Hoofdstuk 3 - Ombudsdienst Consumentengeschillen Advocatuur*
* ingevoegd AV 24/06/2015 – BS 30/9/2015 – in werking 1/1/2016
Art. 218
Binnen de Orde van Vlaamse Balies wordt een “ Ombudsdienst Consumenten Advocaten “ (afgekort OCA) opgericht die als gekwalificeerde entiteit voor buitengerechtelijke regeling van consumentengeschillen zoals bedoeld in boek XVI WER bevoegd is om kennis te nemen van geschillen tussen consumenten en hun advocaat.
Art. 219
De werking van de OCA wordt vastgelegd in een procedurereglement en een reglement van interne orde die ter goedkeuring worden voorgelegd aan de Algemene Vergadering.
Art. 220
Elke raad van de Orde draagt driejaarlijks een lijst voor van advocaten die in aanmerking komen om consumentengeschillen te behandelen. Deze lijst bevat minstens drie namen. De lijst wordt voor het eerst overgemaakt tegen de inwerkingtreding van het reglement, nadien telkens om de drie jaar tegen de eerste juni. De Raad van de Orde beslist zelf over de eventuele vergoeding van deze mandaten, zonder dat die in functie mag staan van de uitkomst van de buitengerechtelijke geschillenregeling .
De advocaten opgenomen op voornoemde lijst zullen bij de uitoefening van hun mandaat gehouden zijn de op de consumentengeschillen toepasselijke procedures en termijnen na te leven.
Art. 221
De advocaat is niet verplicht een beroep te doen op de OCA in het kader van een consumentengeschil met een cliënt. Het deelnemen aan de procedure belet het instellen van een rechtsvordering niet
De advocaat kan zich steeds terugtrekken uit de procedure.
Art. 222
De advocaat die binnen zijn kantoor een dienst zoals bepaald in titel 2 van boek XVI WER organiseert, zal minstens de volgende bepalingen opnemen in zijn algemene voorwaarden en op zijn website:
- De consument kan bij de advocaat rechtstreeks een klacht indienen of informatie vragen in verband met de reeds afgesloten overeenkomst van dienstverlening tussen advocaat een consument.
Deze tekst is overgenomen uit artikel XVI.2 WER - De advocaat reageert zo snel mogelijk op gebeurlijke klachten en stelt alles in het werk om een bevredigende oplossing te vinden.
Deze tekst is overgenomen uit artikel XVI.3. WER - De advocaat zal alle nuttige informatie in verband met de bevoegde dienst opnemen, waaronder opgave van diens telefoon- en faxnummer en elektronisch adres, onverminderd de vermelding van de overige wettelijk vereiste informatie. Deze dienst mag in zijn benaming geen verwijzing maken naar de termen "ombudsman ", "bemiddeling ", "verzoening ", "arbitrage ", "gekwalificeerde entiteit "of "buitengerechtelijke geschillenregeling ".
Deze tekst is overgenomen uit artikel XVI. 2. WER - De advocaat vermeldt of hij bij gebreke aan vergelijk binnen een redelijke termijn met de consument een beroep doet op de OCA. In voorkomend geval bezorgt hij de consument de wettelijk opgelegde informatie.
Art. 223
De advocaat die betrokken is in een consumentengeschil is gehouden zijn Stafhouder, en gebeurlijk ook zijn verzekeraar, onverwijld in te lichten.
Art. 224
Dit reglement treedt in werking op de dag dat de OCA erkend wordt als gekwalificeerde entiteit.*
* 1 januari 2016