Ga verder naar de inhoud

Dit moet u weten over JustRestart

donderdag 23 november 2023

Op 2 november 2023 werd JustRestart gelanceerd, het nieuwe digitale platform voor het beheer, de opvolging en de behandeling van de procedures van collectieve schuldenregeling. JustRestart biedt alle actoren (schuldenaar, schuldeisers, de raadslieden, magistraten, griffie en schuldbemiddelaar) een instrument om dossiers collectieve schuldenregeling digitaal op te volgen en te behandelen. De toegangs-en gebruiksrechten voor elke categorie van actoren werden vastgelegd bij KB.

Sinds de lancering van JustRestart op 2 november 2023 stellen we vast dat er enkele technische problemen zijn. Er wordt dan ook met de hoogste prioriteit gewerkt aan oplossingen.

Status

Sinds de lancering op 2 november 2023 komen er verschillende problemen en aandachtspunten naar boven. Ons technisch team heeft een grondige analyse uitgevoerd en de problemen in kaart gebracht. 

De oorzaken voor de problemen zijn van allerlei aard. Zo zijn de data in de bestaande dossiers van de verschillende arbeidsrechtbanken niet altijd even kwalitatief en werd de digitale overstap door de griffies niet overal op dezelfde wijze voorbereid. Dat verklaart ook waarom de problemen zich niet in alle ressorten op dezelfde wijze stellen.

Daarnaast komen er ook bepaalde bugs in de software en onvolkomenheden in bepaalde functionaliteiten aan het licht. Verder blijkt dat niet iedereen gebruik heeft gemaakt van de aangeboden opleiding.

Er wordt nu hard gewerkt aan technische oplossingen en aan bijkomende ingrepen om de datakwaliteit te verbeteren. Dat gebeurt via een gemengde werkgroep waarin alle betrokkenen zijn vertegenwoordigd en die wordt gecoördineerd via DPA. Er wordt ook verdere vorming en opleiding voorzien.

We houden u verder op de hoogte over de acties die we ondernemen.

Wat verandert er voor de schuld­be­mid­de­laars?

De schuldbemiddelaar speelt een centrale rol in de aansturing en opvolging van het digitale proces. Het platform moet de schuldbemiddelaar toelaten om, net zoals de curator in het Regsol platform, een aantal administratieve taken gemakkelijker en sneller af te handelen. De nieuwe applicatie verbetert de communicatie tussen alle partijen en verhoogt de uniformiteit van de praktijk.

Via onderstaande link leest u de online handleiding over het gebruik van het platform. U vindt er ook de contactgegevens om online uw vragen te stellen en de telefonische helpdesk.

En wat met de kosten voor het gebruik van JustRestart?

Net zoals bij Regsol, zal er een retributie worden geheven voor het gebruik van het platform.

DPA staat in voor de facturatie van de retributie. De factuur wordt gericht aan de schuldbemiddelaar. De schuldbemiddelaar zal die retributie na betaling kunnen opnemen in de staat van kosten en erelonen.

In een eerste fase bedraagt de retributie 70 euro per dossier en per jaar. Dat bedrag werd vastgesteld rekening houdend met de geplande kosten voor de verdere uitbreiding en het onderhoud van het platform. Het is voorzien dat dit bedrag op termijn zal zakken naar 50 euro per dossier en per jaar.

De eerste heffing zal pas kunnen gebeuren na de publicatie van het KB tot vaststelling van de retributie voor de financiering van het beheer van het centraal register collectieve schuldenregelingen. We finaliseren op dit ogenblik de tekst van het KB, mede inzake het tijdstip waarop de heffing van de retributie zal gebeuren. Daarbij waken we erover dat er geen overmatige voorfinanciering van de retributie ten laste zal komen van de schuldbemiddelaars.

En wat met de erelonen voor de schuld­be­mid­de­laars?

De vertegenwoordigers van de schuldbemiddelaars zijn in onderhandeling met het kabinet van de Minister van Justitie over een aangepast stelsel van erelonen en kosten. De voorstellen moeten nog worden goedgekeurd door de FOD Justitie en door het kabinet van de Minister van Economie, gelet op diens residuele rol in de vergoeding van de schuldbemiddelaars, namelijk bij onvoldoende actief.

Wij verwachten dat deze onderhandelingen op korte termijn worden afgeklopt en dat er dan snel een KB volgt. In afwachting van het KB blijft de huidige regeling in ieder geval overeind. Gelet op de digitale invulling van het takenpakket, zal de toepassing van de huidige regeling naar redelijkheid moeten geschieden.

Over het ontstaan van JustRestart

De Orde van Vlaamse Balies en de Ordre des Barreaux Francophones et Germanophone namen via de gezamenlijke DPA organisatie (Digital Platform Attorneys) het initiatief voor dit project. De Ordes zijn de beheerders van het platform, in opdracht van de Federale Overheidsdient Justitie. 

Het platform werd deels ontwikkeld op basis van de bouwstenen van Regsol, het platform dat al enkele jaren zijn verdiensten bewijst in de digitale ondersteuning van de faillissementsdossiers. Ook voor JustRestart werd beroep gedaan op informatica-ontwikkelaar Aginco, de leverancier van het Regsol platform. 

Een taskforce samengesteld uit magistraten, griffiers, schuldbemiddelaars, vertegenwoordigers van de FOD Justitie en DPA coördineerden het project.

Computer
Collectieve schuldenregeling

JustRestart verplicht voor advocaten en schuldbemiddelaars vanaf 2 november 2023

Het centraal register collectieve schuldenregelingen ‘JustRestart’ treedt in werking op 2 november 2023. Dat betekent dat advocaten voor elke actie of handeling in een collectieve schuldenregeling het digitaal dossier moeten gebruiken, zowel ten aanzien van de griffie als ten aanzien van de schuldbemiddelaar. Dat is niet alleen het geval voor de procedures die toelaatbaar worden verklaard vanaf 2 november 2023. Ook in lopende dossiers die dus vóór 2 november 2023 werden toelaatbaar verklaard en nog niet zijn beëindigd, moet de advocaat het digitaal dossier gebruiken.

Meer lezen

Ook interessant

Digitalisering
donderdag 02 mei 2024

Update werking bewindvoering in het Centraal Inschrijvingsregister

Op 18 maart 2024 is het Centraal Inschrijvingsregister voor kandidaat-huurders van sociale woningen van start gegaan. Dat register stelt kandidaten in staat om hun inschrijving online te starten, te bekijken of aan te passen. Zij kunnen evenwel het inschrijvingsdossier niet definitief indienen of bevestigen. Dat kan alleen u als de bewindvoerder of wettelijke vertegenwoordiger. We geven u een update over de werking van het register.

Meer lezen
Digitalisering
donderdag 18 april 2024

Talkshow: Efficiënte klantprocessen

In de derde en laatste aflevering van drie talkshows geeft mr. Pieter-Jan Fransen een inspirerende presentatie over de inzet van digitale tools om dienstverleningsprocessen efficiënter te maken door de klant centraal te plaatsen. Denk daarbij aan een digitaal cliëntenportaal en automatische facturering.

Meer lezen