Ga verder naar de inhoud

Datalekken

Indien zich een datalek of “inbreuk in verband met de persoonsgegevens” voordoet, hebt u als advocaat een documentatie- en (in bepaalde gevallen) meldplicht aan zowel de Gegevensbeschermingsautoriteit als de betrokkenen. Daarom is het raadzaam om een procedure op te stellen.

Arthur Ockerman

Jurist studiedienst
Arthur Ockerman

Deel dit artikel

Daarnaast moet u bij een datalek de nodige maatregelen treffen om de gevolgen te beperken en te vermijden dat dit zich in de toekomst nogmaals voordoet.

Code
Code - iStock

Wat u moet weten

Indien zich een “inbreuk in verband met de persoonsgegevens” voordoet (in de praktijk vaak “datalek” genoemd), heeft de advocaat een documentatieplicht en (in bepaalde gevallen) een meldplicht (artikelen 33 en 34 AVG).

Het begrip “inbreuk in verband met persoonsgegevens” is ruim en omvat inbreuken (per ongeluk of te kwader trouw) op:

  • de vertrouwelijkheid van persoonsgegevens: dat zijn alle situaties waarbij er een ongeoorloofde toegang is geweest tot systemen met persoonsgegevens
  • de beschikbaarheid van persoonsgegevens: dat is wanneer een onderneming niet langer controle heeft over of toegang heeft tot de persoonsgegevens, bijvoorbeeld omdat een systeem met persoonsgegevens van cliënten faalt en er geen back-up is van deze persoonsgegevens
  • de integriteit van persoonsgegevens: dat is wanneer persoonsgegevens werden aangetast, bijvoorbeeld door foutieve wijzigingen

Aangezien de “verwerking” van persoonsgegevens een ruim begrip is (zie daarvoor het register van verwerkingsactiviteiten), kan een “inbreuk in verband met de persoonsgegevens” of een “datalek” zich niet alleen voordoen in de context van (elektronische) datasystemen, maar ook van papieren bestanden. Denk daarbij bijvoorbeeld aan een inbraak in een archiefkast of het kwijtraken van (een aktetas met) een dossier.

Ook een incident dat slechts tijdelijk is, bijvoorbeeld de tijdelijke onbeschikbaarheid van een datasysteem door een (ongeplande) stroomstoring, is een datalek (als het aan de voorwaarden hierboven voldoet).

Wat u moet doen

U moet een gegevensbeschermingsbeleid uitwerken om te voorkomen dat datalekken zich voordoen en maatregelen nemen om die incidenten te kunnen detecteren en remediëren wanneer ze zich voordoen. U kan meer lezen over de verplichting om beveiligingsmaatregelen te nemen in het volgende thema van de GDPR-wijzer.

In het licht van de interne documentatieplicht en de meldplicht, stelt u best een procedure op voor de (interne) melding van datalekken. Die procedure kan onder meer de volgende zaken inhouden: de definitie van het begrip ‘datalek’, een omschrijving van de verplichtingen die de AVG oplegt voor datalekken en de te volgen stappen voor het melden van datalekken (incl. de contactpersoon aan wie het datalek intern moet worden gemeld, de locatie van het intern documentatieformulier en de termijnen die daarvoor gelden).

U moet elk datalek intern documenteren. Die interne documentatie moet in elk geval de volgende zaken bevatten: de precieze omstandigheden van het datalek (oorzaak van het incident, het type incident, de omvang van het incident en de betrokken systemen en persoonsgegevens), de (mogelijke) gevolgen ervan voor de betrokken individuen en de genomen en/of geplande corrigerende maatregelen. Wanneer u van oordeel bent dat een datalek niet moet gemeld worden aan de Gegevensbeschermingsautoriteit, moet u de motivering voor die beslissing eveneens documenteren.

U moet elk datalek melden aan de Gegevensbeschermingsautoriteit, tenzij het onwaarschijnlijk is dat het een risico inhoudt voor de betrokkenen. Een datalek houdt geen risico in voor de betrokkenen wanneer u reeds passende beveiligingsmaatregelen heeft genomen, waardoor de persoonsgegevens die het voorwerp vormen van het datalek onbegrijpelijk zijn voor de onbevoegden die er toegang toe hebben gekregen (bijvoorbeeld door adequate versleuteling en adequate pseudonimisering).

