Ga verder naar de inhoud

door Erik Valgaeren, bestuurder di­gi­ta­li­se­ring Di­gi­ta­li­se­ring in de Vlaamse advocatuur: van olifant tot luipaard

Eind 2021 voerde de OVB met de Digimeter een meting uit naar de stand van digitalisering van de advocatenkantoren in Vlaanderen. Erik Valgaeren, inmiddels drie jaar bestuurder met de portefeuille digitalisering, legt uit waarom.

Ben Claes

Jurist studiedienst
Ben Claes

Deel dit artikel

Als sector hinken we echt achterop als het gaat om digitalisering. We zien alle partijen om ons heen, van onze klanten tot onze leveranciers, forse digitale stappen maken. We zullen moeite hebben om relevant te blijven en serieus genomen te blijven, als wij niet met de tijd meegaan.

De OVB wil de sector bewustmaken van de inhaalslag die we zullen moeten maken. Digitalisering is dan ook als speerpunt opgenomen in het OVB-beleidsplan. De uitvoering van de Digimeter was een van de eerste acties om de sector te sensibiliseren.
— Erik Valgaeren, bestuurder digitalisering

Een verklaring voor het achterblijven van de advocatuur vindt bestuurder Valgaeren onder andere in de heterogeniteit van de groep. “Kantoren begeven zich in verschillende markten, hebben verschillende taken, met verschillende werkprocessen en verschillende verdienmodellen. Dat maakt het ingewikkelder om deze taken te automatiseren. Er is geen digitale oplossing die breed in de sector kan worden toegepast, zoals we bijvoorbeeld wel bij de notarissen zien. Anderzijds zien we dat de advocatuur er simpelweg onvoldoende toe bereid is geweest te investeren in digitalisering.”

Dat geldt niet voor ieder individueel kantoor. Een tweede doel van de Digimeter, naast sensibiliseren, was om een beter beeld te krijgen van hoe de sector ervoor staat op het gebied van digitalisering. Op basis van de meting werden de deelnemende kantoren ingedeeld in een van de vijf categorieën:

  • Olifant: Niet of in zeer beperkte mate gedigitaliseerd. Deze kantoren zijn weinig tot niet vertrouwd met digitalisering, werken veelal op papier en werven klanten via mond-tot-mondreclame.
  • Buffel: In beperkte mate gedigitaliseerd. Deze kantoren hebben hun eerste digitale stappen al gezet. Ze hebben een aantal digitale toepassingen, maar hebben beperkte digitale kennis.
  • Neushoorn: Gedigitaliseerd. Dit zijn goed digitaal functionerende kantoren die in alle digitale basisbehoeften voorzien. Ze werken voornamelijk digitaal en zijn vertrouwd met sociale media.
  • Leeuw. Sterk gedigitaliseerd. Deze kantoren beschikken over een robuust digitaal fundament. Er is veel digitale expertise in huis en er is al geïnvesteerd in digitale projecten en technologische toepassingen (zoals legal tech).
  • Luipaard. Digital first. Dit zijn de advocatenkantoren van de toekomst. Digitaal en innovatief denken staat centraal bij élke persoon in de organisatie en bij élke beslissing die genomen wordt. Een substantieel deel van de omzet komt voort uit online dienstverlening.

Er blijkt bij de Vlaamse kantoren een goede spreiding in de categorieën, met een grote middengroep: de neushoorn.

Er valt nog veel winst te behalen. Zo blijkt nog steeds 10% van de kantoren niet over een website te beschikken. Slechts 8% van de kantoren biedt online diensten aan. De meest gebruikte digitale communicatiemiddelen richting klanten zijn de blog op de eigen website (44%), digitale nieuwsbrieven (25%) en webinars (16%). Maar ook de fax wordt nog gebruikt.

Van de deelnemers heeft 15% nog geen softwarepakket om de dossiers digitaal te beheren.

Amper 14% gebruikt software om kennis onderling onder advocaten te delen. Ook klanttevredenheid wordt niet digitaal gemeten. En 65% van de kantoren heeft geen noodplan voor eventuele cyberaanvallen.

Maar liefst 34% van de deelnemers is met het kantoor niet aanwezig op social media. Van degenen die dat wel zijn, is het merendeel vooral actief of LinkedIn. Andere social media platforms blijven ver achter.

De mate van digitalisering hangt niet samen met de grootte van het kantoor. Ook kleine kantoren kunnen dus de vruchten plukken van digitalisering.
— Erik Valgaeren, bestuurder digitalisering

“We zien een enorme fragmentatie in het landschap,”, aldus bestuurder Valgaeren. “Dit betekent dat er nog werk aan de winkel is, maar ook dat er dus wel degelijk goede voorbeelden binnen de sector te vinden zijn. Wat ook opvallend is, is dat deze ‘luipaarden’ zich op alle niveaus bevinden. De mate van digitalisering hangt dus niet samen met de grootte van het kantoor. Ook kleine kantoren kunnen dus de vruchten plukken van digitalisering.”

