Ga verder naar de inhoud

door Julie Dutordoir, directeur-generaal IBJ Wat wil de klant?

Julie Dutordoir is directeur-generaal van het Instituut voor bedrijfsjuristen (IBJ). Het IBJ is de federale beroepsorganisatie voor het gereglementeerde beroep van bedrijfsjurist in België. Het werd opgericht bij wet van 1 maart 2000 tot oprichting van een Instituut voor bedrijfsjuristen. Het IBJ draagt bij aan de professionele en deontologische vorming en ontwikkeling van ruim 2.100 bedrijfsjuristen.

Auteur

Ben Claes

Jurist studiedienst
Ben Claes

Deel dit artikel

Uit onderzoek onder 2005 Vlaamse burgers blijkt dat 28% van hen bij belangrijke problemen en geschillen, zoals onredelijk ontslag, een huisuitzetting of een echtscheiding, als eerste informatiebron internet raadpleegt. Voor 27,5% is dat een advocaat.

Digitalisering is een van de thema’s waar het instituut zich actief mee bezig houdt. Directeur Dutordoir vertelt waarom. “Er is bij bedrijven een enorme nood aan meer efficiency. Ook bedrijfsjuristen worden geconfronteerd met hogere efficiency-eisen aan hun werk. Digitalisering biedt oplossingen. We zien vooral dat het ‘doe’-werk, het repetitieve werk, vereenvoudigd kan worden met digitale oplossingen. Bedrijfsjuristen willen graag vooruit en zien ook de opportuniteit van digitalisering. Maar hoe we dit moeten aanpakken… daar hebben we wel hulp en ondersteuning bij nodig.” Hier ziet directeur Dutordoir onder andere een rol voor de advocatenkantoren als leverancier van de juristen. “We zien kantoren al best met wat innovatieve ideeën en oplossingen komen. Dat wordt zeer gewaardeerd. Maar nu komen de oplossingen vooral uit de koker van de kantoren, terwijl wij liever het gesprek zouden aangaan over waar nu echt onze behoefte ligt. Samen kunnen we oplossingen ontwikkelen die voor beide partijen goed uitpakken, een echte win-winsituatie.”

Dit vraagt dus wel van advocatenkantoren dat ze nadenken over de toegevoegde waarde van digitalisering, ook voor de klant. Volgens directeur Dutordoir is dit echter nog niet van doorslaggevend belang bij de keuze voor een kantoor. “We kiezen advocaten vanwege hun kennis en ervaring op een specifiek gebied. Kwaliteit gaat nog altijd voor efficiency. Maar efficiency weegt wel steeds zwaarder voor bedrijven. Bij gelijke kwaliteit, wordt gekozen voor het kantoor dat ons in staat stelt efficiënt te werken. En het liefst ook kan aantonen in welke mate het ons efficiency oplevert.”

We moeten gezamenlijk nadenken over waar hoe we dat gaan doen, waar we starten en door wat voor soort nieuw te ontwikkelen functies en opleidingen we ons hierbij laten ondersteunen. Door onze krachten te bundelen, kunnen we veel meer bereiken.
— Julie Dutordoir, directeur-generaal IBJ

Directeur Dutordoir pleit vooral voor een gezamenlijke aanpak. “We staan voor dezelfde uitdagingen. We zijn als juristen niet gewend vanuit efficiency te denken en we moeten ons in digitalisering verdiepen terwijl we geleefd worden door de waan van de dag. We moeten gezamenlijk nadenken over waar hoe we dat gaan doen, waar we starten en door wat voor soort nieuw te ontwikkelen functies en opleidingen we ons hierbij laten ondersteunen. Door onze krachten te bundelen, kunnen we veel meer bereiken.”

Nog vragen? Onze specialisten ter zake

Ontdek alle medewerkers

Ben Claes

Jurist studiedienst

Gerelateerd nieuws

Deze berichten verschenen recent:
Digitalisering
woensdag 25 juni 2025

Ontwikkelde u een digitale tool om uw kantoorwerking te versterken?

Steeds meer advocaten ontwikkelen zelf digitale oplossingen die hun kantoorwerking efficiënter, klantgerichter of duurzamer maken. Die innovatie willen we in de kijker plaatsen in een nieuwe rubriek op de website van de Orde van Vlaamse Balies: “AI van en voor confraters.”

