Identiteitsfraude via e-mail/CEO-fraude Laat u of uw medewerker niet vangen met valse e-mails voor betalingsverzoeken
We waarschuwen u voor een groeiende bedreiging in de vorm van identiteitsfraude via e-mail en CEO-fraude, waarbij oplichters misleidende e-mails sturen die lijken te zijn verzonden door vertrouwde leidinggevenden die een betalingsopdracht geven of vertrouwde begunstigden (cliënten of advocaten van de tegenpartij). In die frauduleuze e-mails wordt verzocht om betalingen uit te voeren naar een bankrekening die uiteindelijk in handen blijkt te zijn van de oplichters, in plaats van de daadwerkelijke begunstigde of zelfs in weerwil van een effectieve begunstigde als ook de betalingsopdracht in zijn geheel frauduleus was.
Auteur
Nina Van Cauwenberge

Het fenomeen is het best gekend in de vorm van een e-mail of telefoon van de leidinggevende aan een medewerker om dringend geld te storten omdat deze eerste daartoe niet in de mogelijkheid is.
Het is van cruciaal belang dat advocatenkantoren extra voorzorgsmaatregelen nemen om zich te beschermen tegen CEO-fraude. Dat omvat onder meer het implementeren van strikte procedures voor het verifiëren van betalingsverzoeken, met name wanneer ze ontvangen zijn via e-mail. We sporen advocaten en hun medewerkers aan om elk verzoek om betaling zorgvuldig te controleren en, indien nodig, direct contact op te nemen met de vermeende afzender/opdrachtgever via een bevestigd telefoonnummer of een ander betrouwbaar communicatiekanaal om de authenticiteit van het verzoek te verifiëren.
Daarnaast benadrukken we dat bewustwording en training van het personeel essentieel zijn om te voorkomen dat zij het slachtoffer worden van deze vorm van fraude. Door het personeel te informeren over de kenmerken van CEO-fraude en hen te voorzien van richtlijnen voor het herkennen van verdachte betalingsverzoeken, kunnen advocatenkantoren de kans op succesvolle oplichting verminderen.
Lees meer over de beroepsaansprakelijkheidsverzekering
Beroepsaansprakelijkheidsverzekering
Advocaten kunnen aansprakelijk worden gesteld voor beroepsfouten en schade door de gebrekkige kwaliteit van hun dienstverlening. Bijvoorbeeld bij laattijdige vordering of rechtsmiddel, foutief of onvolledig advies of optreden zonder mandaat.
Ook interessant
Cyberaanval op Britse Legal Aid Agency
Op 23 april 2025 werd de Legal Aid Agency in het Verenigd Koninkrijk, een uitvoerend agentschap van het Britse ministerie van Justitie en vergelijkbaar met het Bureau voor Juridische Bijstand, getroffen door een grootschalige cyberaanval. Gevoelige persoonsgegevens van aanvragers van juridische bijstand sinds 2010 zijn gelekt.
Dit moet u weten over de voorwaarden van uw cyberpolis
Cyberrisico’s zijn vandaag jammer genoeg een realiteit waarmee elke advocaat vroeg of laat geconfronteerd kan worden. Om u daartegen maximaal te beschermen, hebben we – samen met de meeste balies – een performante cyberverzekering uitgewerkt.