Schijven waarop erelonen curatoren berekend worden voor vijfde keer verhoogd met 5%
Voorzitter op vrijdag: "Diep vanbinnen gaat het om meer dan de staat van het gerechtsgebouw"
door Julie Dutordoir, directeur-generaal IBJ Wat wil de klant?
Julie Dutordoir is directeur-generaal van het Instituut voor bedrijfsjuristen (IBJ). Het IBJ is de federale beroepsorganisatie voor het gereglementeerde beroep van bedrijfsjurist in België. Het werd opgericht bij wet van 1 maart 2000 tot oprichting van een Instituut voor bedrijfsjuristen. Het IBJ draagt bij aan de professionele en deontologische vorming en ontwikkeling van ruim 2.100 bedrijfsjuristen.
Uit onderzoek onder 2005 Vlaamse burgers blijkt dat 28% van hen bij belangrijke problemen en geschillen, zoals onredelijk ontslag, een huisuitzetting of een echtscheiding, als eerste informatiebron internet raadpleegt. Voor 27,5% is dat een advocaat.
Digitalisering is een van de thema’s waar het instituut zich actief mee bezig houdt. Directeur Dutordoir vertelt waarom. “Er is bij bedrijven een enorme nood aan meer efficiency. Ook bedrijfsjuristen worden geconfronteerd met hogere efficiency-eisen aan hun werk. Digitalisering biedt oplossingen. We zien vooral dat het ‘doe’-werk, het repetitieve werk, vereenvoudigd kan worden met digitale oplossingen. Bedrijfsjuristen willen graag vooruit en zien ook de opportuniteit van digitalisering. Maar hoe we dit moeten aanpakken… daar hebben we wel hulp en ondersteuning bij nodig.” Hier ziet directeur Dutordoir onder andere een rol voor de advocatenkantoren als leverancier van de juristen. “We zien kantoren al best met wat innovatieve ideeën en oplossingen komen. Dat wordt zeer gewaardeerd. Maar nu komen de oplossingen vooral uit de koker van de kantoren, terwijl wij liever het gesprek zouden aangaan over waar nu echt onze behoefte ligt. Samen kunnen we oplossingen ontwikkelen die voor beide partijen goed uitpakken, een echte win-winsituatie.”
Dit vraagt dus wel van advocatenkantoren dat ze nadenken over de toegevoegde waarde van digitalisering, ook voor de klant. Volgens directeur Dutordoir is dit echter nog niet van doorslaggevend belang bij de keuze voor een kantoor. “We kiezen advocaten vanwege hun kennis en ervaring op een specifiek gebied. Kwaliteit gaat nog altijd voor efficiency. Maar efficiency weegt wel steeds zwaarder voor bedrijven. Bij gelijke kwaliteit, wordt gekozen voor het kantoor dat ons in staat stelt efficiënt te werken. En het liefst ook kan aantonen in welke mate het ons efficiency oplevert.”
We moeten gezamenlijk nadenken over waar hoe we dat gaan doen, waar we starten en door wat voor soort nieuw te ontwikkelen functies en opleidingen we ons hierbij laten ondersteunen. Door onze krachten te bundelen, kunnen we veel meer bereiken.
Directeur Dutordoir pleit vooral voor een gezamenlijke aanpak. “We staan voor dezelfde uitdagingen. We zijn als juristen niet gewend vanuit efficiency te denken en we moeten ons in digitalisering verdiepen terwijl we geleefd worden door de waan van de dag. We moeten gezamenlijk nadenken over waar hoe we dat gaan doen, waar we starten en door wat voor soort nieuw te ontwikkelen functies en opleidingen we ons hierbij laten ondersteunen. Door onze krachten te bundelen, kunnen we veel meer bereiken.”