrest van het hof van beroep te Gent gaat het hof rechtstreeks in op het onzorgvuldig gebruik van artificiële intelligentie door de raadsman van één van de partijen. De conclusie van de raadsman bevatte een waslijst aan verkeerde citaten uit bestaande wetsartikelen en verwijzingen naar onbestaande rechtspraak en rechtsleer. Het arrest maakt pijnlijk duidelijk dat advocaten uitermate voorzichtig en zorgvuldig moeten omspringen met artificiële intelligentie. Wie dat nalaat, riskeert een tuchtrechtelijke sanctie of kan burgerrechtelijk aansprakelijk worden gesteld door zijn of haar cliënt.

Meer lezen
Cybercriminaliteit Digitalisering
donderdag 02 oktober 2025

Nieuwe aanmeldmogelijkheid met de MyGov.be app vanaf 14 oktober 2025

Vanaf 14 oktober 2025 kunt u zich aanmelden op alle DPA- en OVB-applicaties met de MyGov.be app, naast de bestaande mogelijkheden.

Meer lezen
Kantoororganisatie Digitalisering Beroepsgeheim
vrijdag 12 september 2025

Peppol (e-facturatie) en beroepsgeheim: dit moet u weten

De Wet van 6 februari 2024 voert vanaf 1 januari 2026 een verplichte gestructureerde elektronische facturatie in tussen Belgische btw-plichtige ondernemingen. Deze facturatie verloopt via het Peppol-systeem. We wijzen u op het belang van uw beroepsgeheim bij het factureren aan btw-plichtige cliënten via dit systeem.

Meer lezen