Ga verder naar de inhoud

Mr. Miek Warson verkozen tot nieuwe ombudsman van OCA

donderdag 18 december 2025

Mr. Miek Warson is verkozen tot nieuwe ombudsman van de Ombudsdienst Consumentengeschillen Advocatuur (OCA). 

Auteur

Nina Van Cauwenberge

Coördinator communicatie
Nina Van Cauwenberge

Deel dit artikel

Om­buds­dienst Con­su­men­ten­ge­schil­len Advocatuur

Sinds 21 december 2015 is de OCA door de FOD Economie erkend als gekwalificeerde entiteit. De ombudsdienst behandelt alle geschillen tussen Vlaamse advocaten en hun cliënten, met inachtneming van het Gerechtelijk Wetboek, het Wetboek van Economisch Recht en de deontologische regels.

Zowel advocaten als cliënten kunnen gratis een klacht indienen. De ombudsman ontvangt elke klacht, toetst ze op volledigheid en gegrondheid, en verwijst ze vervolgens door naar een lokale ombudsman voor verdere behandeling.

Mr. Miek Warson Nieuwe ombudsman

Miek (Michaël) Warson is een erkend bemiddelaar in ondernemings- en familiale zaken, advocaat, collaboratief advocaat, curator, gecertifieerd Adviseur Familiebedrijven (EMS Brussel), bestuurder, ondernemer, docent en auteur van diverse werken over oplossingsgericht denken en handelen in de ondernemingssfeer. Daarnaast is hij lid van onze commissie ADR.

Werking van de lokale om­buds­man­nen

Elke balie beschikt over een lijst met minstens drie lokale ombudsmannen. Zij:

  • beschikken over de nodige expertise en ervaring

  • zijn erkende bemiddelaars

  • staan garant voor een menselijke en correcte behandeling van elke klacht

De ombudsman duidt een lokale ombudsman aan uit de lijst van de balie waar de betrokken advocaat is ingeschreven. Indien de cliënt hiermee niet akkoord gaat, kan een lokale ombudsman uit een ander arrondissement worden aangeduid, zodat onafhankelijkheid en onpartijdigheid steeds worden gewaarborgd.

De lokale ombudsman onderzoekt de klacht, hoort partijen (gezamenlijk of afzonderlijk) en doet een voorstel tot oplossing, aangevuld met aanbevelingen. Advocaat en cliënt kunnen deze voorstellen volgen maar zijn daartoe niet verplicht.

On­af­han­ke­lijk­heid

De OCA beschikt over een eigen budget, toegewezen door de OVB en toereikend voor de uitvoering van haar taken. De ombudsman beslist volledig onafhankelijk over het gebruik van deze middelen, steeds in functie van de noden en de werklast van de dienst – nooit in functie van de uitkomst van een geschillenregeling.

Meer over OCA

OCA-Ligeca

Sinds 21 december 2015 is de Ombudsdienst Consumentengeschillen Advocatuur (OCA) erkend als gekwalificeerde entiteit door de FOD Economie. De ombudsdienst is bevoegd om in alle geschillen tussen Vlaamse advocaten en hun cliënten tussen te komen. Hij houdt daarbij rekening met het Gerechtelijk Wetboek, het Wetboek van Economisch Recht en de deontologische regels.

Meer lezen

Ook interessant

Community Video
donderdag 18 december 2025

Verslag algemene vergadering december 2025

In een videoverslag vertelt bestuurder Erik Valgaeren u wat er besproken en beslist werd op de algemene vergadering van 17 december 2025.

Meer lezen
Community Rechtstaat
donderdag 11 december 2025

Maak kennis met European Lawyers in Lesvos

European Lawyers in Lesvos (ELIL) werd in 2016 opgericht door de CCBE, de Duitse en Franse balies en 38 andere Europese balies en Law Societies. Sindsdien biedt de organisatie gratis, onafhankelijke juridische bijstand aan mensen op de vlucht in Griekenland en – sinds 2022 – ook in Polen. Meer dan 600 vrijwillige advocaten uit heel Europa werkten al mee, samen goed voor juridische ondersteuning aan meer dan 35.000 mensen. Maak kennis met ELIL.

Meer lezen