Ga verder naar de inhoud

door Julie Dutordoir, directeur-generaal IBJ Wat wil de klant?

Julie Dutordoir is directeur-generaal van het Instituut voor bedrijfsjuristen (IBJ). Het IBJ is de federale beroepsorganisatie voor het gereglementeerde beroep van bedrijfsjurist in België. Het werd opgericht bij wet van 1 maart 2000 tot oprichting van een Instituut voor bedrijfsjuristen. Het IBJ draagt bij aan de professionele en deontologische vorming en ontwikkeling van ruim 2.100 bedrijfsjuristen.

Ben Claes

Jurist studiedienst
Ben Claes

Deel dit artikel

Uit onderzoek onder 2005 Vlaamse burgers blijkt dat 28% van hen bij belangrijke problemen en geschillen, zoals onredelijk ontslag, een huisuitzetting of een echtscheiding, als eerste informatiebron internet raadpleegt. Voor 27,5% is dat een advocaat.

Digitalisering is een van de thema’s waar het instituut zich actief mee bezig houdt. Directeur Dutordoir vertelt waarom. “Er is bij bedrijven een enorme nood aan meer efficiency. Ook bedrijfsjuristen worden geconfronteerd met hogere efficiency-eisen aan hun werk. Digitalisering biedt oplossingen. We zien vooral dat het ‘doe’-werk, het repetitieve werk, vereenvoudigd kan worden met digitale oplossingen. Bedrijfsjuristen willen graag vooruit en zien ook de opportuniteit van digitalisering. Maar hoe we dit moeten aanpakken… daar hebben we wel hulp en ondersteuning bij nodig.” Hier ziet directeur Dutordoir onder andere een rol voor de advocatenkantoren als leverancier van de juristen. “We zien kantoren al best met wat innovatieve ideeën en oplossingen komen. Dat wordt zeer gewaardeerd. Maar nu komen de oplossingen vooral uit de koker van de kantoren, terwijl wij liever het gesprek zouden aangaan over waar nu echt onze behoefte ligt. Samen kunnen we oplossingen ontwikkelen die voor beide partijen goed uitpakken, een echte win-winsituatie.”

Dit vraagt dus wel van advocatenkantoren dat ze nadenken over de toegevoegde waarde van digitalisering, ook voor de klant. Volgens directeur Dutordoir is dit echter nog niet van doorslaggevend belang bij de keuze voor een kantoor. “We kiezen advocaten vanwege hun kennis en ervaring op een specifiek gebied. Kwaliteit gaat nog altijd voor efficiency. Maar efficiency weegt wel steeds zwaarder voor bedrijven. Bij gelijke kwaliteit, wordt gekozen voor het kantoor dat ons in staat stelt efficiënt te werken. En het liefst ook kan aantonen in welke mate het ons efficiency oplevert.”

We moeten gezamenlijk nadenken over waar hoe we dat gaan doen, waar we starten en door wat voor soort nieuw te ontwikkelen functies en opleidingen we ons hierbij laten ondersteunen. Door onze krachten te bundelen, kunnen we veel meer bereiken.
— Julie Dutordoir, directeur-generaal IBJ

Directeur Dutordoir pleit vooral voor een gezamenlijke aanpak. “We staan voor dezelfde uitdagingen. We zijn als juristen niet gewend vanuit efficiency te denken en we moeten ons in digitalisering verdiepen terwijl we geleefd worden door de waan van de dag. We moeten gezamenlijk nadenken over waar hoe we dat gaan doen, waar we starten en door wat voor soort nieuw te ontwikkelen functies en opleidingen we ons hierbij laten ondersteunen. Door onze krachten te bundelen, kunnen we veel meer bereiken.”

Nog vragen? Onze specialisten ter zake

Ontdek alle medewerkers

Ben Claes

Jurist studiedienst

Gerelateerd nieuws

Deze berichten verschenen recent:
Digitalisering
donderdag 18 april 2024

Talkshow: Efficiënte klantprocessen

In de derde en laatste aflevering van drie talkshows geeft mr. Pieter-Jan Fransen een inspirerende presentatie over de inzet van digitale tools om dienstverleningsprocessen efficiënter te maken door de klant centraal te plaatsen. Denk daarbij aan een digitaal cliëntenportaal en automatische facturering.

