Ga verder naar de inhoud

Gebruik vanaf 1 januari 2024 itsme® om veilig in te loggen via DPA

vrijdag 08 december 2023

Vanaf 1 januari 2024 is het verplicht om in te loggen via DPA met uw advocatenkaart, dat kan ook gekoppeld aan itsme®, of met een sterk wachtwoord dat elke 60 dagen wijzigt. Dat geldt niet alleen voor alle DPA-applicaties, maar voortaan ook voor alle OVB-applicaties en onze website www.ordevanvlaamsebalies.be. Deze nieuwe aanpak vloeit voort uit ons streven naar veilige cybersecurity en draagt bij aan zowel uw eigen online bescherming als die van uw cliënten. Bovendien is het een verplichting die de cyber-verzekeraars ons opleggen willen we überhaupt nog gedekt zijn.

Nina Van Cauwenberge

Coördinator communicatie
Nina Van Cauwenberge

Deel dit artikel

Nieuw beleid zet in op sterke au­then­ti­ca­tie

Via onze website en de DPA-applicaties heeft u toegang tot zeer gevoelige en bijzonder beschermde gegevens (denk maar aan het Rijksregister). Om die gegevens beter te beveiligen en te voldoen aan de vereisten van de Cyberverzekering, passen we ons beleid aan.

Eenvoudig inloggen via itsme®

Itsme® is een manier om via uw smartphone veilig in te loggen op verschillende online diensten. Vooral overheidsdiensten, maar ook banken, stellen het gebruik van itsme® voor (in plaats van de eID-kaart of de bankkaart) zodat u op een eenvoudige manier kan inloggen op diverse beveiligde platformen. 

In plaats van een kaartlezer en tientallen verschillende logins en wachtwoorden, gebruikt u dankzij deze app telkens een itsme®-code die uit vijf cijfers bestaat.

Koppel uw ad­vo­ca­ten­kaart aan itsme®

U kan ook uw advocatenkaart aan uw itsme®-account koppelen om zo vereenvoudigd in te loggen.

Tijdelijke over­gangs­fa­se via sterke wacht­woor­den

Om de overgang naar het gebruik van itsme® te faciliteren zal het binnen een beperkte periode nog mogelijk zijn op in te loggen via gebruikersnaam en wachtwoord. Het wachtwoord zal evenwel elke 60 dagen moeten worden aangepast en zal moeten voldoen aan onderstaande richtlijnen.

  • Gebruik een combinatie van zoveel mogelijk letters, cijfers en eventueel speciale tekens.
  • Uw wachtwoord moet minstens 8 karakters bevatten.
  • Zorg ervoor dat er minstens één hoofdletter in uw wachtwoord voorkomt.
  • Voeg minstens één cijfer toe aan uw wachtwoord voor extra veiligheid.
  • Inclusief minstens één speciaal teken, zoals @, #, of $.
  • Vermijd hergebruik van een van de laatste 3 wachtwoorden om uw accounts te beschermen tegen herhaalde aanvallen.

Waarom is dit zo belangrijk?

Cybersecuritydreigingen zijn nog nooit zo reëel en wijdverspreid geweest. Hackers en kwaadwillende actoren zijn altijd op zoek naar zwakke plekken in beveiligingssystemen, en te vaak zijn zwakke wachtwoorden de zwakste schakel. Daarom is het van cruciaal belang dat advocaten zich bewust zijn van de noodzaak om via een sterke authenticatie in te loggen op onze website en applicaties. Door dit toe te passen, nemen we de verantwoordelijkheid voor onze digitale veiligheid en dragen we bij aan de bescherming van gevoelige informatie.

Nog vragen?

Neem dan contact op met de servicedesk op servicedesk@ordevanvlaamsebalies.be of op 02 307 70 30 (optie 4). De medewerkers van de servicedesk zijn elke werkdag te bereiken tussen 9u en 12u30 en tussen 13u en 17u.

Ook interessant

Cybersecurity

Beveiliging

Advocaten moeten passende technische en organisatorische beveiligingsmaatregelen nemen die een beveiligingsniveau waarborgen dat is afgestemd op het risico dat gepaard gaat met hun verwerkingen van persoonsgegevens.

Meer lezen

GDPR-wijzer

De GDPR-wijzer is een volledige toolkit voor u als advocaat over de praktische implementatie van de GDPR. Elk onderwerp bestaat uit een beknopte toelichting, concrete to do’s, praktische modellen en antwoorden op uw veelgestelde vragen.

Meer lezen

Ook interessant

Gerechtelijk recht Digitalisering
maandag 13 mei 2024

Digitaliseringswetten I, Ibis en II: een digitale bloemlezing

Tijdens de laatste maanden van deze legislatuur heeft de Kamer nog drie wetsontwerpen van de minister van Justitie goedgekeurd die bijdragen tot de digitalisering van de werking van justitie. We geven u een overzicht van de belangrijkste bepalingen die de advocatuur aanbelangen.

Meer lezen
Digitalisering
donderdag 02 mei 2024

Update werking bewindvoering in het Centraal Inschrijvingsregister

Op 18 maart 2024 is het Centraal Inschrijvingsregister voor kandidaat-huurders van sociale woningen van start gegaan. Dat register stelt kandidaten in staat om hun inschrijving online te starten, te bekijken of aan te passen. Zij kunnen evenwel het inschrijvingsdossier niet definitief indienen of bevestigen. Dat kan alleen u als de bewindvoerder of wettelijke vertegenwoordiger. We geven u een update over de werking van het register.

Meer lezen