Dit moet u weten Peppol (e-facturatie) en rechtsbijstandsverzekeraars
De Wet van 6 februari 2024 voert vanaf 1 januari 2026 een verplichte gestructureerde elektronische facturatie in tussen Belgische btw-plichtige ondernemingen. Die elektronische facturatie verloopt via het Peppol-systeem. Verzekeringsmaatschappijen zijn echter voor hun verzekeringsactiviteiten niet btw-plichtig en vallen daardoor niet onder deze verplichting tot e-facturatie via Peppol. We lichten u hieronder toe wat dit in de praktijk betekent en hoe u daarmee als advocaat mee moet omgaan.
Auteur
Arthur Ockerman
Verplichte elektronische facturatie vanaf 2026
De Wet van 6 februari 2024 voert vanaf 1 januari 2026 een verplichte gestructureerde elektronische facturering in tussen Belgische btw-plichtige ondernemingen. Die elektronische facturatie verloopt via het Peppol-systeem. Dat betekent dat bedrijven die onderworpen zijn aan de btw-wetgeving, hun facturen op een gestructureerde en digitale wijze moeten versturen en ontvangen via dit platform.
Uitzondering voor verzekeringsmaatschappijen
Verzekeringsmaatschappijen vallen echter buiten deze regeling, aangezien zij zelf niet btw-plichtig zijn wat betreft de specifieke verzekeringsactiveiten. Bijgevolg zijn zij niet onderworpen aan de verplichting tot e-facturatie via Peppol. Toch ontstaan er in de praktijk situaties waarbij advocaten via Peppol factureren, bijvoorbeeld wanneer hun cliënt wél btw-plichtig is.
In overleg met Assuralia werd daarom de vraag gesteld hoe verzekeringsmaatschappijen toch op correcte wijze facturen kunnen ontvangen van advocaten die het Peppol-systeem gebruiken. Assuralia wenst de regeling van derde betaler te beschermen en te vermijden dat de factuur eerst bij de verzekerde terechtkomt en pas later bij de verzekeringsmaatschappij.
Werkwijze voor advocaten: dubbele facturatie
Om deze reden wordt als oplossing voorgesteld dat de advocaat, naast de facturatie via Peppol, ook een kopie van de factuur rechtstreeks aan de verzekeringsmaatschappij bezorgt. Zo blijft de derde betaler-regeling gewaarborgd en ontvangen verzekeraars tijdig de nodige documenten zonder onnodige tussenstappen.
U werkt in dit scenario dus met twee facturatiestappen:
- één facturatie via Peppol (zonder gedetailleerd overzicht van de geleverde prestaties, om uw beroepsgeheim te vrijwaren);
- en desgevallend een kopie van de factuur rechtstreeks aan de rechtsbijstandsverzekeraar.
Meer weten over e-facturatie?
Wat betekent dit concreet voor uw advocatenkantoor? We beantwoorden hieronder de belangrijkste vragen en helpen u op weg.
Lees ook
Peppol (e-facturatie) en beroepsgeheim: dit moet u weten
De Wet van 6 februari 2024 voert vanaf 1 januari 2026 een verplichte gestructureerde elektronische facturatie in tussen Belgische btw-plichtige ondernemingen. Deze facturatie verloopt via het Peppol-systeem. We wijzen u op het belang van uw beroepsgeheim bij het factureren aan btw-plichtige cliënten via dit systeem.
E-facturatie: alles wat u praktisch moet weten
De Wet van 6 februari 2024 voert een verplichte gestructureerde elektronische facturering in tussen Belgische btw-plichtige ondernemingen. Dat moet niet alleen de btw-gegevensstromen tussen bedrijven en de FOD Financiën moderniseren, maar ook leiden tot snellere betalingen, lagere kosten en efficiëntere verwerking van facturen. Wat betekent dit concreet voor uw advocatenkantoor? We beantwoorden uw belangrijkste vragen en helpen u op weg.
Ook interessant
Checklist: alles wat u nodig hebt om succesvol te ondernemen in de advocatuur
Een advocatenkantoor leiden is meer dan alleen het recht beheersen. Het is ook ondernemen: met visie, structuur en durf. Daarom lanceren we twee nieuwe hulpmiddelen die advocaten ondersteunen in elke fase van hun ondernemerschap: een praktische checklist om een kantoor te starten en een digitale gids over ondernemen in de advocatuur.
YouTube Live: Marketing & communicatie in de advocatuur
Op maandag 17 november 2025 om 17u – 19u starten we de Week van de Ondernemer 2025 met een inspirerende YouTube Live over marketing, communicatie en ondernemerschap in de advocatuur. Tijdens deze jaarlijkse uitzending krijgt u praktische inzichten en concrete tips om uw praktijk sterker in de markt te zetten. Ontdek hoe u uw expertise zichtbaar maakt, efficiënt communiceert met cliënten en een authentiek profiel opbouwt, als advocaat én als kantoor.