Meer lezen
Kantoororganisatie Digitalisering
woensdag 03 april 2024

Wat weet u over de elektronische handtekening?

We merken dat er bij advocaten vooral vragen rijzen over elektronische handtekeningen. De wetgeving is bijzonder complex en vindt u terug in de eIDAS-verordening en de Wet van 21 juli 2016 tot uitvoering en aanvulling daarvan. Hier leest u alvast de basisinformatie.

Meer lezen
Geld & factuur
Kantoororganisatie Digitalisering
woensdag 03 april 2024

E-facturatie, bent u klaar?

Recent is de Wet van 6 februari 2024 tot wijziging van het btw-wetboek en het WIB 1992 wat de invoering van de verplichting tot elektronische facturering betreft goedgekeurd. Concreet heeft deze wet als gevolg dat voor alle transacties tussen Belgische btw-plichtige ondernemingen vanaf 2026 verplicht een elektronische factuur zal moeten opgesteld worden. Ook advocaten zullen dus verplicht een elektronische factuur moeten opstellen wanneer zij b2b factureren.

Meer lezen
Digitalisering
donderdag 28 maart 2024

Talkshow: Marketing & social media

In de tweede aflevering van drie talkshows geeft An Haenen een inspirerende presentatie over de totstandkoming en uitvoering van de digitale marketingcommunicatiestrategie van Sirius Legal, gericht op Inspire, Educate, Deliver, met als doel klanten te werven en behouden. Ze geeft u ook 5 gouden tips van digitale communicatie.

Meer lezen
Facturen
Digitalisering
maandag 18 maart 2024

Centraal Inschrijvingsregister voor sociale woningen gelanceerd

Vanaf vandaag is het Centraal Inschrijvingsregister voor kandidaat-huurders van sociale woningen van start gegaan. Dit register stelt kandidaten in staat om hun inschrijving online te starten, te bekijken of aan te passen. Voor bewindvoerders en wettelijke vertegenwoordigers is het cruciaal om op de hoogte te zijn van de veranderingen en de rol die zij spelen in dit proces.

Meer lezen
Digitalisering
donderdag 14 maart 2024

AI in de praktijk van een advocaat

In de eerste aflevering van drie talkshows geeft mr. Stephane Criel een inspirerende presentatie over AI in een advocatenpraktijk. Deze aflevering biedt inzichten en praktische tips voor advocaten die geïnteresseerd zijn in het integreren van kunstmatige intelligentie (AI) in hun werk.

Meer lezen
Databank
Digitalisering
woensdag 28 februari 2024

Digitalisering in de advocatuur: commissies OVB en Avocats.be bundelen de krachten

De commissies digitalisering van de OVB en Avocats.be hebben de handen in elkaar geslagen met een gezamenlijke vergadering over artificiële intelligentie. Wil u zich ook verdiepen in het thema van de digitalisering van de beroepsgroep, dan kan dat op het OVB Congres, waar advocaten diepgaande inzichten kunnen verwerven via meerdere sessies.

Meer lezen
Buren
Digitalisering
vrijdag 16 februari 2024

Inschrijvingen voor sociale woningen vanaf 18 maart 2024: Wat bewindvoerders moeten weten

Vanaf maandag 18 maart 2024 zal deze procedure overgaan naar het Centraal Inschrijvingsregister (CIR), een digitaal webplatform beheerd door het Agentschap Wonen in Vlaanderen. De inschrijfprocedure voor sociale woningen zal vanaf dan anders verlopen. Dit moet u weten.

Meer lezen
Digitalisering
woensdag 10 januari 2024

Vernieuwde DPA-Deposit: gebruiksvriendelijk en tijdsbesparend

De DPA-applicatie DPA-Deposit werd vernieuwd. De nieuwe versie is handig, tijdsbesparend en gebruiksvriendelijk. Ook de lay-out werd opgefrist.

Meer lezen