Ga verder naar de inhoud

door Jeroen de Man, advocaat en managing partner bij De Groote – De Man Advocaten Con­tent­mar­ke­ting, een sleutel tot succes

Sedert 2017 zetten wij met ons kantoor heel hard in op content marketing. De reden is heel eenvoudig. Als ik iets nodig heb, wat dan ook, dan Google ik. Onze potentiële cliënten doen dit ook. Door content marketing zorgen wij ervoor in de Google zoekresultaten tevoorschijn te komen. Hoe we dat doen? Ons kantoor schrijft over heel wat topics blogs op onze website, die automatisch worden opgenomen in Google. We gebruiken hierbij juist geen juridische teksten - daar koop je het R.W. of als het echt moet de juristenkrant voor - maar leggen problemen uit in mensentaal en geven oplossingen. We gebruiken woorden die onze potentiële cliënten in Google intikken wanneer ze op zoek zijn naar hulp.

Wat is con­tent­mar­ke­ting?

Contentmarketing is een vorm van marketing waarbij het bieden van relevante informatie (content) voor de doelgroep centraal staat. Het betreft het informeren en opleiden van de doelgroep zonder direct reclame te maken of verkoop na te streven. Het doel is de doelgroep te interesseren door middel van de inhoud, zodat deze de organisatie gaat zien als potentiële strategische partner.

Onze strategie werkt. Maandelijks hebben we ondertussen meer dan 10.000 bezoekers op onze website, die meer dan 85% organisch komen, dit wil zeggen via de content marketing. Als maar 0,5% daarvan klant wordt, zijn dat 50 nieuwe cliënten per maand.

Positie 0

Het walhalla van de content marketing is te verschijnen op positie 0 in Google. Dit is de korte uitleg die Google geeft bij een zoekopdracht bovenaan de resultaten. Sinds een tweetal jaren proberen wij onze teksten zo relevant te schrijven dat we daar verschijnen. Vooral voor de toekomst is dat relevant. De Google Home’s en Alexa’s van deze wereld gebruiken deze positie namelijk als resultaten voor mondelinge opzoekingen. Je content marketing van nu zorgt er dus voor dat je de toekomstige advocaat van de digitale assistent wordt.

Meten is weten

Het is belangrijk om bij te houden waar nieuwe cliënten vandaan komen. Bij elke nieuwe cliënt bevragen wij actief vanwaar hij ons kantoor kent. Zo weten wij bijvoorbeeld dat van burgercliënteel meer dan 50% via Google komt. Voor bedrijfsmatig cliënteel ligt dat aantal een pak lager. Door te meten en te vragen, weet je waarop je moet inzetten.

Van belang is dat je zelf zeer goed weet wie je ideale cliënt is, zodat je je communicatie en je pijlen ook op die doelgroep kan richten.
— Jeroen de Man, advocaat en managing partner bij De Groote – De Man Advocaten

Slachtoffer van succes

Inmiddels zijn we zo succesvol in onze content marketing, dat we veel cliënten binnenkrijgen die eigenlijk niet passen binnen het profiel van onze ideale cliënt. We zijn nog op zoek naar hoe we ervoor kunnen zorgen dat we precies die ideale cliënten bereiken met onze content. Van belang is dat je zelf zeer goed weet wie je ideale cliënt is, zodat je je communicatie en je pijlen ook op die doelgroep kan richten.

Gerelateerd nieuws

Deze berichten verschenen recent:
Digitalisering
donderdag 18 december 2025

Nieuwe machtiging verlengt uitbreiding toegang tot het Rijksregister voor advocaten

Op 17 december 2025 heeft de minister van Binnenlandse Zaken de toegang van advocaten tot het Rijksregister met één jaar verlengd, met ingang van 23 december 2025. Deze toegangsrechten zijn geregeld bij machtiging nr. 049/2024 van 23 december 2024, en de verlenging gebeurde bij beslissing nr. 043/2025.

Meer lezen
Digitalisering
vrijdag 12 december 2025

Raad van State schakelt over naar nieuw elektronisch platform

De Raad van State neemt vanaf 1 januari 2026 een vernieuwde versie van het elektronisch platform e-ProAdmin in gebruik. Deze modernisering vereist een omvangrijke migratie van de bestaande gegevens naar het nieuwe systeem.

