Ga verder naar de inhoud

door Julie Dutordoir, directeur-generaal IBJ Wat wil de klant?

Julie Dutordoir is directeur-generaal van het Instituut voor bedrijfsjuristen (IBJ). Het IBJ is de federale beroepsorganisatie voor het gereglementeerde beroep van bedrijfsjurist in België. Het werd opgericht bij wet van 1 maart 2000 tot oprichting van een Instituut voor bedrijfsjuristen. Het IBJ draagt bij aan de professionele en deontologische vorming en ontwikkeling van ruim 2.100 bedrijfsjuristen.

Auteur

Ben Claes

Jurist studiedienst
Ben Claes

Deel dit artikel

Uit onderzoek onder 2005 Vlaamse burgers blijkt dat 28% van hen bij belangrijke problemen en geschillen, zoals onredelijk ontslag, een huisuitzetting of een echtscheiding, als eerste informatiebron internet raadpleegt. Voor 27,5% is dat een advocaat.

Digitalisering is een van de thema’s waar het instituut zich actief mee bezig houdt. Directeur Dutordoir vertelt waarom. “Er is bij bedrijven een enorme nood aan meer efficiency. Ook bedrijfsjuristen worden geconfronteerd met hogere efficiency-eisen aan hun werk. Digitalisering biedt oplossingen. We zien vooral dat het ‘doe’-werk, het repetitieve werk, vereenvoudigd kan worden met digitale oplossingen. Bedrijfsjuristen willen graag vooruit en zien ook de opportuniteit van digitalisering. Maar hoe we dit moeten aanpakken… daar hebben we wel hulp en ondersteuning bij nodig.” Hier ziet directeur Dutordoir onder andere een rol voor de advocatenkantoren als leverancier van de juristen. “We zien kantoren al best met wat innovatieve ideeën en oplossingen komen. Dat wordt zeer gewaardeerd. Maar nu komen de oplossingen vooral uit de koker van de kantoren, terwijl wij liever het gesprek zouden aangaan over waar nu echt onze behoefte ligt. Samen kunnen we oplossingen ontwikkelen die voor beide partijen goed uitpakken, een echte win-winsituatie.”

Dit vraagt dus wel van advocatenkantoren dat ze nadenken over de toegevoegde waarde van digitalisering, ook voor de klant. Volgens directeur Dutordoir is dit echter nog niet van doorslaggevend belang bij de keuze voor een kantoor. “We kiezen advocaten vanwege hun kennis en ervaring op een specifiek gebied. Kwaliteit gaat nog altijd voor efficiency. Maar efficiency weegt wel steeds zwaarder voor bedrijven. Bij gelijke kwaliteit, wordt gekozen voor het kantoor dat ons in staat stelt efficiënt te werken. En het liefst ook kan aantonen in welke mate het ons efficiency oplevert.”

We moeten gezamenlijk nadenken over waar hoe we dat gaan doen, waar we starten en door wat voor soort nieuw te ontwikkelen functies en opleidingen we ons hierbij laten ondersteunen. Door onze krachten te bundelen, kunnen we veel meer bereiken.
— Julie Dutordoir, directeur-generaal IBJ

Directeur Dutordoir pleit vooral voor een gezamenlijke aanpak. “We staan voor dezelfde uitdagingen. We zijn als juristen niet gewend vanuit efficiency te denken en we moeten ons in digitalisering verdiepen terwijl we geleefd worden door de waan van de dag. We moeten gezamenlijk nadenken over waar hoe we dat gaan doen, waar we starten en door wat voor soort nieuw te ontwikkelen functies en opleidingen we ons hierbij laten ondersteunen. Door onze krachten te bundelen, kunnen we veel meer bereiken.”

Nog vragen? Onze specialisten ter zake

Ontdek alle medewerkers

Ben Claes

Jurist studiedienst

Gerelateerd nieuws

Deze berichten verschenen recent:
Digitalisering
donderdag 18 december 2025

Nieuwe machtiging verlengt uitbreiding toegang tot het Rijksregister voor advocaten

Op 17 december 2025 heeft de minister van Binnenlandse Zaken de toegang van advocaten tot het Rijksregister met één jaar verlengd, met ingang van 23 december 2025. Deze toegangsrechten zijn geregeld bij machtiging nr. 049/2024 van 23 december 2024, en de verlenging gebeurde bij beslissing nr. 043/2025.

