Ga verder naar de inhoud

OCA-Ligeca

Sinds 21 december 2015 is de Ombudsdienst Consumentengeschillen Advocatuur (OCA) erkend als gekwalificeerde entiteit door de FOD Economie. De ombudsdienst is bevoegd om in alle geschillen tussen Vlaamse advocaten en hun cliënten tussen te komen. Hij houdt daarbij rekening met het Gerechtelijk Wetboek, het Wetboek van Economisch Recht en de deontologische regels.

Deel dit artikel

Sinds 1 juni 2015 is de wet houdende de invoeging van Boek XVI “Buitengerechtelijke regeling van consumentengeschillen” van toepassing. De wet legt op dat consumentengeschillen in de eerste plaats buiten de rechtbank moeten worden opgelost. Ze laat toe dat een bepaalde sector of beroepsgroep een eigen instantie creëert die daarvoor instaat, namelijk een gekwalificeerde entiteit.

De Orde van Vlaamse Balies richtte daarom een eigen entiteit op: de Ombudsdienst Consumentengeschillen Advocatuur (OCA). De ombudsdienst is bevoegd om in alle geschillen tussen Vlaamse advocaten en hun cliënten tussen te komen. Hij houdt daarbij rekening met het Gerechtelijk Wetboek, het Wetboek van Economisch Recht en de deontologische regels. Mr. An Depuydt is de tweede ombudsman en behandelt sinds 1 januari 2022 aanvragen of klachten van consumenten of advocaten die verband houden met de dienstverlening van de advocaat.

Werking OCA

Een advocaat of cliënt dient gratis een klacht in bij de ombudsdienst. De ombudsman ontvangt alle klachten en controleert of die volledig en gegrond zijn. Hij verwijst de klacht door naar een lokale ombudsman die ze zal behandelen.

Elke balie heeft een lijst met minstens 3 lokale ombudsmannen. Zij hebben allemaal de nodige ervaring en kennis, en zijn allemaal erkend bemiddelaar. Zo garanderen ze een menselijke en correcte aanpak van de klacht.

De ombudsman kiest de lokale ombudsman uit de lijst van de balie waar de advocaat in kwestie ingeschreven is. Als de cliënt met die keuze niet akkoord gaat, duidt de ombudsman een persoon aan uit een lijst van een ander arrondissement. Zo waarborgt de ombudsdienst de onafhankelijkheid en onpartijdigheid van de lokale ombudsman.

De lokale ombudsman onderzoekt de klacht en zoekt mogelijke oplossingen. Hij kan daarvoor zowel de advocaat als de cliënt (apart of samen) ondervragen. De lokale ombudsman stelt een oplossing voor en doet aanbevelingen. Advocaat en cliënt kunnen die oplossing en aanbevelingen volgen, maar zijn daartoe niet verplicht. Ze kunnen ook zelf voorstellen doen.

De OCA beschikt over een eigen budget dat toereikend is voor de vervulling van zijn taken. Dat budget is toegekend door de OVB.

De ombudsman beslist onafhankelijk op welke manier dat budget wordt gebruikt, in functie van de noden en de werklast van de OCA maar nooit in functie van de uitkomst van de buitengerechtelijke geschillenregeling.