Raad van State publiceert handig vademecum voor zijn afdeling Bestuursrechtspraak
Bent u als advocaat minder vertrouwd met procedures voor de afdeling Bestuursrechtspraak van de Raad van State, maar moet u in een concreet dossier toch voor deze instelling procederen? In een nieuw vademecum schetst de Raad van State de belangrijkste procedurele krachtlijnen, beantwoordt hij veel voorkomende vragen en reikt hij u enkele handige modellen voor verzoekschriften aan.
Zoals staat te lezen in de inleiding van het vademecum, beoogt de Raad van State met dit document om zowel advocaten die minder vertrouwd zijn met de procedures voor zijn afdeling Bestuursrechtspraak als partijen die niet door een advocaat worden vertegenwoordigd praktische aanwijzingen te geven. Zo wordt onder meer toegelicht hoe een beroep bij de Raad van State wordt ingesteld en hoe procedurestukken worden opgesteld.
Het vademecum heeft geen bindende draagwijdte en beoogt geen volledigheid. Om die reden verwijst de Raad ook telkens verwezen naar de toepasselijke wettelijke en reglementaire bepalingen, die in elk geval voorrang genieten.
Aangezien er in het kader van de procedures heel wat vormelijke en inhoudelijke vereisten gelden, geeft de Raad aan dat het vaak raadzaam om een beroep te doen op een advocaat.
Vooraleer een beroep in te stellen bij de Raad moet ook worden nagegaan of er niet eerst een ander beroep moet worden uitgeput en of geen ander rechtscollege bevoegd is.
Op het einde van dit vademecum bevinden zich ook een lijst met vaak gestelde vragen (FAQ) en een aantal modellen voor het instellen van een beroep.
Dit vademecum is bedoeld om mee te evolueren met eventuele nieuwe hervormingen die van invloed zijn op procedures voor de Raad van State. Het zal daarom regelmatig worden aangevuld.
Naast een vademecum voor de afdeling Bestuursrechtspraak, heeft de Raad van State ook zijn eerdere vademecum voor de afdeling Wetgeving bijgewerkt.
Nog vragen?
Indien u na het lezen van deze tekst nog vragen heeft, kan u contact opnemen met de griffie van de afdeling bestuursrechtspraak op 02 234 94 00 (N) of 02 234 93 00 (F).
Ook interessant
E-facturatie: alles wat u praktisch moet weten
De Wet van 6 februari 2024 voert een verplichte gestructureerde elektronische facturering in tussen Belgische btw-plichtige ondernemingen. Dat moet niet alleen de btw-gegevensstromen tussen bedrijven en de FOD Financiën moderniseren, maar ook leiden tot snellere betalingen, lagere kosten en efficiëntere verwerking van facturen. Wat betekent dit concreet voor uw advocatenkantoor? We beantwoorden uw belangrijkste vragen en helpen u op weg.
Raad van State organiseert infosessie over zijn nieuwe elektronische platform
De Raad van State organiseert twee online infosessies voor advocaten en hun medewerkers over de nieuwe versie van e-ProAdmin, het elektronisch platform voor procedures bij de afdeling Bestuursrechtspraak.