Meer lezen
Digitalisering
vrijdag 12 december 2025

Raad van State schakelt over naar nieuw elektronisch platform

De Raad van State neemt vanaf 1 januari 2026 een vernieuwde versie van het elektronisch platform e-ProAdmin in gebruik. Deze modernisering vereist een omvangrijke migratie van de bestaande gegevens naar het nieuwe systeem.

Meer lezen
Cybersecurity
Cybercriminaliteit Digitalisering
woensdag 26 november 2025

Praktische IT-audit helpt uw kantoor cyberveilig te blijven

Advocatenkantoren verwerken dagelijks gevoelige informatie. Juist daarom is digitale veiligheid cruciaal, maar het is niet altijd duidelijk waar de risico’s liggen. Dankzij een nieuwe samenwerking met Davinsi Labs kunnen advocatenkantoren nu een gespecialiseerde beveiligingsaudit laten uitvoeren, inclusief een overzichtelijk rapport met praktische aanbevelingen.

Meer lezen
Digitalisering
vrijdag 21 november 2025

OVB waarschuwt voor platform strafzakendirect.be

We waarschuwen advocaten voor het platform strafzakendirect.be. Dit platform biedt leadgeneratie aan en gebruikt de kortingscode ‘OVB’ in e-mails rechtstreeks gericht aan advocaten en kantoren, zonder enige goedkeuring of betrokkenheid van de Orde.

Meer lezen
Digitalisering
vrijdag 14 november 2025

Gezocht: use cases voor toegang van advocaten tot kadastrale gegevens

We verzamelen concrete use cases van advocaten om het nieuwe verwerkingsprotocol voor toegang tot kadastrale gegevens via MyMinfin te finaliseren. Concreet zoeken we situaties waarin u kadastrale gegevens moet raadplegen én de rechtsgrond waarop dat gebeurt. Denk bijvoorbeeld aan beslagprocedures, erfopvolgingen of bewindvoeringen. Uw input is essentieel om de toegang voor de advocatuur te verzekeren.

Meer lezen
Kantoororganisatie Digitalisering
vrijdag 07 november 2025

PEPPOL uitgelegd: praktische gids voor advocatenkantoren

Vanaf 1 januari 2026 wordt gestructureerde elektronische facturatie via PEPPOL verplicht voor alle Belgische btw-plichtige ondernemingen, en dus ook voor advocatenkantoren. Maar wat betekent dat concreet voor uw kantoor? We stelden voor u een praktische gids op met aandachtspunten en voorbeelden die relevant zijn voor de werking van een advocatenkantoor.

Meer lezen
Kantoororganisatie Digitalisering
vrijdag 17 oktober 2025

Arrest Gentse hof van beroep benadrukt noodzaak van zorgvuldigheid bij gebruik van artificiële intelligentie

In een recent arrest van het hof van beroep te Gent gaat het hof rechtstreeks in op het onzorgvuldig gebruik van artificiële intelligentie door de raadsman van één van de partijen. De conclusie van de raadsman bevatte een waslijst aan verkeerde citaten uit bestaande wetsartikelen en verwijzingen naar onbestaande rechtspraak en rechtsleer. Het arrest maakt pijnlijk duidelijk dat advocaten uitermate voorzichtig en zorgvuldig moeten omspringen met artificiële intelligentie. Wie dat nalaat, riskeert een tuchtrechtelijke sanctie of kan burgerrechtelijk aansprakelijk worden gesteld door zijn of haar cliënt.

Meer lezen
Cybercriminaliteit Digitalisering
donderdag 02 oktober 2025

Nieuwe aanmeldmogelijkheid met de MyGov.be app vanaf 14 oktober 2025

Vanaf 14 oktober 2025 kunt u zich aanmelden op alle DPA- en OVB-applicaties met de MyGov.be app, naast de bestaande mogelijkheden.

Meer lezen
Kantoororganisatie Digitalisering Beroepsgeheim
vrijdag 12 september 2025

Peppol (e-facturatie) en beroepsgeheim: dit moet u weten

De Wet van 6 februari 2024 voert vanaf 1 januari 2026 een verplichte gestructureerde elektronische facturatie in tussen Belgische btw-plichtige ondernemingen. Deze facturatie verloopt via het Peppol-systeem. We wijzen u op het belang van uw beroepsgeheim bij het factureren aan btw-plichtige cliënten via dit systeem.

Meer lezen