Word lid van het bureau van de Federale Bemiddelingscommissie
Hebt u interesse in het mandaat van lid van het bureau van de Federale Bemiddelingscommissie (FBC)? Lees dan aan welke voorwaarden u moet voldoen en stel u kandidaat uiterlijk op 31 oktober 2023.
Het bureau van de Federale Bemiddelingscommissie (FBC)
De FBC is in het leven geroepen om als centraal orgaan, op federaal niveau, te waken over de ontwikkeling en de kwaliteit van de bemiddeling via de erkenning van de bemiddelaar.
De FBC bestaat uit een aantal organen, waaronder het bureau. Het bureau van de FBC legt voorstellen over bepaalde aangelegenheden voor aan de algemene vergadering, verzekert het dagelijks beheer, coördineert de activiteiten van de commissie, bereidt het jaarverslag voor en legt het ter goedkeuring voor aan de algemene vergadering, stelt een huishoudelijk reglement op, enz.
Het bureau van de FBC bestaat uit acht vaste leden en acht plaatsvervangende leden, te weten: vier notarissen, vier advocaten, twee magistraten (of emeritus- of eremagistraten), twee gerechtsdeurwaarders, alsook vier vertegenwoordigers van de bemiddelaars die geen van de voormelde beroepen uitoefenen. Het bureau omvat evenveel Nederlandstalige als Franstalige leden.
De vaste en plaatsvervangende leden worden door de minister van Justitie aangewezen, op met redenen omklede voordracht van de volgende instanties: de OBFG, de OVB, de KFBN, de HRJ en de representatieve instanties voor de bemiddelaars die het beroep van advocaat noch van notaris noch van gerechtsdeurwaarder noch van magistraat uitoefenen en die ook geen emeritus- of eremagistraten zijn.
De leden worden benoemd voor een periode van vier jaar. Hun mandaat kan in principe slechts eenmaal worden verlengd.
Mandaat van lid van het bureau van de FBC Stel u kandidaat
Op 25 september 2023 verscheen in het Belgisch Staatsblad de oproep tot kandidaten voor het mandaat van lid van het bureau van de FBC.
U kan zich kandidaat stellen als:
- U doet blijken van relevante competenties in het domein van de bemiddeling of op het stuk van praktijkervaring of opleiding inzake bemiddeling
- U nog niet of slechts eenmaal een mandaat in de FBC heeft uitgeoefend
De kandidaturen worden binnen een maand na deze oproep, en uiterlijk op 31 oktober 2023, per aangetekende zending gericht aan de instantie waartoe de kandidaat behoort.
Wij vragen om uw kandidatuur aangetekend te versturen aan: Orde van Vlaamse Balies, ter attentie van de heer Peter Callens, voorzitter, Staatsbladsstraat 8, 1000 Brussel. Graag ontvangen wij uw kandidatuur ook per e-mail: info@ordevanvlaamsebalies.be
Bij uw kandidatuur voegt u:
- Uw curriculum vitae
- Een motivatiebrief
- Een uittreksel uit het strafregister
- Het bewijs van een van de competenties vereist voor de functie
- In voorkomend geval, het bewijs van uw erkenning
Ook interessant
Vechten of verzoenen? Zo werkt de kamer voor minnelijke schikking
Vanaf 1 september 2025 worden ook de rechtbank van eerste aanleg, de arbeidsrechtbank, de ondernemingsrechtbank, het hof van beroep en het arbeidshof verplicht om minstens één kamer voor minnelijke schikking (KMS) op te richten. We zetten het een en ander voor u op een rij.
Eerste indexering RPV-bedragen volgens nieuwe formule
Op 1 maart 2025 werden de bedragen van de rechtsplegingsvergoeding (RPV) voor het eerst geïndexeerd volgens de nieuwe formule van het KB van 16 mei 2024.