Ga verder naar de inhoud

Nieuwe controle op der­den­re­ke­nin­gen versterkt trans­pa­ran­tie en voorkomt fraude

dinsdag 15 april 2025

Belgische banken en advocatenordes hebben de handen in elkaar geslagen in de strijd tegen fraude met een nieuwe, geautomatiseerde controle op het geldverkeer van derdenrekeningen van advocaten. Deze sectoroverschrijdende samenwerking betekent een belangrijke stap vooruit in de strijd tegen misbruik en fraude. Cliënten kunnen daardoor rekenen op een nog transparanter en veiliger beheer van hun geld.

Auteur

Sarah Roggeman

Medewerker-specialist communicatie
Sarah Roggeman

Deel dit artikel

Ef­fi­ci­ën­te­re en nauw­keu­ri­ge­re controles

Dankzij een geavanceerd digitaal controlesysteem verloopt de controle nu grotendeels automatisch. Tot voor kort gebeurde de controle van derdenrekeningen hoofdzakelijk manueel, op basis van jaarlijkse rapportering en steekproefsgewijze afschriften. Echter hadden stafhouders nood aan performante oplossingen om de controle op kwaliteitsrekeningen te versterken.

Het nieuwe systeem maakt gebruik van geavanceerde detectiesoftware, geïnspireerd op bestaande bancaire modellen voor fraudepreventie en witwasopsporing. Deze software analyseert dagelijks alle transacties op derdenrekeningen, en signaleert automatisch verdachte of afwijkende verrichtingen. Enkel wanneer een transactie een risicoprofiel vertoont, wordt deze onder toezicht van een centrale controle-entiteit doorgestuurd naar de bevoegde stafhouder voor verdere evaluatie.

De software, die al gangbaar is in de bancaire sector voor het detecteren van fraude en witwaspraktijken, werd aangepast aan de specifieke vereisten voor een screening van derdenrekeningen van advocaten. Technisch gezien verloopt dit proces zonder noemenswaardige problemen.

Deze samenwerking is een fundamentele investering in vertrouwen en transparantie.
— Hans De Meyer, bestuurder financiën

Meer trans­pa­ran­tie, minder ad­mi­ni­stra­tie

Voor de advocaat betekent dit systeem een aanzienlijke verlichting van de administratieve last. Dankzij de continue monitoring kan de jaarlijkse aangifte van derdenrekeningen mogelijk overbodig worden. De advocaat behoudt zo meer tijd en ruimte om zich te concentreren op zijn kerntaken, zonder in te boeten aan toezicht of compliance.

Tegelijk versterkt deze aanpak het vertrouwen van cliënten in het financieel beheer binnen de advocatuur, en onderstreept ze het maatschappelijke engagement van de beroepsgroep.

Strikte waarborgen voor privacy en ge­ge­vens­be­scher­ming

De automatisering verloopt volledig in overeenstemming met GDPR. Alle transactiegegevens worden geëncrypteerd en gepseudonimiseerd verwerkt. Slechts in het geval van een geautomatiseerd gegenereerde melding, krijgt enkel de bevoegde stafhouder toegang tot de relevante – en alleen noodzakelijke – informatie voor verdere opvolging. De verwerking van gegevens gebeurt binnen een strikt juridisch kader.

Voor de ontwikkeling van het systeem hebben Febelfin, Avocats.be, de OVB en D-PA nauw samengewerkt. Er is rekening gehouden met bezorgdheden rond privacy en controlemechanismen. Deze samenwerking onderstreept de juridische robuustheid en legitimiteit van deze controle.

Wetgevend kader

Dit initiatief is het resultaat van een intensieve samenwerking tussen de Orde van Vlaamse Balies, Avocats.be, Febelfin en DP-A, en illustreert hoe samenwerking tussen juridische en financiële actoren kan leiden tot een efficiënter, veiliger en toekomstbestendig toezicht.

Om deze automatisering mogelijk te maken, werd op 18 juli 2024 een koninklijk besluit gepubliceerd, dat op 1 oktober 2024 in werking treedt. Daarnaast werd art. 446quater van het Gerechtelijk Wetboek aangepast om de essentiële elementen van de gegevensverwerking vast te leggen. De regelgeving werd voorbereid in samenspraak met de Raad van State en de Gegevensbeschermingsautoriteit (GBA).

In het verlengde van deze hervorming werd ook de bestaande overeen-komst tussen de banken en de Ordes vernieuwd. Deze vernieuwing beoogt een grotere harmonisatie in de manier waarop derdenrekeningen beheerd en gecontroleerd worden. Advocaten en belanghebbenden krijgen hierdoor een helderder en meer uniform zicht op deze rekeningen, ongeacht bij welke bank ze zijn geopend.

Tot slot werden de Codex Deontologie van de Vlaamse en Franstalige Ordes op elkaar afgestemd. Het onherroepelijk mandaat van de bank en de stafhouder blijft bestaan.

Ook interessant

Deontologie Witwaspreventie
woensdag 02 april 2025

Wijzigingen aan de lijst van verdachten van terrorisme

Er werden 89 personen geschrapt van de nationale lijst van personen en entiteiten die verdacht worden van terrorisme. Bekijk de aangepaste lijst.

Meer lezen
Community
woensdag 02 april 2025

Aanslag op advocatenkantoor in Antwerpen: OVB reageert geschokt

We zijn geschokt door de aanslag op een advocatenkantoor in Antwerpen. In de nacht van 1 op 2 april werd een explosief tot ontploffing gebracht, waarbij een raam van het kantoor, meerdere voertuigen en een bakfiets werden beschadigd. Het motief achter deze aanval wordt nog onderzocht.

Meer lezen