Nieuwe video’s toegevoegd aan het lesmateriaal van Advocaat op School
Voorzitter op vrijdag: "Met onze Belgische zin voor relativering en zelfhumor kunnen wij veel aan. Te veel, soms."
OVB waarschuwt voor platform 'starofservice.be'
Het platform “starofservice.be” beweert via het internet vragers en aanbieders van ‘diensten’ met elkaar in contact te brengen. Er is ernstige twijfel over het bonafide karakter ervan, zodat de OVB elke samenwerking afraadt. Samenwerking kan bovendien zware deontologische inbreuken opleveren.
Het platform 'starofservice.be'
‘Starofservice.be’ beweert via het internet vragers en aanbieders van ‘diensten’ met elkaar in contact te brengen. Daarvoor wordt een abonnementsprijs aangerekend.
Recent is gebleken dat het platform zich richt op de advocatuur als kandidaat-aanbieder van diensten. Vele advocaten werden per e-mail gecontacteerd met de vraag hun diensten via het platform aan te bieden.
Codex Deontologie
Art. 111 § 1 CDA verbiedt de advocaat een honorarium, een voorschot of enigerlei andere vergoeding te vragen of te aanvaarden voor het aanbevelen van een advocaat aan een cliënt of het doorsturen van een cliënt naar een advocaat. Het delen van honorarium met iemand die geen advocaat is, wordt door art. 262 CDA ook uitdrukkelijk verboden.
Elke advocaat die ingaat op een voorstel tot samenwerking met dit of een gelijkaardig platform, begaat een deontologische fout. We manen elke advocaat aan zulke initiatieven te negeren en elke vorm van samenwerking resoluut te weigeren.
Valse profielen
De OVB verneemt bovendien dat het platform valse profielen gebruikt, onder andere van niet-actieve advocaten, van actieve advocaten met een fout adres, van actieve advocaten met een juist adres, etc.
Het beweert dus samen te werken met bepaalde professionals, die evenwel ongevraagd en vaak met foutieve informatie op het platform staan.
De OVB zal tegen deze organisatie een klacht indienen bij FOD Economie.
Ook interessant
Nieuwe tutorials helpen cliënten met klachten over hun advocaat
We hebben vijf duidelijke en toegankelijke tutorials ontwikkeld voor cliënten die een klacht willen indienen tegen hun advocaat. In deze serie van korte video's legt OVB-voorzitter Peter Callens stap voor stap uit hoe het klachtenproces werkt en wat cliënten kunnen verwachten.
16 advocaten geschrapt in 2022-2023
Het College van Toezicht van de Vlaamse advocatuur heeft zijn vierde verslag gepubliceerd. Dat geeft een overzicht van de tuchtprocedures tegen advocaten in Vlaanderen (inclusief Brussel-Nederlands) in het gerechtelijk jaar dat loopt van 1 september 2022 tot 31 augustus 2023.