Ga verder naar de inhoud

OVB overlegt met de dienst vreem­de­lin­gen­za­ken

vrijdag 10 maart 2023

De OVB overlegde met de directeur-generaal van de Dienst Vreemdelingenzaken (DVZ) over de vlotheid en efficiëntie van de procedure en de samenwerking met de advocatuur.

Dat kadert in een reeks overlegmomenten met de relevante instanties binnen het vreemdelingenrecht.

Laurence Lambert

Jurist studiedienst
Laurence Lambert

Deel dit artikel

Vergadering
Vergadering - iStock

Naar jaarlijkse gewoonte organiseert de OVB overlegmomenten met de meest relevante instanties in het vreemdelingenrecht.

Hieronder leest u de belangrijke aandachtspunten uit het gesprek met directeur-generaal Roosemont:

DVZ zal volgende punten intern bespreken

  • Of de (individuele) medische informatie op een beveiligde elektronische manier overgemaakt kan worden zodat dit niet fysiek in Brussel opgehaald moet worden.
  • Of het mogelijk is dat de ambtenaar verduidelijkt aan de aanvrager dat, wanneer het dossier niet onder gezinshereniging valt, dit al dan niet overgemaakt kan worden aan de dienst humanitaire visa.
  • Of het mogelijk is om de beslissingen met inkomstenanalyse meer te stroomlijnen zodat er een algemene lijn terug te vinden is in de beslissingen van de verschillende dossierbehandelaars.

DVZ merkt op dat

  • De bijlage 26quater in Dublin-dossiers in principe steeds afgehaald moet worden in Brussel omdat zo de coaching kan opgestart worden. Enkel indien dit echt niet mogelijk blijkt, wordt de bijlage via aangetekende zending betekend.
  • 98% van de aanvragen binnen de wettelijk voorziene termijn behandeld wordt.

DVZ engageert zich om

  • Met OVB/Diplad samen te zitten om de heersende IT-problemen een definitieve oplossing te geven.
  • De OVB op de hoogte te houden van de evolutie in de aanvraagprocedure van single permits via de ambassade in Istanboel. Deze aanvragen werden immers “on hold” gezet.

Reeks over­leg­mo­men­ten met instanties vreem­de­lin­gen­recht

De OVB streeft met deze overlegmomenten naar een constructieve dialoog tussen de diensten en de advocatuur en wil de mogelijke problemen bij de kern aanpakken.

Het doel van de overlegmomenten is steeds tweeledig.

Enerzijds kaart de OVB de punten aan waar ruimte is voor verbetering. Vaak gaat het daarbij om belangrijke maar niet noodzakelijk onoplosbare praktische of procedurele kwesties. Die belemmeren zowel een efficiënte dienstverlening als de werkzaamheden van de advocaat.

Anderzijds is de OVB ook benieuwd naar de opmerkingen van de instanties zelf en staat zij open om eventuele opmerkingen of klachten over de advocatuur te bespreken en te onderzoeken.

Reeks overlegmomenten

De OVB organiseert ook overlegmomenten met het Commissariaat-generaal voor de Vluchtelingen en de Staatlozen, het kabinet van de staatssecretaris voor Asiel en Migratie, het Rode Kruis Vlaanderen, Fedasil en de Directie-generaal Consulaire Zaken.

De OVB houdt u op de hoogte van de belangrijkste items die besproken worden tijdens die gesprekken.

Ook interessant

Vreemdelingenrecht
vrijdag 02 februari 2024

Nieuw medisch getuigschrift voor verblijfsaanvragen

Een gewijzigde versie van het standaardmodel medisch getuigschrift is goedgekeurd volgens het ministerieel besluit van 15 december 2023. Dat model moet worden gebruikt bij de indiening van een aanvraag tot verblijf op basis van artikel 9ter van de wet van 15 december 1980 betreffende de toegang tot het grondgebied, het verblijf, de vestiging en de verwijdering van vreemdelingen. Vanaf 1 maart 2024 is het verplicht om dat nieuwe model te gebruiken.

Meer lezen
Vreemdelingenrecht
vrijdag 02 februari 2024

Wetswijzigingen in het vreemdelingenrecht goedgekeurd in Kamercommissie

In januari keurde de Kamercommissie Binnenlandse Zaken vier wetsontwerpen goed die de vreemdelingenwet wijzigen. Er komt niet alleen een specifieke administratieve verblijfsprocedure voor staatlozen, maar ook wordt het terugkeerbeleid verscherpt en worden de regels over gezinshereniging aangedraaid. Bij drie van die wetsontwerpen schreven we een advies.

Meer lezen