Ga verder naar de inhoud

OVB legt te­kort­ko­min­gen Belgische asielopvang bloot in Straatsburg

vrijdag 26 september 2025

Het Comité van Ministers van de Raad van Europa heeft een nieuwe beslissing met aanbevelingen gepubliceerd over de gebrekkige implementatie van het Camara-arrest, waarbij het Europees Hof voor de Rechten van de Mens (EHRM) de Belgische staat veroordeelde voor tekortkomingen in de opvang van asielzoekers. Voor het eerst hebben we daaraan actief bijgedragen door een zogenaamde Rule 9 bijdrage in te dienen bij het Department for the Execution of Judgments.

Auteur

Nico Moons

Jurist studiedienst
Avatar

Deel dit artikel

Eerste Rule 9 bijdrage van OVB

Sinds enkele jaren kunnen advocatenordes een zogenaamde Rule 9 bijdrage leveren bij de (gebrekkige) implementatie van arresten van het EHRM. Daarmee kunnen zij een impact hebben op de beslissingen van het Comité van Ministers, dat de implementatie opvolgt. 

De OVB heeft dat recent voor het eerst gedaan voor het Camara-arrest, waarin het EHRM België veroordeelde omdat het geen opvangplaats voorzag voor een asielzoeker en de rechterlijke beslissingen tot uitvoering negeerde en de dwangsommen niet betaalde

Op uitnodiging van het European Implementation Network zijn we onze bijdrage ook gaan presenteren voor vertegenwoordigers van de delegaties in Straatsburg.

Structureel probleem en pro­ble­ma­ti­sche ont­wik­ke­lin­gen

Camara is geen alleenstaand geval. Het Hof erkent dat het om structurele problemen gaat en het Comité van Ministers heeft vorig jaar al benadrukt dat aanzienlijke verbeteringen absoluut noodzakelijk zijn. Al vele jaren bestaat er een lange wachtlijst voor asielopvang, intussen zijn bijna 11.000 nationale rechterlijke beslissingen daarover niet uitgevoerd en is meer dan 12 miljoen aan dwangsommen niet betaald. 

Gerechtelijke stappen worden zo ontmoedigd en uit een rondvraag blijkt dat ook veel advocaten intussen gedemotiveerd zijn om naar de rechtbank te trekken.

Hoewel het aantal opvangplaatsen tot eind 2024 in stijgende lijn was, is er steeds een ruim tekort gebleven. 

In 2025 heeft de overheid het opvangnetwerk al met 900 plaatsen verminderd. Dat past in de graduele en aanzienlijke vermindering van het aantal opvangplaatsen, zoals voorzien in het regeerakkoord. 

De overheid baseert zich daarvoor op de dalende wachtlijsten als “structurele trend”, maar gaat voorbij aan het feit dat het opvangnetwerk nog steeds volledig verzadigd is, dat 1.800 asielzoekers die recht hebben op opvang momenteel nog steeds alternatieven moeten zoeken en/of op straat belanden en dat de prognoses over de toekomstige migratiestromen waarop de overheid zich baseert hoogst onzeker zijn, zoals ook het Rekenhof al aangaf. 

Bovendien worden verschillende maatregelen die het afgelopen jaar zijn genomen om de instroom in te perken nog juridisch betwist.

Deze ontwikkelingen staan niet los van het voorziene budget voor Fedasil, dat de komende vijf jaar met 83% zal dalen. Het blijft onduidelijk hoe de overheid een toereikend en duurzaam opvangnetwerk zal garanderen.

Beslissing Comité van Ministers

De beslissing en aanbevelingen van het Commité van Ministers en de uitgebreidere analyse van het Department for the Execution of Judgments zijn een beknopte weergave van onze argumenten. Het Comité uit grote bezorgdheid over de structurele tekorten en roept België opnieuw op om:

  • Alle rechterlijke beslissingen onmiddellijk uit te voeren

  • Alle mogelijke middelen in te zetten om de opvangcrisis op te lossen

  • Gedetailleerde informatie te voorzien over de uitvoering

  • Voldoende budget te garanderen voor een duurzaam opvangnetwerk

De naleving van rechterlijke beslissingen is geen ideologische kwestie. Het is een steunpilaar van de rechtstaat. Het voorzien van opvang voor asielzoekers tijdens hun procedure is geen politieke keuze. Het is een mensenrecht.

Met de mogelijkheid tot het indienen van een Rule 9 speelt de OVB ook op het niveau van de Raad van Europa een belangrijke rol in de bescherming van fundamentele rechten en de rechtsstaat. We bekijken intussen of we dezelfde oefening kunnen maken voor de niet-implementatie van arresten rond de gerechtelijke achterstand en de overbevolking en toestand in de gevangenissen.

Ook interessant

Migratierecht
dinsdag 23 september 2025

Tijdelijk attest van immatriculatie in afwachting van nieuw beveiligd model

De Federale Regering heeft beslist om een tijdelijk model van het attest van immatriculatie in te voeren in afwachting van een nieuw, beveiligd attest. Het tijdelijke model moet garanderen dat vreemdelingen hun verblijfsdocument blijven ontvangen totdat een nieuw, beveiligd attest beschikbaar is.

Meer lezen
Migratierecht
dinsdag 26 augustus 2025

Nieuwe regels voor gezinshereniging van kracht

Sinds 18 augustus 2025 geldt in België een nieuwe wet die ingrijpende en belangrijke veranderingen doorvoert rond gezinshereniging. Wij zetten de voornaamste nieuwigheden voor u op een rij en lichten enkele aandachtspunten toe.

Meer lezen