Het is geenszins het doel dat alle olifanten zich nu plots ontwikkelen tot luipaard. “Het gaat erom dat er stapjes vooruit worden gezet. In onze beroepsgroep zijn hier heel nuttige en mooie voorbeelden van. Voorbeelden die laten zien dat de voordelen van digitalisering voor eenieder binnen handbereik liggen. Begin klein, het hoeft niet direct groots te worden opgepakt.” De OVB gaat hierbij helpen. “Wij zullen vooral sensibiliseren en inspireren. Dat doen we al door veel aandacht te besteden aan ondernemerschap in de advocatuur, zelf ook digitaal te communiceren met onze achterban via onder ander YouTubestreams en digitalisering op de agenda van redes en bijeenkomsten te zetten. Met Expeditie Digitaal, brengen we de praktische voorbeelden ook daadwerkelijk naar de kantoren toe. Ik zal tevreden zijn als de Expeditie ertoe kan leiden dat elk kantoor dat deelnam aan de Digimeter zich kan ontwikkelen tot de volgende categorie in onze dierenrij. Dat zullen we ook proberen te monitoren.”

Nog vragen? Onze specialisten ter zake

Ontdek alle medewerkers

Ben Claes

Jurist studiedienst

Gerelateerd nieuws

Deze berichten verschenen recent:
Digitalisering
donderdag 18 april 2024

Talkshow: Efficiënte klantprocessen

In de derde en laatste aflevering van drie talkshows geeft mr. Pieter-Jan Fransen een inspirerende presentatie over de inzet van digitale tools om dienstverleningsprocessen efficiënter te maken door de klant centraal te plaatsen. Denk daarbij aan een digitaal cliëntenportaal en automatische facturering.

Meer lezen
Kantoororganisatie Digitalisering
woensdag 03 april 2024

Wat weet u over de elektronische handtekening?

We merken dat er bij advocaten vooral vragen rijzen over elektronische handtekeningen. De wetgeving is bijzonder complex en vindt u terug in de eIDAS-verordening en de Wet van 21 juli 2016 tot uitvoering en aanvulling daarvan. Hier leest u alvast de basisinformatie.

Meer lezen
Geld & factuur
Kantoororganisatie Digitalisering
woensdag 03 april 2024

E-facturatie, bent u klaar?

Recent is de Wet van 6 februari 2024 tot wijziging van het btw-wetboek en het WIB 1992 wat de invoering van de verplichting tot elektronische facturering betreft goedgekeurd. Concreet heeft deze wet als gevolg dat voor alle transacties tussen Belgische btw-plichtige ondernemingen vanaf 2026 verplicht een elektronische factuur zal moeten opgesteld worden. Ook advocaten zullen dus verplicht een elektronische factuur moeten opstellen wanneer zij b2b factureren.

Meer lezen
Digitalisering
donderdag 28 maart 2024

Talkshow: Marketing & social media

In de tweede aflevering van drie talkshows geeft An Haenen een inspirerende presentatie over de totstandkoming en uitvoering van de digitale marketingcommunicatiestrategie van Sirius Legal, gericht op Inspire, Educate, Deliver, met als doel klanten te werven en behouden. Ze geeft u ook 5 gouden tips van digitale communicatie.

Meer lezen
Facturen
Digitalisering
maandag 18 maart 2024

Centraal Inschrijvingsregister voor sociale woningen gelanceerd

Vanaf vandaag is het Centraal Inschrijvingsregister voor kandidaat-huurders van sociale woningen van start gegaan. Dit register stelt kandidaten in staat om hun inschrijving online te starten, te bekijken of aan te passen. Voor bewindvoerders en wettelijke vertegenwoordigers is het cruciaal om op de hoogte te zijn van de veranderingen en de rol die zij spelen in dit proces.

Meer lezen
Digitalisering
donderdag 14 maart 2024

AI in de praktijk van een advocaat

In de eerste aflevering van drie talkshows geeft mr. Stephane Criel een inspirerende presentatie over AI in een advocatenpraktijk. Deze aflevering biedt inzichten en praktische tips voor advocaten die geïnteresseerd zijn in het integreren van kunstmatige intelligentie (AI) in hun werk.

Meer lezen
Databank
Digitalisering
woensdag 28 februari 2024

Digitalisering in de advocatuur: commissies OVB en Avocats.be bundelen de krachten

De commissies digitalisering van de OVB en Avocats.be hebben de handen in elkaar geslagen met een gezamenlijke vergadering over artificiële intelligentie. Wil u zich ook verdiepen in het thema van de digitalisering van de beroepsgroep, dan kan dat op het OVB Congres, waar advocaten diepgaande inzichten kunnen verwerven via meerdere sessies.

Meer lezen
Buren
Digitalisering
vrijdag 16 februari 2024

Inschrijvingen voor sociale woningen vanaf 18 maart 2024: Wat bewindvoerders moeten weten

Vanaf maandag 18 maart 2024 zal deze procedure overgaan naar het Centraal Inschrijvingsregister (CIR), een digitaal webplatform beheerd door het Agentschap Wonen in Vlaanderen. De inschrijfprocedure voor sociale woningen zal vanaf dan anders verlopen. Dit moet u weten.

Meer lezen
Digitalisering
woensdag 10 januari 2024

Vernieuwde DPA-Deposit: gebruiksvriendelijk en tijdsbesparend

De DPA-applicatie DPA-Deposit werd vernieuwd. De nieuwe versie is handig, tijdsbesparend en gebruiksvriendelijk. Ook de lay-out werd opgefrist.

Meer lezen