Ga verder naar de inhoud

Hoofdstuk 3 - Om­buds­dienst Con­su­men­ten­ge­schil­len Advocatuur*

Dominique Dombret

Jurist deontologie
Dominique Dombret

Deel dit artikel

* ingevoegd AV 24/06/2015 – BS 30/9/2015 – in werking 1/1/2016

Art. 218

Binnen de Orde van Vlaamse Balies wordt een “ Ombudsdienst Consumenten Advocaten “ (afgekort OCA) opgericht die als gekwalificeerde entiteit voor buitengerechtelijke regeling van consumentengeschillen zoals bedoeld in boek XVI WER bevoegd is om kennis te nemen van geschillen tussen consumenten en hun advocaat.

Art. 219

De werking van de OCA wordt vastgelegd in een procedurereglement en een reglement van interne orde die ter goedkeuring worden voorgelegd aan de Algemene Vergadering.

Art. 220

Elke raad van de Orde draagt driejaarlijks een lijst voor van advocaten die in aanmerking komen om consumentengeschillen te behandelen. Deze lijst bevat minstens drie namen. De lijst wordt voor het eerst overgemaakt tegen de inwerkingtreding van het reglement, nadien telkens om de drie jaar tegen de eerste juni. De Raad van de Orde beslist zelf over de eventuele vergoeding van deze mandaten, zonder dat die in functie mag staan van de uitkomst van de buitengerechtelijke geschillenregeling .

De advocaten opgenomen op voornoemde lijst zullen bij de uitoefening van hun mandaat gehouden zijn de op de consumentengeschillen toepasselijke procedures en termijnen na te leven.

Art. 221

De advocaat is niet verplicht een beroep te doen op de OCA in het kader van een consumentengeschil met een cliënt. Het deelnemen aan de procedure belet het instellen van een rechtsvordering niet

De advocaat kan zich steeds terugtrekken uit de procedure.

Art. 222

De advocaat die binnen zijn kantoor een dienst zoals bepaald in titel 2 van boek XVI WER organiseert, zal minstens de volgende bepalingen opnemen in zijn algemene voorwaarden en op zijn website:

  1. De consument kan bij de advocaat rechtstreeks een klacht indienen of informatie vragen in verband met de reeds afgesloten overeenkomst van dienstverlening tussen advocaat een consument.

    Deze tekst is overgenomen uit artikel XVI.2 WER
  2. De advocaat reageert zo snel mogelijk op gebeurlijke klachten en stelt alles in het werk om een bevredigende oplossing te vinden.

    Deze tekst is overgenomen uit artikel XVI.3. WER
  3. De advocaat zal alle nuttige informatie in verband met de bevoegde dienst opnemen, waaronder opgave van diens telefoon- en faxnummer en elektronisch adres, onverminderd de vermelding van de overige wettelijk vereiste informatie. Deze dienst mag in zijn benaming geen verwijzing maken naar de termen "ombudsman ", "bemiddeling ", "verzoening ", "arbitrage ", "gekwalificeerde entiteit "of "buitengerechtelijke geschillenregeling ".

    Deze tekst is overgenomen uit artikel XVI. 2. WER
  4. De advocaat vermeldt of hij bij gebreke aan vergelijk binnen een redelijke termijn met de consument een beroep doet op de OCA. In voorkomend geval bezorgt hij de consument de wettelijk opgelegde informatie.

Art. 223

De advocaat die betrokken is in een consumentengeschil is gehouden zijn Stafhouder, en gebeurlijk ook zijn verzekeraar, onverwijld in te lichten.

Art. 224

Dit reglement treedt in werking op de dag dat de OCA erkend wordt als gekwalificeerde entiteit.*

* 1 januari 2016

Nog vragen? Onze specialisten ter zake

Ontdek alle medewerkers

Dominique Dombret

Jurist deontologie

Merve Köse

Jurist deontologie

Gerelateerd nieuws

Deze berichten verschenen recent:
Deontologie Podcast
vrijdag 29 maart 2024

Podcast Ten Gronde: F*Q deontologie

In een boeiende aflevering van de podcast Ten Gronde, gemodereerd door bestuurder Jan Meerts, wordt de deontologie kritisch in vraag gesteld, met een focus op de veranderende landschappen van ethiek en praktijk. Mr. Eva Raepsaet, stafhouder Luk Delbrouck en vice-stafhouder Frank Judo betreden de arena om te debatteren over de ethiek en de grenzen van het beroep.