Indien een melding aan de Gegevensbeschermingsautoriteit vereist is, moet de melding gebeuren uiterlijk binnen 72 uur nadat u kennis heeft genomen van het datalek. Vooraleer de termijn van 72 uur begint te lopen, beschikt u over een korte termijn om te onderzoeken of er wel degelijk sprake is van een datalek waarbij persoonsgegevens betrokken zijn. Let op, in geval van menselijke vergissingen door een medewerkers is het moment van kennisname van het datalek het moment waarop een medewerker vaststelt dat hij een vergissing heeft begaan en bijvoorbeeld niet wanneer de werkgever of DPO wordt ingelicht. U moet het datalek melden via het elektronisch formulier op de website van de Gegevensbeschermingsautoriteit.

U moet een datalek verder onverwijld melden aan de betrokkenen zelf wanneer het waarschijnlijk is dat het datalek een hoog risico inhoudt voor die betrokkenen. De vereisten voor het melden aan betrokkenen zijn strenger dan die voor het melden aan de Gegevensbeschermingsautoriteit. Dat kan het geval zijn wanneer het datalek betrekking heeft op bijzondere categorieën van persoonsgegevens of gegevens met betrekking tot strafrechtelijke veroordelingen en strafbare feiten van de betrokkenen. Er moet geen melding worden gedaan wanneer de corrigerende maatregelen ervoor zorgen dat het waarschijnlijk hoog risico voor de betrokkenen zich niet (langer) kan voordoen.

Indien een rechtstreekse melding aan de betrokkenen niet mogelijk is of onevenredig veel inspanning zou vragen, bijvoorbeeld omdat alle contactgegevens verloren zijn gegaan, is een publieke communicatie op uw website en/of sociale media ook toegelaten op voorwaarde dat deze communicatie losstaat van enige andere informatie.

De melding aan de betrokkene(n) moet minstens de volgende informatie bevatten:

  1. een omschrijving, in duidelijke en eenvoudige taal, van de aard van het datalek
  2. de naam en de contactgegevens van de DPO of een ander contactpunt waar meer informatie kan worden verkregen;
  3. informatie over (de waarschijnlijke gevolgen van) het datalek
  4. de genomen en/of geplande maatregelen om het datalek aan te pakken, inclusief (voor zover mogelijk) de maatregelen om de nadelige gevolgen van het datalek te beperken

Tot slot, moet u vanzelfsprekend – wanneer een datalek zich voordoet – de nodige maatregelen treffen om de gevolgen van het datalek te beperken en te vermijden dat dit zich in de toekomst nogmaals voordoet.

Praktische richt­snoe­ren/templates

De OVB heeft een model opgemaakt voor de interne documentatie van datalekken. 

Het Europees Comité voor Gegevensbescherming heeft omstandige richtsnoeren uitgevaardigd met heel wat praktische voorbeelden van mogelijke incidenten waarbij een melding al dan niet vereist is, inclusief achterliggende risicoanalyse. De voorbeelden hebben onder meer betrekking op incidenten ten gevolge van ransomware, data exfiltratie, interne menselijke fouten of vergissingen, verloren of gestolen toestellen en documenten, het foutief versturen van informatie en het gebruik van technieken om informatie te verkrijgen die voor frauduleuze doeleinden kan worden gebruikt.

Ook de richtsnoeren van het Europees Comité voor Gegevensbescherming en de Artikel 29-Werkgroep over de melding van datalekken bevatten – naast een meer algemene toelichting hierover– enkele nuttige voorbeelden (weliswaar minder uitgewerkt dan in de voormelde richtsnoeren).

Een datalek kan u via dit formulier aan de Gegevensbeschermingsautoriteit melden.

Frequently Asked Questions

Wanneer moet ik een datalek melden aan de Gegevensbeschermingsautoriteit? Hoe bepaal ik het risico dat met een datalek gepaard gaat?

Is het verlies of de diefstal van een laptop een datalek?

