Schijven waarop erelonen curatoren berekend worden voor vijfde keer verhoogd met 5%
Voorzitter op vrijdag: "Diep vanbinnen gaat het om meer dan de staat van het gerechtsgebouw"
Over de online opleidingen Webinars
De OVB organiseert ook online opleidingen. Daarnaast ondersteunen we ook heel wat balies en jonge conferenties bij het aanbieden van webinars aan advocaten.
Lees alles over hoe webinars in hun werk gaan.
Tom Bauwens
Wat is een webinar?
Een webinar is een online opleiding. U volgt de les van achter uw computer of tablet. U hoeft u daarvoor dus niet te verplaatsen. Een overzicht van alle opleidingen kan u steeds vinden via de applicatie Opleidingsinstituut.
Hoe werkt het?
De OVB gebruikt voor haar webinars het programma Zoom.
Wanneer u zich voor een webinar inschrijft, ontvangt u per e-mail een bevestiging van uw inschrijving. In die mail staat een link naar het digitale klaslokaal. Klik op die link om te starten met de opleiding. Indien u niet ingelogd geraakt via de beschikbare deelnamelink, neem dan contact op met de Service Desk via 02 307 70 30.
Net zoals bij een klassieke opleiding, kan u in interactie gaan met de spreker en de andere deelnemers. Daarvoor zijn verschillende mogelijkheden:
- Wil u snel iets melden? Maak dan gebruik van de chatfunctie onderaan.
- Heeft u een vraag? Gebruik dan het Q&A-veld onderaan de pagina.
De moderator van de webinar zal u telkens uitleggen wat de werkwijze is per webinar.
Punten permanente vorming
Bepaalde webinars zijn erkend voor punten permanente vorming. Dat wordt telkens bij de betreffende opleiding vermeld.
Om punten permanente vorming toegekend te krijgen, moet u de volledige opleiding actief volgen.
Komt u later toe of vertrekt u vroeger, dan kunnen er minder punten worden toegekend. Werkt u intussen ook aan andere taken? Ook dan zal u minder punten krijgen.
Volgt u eenzelfde webinar meerdere keren? Dan krijgt u maar een keer punten permanente vorming. Ook als u een opleiding al eerder klassikaal volgde, dan krijgt u niet opnieuw punten.
Heeft u nog vragen?
Daarvoor kan je terecht bij onze dienst opleidingen.
Veelgestelde vragen
Wat moet ik doen als ik geen deelnamelink heb ontvangen?
De link wordt doorgaans de avond voor of de dag van de webinar zelf verstuurd per e-mail. Mogelijks is die bij uw ongewenste e-mail terecht gekomen. Controleer dus zeker uw spamfolder.
Hebt u meerdere e-mailadressen? Wij bezorgen de link op het e-mailadres waarmee u zich aanmeldt op het Privaat Luik.
Hebt u toch geen link ontvangen? Neem dan contact op met de dienst opleidingen. Onze medewerkers zullen u een (nieuwe) link bezorgen.
Wat moet ik doen als ik bij het klikken op de deelnamelink een foutmelding krijg?
Er kunnen daarvoor enkele mogelijke oorzaken zijn:
- U kan de link niet openen als u u via Remote Desktop of extern bureaublad werkt. U moet de link rechtstreeks via uw browser openen.
- Soms wordt het openen van Zoom tegengehouden door een antivirusprogramma. Mogelijks ziet u het icoon van uw anti-virusprogramma in uw browser of krijgt u een melding in uw taakbalk. U moet dan een uitzondering instellen in uw antivirusprogramma. Mogelijks moet u daarvoor uw eigen IT-dienst contacteren.
- Het openen van Zoom kan mogelijks geblokkeerd worden door een pop-up blocker. U zal daarover een melding te zien krijgen in uw browser. U moet via de opties pop-ups (tijdelijk) toestaan. Mogelijks moet u daarvoor uw eigen IT-dienst contacteren.
Ik kon inloggen zonder paswoord. Is mijn deelname correct geregistreerd?
Het paswoord zit vervat in uw unieke deelnamelink. Als u via die link aanmeldt, hoeft u geen paswoord meer op te geven.
Kan ik een factuur krijgen voor mijn inschrijving?
De OVB is niet btw-plichtig. Wij stellen dus geen facturen op. U vindt een bewijs van inschrijving bij ‘Mijn bestellingen’.
Waar kan ik de webinar(s) die ik volgde terugvinden?
Sommige opleidingen kan u achteraf herbekijken. Als dat het geval is, dan vindt u de opname terug bij uw aanvragen op het Opleidingsinsituut.
Wat moet ik doen als ik een deel van de opleidingen heb gemist?
Conform de Codex Deontologie kennen we één punt toe per uur gevolgde vorming. Om tegemoet te komen aan onvoorziene omstandigheden en eventuele technische problemen, voorzien we een marge van vijf minuten per uur.
Hebt u minder gemist, dan is er geen probleem voor uw punten permanente vorming. Hebt u meer gemist, dan zal het aantal punten verminderd worden op basis van uw effectieve aanwezigheid.
Wanneer worden de punten toegevoegd aan mijn puntenkaart?
Voor webinars van OVB worden de punten automatisch toegevoegd aan uw puntenkaart. U krijgt geen attest en hoeft zelf geen aanvraag in te dienen.
Zodra de punten werden toegevoegd, ontvangt u daarover een e-mail. Ook als er geen punten werden toegekend, wordt u daarover geïnformeerd.
U kan de status van uw puntenkaart terugvinden op het Opleidingsinstituut.
Kan ik op voorhand Zoom testen?
Zoom voorziet zelf een testmeeting waarin u kan testen of u zich vlot kunt aanmelden. In die test kunt u bijvoorbeeld ook uw micro en camera testen. Lees daarover meer >>
Persoonsgegevens
Mogelijks wordt een webinar opgenomen. Die opnames kunnen achteraf ter beschikking worden gesteld op de andere platformen van de OVB.
Om punten permanente vorming te kunnen toekennen bij deelname aan een webinar, registreren we wanneer u zich aan- en afmeldt. Lees meer daarover in de privacy policy van Zoom.