Ga verder naar de inhoud

door Jeroen Zweers, eigenaar van NOUN #The­Le­ga­l­In­no­va­ti­o­nA­gen­cy De staat van di­gi­ta­li­se­ring van de Vlaamse advocatuur

Jeroen Zweers vergelijkt de digitalisering van de Vlaamse advocatuur met die van de rest van de Westerse wereld.

Ben Claes

Jurist studiedienst
Ben Claes

Deel dit artikel

De nood om te digitaliseren zal daarom in eerste instantie niet vanuit de beroepsgroep zelf komen. Maar de klant gaat deze wel afdwingen.
— Jeroen Zweers, eigenaar van NOUN #TheLegalInnovationAgency

De Vlaamse juridische sector kent een vergelijkbare structuur als die in Nederland. Als buitenstaander zie ik op het eerste gezicht een voortvarender aanpak van juridische innovatie. Zo is er door de balie een visie op digitalisering geformuleerd en zijn er de afgelopen jaren veel legal tech start-ups ontstaan. De beroepsgroep advocaten lijkt echter wat achter te blijven. Er wordt te weinig sense of urgency ervaren. Dit is wel te verklaren: vooral grotere advocatenkantoren doen het financieel goed en zijn succesvol, dus waarom zouden ze het anders doen? De nood om te digitaliseren zal daarom in eerste instantie niet vanuit de beroepsgroep zelf komen. Maar de klant gaat deze wel afdwingen. Cliënten verwachten steeds meer, snellere en technologische ondersteunde oplossingen. Het is een ontwikkeling die in een soort onderstroom plaatsvindt en die de advocaten zelf nog niet helemaal lijkt te hebben bereikt. Zij zien immers aan de oppervlakte alleen positieve resultaten. Het lijkt erop dat advocaten nog te weinig weten van wat hun cliënten echt willen. Er wordt nauwelijks gekeken naar tendensen in de markt, naar nieuwe markten of nieuwe producten. En dat geeft een risico dat je straks voorbijgestreefd wordt door andere aanbieders.

Nood aan be­drijfs­ma­ti­ge aanpak

De advocatuur heeft mijns inziens een meer bedrijfsmatige aanpak nodig. Vooralsnog worden advocatenkantoren te weinig gezien als een bedrijf, waarbij allerlei bedrijfsmatige aspecten spelen. Bedrijven kijken naar hun omgeving om hun strategie te bepalen, advocatenkantoren doen dit maar mondjesmaat. Een goed voorbeeld vond ik bij Monard Law, waar niet-jurist Karen Braeckmans CEO is. Zij heeft klanteninterviews geïntroduceerd en stelt: “Door als niet-jurist met klanten op een bedrijfsmatige manier te gaan praten over hun uitdagingen en onderliggende motieven, krijg je een heel ander gesprek en leer je zoveel.”

Ik denk dat de bedrijfsmatige expertise en aanpak nog erg gemist wordt in de sector. In het juridisch onderwijs is ook geen aandacht voor bedrijfsmatige aspecten. Juristen worden inhoudelijk opgeleid en overspoeld met regels en risico’s waar ze rekening mee moeten houden. Er heerst een cultuur van risicomijding.

Een volgende stap voor startups

De Belgische overheid heeft veel geïnvesteerd in start-ups, ook in legal-techbedrijven. Voorlopig lijkt de legal tech start-up scene nog in de startblokken te staan. Er zijn interessante ontwikkelingen, maar in vergelijking met andere landen zijn deze nog klein en in de beginfase. Een aantal start-ups is absoluut waardevol, zoals onder andere Henchman, een tool die met behulp van AI bibliotheken maakt en helpt bij het opstellen van contracten. Het nadeel is dat deze start-ups allemaal maar een klein onderdeeltje bieden, terwijl er behoefte is aan een totaalpakket van oplossingen. Ook ontbreekt vaak een goede product-marktfit. Er wordt te weinig vanuit de cliënt gedacht, de oplossingen richten zich nu te veel op de advocaat. De vraag die vaak niet gesteld wordt is: wordt de cliënt hier beter van?

De blik moet naar buiten

Dat er wat moet veranderen, is evident. De Vlaamse advocatensector is onvoldoende gericht op de veranderende wensen van de klant. Zonder bereidheid om het anders te doen, gaat er niets veranderen. Terwijl de nood hoog is. De markt wendt zich steeds vaker tot andere dienstverleners en hulpbronnen. In dit digitale tijdperk onderscheiden advocaten zich niet meer door hun kennis, maar door hun strategie en aanpak. Dat vraagt om een andere cultuur en andere vaardigheden van de advocaat. De blik moet naar buiten, de toekomstige klant moet centraal worden gesteld. En digitalisering vormt daar een onmisbaar middel toe.

