Ga verder naar de inhoud

door Peter Callens, voorzitter Orde van Vlaamse Balies Column

OVB-voorzitter Peter Callens trapt Expeditie Digitaal af met deze column.

Ben Claes

Jurist studiedienst
Ben Claes

Deel dit artikel

De wereld om ons heen verandert in een snel tempo. Digitalisering en technologie zijn niet meer weg te denken uit de huidige maatschappij. Dat is niet voor niets: digitalisering biedt ons veel gemak. Steeds meer verwachten particulieren en bedrijven overal en altijd te kunnen beschikken over de talloze mogelijkheden die digitale technologie biedt. Ook de advocatuur maakt een digitale transformatie door. Een goede ontwikkeling, vinden wij.

Met digitalisering van de praktijk kunt u niet alleen beter tegemoetkomen aan de wensen van de (digitaliserende) klant, u kunt er vooral uw praktijk efficiënter mee inrichten. Toch plukt nog lang niet iedere advocaat de digitale vruchten.
— Peter Callens, voorzitter Orde van Vlaamse Balies

Wellicht is er schrik om het ambachtelijke, persoonlijke karakter van ons werk te verliezen of ontbreekt het aan tijd en interesse om dit te ontdekken. Wat ons betreft is digitalisering echter niet alleen zeer wenselijk, maar ook een noodzaak voor iedere advocatenpraktijk. Wenselijk omdat digitale tools u echt helpen uw diensten en werkwijzen efficiënter te maken. Noodzakelijk omdat de digitalisering om ons heen zich steeds verder doorzet en u straks simpelweg niet meer kunt deelnemen aan het recht als u niet bent aangesloten op de digitale werkwijzen van partners, overheidsinstanties en cliënteel.

De Orde van Vlaamse Balies zet zich daarom in om Vlaamse advocaten te helpen hun digitale transformatie in en door te zetten. Digitalisering is een van de speerpunten in ons beleid. Dit uit zich in verschillende activiteiten. Enerzijds ontwikkelt de OVB collectieve digitale oplossingen om data-uitwisseling tussen advocaten en (gerechtelijke) overheidsinstanties te automatiseren, wat uw werk aanzienlijk efficiënter maakt. Anderzijds zien we het als onze taak kantoren bewust te maken van de vele voordelen die digitalisering hen kan bieden. Met dat laatste doel voor ogen starten we met Expeditie Digitaal, waarmee we u willen laten zien dat digitale innovatie helemaal niet moeilijk of duur hoeft te zijn, veel voordeel biedt en ook nog eens heel leuk kan zijn. 

De krant Expeditie Digitaal

Expeditie Digitaal trappen we af met deze krant, waarmee we u hopen te inspireren met tips en mooie voorbeelden van confraters. We kiezen bewust voor dit ouderwets papieren vehikel, omdat het enerzijds een mooi contrast vormt met de digitale wereld die we voorstaan en er anderzijds voor zorgt dat ook de minder digitaal geletterden onder ons bereikt worden. Als vervolg hierop organiseren we een heuse expeditietour langs de arrondissementen waarin we praktische workshops aanbieden over de implementatie van nieuwe werkwijzen met behulp van digitale technologie. Dit betekent helemaal niet dat we verwachten dat u zich nu volledig gaat storten op digitalisering, we willen u slechts uitdagen uzelf de vraag te stellen: waar sta ik op het gebied van digitalisering en met welke vervolgstappen in digitalisering kan ik, met mijn type praktijk, mijn cliënteel en mijn ambities voor de toekomst, mijn voordeel doen? 

Nog vragen? Onze specialisten ter zake

Ontdek alle medewerkers

Ben Claes

Jurist studiedienst

Gerelateerd nieuws

Deze berichten verschenen recent:
Digitalisering
donderdag 18 april 2024

Talkshow: Efficiënte klantprocessen

In de derde en laatste aflevering van drie talkshows geeft mr. Pieter-Jan Fransen een inspirerende presentatie over de inzet van digitale tools om dienstverleningsprocessen efficiënter te maken door de klant centraal te plaatsen. Denk daarbij aan een digitaal cliëntenportaal en automatische facturering.

