Ga verder naar de inhoud
dinsdag 21 februari 2023

Advocaat met buitenlands diploma

Dat kan, maar hoe je dan advocaat kan worden hangt af van waar je je rechtendiploma haalde: in een andere lidstaat van de Europese Unie of daarbuiten.

Meer lezen
dinsdag 21 februari 2023

Inschrijven aan een balie

Starten als advocaat betekent een stagemeester en stageplaats zoeken, de eed afleggen en ingeschreven worden op de lijst van de stagiairs. Tijdens uw stage bent u al advocaat, maar u wordt 3 jaar onder de vleugels genomen door een stagemeester (patroon). Die begeleidt u en maakt u wegwijs in de wereld van de advocatuur.

Meer lezen

Wat moet ik studeren om advocaat te kunnen worden?

Als je in België advocaat wil worden moet je eerst een opleiding rechten volgen aan de universiteit. Je hebt een Belgisch diploma master in de rechten nodig.

Een master in de rechten moet begrepen worden als een Belgische master in de rechten. Behaalde je een Belgische bachelor in de rechten en een buitenlandse master, dan heb je geen toegang tot de balie. In dat geval moet je de gelijkwaardigheid met een Belgische master in de rechten aanvragen bij een Belgische universiteit.

Ik heb mijn diploma rechten op zak in België, hoe word ik nu advocaat?

Om als advocaat te worden opgenomen op het tableau van de Orde, moet je:

  • een stage van drie jaar doorlopen,
  • een beroepsopleiding volgen,
  • slagen voor de examens van de beroepsopleiding,
  • bewijzen dat je deelgenomen hebt aan de juridische tweedelijnsbijstand (pro Deo),
  • een gunstige evaluatie van je stage ontvangen.

Hoe ga je tewerk?

Zoek een kantoor waar je stage wil lopen. Pols bij verschillende kantoren en contacteer zeker een aantal jonge advocaten of ze hun ervaringen met jou willen delen.

  • Vraag na of het kantoor waar je wil aankloppen advocaten heeft die erkend zijn als stagemeester. Je kan er ook naar vragen bij de balie waarbij je je wil aansluiten.
  • Maak voorafgaandelijk goede afspraken over de werkinhoud en -voorwaarden van de stage, en laat die opnemen in een schriftelijke stageovereenkomst, die is namelijk verplicht, de balie kan je aan een modeltekst helpen.
  • Doe een aanvraag om de eed te mogen afleggen (te vinden op de website van jouw balie of op het baliesecretariaat). Informeer bij je lokale balie naar de formaliteiten die aan die eedaflegging verbonden zijn want die verschillen van balie tot balie. Daarna moet je de eed afleggen op het hof van beroep. Op de website van je lokale balie vind je wanneer die eedaflegging plaatsvindt.
  • Schrijf je in op de lijst van stagiairs bij de balie waar je stage zal lopen. Kijk op de website van jouw toekomstige balie om te weten welke zaken je nodig hebt om je te kunnen inschrijven op die lijst van stagiairs. Voor je inschrijving zal je zeker volgende zaken nodig hebben:
  • een kantooradres (adres van het stagekantoor)
  • een eID en kaartlezer
  • een origineel diploma (geen kopie of ingescand document)
  • een ondertekende stageovereenkomst met een erkende stagemeester

Van zodra je bent opgenomen op de lijst van de stagiairs, mag je de titel van advocaat gebruiken, de toga dragen en taken als advocaat vervullen.

Ok, ik ben nu stagiair, wat nu?

  • Je betaalt een baliebijdrage. Informeer bij je lokale balie hoeveel die bedraagt want dat verschilt van balie tot balie.
  • Hou er rekening mee dat je ook de lessen van de beroepsopleiding zal moeten betalen.  Is je kantoor in het Vlaamse Gewest gevestigd, dan kan je een tegemoetkoming van 30% aanvragen via de zogenaamde KMO-portefeuille. Deze kosten kan je fiscaal in rekening brengen.
  • Op het einde van je eerste stagejaar moet je een Beroepsuitoefeningbekwaamheidsattest (BUBA) behalen. De agenda en locatie van de lessen die je moet volgen verneem je nadat je opgenomen bent op de lijst van de stagiairs. Een deel van het inschrijvingsgeld wordt gesubsidieerd via de KMO Portefeuille. Registreer je dus ook zeker op de KMO-portefeuille zodra je je KBO-nummer hebt (hieronder lees je meer hierover).

Wat moet ik praktisch nog in orde brengen voor ik aan de slag kan als advocaat?

  • Een advocaat is een zelfstandige, je moet je dus inschrijven in de Kruispunt van Ondernemingen (KBO). Dat doe je via een ondernemingsloket. De lijst van erkende ondernemingsloketten vind je online. Reken op ongeveer €100, je krijgt dan een ondernemingsnummer.
  • Je moet een btw-nummer aanvragen, regel dat bij je inschrijving in de KBO. Dat zal hetzelfde zijn als je ondernemingsnummer. Afhankelijk van je ondernemingsloket kan dat tot €70 kosten. Verder moet je ook jouw btw-inkomsten & -uitgaven bijhouden en periodiek aangeven.
  • Je moet je inschrijven bij een sociale verzekeringskas voor zelfstandigen. Bij de start betaal je een voorlopige sociale bijdrage van ongeveer €800 per kwartaal. Na drie jaar volgt er een herziening van het bedrag op basis van jouw reële inkomen.
  • Sluit je aan bij een ziekenfonds. Heb je al een ziekenfonds? Geef dan de wijziging van je statuut door. Heb je nog geen ziekenfonds? De sociale verzekeringskas kan je er zeker een aanbevelen.

Een verzekering beroepsaansprakelijkheid en een verzekering gewaarborgd inkomen bij ziekte of zwangerschap moet je niet afsluiten, die zit vervat in de baliebijdrage die je betaalt. Ga wel na of je eventueel een hogere dekking wil. Die kan je aanvragen bij Precura, de onderlinge verzekeringsmaatschappij die beheerd wordt door de OVB of bij een andere verzekeringsmaatschappij.

Bijkomende info vind je hier, op een checklist met tips voor mensen met een diploma rechten die advocaat willen worden.