Ga verder naar de inhoud

Dit moet u doen Au­to­ma­ti­sche controle kwa­li­teits­re­ke­nin­gen (der­den­re­ke­nin­gen) vanaf 2025

vrijdag 08 november 2024

Vanaf 1 januari 2025 zullen kwaliteitsrekeningen (voorheen bekend als derdenrekeningen) van advocaten onderworpen worden aan een nieuw automatisch geïnformatiseerd controlesysteem. Dit nieuwe systeem is mogelijk gemaakt door het recent gewijzigde artikel 446quater, § 5 van het Gerechtelijk Wetboek, dat de OVB en Avocats.be machtigt om transacties op kwaliteitsrekeningen te monitoren en stafhouders op de hoogte te stellen van ongebruikelijke transacties. Alle advocaten wordt gevraagd om vóór het einde van dit jaar de volmachten en toelatingen bij hun bank te actualiseren, zodat het systeem kan worden geïmplementeerd.

Auteur

Ben Claes

Jurist studiedienst
Ben Claes

Deel dit artikel

Het controlesysteem, dat gebruikmaakt van geanonimiseerde en versleutelde gegevens, analyseert de transacties op kwaliteitsrekeningen automatisch. Indien een ongebruikelijke transactie wordt vastgesteld, zoals bijvoorbeeld cashafhalingen of betalingen aan leveranciers, worden de gegevens gedeeltelijk ontsleuteld. 

Daardoor kan de stafhouder geïnformeerd worden over een mogelijk verdachte transactie op een kwaliteitsrekening van een advocaat binnen zijn balie. De stafhouder kan dan verdere controles uitvoeren, indien nodig door de betrokken advocaat te raadplegen. Belangrijk om te benadrukken is dat een melding niet betekent dat de transactie onregelmatig of onwettig is.

In lijn met artikel 2, § 2 van het Koninklijk Besluit van 9 juni 2024, dat de voorwaarden vastlegt voor het beheer en de controle van kwaliteitsrekeningen, vragen banken advocaten nu om hun volmachten en toelatingen op deze rekeningen te vernieuwen. Een snelle reactie op deze vraag van de bank wordt aangeraden om de implementatie van het systeem vanaf 2025 zonder problemen te laten verlopen.

De OVB en Avocats.be leggen momenteel de laatste hand aan de implementatie van het controlesysteem, dat naar verwachting op 1 januari 2025 operationeel zal zijn. Banken zullen advocaten in dit kader verzoeken om de volmachten en toelatingen met betrekking tot hun kwaliteitsrekening en eventuele rubriekrekeningen voor het einde van het jaar bij te werken, zoals vereist door het Koninklijk Besluit van 9 juni 2024. Snel reageren op dit verzoek is cruciaal voor een vlotte overgang naar het nieuwe systeem.

Met deze maatregel willen de Ordes bijdragen aan een verhoogde transparantie en naleving van de beroepsverplichtingen van advocaten bij het beheer van derdengelden.

FAQ

Wat wordt er van u verwacht?

Hoe verleen ik deze volmachten en toelatingen?

Blijft rapportage nodig?

Ook interessant

Deontologie Witwaspreventie
donderdag 27 februari 2025

AML-wijzer: een OVB-gids naar een beter begrip van uw witwaspreventieverplichtingen

Hebt u het gevoel te verdwalen in de vele complexe regels over witwaspreventie? Volg dan ons nieuw opleidingstraject witwaspreventie. In verschillende modules maken enkele ervaren confraters u wegwijs in deze materie, en dat mét bijzondere aandacht voor uw beroepspraktijk.

Meer lezen
Witwaspreventie
dinsdag 11 februari 2025

Kwaliteitsrekeningen: automatische controle vanaf 2025, maar rapportering blijft verplicht

Sinds 1 januari 2025 worden kwaliteitsrekeningen (voorheen derdenrekeningen) van advocaten automatisch gecontroleerd via een geïnformatiseerd systeem. Toch blijft de verplichting om deze rekeningen te rapporteren aan de stafhouder ongewijzigd. Advocaten moeten hun derden- en rubriekrekeningen dus nog steeds zelf aangeven.

Meer lezen