Deze podcast biedt een unieke kans om diepgaand inzicht te krijgen in de ethiek en de moderne ontwikkelingen van het beroep. Luister alsof u er zelf bij was!

Meer lezen
Deontologie Rechten van de mens
donderdag 25 januari 2024

Het Federaal Instituut voor de Rechten van de Mens: een steun voor klokkenluiders

Recente wetten versterken de bescherming van klokkenluiders in Belgische privébedrijven en de federale publieke sector. Deze wetten, voortkomend uit een Europese richtlijn, bieden niet alleen bescherming maar ook diverse vormen van ondersteuning via het onafhankelijke Federaal Instituut voor de Rechten van de Mens (FIRM). Advocaten en advocatenkantoren die geïnteresseerd zijn in de verdediging van klokkenluiders worden opgeroepen om zich bij het FIRM te melden.

Meer lezen
Deontologie Fiscaal recht
donderdag 11 januari 2024

Nieuwjaarsgeschenk van het Grondwettelijk Hof

Het Grondwettelijk Hof heeft op 11 januari 2024 opnieuw het beroepsgeheim van de advocaat beschermd in een bevestiging van zijn eerdere DAC6-rechtspraak. Ditmaal handelen de arresten over de omzettingsregelgeving op federaal niveau en op het niveau van de Franstalige Gemeenschap, het Waalse Gewest en het Brussels Hoofdstedelijk Gewest.

Meer lezen
Deontologie
woensdag 15 november 2023

Individueel e-mailadres voortaan verplicht

Advocaten moeten vanaf nu bereikbaar zijn via een (individueel) e-mailadres. Dat besliste onze algemene vergadering.

Meer lezen
Deontologie
donderdag 12 oktober 2023

OVB waarschuwt voor platform 'starofservice.be'

Het platform “starofservice.be” beweert via het internet vragers en aanbieders van ‘diensten’ met elkaar in contact te brengen. Er is ernstige twijfel over het bonafide karakter ervan, zodat de OVB elke samenwerking afraadt. Samenwerking kan bovendien zware deontologische inbreuken opleveren.

Meer lezen
Tucht
donderdag 24 augustus 2023

Onrechtmatig verzet niet langer mogelijk in procedures zoals in tucht

Onze algemene vergadering keurde op 8 februari 2023 een wijzigingsreglement goed dat voortaan (onder meer) de mogelijkheid biedt aan de raad van de Orde om verzet in procedures zoals in tucht ongedaan te verklaren. Dat reglement trad recent in werking.

Meer lezen
Deontologie Fiscaal recht
donderdag 20 juli 2023

Het Grondwettelijke Hof verdedigt opnieuw ons beroepsgeheim bij DAC6

Het Grondwettelijke Hof heeft vandaag opnieuw uitspraak gedaan met betrekking tot een Vlaams decreet dat de administratieve samenwerking op het gebied van belastingen regelt. Het Hof respecteert opnieuw het beroepsgeheim van ons beroep.

Meer lezen
Deontologie Witwaspreventie
vrijdag 09 juni 2023

OVB waarschuwt voor opleiding witwaspreventie door SwiftSkills

We vernamen dat SwiftSkills, een e-learning platform, advocaten via een misleidend e-mailbericht aanspoort om deel te nemen aan een opleiding over hun verplichtingen onder de wet van 18 september 2017 ‘tot voorkoming van het witwassen van geld en de financiering van terrorisme en tot beperking van het gebruik van contanten’ (WPW).

Meer lezen
Deontologie
donderdag 08 juni 2023

Individueel e-mailadres wordt verplicht

Advocaten moeten voortaan bereikbaar zijn via een (individueel) e-mailadres. Dat besliste onze algemene vergadering.

Meer lezen