Ga verder naar de inhoud

Online beheer van fiscale procedures voor advocaten-be­wind­voer­ders

vrijdag 19 mei 2023

Treedt u als advocaat ook op als bewindvoerder? En weet u dat u online de fiscale procedures voor uw cliënten bij de FOD Financiën kunt beheren? We zetten het voor u nog eens allemaal op een rij!

Ulrike Cerulus

Jurist studiedienst
Ulrike Cerulus

Deel dit artikel

Werken
Werken - iStock

Welke fiscale procedures?

  • het indienen van een aangifte in de personenbelasting
  • het verkrijgen van kopieën van fiscale documenten (aanslagbiljet, enz.)

Mandaat creëren

Om de procedures in kwestie te kunnen uitvoeren, moeten de betrokken advocaten eerst een online mandaat aanmaken en laten valideren. Zodra het mandaat is gevalideerd, krijgen zij toegang tot de fiscale dossiers van hun cliënten in MyMinfin.

Om de taak van de advocaten-bewindvoerders te vergemakkelijken, heeft de FOD Financiën op hun website de verschillende stappen voor de creatie van een mandaat beschreven.

Nieuwe termijnen voor het indienen van een aangifte

De FOD Financiën heeft vanaf dit jaar de termijnen voor het indienen van een aangifte in de personenbelasting aangepast. Dat heeft mogelijk ook een impact op advocaten-bewindvoerders die zo’n een aangifte via een mandaat indienen voor hun cliënten.

De nieuwe termijnen zijn gelijk voor burgers die zelf hun aangifte indienen en mandatarissen die dat voor hun klanten doen. De termijnen zijn:

  1. Papieren aangiften moeten altijd tegen 30 juni 2023 ingediend zijn.
  2. Aangiften via Tax-on-web in principe altijd tegen 15 juli 2023.
  3. Alleen voor belastingplichtigen met inkomsten als zelfstandige, bedrijfsleider of meewerkende echtgenoot of met buitenlandse inkomsten moet de aangifte via Tax-on-web ingediend zijn uiterlijk op 18 oktober 2023.

Ook interessant

Digitalisering
donderdag 28 maart 2024

Talkshow: Marketing & social media

In de tweede aflevering van drie talkshows geeft An Haenen een inspirerende presentatie over de totstandkoming en uitvoering van de digitale marketingcommunicatiestrategie van Sirius Legal, gericht op Inspire, Educate, Deliver, met als doel klanten te werven en behouden. Ze geeft u ook 5 gouden tips van digitale communicatie.

Meer lezen
Facturen
Digitalisering
maandag 18 maart 2024

Centraal Inschrijvingsregister voor sociale woningen gelanceerd

Vanaf vandaag is het Centraal Inschrijvingsregister voor kandidaat-huurders van sociale woningen van start gegaan. Dit register stelt kandidaten in staat om hun inschrijving online te starten, te bekijken of aan te passen. Voor bewindvoerders en wettelijke vertegenwoordigers is het cruciaal om op de hoogte te zijn van de veranderingen en de rol die zij spelen in dit proces.

Meer lezen