Gerelateerd nieuws

Deze berichten verschenen recent:
Digitalisering

Update werking bewindvoering in het Centraal Inschrijvingsregister

Op 18 maart 2024 is het Centraal Inschrijvingsregister voor kandidaat-huurders van sociale woningen van start gegaan. Dat register stelt kandidaten in staat om hun inschrijving online te starten, te bekijken of aan te passen. Zij kunnen evenwel het inschrijvingsdossier niet definitief indienen of bevestigen. Dat kan alleen u als de bewindvoerder of wettelijke vertegenwoordiger. We geven u een update over de werking van het register.

Meer lezen
GDPR

GDPR-wijzer geactualiseerd

De GDPR-wijzer is een volledige toolkit voor u als advocaat over de praktische implementatie van de GDPR. De GDPR is geen statisch document. De interpretatie ervan en de concrete to do’s die daaruit volgen hebben daarom soms nood aan een herziening met een frisse blik. Om die reden zijn er recent tien GDPR-wijzeronderwerpen geüpdatet en is één extra onderwerp toegevoegd. Elk onderwerp bestaat uit een beknopte toelichting, concrete to do’s, praktische modellen en antwoorden op uw veelgestelde vragen.

Meer lezen
Digitalisering

Talkshow: Efficiënte klantprocessen

In de derde en laatste aflevering van drie talkshows geeft mr. Pieter-Jan Fransen een inspirerende presentatie over de inzet van digitale tools om dienstverleningsprocessen efficiënter te maken door de klant centraal te plaatsen. Denk daarbij aan een digitaal cliëntenportaal en automatische facturering.

Meer lezen
Kantoororganisatie Digitalisering

Wat weet u over de elektronische handtekening?

We merken dat er bij advocaten vooral vragen rijzen over elektronische handtekeningen. De wetgeving is bijzonder complex en vindt u terug in de eIDAS-verordening en de Wet van 21 juli 2016 tot uitvoering en aanvulling daarvan. Hier leest u alvast de basisinformatie.

Meer lezen
Geld & factuur
Kantoororganisatie Digitalisering

E-facturatie, bent u klaar?

Recent is de Wet van 6 februari 2024 tot wijziging van het btw-wetboek en het WIB 1992 wat de invoering van de verplichting tot elektronische facturering betreft goedgekeurd. Concreet heeft deze wet als gevolg dat voor alle transacties tussen Belgische btw-plichtige ondernemingen vanaf 2026 verplicht een elektronische factuur zal moeten opgesteld worden. Ook advocaten zullen dus verplicht een elektronische factuur moeten opstellen wanneer zij b2b factureren.

Meer lezen
Digitalisering

Talkshow: Marketing & social media

In de tweede aflevering van drie talkshows geeft An Haenen een inspirerende presentatie over de totstandkoming en uitvoering van de digitale marketingcommunicatiestrategie van Sirius Legal, gericht op Inspire, Educate, Deliver, met als doel klanten te werven en behouden. Ze geeft u ook 5 gouden tips van digitale communicatie.

Meer lezen
Facturen
Digitalisering

Centraal Inschrijvingsregister voor sociale woningen gelanceerd

Vanaf vandaag is het Centraal Inschrijvingsregister voor kandidaat-huurders van sociale woningen van start gegaan. Dit register stelt kandidaten in staat om hun inschrijving online te starten, te bekijken of aan te passen. Voor bewindvoerders en wettelijke vertegenwoordigers is het cruciaal om op de hoogte te zijn van de veranderingen en de rol die zij spelen in dit proces.

Meer lezen
Digitalisering

AI in de praktijk van een advocaat

In de eerste aflevering van drie talkshows geeft mr. Stephane Criel een inspirerende presentatie over AI in een advocatenpraktijk. Deze aflevering biedt inzichten en praktische tips voor advocaten die geïnteresseerd zijn in het integreren van kunstmatige intelligentie (AI) in hun werk.

Meer lezen
Databank
Digitalisering

Digitalisering in de advocatuur: commissies OVB en Avocats.be bundelen de krachten

De commissies digitalisering van de OVB en Avocats.be hebben de handen in elkaar geslagen met een gezamenlijke vergadering over artificiële intelligentie. Wil u zich ook verdiepen in het thema van de digitalisering van de beroepsgroep, dan kan dat op het OVB Congres, waar advocaten diepgaande inzichten kunnen verwerven via meerdere sessies.

Meer lezen