Ga verder naar de inhoud

door Jeroen de Man, advocaat en managing partner bij De Groote – De Man Advocaten Con­tent­mar­ke­ting, een sleutel tot succes

Sedert 2017 zetten wij met ons kantoor heel hard in op content marketing. De reden is heel eenvoudig. Als ik iets nodig heb, wat dan ook, dan Google ik. Onze potentiële cliënten doen dit ook. Door content marketing zorgen wij ervoor in de Google zoekresultaten tevoorschijn te komen. Hoe we dat doen? Ons kantoor schrijft over heel wat topics blogs op onze website, die automatisch worden opgenomen in Google. We gebruiken hierbij juist geen juridische teksten - daar koop je het R.W. of als het echt moet de juristenkrant voor - maar leggen problemen uit in mensentaal en geven oplossingen. We gebruiken woorden die onze potentiële cliënten in Google intikken wanneer ze op zoek zijn naar hulp.

Wat is con­tent­mar­ke­ting?

Contentmarketing is een vorm van marketing waarbij het bieden van relevante informatie (content) voor de doelgroep centraal staat. Het betreft het informeren en opleiden van de doelgroep zonder direct reclame te maken of verkoop na te streven. Het doel is de doelgroep te interesseren door middel van de inhoud, zodat deze de organisatie gaat zien als potentiële strategische partner.

Onze strategie werkt. Maandelijks hebben we ondertussen meer dan 10.000 bezoekers op onze website, die meer dan 85% organisch komen, dit wil zeggen via de content marketing. Als maar 0,5% daarvan klant wordt, zijn dat 50 nieuwe cliënten per maand.

Positie 0

Het walhalla van de content marketing is te verschijnen op positie 0 in Google. Dit is de korte uitleg die Google geeft bij een zoekopdracht bovenaan de resultaten. Sinds een tweetal jaren proberen wij onze teksten zo relevant te schrijven dat we daar verschijnen. Vooral voor de toekomst is dat relevant. De Google Home’s en Alexa’s van deze wereld gebruiken deze positie namelijk als resultaten voor mondelinge opzoekingen. Je content marketing van nu zorgt er dus voor dat je de toekomstige advocaat van de digitale assistent wordt.

Meten is weten

Het is belangrijk om bij te houden waar nieuwe cliënten vandaan komen. Bij elke nieuwe cliënt bevragen wij actief vanwaar hij ons kantoor kent. Zo weten wij bijvoorbeeld dat van burgercliënteel meer dan 50% via Google komt. Voor bedrijfsmatig cliënteel ligt dat aantal een pak lager. Door te meten en te vragen, weet je waarop je moet inzetten.

Van belang is dat je zelf zeer goed weet wie je ideale cliënt is, zodat je je communicatie en je pijlen ook op die doelgroep kan richten.
— Jeroen de Man, advocaat en managing partner bij De Groote – De Man Advocaten

Slachtoffer van succes

Inmiddels zijn we zo succesvol in onze content marketing, dat we veel cliënten binnenkrijgen die eigenlijk niet passen binnen het profiel van onze ideale cliënt. We zijn nog op zoek naar hoe we ervoor kunnen zorgen dat we precies die ideale cliënten bereiken met onze content. Van belang is dat je zelf zeer goed weet wie je ideale cliënt is, zodat je je communicatie en je pijlen ook op die doelgroep kan richten.

Gerelateerd nieuws

Deze berichten verschenen recent:
Kantoororganisatie Digitalisering
woensdag 03 april 2024

Wat weet u over de elektronische handtekening?

We merken dat er bij advocaten vooral vragen rijzen over elektronische handtekeningen. De wetgeving is bijzonder complex en vindt u terug in de eIDAS-verordening en de Wet van 21 juli 2016 tot uitvoering en aanvulling daarvan. Hier leest u alvast de basisinformatie.

Meer lezen
Geld & factuur
Kantoororganisatie Digitalisering
woensdag 03 april 2024

E-facturatie, bent u klaar?

Recent is de Wet van 6 februari 2024 tot wijziging van het btw-wetboek en het WIB 1992 wat de invoering van de verplichting tot elektronische facturering betreft goedgekeurd. Concreet heeft deze wet als gevolg dat voor alle transacties tussen Belgische btw-plichtige ondernemingen vanaf 2026 verplicht een elektronische factuur zal moeten opgesteld worden. Ook advocaten zullen dus verplicht een elektronische factuur moeten opstellen wanneer zij b2b factureren.

Meer lezen
Digitalisering
donderdag 28 maart 2024

Talkshow: Marketing & social media

In de tweede aflevering van drie talkshows geeft An Haenen een inspirerende presentatie over de totstandkoming en uitvoering van de digitale marketingcommunicatiestrategie van Sirius Legal, gericht op Inspire, Educate, Deliver, met als doel klanten te werven en behouden. Ze geeft u ook 5 gouden tips van digitale communicatie.

Meer lezen
Facturen
Digitalisering
maandag 18 maart 2024

Centraal Inschrijvingsregister voor sociale woningen gelanceerd

Vanaf vandaag is het Centraal Inschrijvingsregister voor kandidaat-huurders van sociale woningen van start gegaan. Dit register stelt kandidaten in staat om hun inschrijving online te starten, te bekijken of aan te passen. Voor bewindvoerders en wettelijke vertegenwoordigers is het cruciaal om op de hoogte te zijn van de veranderingen en de rol die zij spelen in dit proces.

Meer lezen
Digitalisering
donderdag 14 maart 2024

AI in de praktijk van een advocaat

In de eerste aflevering van drie talkshows geeft mr. Stephane Criel een inspirerende presentatie over AI in een advocatenpraktijk. Deze aflevering biedt inzichten en praktische tips voor advocaten die geïnteresseerd zijn in het integreren van kunstmatige intelligentie (AI) in hun werk.

Meer lezen
Databank
Digitalisering
woensdag 28 februari 2024

Digitalisering in de advocatuur: commissies OVB en Avocats.be bundelen de krachten

De commissies digitalisering van de OVB en Avocats.be hebben de handen in elkaar geslagen met een gezamenlijke vergadering over artificiële intelligentie. Wil u zich ook verdiepen in het thema van de digitalisering van de beroepsgroep, dan kan dat op het OVB Congres, waar advocaten diepgaande inzichten kunnen verwerven via meerdere sessies.

Meer lezen
Buren
Digitalisering
vrijdag 16 februari 2024

Inschrijvingen voor sociale woningen vanaf 18 maart 2024: Wat bewindvoerders moeten weten

Vanaf maandag 18 maart 2024 zal deze procedure overgaan naar het Centraal Inschrijvingsregister (CIR), een digitaal webplatform beheerd door het Agentschap Wonen in Vlaanderen. De inschrijfprocedure voor sociale woningen zal vanaf dan anders verlopen. Dit moet u weten.

Meer lezen
Digitalisering
woensdag 10 januari 2024

Vernieuwde DPA-Deposit: gebruiksvriendelijk en tijdsbesparend

De DPA-applicatie DPA-Deposit werd vernieuwd. De nieuwe versie is handig, tijdsbesparend en gebruiksvriendelijk. Ook de lay-out werd opgefrist.

Meer lezen
Digitalisering Collectieve schuldenregeling
dinsdag 09 januari 2024

JustRestart: 2 maanden na lancering

Op 2 november 2023 werd JustRestart gelanceerd als het nieuwe digitale platform voor collectieve schuldenregeling. Sinds de lancering zijn er enkele technische problemen waar met de hoogste prioriteit aan wordt gewerkt. Lees de statusupdate na twee maanden.

Meer lezen