Meer lezen
Kantoororganisatie Digitalisering
woensdag 03 april 2024

Wat weet u over de elektronische handtekening?

We merken dat er bij advocaten vooral vragen rijzen over elektronische handtekeningen. De wetgeving is bijzonder complex en vindt u terug in de eIDAS-verordening en de Wet van 21 juli 2016 tot uitvoering en aanvulling daarvan. Hier leest u alvast de basisinformatie.

Meer lezen
Geld & factuur
Kantoororganisatie Digitalisering
woensdag 03 april 2024

E-facturatie, bent u klaar?

Recent is de Wet van 6 februari 2024 tot wijziging van het btw-wetboek en het WIB 1992 wat de invoering van de verplichting tot elektronische facturering betreft goedgekeurd. Concreet heeft deze wet als gevolg dat voor alle transacties tussen Belgische btw-plichtige ondernemingen vanaf 2026 verplicht een elektronische factuur zal moeten opgesteld worden. Ook advocaten zullen dus verplicht een elektronische factuur moeten opstellen wanneer zij b2b factureren.

Meer lezen
Digitalisering
donderdag 28 maart 2024

Talkshow: Marketing & social media

In de tweede aflevering van drie talkshows geeft An Haenen een inspirerende presentatie over de totstandkoming en uitvoering van de digitale marketingcommunicatiestrategie van Sirius Legal, gericht op Inspire, Educate, Deliver, met als doel klanten te werven en behouden. Ze geeft u ook 5 gouden tips van digitale communicatie.

Meer lezen
Facturen
Digitalisering
maandag 18 maart 2024

Centraal Inschrijvingsregister voor sociale woningen gelanceerd

Vanaf vandaag is het Centraal Inschrijvingsregister voor kandidaat-huurders van sociale woningen van start gegaan. Dit register stelt kandidaten in staat om hun inschrijving online te starten, te bekijken of aan te passen. Voor bewindvoerders en wettelijke vertegenwoordigers is het cruciaal om op de hoogte te zijn van de veranderingen en de rol die zij spelen in dit proces.

Meer lezen
Digitalisering
donderdag 14 maart 2024

AI in de praktijk van een advocaat

In de eerste aflevering van drie talkshows geeft mr. Stephane Criel een inspirerende presentatie over AI in een advocatenpraktijk. Deze aflevering biedt inzichten en praktische tips voor advocaten die geïnteresseerd zijn in het integreren van kunstmatige intelligentie (AI) in hun werk.

Meer lezen
Databank
Digitalisering
woensdag 28 februari 2024

Digitalisering in de advocatuur: commissies OVB en Avocats.be bundelen de krachten

De commissies digitalisering van de OVB en Avocats.be hebben de handen in elkaar geslagen met een gezamenlijke vergadering over artificiële intelligentie. Wil u zich ook verdiepen in het thema van de digitalisering van de beroepsgroep, dan kan dat op het OVB Congres, waar advocaten diepgaande inzichten kunnen verwerven via meerdere sessies.

Meer lezen
Buren
Digitalisering
vrijdag 16 februari 2024

Inschrijvingen voor sociale woningen vanaf 18 maart 2024: Wat bewindvoerders moeten weten

Vanaf maandag 18 maart 2024 zal deze procedure overgaan naar het Centraal Inschrijvingsregister (CIR), een digitaal webplatform beheerd door het Agentschap Wonen in Vlaanderen. De inschrijfprocedure voor sociale woningen zal vanaf dan anders verlopen. Dit moet u weten.

Meer lezen
Digitalisering
woensdag 10 januari 2024

Vernieuwde DPA-Deposit: gebruiksvriendelijk en tijdsbesparend

De DPA-applicatie DPA-Deposit werd vernieuwd. De nieuwe versie is handig, tijdsbesparend en gebruiksvriendelijk. Ook de lay-out werd opgefrist.

Meer lezen