Meer lezen
Digitalisering
dinsdag 24 juni 2025

Vervalt uw advocatenkaart binnenkort?

Vanaf augustus 2025 vervallen heel wat advocatenkaarten. Ook in de maanden nadien zullen nog heel wat kaarten hun geldigheid verliezen. De kans is dus reëel dat ook uw kaart binnenkort moet worden vervangen. Lees hoe u dat eenvoudig doet.

Meer lezen
Digitalisering
vrijdag 20 juni 2025

Nieuwe sessie online over AI en het opstellen van documenten

Artificiële Intelligentie wordt steeds vaker deel van onze dagelijkse praktijk. Met Expeditie Digitaal ontdekt u hoe eenvoudige AI-toepassingen uw dagelijkse praktijk kunnen versterken. In drie korte online sessies tonen we hoe u AI vandaag al kunt inzetten in de verschillende fases van een dossier. Daarmee sluiten we aan op onze bestaande AI-richtlijnen. In deze nieuwe sessie focussen we op het opstellen van documenten en hoe slimme automatisering u kan ondersteunen bij het opstellen van ontslagdocumenten en processtukken.

Meer lezen
Digitalisering
vrijdag 06 juni 2025

Nieuwe sessie online over AI en dossieronderzoek

Artificiële Intelligentie wordt steeds vaker deel van onze dagelijkse praktijk. Met Expeditie Digitaal ontdekt u hoe eenvoudige AI-toepassingen uw dagelijkse praktijk kunnen versterken. In drie korte online sessies tonen we hoe u AI vandaag al kunt inzetten in de verschillende fases van een dossier. Daarmee sluiten we aan op onze bestaande AI-richtlijnen.

Meer lezen
Digitalisering
vrijdag 23 mei 2025

Nieuwe online reeks: AI slim inzetten in uw advocatenpraktijk

Artificiële Intelligentie wordt steeds vaker deel van onze dagelijkse praktijk. Met Expeditie Digitaal ontdekt u hoe eenvoudige AI-toepassingen uw dagelijkse praktijk kunnen versterken. In drie korte online sessies tonen we hoe u AI vandaag al kunt inzetten in de verschillende fases van een dossier.

Meer lezen
Digitalisering Rechtstaat
woensdag 07 mei 2025

Rechtstaat en digitale uitdagingen: een Europese blik vooruit

De rechtstaat staat onder druk. Wat betekent dit fundamentele principe vandaag nog in een Europa dat geconfronteerd wordt met toenemende uitdagingen op het vlak van mensenrechten, toegang tot justitie en technologische regulering? Neem deel aan de studiedag daarover op 23 mei 2025.

Meer lezen
Databank
Digitalisering
woensdag 23 april 2025

Toegang Rijksregister - twee extra velden

Op 23 december 2024 breidde de minister van Binnenlandse Zaken de toegangsrechten van advocaten tot het Rijksregister uit. Dankzij die nieuwe machtiging, die minstens één jaar geldig blijft, kunnen advocaten voortaan twee extra gegevens uit het Rijksregister raadplegen.

Meer lezen
Databank
Digitalisering
maandag 31 maart 2025

Toegang Databank voor de Akten van de Burgerlijke Stand

Sinds 1 januari 2025 is de toegang van advocaten tot de Databank voor de Akten van de Burgerlijke Stand (DABS) ingeperkt. Nieuwe wettelijke bepalingen vereisen een protocol tussen de Ordes en de FOD Justitie, maar ondanks onze inspanningen is dit protocol nog niet opgesteld. Daardoor ondervinden advocaten moeilijkheden bij het verkrijgen van akten van de burgerlijke stand.

Meer lezen
Arbeids- & socialezekerheidsrecht Familierecht Digitalisering
dinsdag 11 maart 2025

Onderzoek naar digitale hulpmiddelen in arbeids- en familierecht: uw input telt!

De Europese Unie wil de toegang tot de rechter verbeteren en de digitalisering van gerechtelijke procedures versterken. Neem 10 minuten de tijd om een vragenlijst in te vullen over het gebruik van digitale tools in arbeids- en familierechtelijke procedures.

Meer lezen