Ga verder naar de inhoud

Hoofdstuk 2 Wegwijs

Deel dit artikel

2.6 / Om­buds­dienst

De Ombudsdienst Consumentgeschillen Advocatuur, genaamd Ligeca, behandelt aanvragen of klachten van consumenten of advocaten die verband houden met de dienstverlening van de advocaat.

Sinds 1 juni 2015 is Boek XVI ‘Buitengerechtelijke regeling van consumentengeschillen’ van het Wetboek van Economisch Recht van kracht.

De OVB richtte naar aanleiding daarvan een nieuwe entiteit op: de Ombudsdienst Consumentengeschillen Advocatuur, genaamd Ligeca. Mr. An de Puydt is de ombudsman en zij behandelt samen met de ombudslieden van de lokale balies de aanvragen of klachten van consumenten en advocaten die verband houden met de dienstverlening van de advocaat.

De werking van Ligeca is dus geënt op die van reeds bestaande structuren binnen de lokale balies, zoals de stafhouders en de lokale verzoeningscommissies erelonen. Zo wordt de buitengerechtelijke regeling van geschillen tussen advocaat en cliënt in harmonieuze samenwerking tussen Ligeca en de lokale balies verzekerd. Hierbij gaat bijzondere aandacht naar transparantie en kwaliteitsverbetering van de dienstverlening binnen de advocatuur.

Een beroep doen op Ligeca is kosteloos. Als partijen tot een overeenkomst komen of afspreken om in te gaan op een bepaalde suggestie van de ombudsman, zijn zij verplicht zich daar ook naar te gedragen. Bij niet-naleving kan een beroep worden gedaan op de rechtbank.

Deel dit artikel