Meer lezen
Cybersecurity
Cybercriminaliteit Digitalisering
woensdag 26 november 2025

Praktische IT-audit helpt uw kantoor cyberveilig te blijven

Advocatenkantoren verwerken dagelijks gevoelige informatie. Juist daarom is digitale veiligheid cruciaal, maar het is niet altijd duidelijk waar de risico’s liggen. Dankzij een nieuwe samenwerking met Davinsi Labs kunnen advocatenkantoren nu een gespecialiseerde beveiligingsaudit laten uitvoeren, inclusief een overzichtelijk rapport met praktische aanbevelingen.

Meer lezen
Digitalisering
vrijdag 21 november 2025

OVB waarschuwt voor platform strafzakendirect.be

We waarschuwen advocaten voor het platform strafzakendirect.be. Dit platform biedt leadgeneratie aan en gebruikt de kortingscode ‘OVB’ in e-mails rechtstreeks gericht aan advocaten en kantoren, zonder enige goedkeuring of betrokkenheid van de Orde.

Meer lezen
Digitalisering
vrijdag 14 november 2025

Gezocht: use cases voor toegang van advocaten tot kadastrale gegevens

We verzamelen concrete use cases van advocaten om het nieuwe verwerkingsprotocol voor toegang tot kadastrale gegevens via MyMinfin te finaliseren. Concreet zoeken we situaties waarin u kadastrale gegevens moet raadplegen én de rechtsgrond waarop dat gebeurt. Denk bijvoorbeeld aan beslagprocedures, erfopvolgingen of bewindvoeringen. Uw input is essentieel om de toegang voor de advocatuur te verzekeren.

Meer lezen
Kantoororganisatie Digitalisering
vrijdag 07 november 2025

PEPPOL uitgelegd: praktische gids voor advocatenkantoren

Vanaf 1 januari 2026 wordt gestructureerde elektronische facturatie via PEPPOL verplicht voor alle Belgische btw-plichtige ondernemingen, en dus ook voor advocatenkantoren. Maar wat betekent dat concreet voor uw kantoor? We stelden voor u een praktische gids op met aandachtspunten en voorbeelden die relevant zijn voor de werking van een advocatenkantoor.

Meer lezen
Kantoororganisatie Digitalisering
vrijdag 17 oktober 2025

Arrest Gentse hof van beroep benadrukt noodzaak van zorgvuldigheid bij gebruik van artificiële intelligentie

In een recent arrest van het hof van beroep te Gent gaat het hof rechtstreeks in op het onzorgvuldig gebruik van artificiële intelligentie door de raadsman van één van de partijen. De conclusie van de raadsman bevatte een waslijst aan verkeerde citaten uit bestaande wetsartikelen en verwijzingen naar onbestaande rechtspraak en rechtsleer. Het arrest maakt pijnlijk duidelijk dat advocaten uitermate voorzichtig en zorgvuldig moeten omspringen met artificiële intelligentie. Wie dat nalaat, riskeert een tuchtrechtelijke sanctie of kan burgerrechtelijk aansprakelijk worden gesteld door zijn of haar cliënt.

Meer lezen
Cybercriminaliteit Digitalisering
donderdag 02 oktober 2025

Nieuwe aanmeldmogelijkheid met de MyGov.be app vanaf 14 oktober 2025

Vanaf 14 oktober 2025 kunt u zich aanmelden op alle DPA- en OVB-applicaties met de MyGov.be app, naast de bestaande mogelijkheden.

Meer lezen
Kantoororganisatie Digitalisering Beroepsgeheim
vrijdag 12 september 2025

Peppol (e-facturatie) en beroepsgeheim: dit moet u weten

De Wet van 6 februari 2024 voert vanaf 1 januari 2026 een verplichte gestructureerde elektronische facturatie in tussen Belgische btw-plichtige ondernemingen. Deze facturatie verloopt via het Peppol-systeem. We wijzen u op het belang van uw beroepsgeheim bij het factureren aan btw-plichtige cliënten via dit systeem.

Meer lezen