Nog vragen? Onze specialisten ter zake

Ontdek alle medewerkers

Ben Claes

Jurist studiedienst

Gerelateerd nieuws

Deze berichten verschenen recent:
Digitalisering
donderdag 18 april 2024

Talkshow: Efficiënte klantprocessen

In de derde en laatste aflevering van drie talkshows geeft mr. Pieter-Jan Fransen een inspirerende presentatie over de inzet van digitale tools om dienstverleningsprocessen efficiënter te maken door de klant centraal te plaatsen. Denk daarbij aan een digitaal cliëntenportaal en automatische facturering.

Meer lezen
Kantoororganisatie Digitalisering
woensdag 03 april 2024

Wat weet u over de elektronische handtekening?

We merken dat er bij advocaten vooral vragen rijzen over elektronische handtekeningen. De wetgeving is bijzonder complex en vindt u terug in de eIDAS-verordening en de Wet van 21 juli 2016 tot uitvoering en aanvulling daarvan. Hier leest u alvast de basisinformatie.

Meer lezen
Geld & factuur
Kantoororganisatie Digitalisering
woensdag 03 april 2024

E-facturatie, bent u klaar?

Recent is de Wet van 6 februari 2024 tot wijziging van het btw-wetboek en het WIB 1992 wat de invoering van de verplichting tot elektronische facturering betreft goedgekeurd. Concreet heeft deze wet als gevolg dat voor alle transacties tussen Belgische btw-plichtige ondernemingen vanaf 2026 verplicht een elektronische factuur zal moeten opgesteld worden. Ook advocaten zullen dus verplicht een elektronische factuur moeten opstellen wanneer zij b2b factureren.

Meer lezen
Digitalisering
donderdag 28 maart 2024

Talkshow: Marketing & social media

In de tweede aflevering van drie talkshows geeft An Haenen een inspirerende presentatie over de totstandkoming en uitvoering van de digitale marketingcommunicatiestrategie van Sirius Legal, gericht op Inspire, Educate, Deliver, met als doel klanten te werven en behouden. Ze geeft u ook 5 gouden tips van digitale communicatie.

Meer lezen
Facturen
Digitalisering
maandag 18 maart 2024

Centraal Inschrijvingsregister voor sociale woningen gelanceerd

Vanaf vandaag is het Centraal Inschrijvingsregister voor kandidaat-huurders van sociale woningen van start gegaan. Dit register stelt kandidaten in staat om hun inschrijving online te starten, te bekijken of aan te passen. Voor bewindvoerders en wettelijke vertegenwoordigers is het cruciaal om op de hoogte te zijn van de veranderingen en de rol die zij spelen in dit proces.

Meer lezen
Digitalisering
donderdag 14 maart 2024

AI in de praktijk van een advocaat

In de eerste aflevering van drie talkshows geeft mr. Stephane Criel een inspirerende presentatie over AI in een advocatenpraktijk. Deze aflevering biedt inzichten en praktische tips voor advocaten die geïnteresseerd zijn in het integreren van kunstmatige intelligentie (AI) in hun werk.

Meer lezen
Databank
Digitalisering
woensdag 28 februari 2024

Digitalisering in de advocatuur: commissies OVB en Avocats.be bundelen de krachten

De commissies digitalisering van de OVB en Avocats.be hebben de handen in elkaar geslagen met een gezamenlijke vergadering over artificiële intelligentie. Wil u zich ook verdiepen in het thema van de digitalisering van de beroepsgroep, dan kan dat op het OVB Congres, waar advocaten diepgaande inzichten kunnen verwerven via meerdere sessies.

Meer lezen
Buren
Digitalisering
vrijdag 16 februari 2024

Inschrijvingen voor sociale woningen vanaf 18 maart 2024: Wat bewindvoerders moeten weten

Vanaf maandag 18 maart 2024 zal deze procedure overgaan naar het Centraal Inschrijvingsregister (CIR), een digitaal webplatform beheerd door het Agentschap Wonen in Vlaanderen. De inschrijfprocedure voor sociale woningen zal vanaf dan anders verlopen. Dit moet u weten.

Meer lezen
Digitalisering
woensdag 10 januari 2024

Vernieuwde DPA-Deposit: gebruiksvriendelijk en tijdsbesparend

De DPA-applicatie DPA-Deposit werd vernieuwd. De nieuwe versie is handig, tijdsbesparend en gebruiksvriendelijk. Ook de lay-out werd opgefrist.

Meer lezen